Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (8 timer siden):

Ja, særlig om temperaturen der nede er normal for årstiden. Jeg har jo litt større sympati for de som klager når de kommer midt i en uforutsett hetebølge.

Uforusett? Tror du maa begynne aa se  paa kalenderen,  naar du planlegger reiser til midt og soer Europa naa.

I naer fremtid, er det vi, som blir det store reisemaalet.

Haugevis med turister, som kommer, for aa kjoele seg ned.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
frohmage skrev (11 timer siden):

Ja, særlig om temperaturen der nede er normal for årstiden. Jeg har jo litt større sympati for de som klager når de kommer midt i en uforutsett hetebølge.

Enig. Som kjent var det mange som bestilte ferien i januar/februar. På det tidspunktet var det ingenting som antydet at det ville bli over 40 grader på flere destinasjoner der normen er 30-32. Eksempelvis er snittet i juli august på Sicilia 30 grader. Der var det nylig 46 grader og det er spådd opp mot 47-48 de neste dagene som resten av Italia på vei inn i nye varmerekorder pga antisyklon fra sør.
Jeg har kollegaer i Italia som har forskanset seg og som tar fri midt på dagen for å se til gamle slektninger som sitter i hus uten AC.

Så jeg skjønner fint at mange har grunn til å kommentere dette fordi de må sitte inn på et hotellrom i syden.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Normen på Østlandet en varm sommerdag har jo endret seg til å bli på øvre del av 20-tallet. Over 30 noen timer i løpet av ettermiddagen. Da burde det ikke komme som noe sjokk at det er vesentlig varmere enn det når man kommer ned til Middelhavet og rundt der. 

48 er ekstremt, men rundt 40 ville jeg ha regnet med. Å dra til Tyrkia midt på sommeren og bli overrasket over at det er varmt... altså... er det noen hjemme? 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Retroman said:

Som kjent var det mange som bestilte ferien i januar/februar. På det tidspunktet var det ingenting som antydet at det ville bli over 40 grader på flere destinasjoner der normen er 30-32.

En har fulgt svært dårlig med de siste årene om en mener det er ingenting som antydet en hetebølge i Europa også i år.
Det er ingen "unnskyldning" at en bestilte tidlig på året - dette skjer nå hvert år.

Hetebølgene i Europa ligger konsekvent på topp over de mest dødelige naturkatastrofene hvert år siden ihvertfall 2018.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Ligger i venstrefilen, enten når høyrefilen er ledig eller man holder samme fart som bilen i høyrefilen. I helt egen verden, flytter seg ikke over til høyrefilen før man blir blinket på, og da gjerne etter noen minutter med blinking. Eller mer presist, sjåfører som er i sin helt egen verden uten omtanke for resten av trafikken og som ikke evner å se i speilet med jevne mellomrom. 

Sjåfører som er livredde for fotobokser. Bremser opp og legger seg 10km/t under fartsgrensen før boksen er passert. Det går helt fint å kjøre forbi i farten fartsgrensen tilsier, selv litt over. 

Nå høres jeg kanskje ut som en veldig aggressiv sjåfør, noe jeg ikke er. Men etter noen dager på Norgesferie i bil så innser jeg det er få ting som gjør meg mer irritert enn dårlige sjåfører. Samtidig en positiv side ved norsk trafikk, at irritasjonen normalt kommer fra forsiktige og passive sjåfører. I utlandet er det gjerne de aggressive sjåførene som er oppi ræva di om du ikke ligger 20 over som skaper mest irritasjon. Og da gjerne i boligstrøk og veier man absolutt ikke behøver å kjøre for fort. 

Lenke til kommentar

Utsatt kantklipp langs veikanter og gangveier for å bedre artsmangfold og forholdene for insekter - som får motsatt effekt.

Det blir bare Kanadagullris, bjørnekjeks og andre sterkt innvaderende arter som sprer seg med ekspressfart - 10 000 frø per plante som også sprer seg også via røtter som er giftige for vanlige engblomster etc.   Veps liker ugress, spesielt kjempevepsen geithams som er kjent for å utrydde honningbier innen sitt territorie 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/geithams-utrydder-hele-bisamfunn_-_-dette-er-helt-nytt-for-oss-1.15640373

 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (20 timer siden):

Jeg tror det blir mange klimaflyktninger.... Når korn slutter å gro, og vannet forsvinner..

..er dette noe som irriterer deg?

Det er bare å forvente at land nordover vil få et økt trykk av flyktninger både pga krig, men også klima - om få år vil temperaturene i land som India og Bangladesh være uholdbare og de vil rømme nordover og sprenge grensene. Når den tid kommer -> 2 milliarder mennesker på flukt..

Lenke til kommentar
12 hours ago, Rune_says said:

Utsatt kantklipp langs veikanter og gangveier for å bedre artsmangfold og forholdene for insekter - som får motsatt effekt.

Det blir bare Kanadagullris, bjørnekjeks og andre sterkt innvaderende arter som sprer seg med ekspressfart - 10 000 frø per plante som også sprer seg også via røtter som er giftige for vanlige engblomster etc.   Veps liker ugress, spesielt kjempevepsen geithams som er kjent for å utrydde honningbier innen sitt territorie 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/geithams-utrydder-hele-bisamfunn_-_-dette-er-helt-nytt-for-oss-1.15640373

 

Nå skal jeg gi deg en ekstra dose med glede oppi det hele, siden dette er noe som irriterer vettet av meg også, men av en annen grunn.

En av de største truslene mot flyvende insekter er nettopp biler og det antas at trafikk er en stor grunn til nedgangen av insekter som bier og sommerfugler i europa. Så når de da legger til rette for et rikt matforråd for dem ved siden av veien (og iblant bruker mye penger på det), så fungerer det totalt mot hensikten.

Endret av shockorshot
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (13 timer siden):

Nå skal jeg plutselig sette fyr på ryktene, ta grep, skape sjokkbølger og gå ned 20 kilo, så alle raser og internett tar fyr.

Ja, jeg har lest Dagbladet igjen.

Da er det slutt. Dagbladet har blitt en fryktelig dårlig (nett)avis.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...