Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Gaea skrev (7 minutter siden):

Irriterer meg grenseløst når ting er uten ens kontroll, og det rammer uskyldige, og at man må bare stå og se på at det skjer uten noen mulighet til å fikse det

Fuckings amen. 

Lenke til kommentar
Gaea skrev (1 time siden):

Irriterer meg grenseløst når ting er uten ens kontroll, og det rammer uskyldige, og at man må bare stå og se på at det skjer uten noen mulighet til å fikse det

Er litt usikker på om jeg forsto helt dette. Altså om du mener i et større bilde, eller i mer lokale/private situasjoner? 
Er nok neppe uenig iallefall

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (1 time siden):

Samt folk som lurer på hvorfor ikke folk tar mer kollektivt

Selv om jeg er veldig for å bruke kollektivt, så har jeg har full forståelse for at folk ikke tar mer kollektivt, siden buss ikke går ofte nok og det tar mye lengre tid. Vil si at kollektivtilbudet er bra i Oslo, men det er jo helt håpløst ellers. Da jeg bodde på vestlandet syklet jeg 4 mil t/r til jobb, fordi det gikk raskere rett og slett enn å ta buss. 

 

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (3 timer siden):

Buss på nattestid.
Samt folk som lurer på hvorfor ikke folk tar mer kollektivt.

Var på fest i en liten utstikker, men ikke helt i gokk på lørdag. èn buss for hver time og turen tok 1t25min, istedet for 15min å kjøre vanlig bil.

Vi bor i Oslo, og vi kjøpte bil da vi fikk barn. Å reise kollektivt rundt omkring for å besøke familie er helt håpløst tidkrevende. 15 minutter med bil tar gjerne en time++ med kollektivtransport hvis man skal regne gangavstand til holdeplass, venting, reise, vente på overgang ved bytte av transportmiddel... Lengre reiser er enda verre. 

Man skal ha god tid for å reise kollektivt utenfor byene. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (10 minutter siden):

Vi bor i Oslo, og vi kjøpte bil da vi fikk barn. Å reise kollektivt rundt omkring for å besøke familie er helt håpløst tidkrevende. 15 minutter med bil tar gjerne en time++ med kollektivtransport hvis man skal regne gangavstand til holdeplass, venting, reise, vente på overgang ved bytte av transportmiddel... Lengre reiser er enda verre. 

Man skal ha god tid for å reise kollektivt utenfor byene. 

Hvordan går det med tanke på parkering? Det er jo som kjent temmelig håpløst i Oslo 

Lenke til kommentar
Gaea skrev (6 minutter siden):

Hvordan går det med tanke på parkering? Det er jo som kjent temmelig håpløst i Oslo 

Her vi bor har vi biloppstillingsplass. Så lenge vi reiser innenfor bygrensa tar vi stort sett kollektivtransport, men med en gang vi skal besøke folk utenfor byen er det rett i bilen. 

Lenke til kommentar

Reglene rundt søndagsåpne butikker. Vi kan ikke la butikkene være åpne på søndager, for da blir Jesus lei seg, men det er greit hvis butikken er under en viss størrelse, eller hvis den ligger i et turistområde, eller hvis det er desember. Kanskje vi bare skal la det være åpent uansett? Ikke at jeg trenger søndagsåpne butikker, men det blir litt tåpelig at noe ikke skal være greit bortsett fra en hel haug med sære unntak.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

@Kjøleskap Det handler ikke om jesus, men om at folk skal få en og samme fridag. Det åpner helt andre muligheter for familier, ungdom og andre å møtes til å tilbringe fritida sammen når folk har en synkronisert fridag.

Folk jo ikke handle akkurat på søndager - det er stort sett begrunnet med latskap og ignoranse. Vi bør heller gå motsatt vei og gi kundene et slags medansvar for konsekvensen det får for fridags-synkroniseringen. Søndagshandelavgift eller noe sånt og pålagt f.eks 100% tilleggsbetaling for alt søndagsarbeid, ikke bare for de som jobber overtid.

Det samme kan sies om hverdagslige åpningstider fra 07-23. Hvorfor 16 timer i døgnet? Det er jo ikke sånn at f.eks 14 timer hadde vært et nevneverdig hinder for folk uansett når de jobber sine normale 7,5 timer. 07-23 er også stort sett begrunnet i latskap og ignoranse. Jeg tror Norge hadde blitt et generelt bedre sted å jobbe for ~100 000 mennesker i dagligvarehandelen dersom åpningstider hadde vært krympet til til 14 timer i døgnet og søndagsjobbing hadde gitt 100% ekstrabetaling. Lørdagen kunne kanskje også blitt bedre med en mild justering til 08-21 eller noe sånt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 timer siden):

@Kjøleskap Det handler ikke om jesus, men om at folk skal få en og samme fridag. Det åpner helt andre muligheter for familier, ungdom og andre å møtes til å tilbringe fritida sammen når folk har en synkronisert fridag.

Folk jo ikke handle akkurat på søndager - det er stort sett begrunnet med latskap og ignoranse. Vi bør heller gå motsatt vei og gi kundene et slags medansvar for konsekvensen det får for fridags-synkroniseringen. Søndagshandelavgift eller noe sånt og pålagt f.eks 100% tilleggsbetaling for alt søndagsarbeid, ikke bare for de som jobber overtid.

Det samme kan sies om hverdagslige åpningstider fra 07-23. Hvorfor 16 timer i døgnet? Det er jo ikke sånn at f.eks 14 timer hadde vært et nevneverdig hinder for folk uansett når de jobber sine normale 7,5 timer. 07-23 er også stort sett begrunnet i latskap og ignoranse. Jeg tror Norge hadde blitt et generelt bedre sted å jobbe for ~100 000 mennesker i dagligvarehandelen dersom åpningstider hadde vært krympet til til 14 timer i døgnet og søndagsjobbing hadde gitt 100% ekstrabetaling. Lørdagen kunne kanskje også blitt bedre med en mild justering til 08-21 eller noe sånt.

Da jeg jobbet i dagligvare for et par år siden, av typen ikke søndagsåpen, så ga de åpne søndagene i desember i hvert fall 100% overtid for vår del

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 timer siden):

Det handler ikke om jesus, men om at folk skal få en og samme fridag. Det åpner helt andre muligheter for familier, ungdom og andre å møtes til å tilbringe fritida sammen når folk har en synkronisert fridag.

Folk jo ikke handle akkurat på søndager - det er stort sett begrunnet med latskap og ignoranse. Vi bør heller gå motsatt vei og gi kundene et slags medansvar for konsekvensen det får for fridags-synkroniseringen. Søndagshandelavgift eller noe sånt og pålagt f.eks 100% tilleggsbetaling for alt søndagsarbeid, ikke bare for de som jobber overtid.

Det samme kan sies om hverdagslige åpningstider fra 07-23. Hvorfor 16 timer i døgnet? Det er jo ikke sånn at f.eks 14 timer hadde vært et nevneverdig hinder for folk uansett når de jobber sine normale 7,5 timer. 07-23 er også stort sett begrunnet i latskap og ignoranse. Jeg tror Norge hadde blitt et generelt bedre sted å jobbe for ~100 000 mennesker i dagligvarehandelen dersom åpningstider hadde vært krympet til til 14 timer i døgnet og søndagsjobbing hadde gitt 100% ekstrabetaling. Lørdagen kunne kanskje også blitt bedre med en mild justering til 08-21 eller noe sånt.

Er det ikke bare bra med flere i arbeidsplasser da ? Om noen vil være 7-23 eller 24/7 så får vel det være opp til bedriften, men det er vel uansett begrenset hvor mange timer i uka en kan jobbe og det er vel fremdeles en viss mengde fridager en skal ha per måned, jeg sliter med å se problemet. Det er mange som må jobbe søndager, synkronisert fridag er en utopi, hvorfor skal akkurat dagligvaren slippe unna ? Jeg må ingenting, men det er klart mang en gang så hadde det vært fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...