Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klimaaktivister. Grønne og veganske hipstere som kaster seg ned på bakken foran stortinget og bla.a Equinor sin konferanse her om dagen og skriker og huier om at vi dreper jorden. De får jo flekker og skrammer på merkeklærne sine som er produsert i øst-asia, og setter kaffe-latten med superøkologiske kaffebønner fra Brasil i vrangstrupen. Lurer på hva oljearbeidere som har vært med på bygge Norge til hva det er i dag tenker. Olje og boring, raffinering utslipp etc som følge er selvfølgelig skadelig for klima. Men hvor verden vært i dag uten oljens historie? Vi må legge ned oljenæringen og satse på jordbruk i stedet, bananplantasjer på finnmarksvidda. Fiske kan vi jo ikke, for da ødelegger vi havets økosystem. Nordmenn ødelegger jorden. Punktum. Til sammenligning slipper bare kullkraftverkene i Kina ut ca 51 ganger det totale klimautslippet i Norge. Bare kullkraftverkene, bare i Kina. Men det angår vel ikke oss.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, Curuion said:

Nettbutikker som ikke fyller ut sikkelig produktinfo, eller link til produsentens hjemmeside / pdf datablad.. Spesielt på ukjente merkenavn, googler produktnr men finner ikke mer info da heller, bare andre tilfeldige netbutikker uten mer info.

Dette irriterer meg noe grenseløst. 

Må jakte nettet rundt for å finne mål på produktet. Har lett etter dusjveggen i det siste. Må lese hele monteringsveiledningen for å finne ut målene innimellom, grenseløst irriterende.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
Pliscin skrev (1 time siden):

Klimaaktivister. Grønne og veganske hipstere som kaster seg ned på bakken foran stortinget og bla.a Equinor sin konferanse her om dagen og skriker og huier om at vi dreper jorden.

Dette er nyttige idioter, ødelegger kunst og kaster mat, hadde ikke blitt overaska om de var ansatt av equinor, minner meg om de samme nyttige blitz idiotene som ga sian langt mer oppmerksomhet enn de fortjente, skjønner virkelig ikke hva de folka tenker med. De irriterer det er sikkert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At NRK kun legger ned Sportsrevyen og ikke hele NRK.

Vinmonopolet feirer 100 år. De feirer med alkoholfri drikke og kake.
Vinmonopolets salg har økt jevnt og trutt siden opprettelsen. Likevel mener de at målet deres fortsatt er å motvirke skadevirkningene av alkohol.

Da kan jeg fortelle de såpass at da må de enten legge ned og forby alkohol i sin helhet, eller så må de ta bort avgiftene slik at vanskeligstilte som er harde på alkoholen fremdeles har råd til mat og klær. De som er litt glad i alkohol kjøper ikke mindre på grunn av avgifter. De kjøper til siste krone og så mangler de penger til et vanlig livsopphold etterpå. Norsk galskap satt i system. Få vodkaen inn ved siden av melka og 30-40 kr per liter eller kom med totalforbud. Vinmonopolet er overflødig uansett.

Rettssak mot en turist som har filmet naturopplevelser.  Hvis han hadde filmet infrastruktur, greit nok, men ikke for å filme naturopplevelser og seiling. Har de ikke bedre å gjøre i rettsvesenet.

Endret av BadCat
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, BadCat said:

Da kan jeg fortelle de såpass at da må de enten legge ned og forby alkohol i sin helhet, eller så må de ta bort avgiftene slik at vanskeligstilte som er harde på alkoholen fremdeles har råd til mat og klær. De som er litt glad i alkohol kjøper ikke mindre på grunn av avgifter. De kjøper til siste krone og så mangler de penger til et vanlig livsopphold etterpå. Norsk galskap satt i system. Få vodkaen inn ved siden av melka og 30-40 kr per liter eller kom med totalforbud. Vinmonopolet er overflødig uansett.

Tja, som du selv er inne på, så vil jo en med alkoholavhengighet alltid prioritere alkohol, dersom hen er aktivt i misbruk, hvis vodkaen er billigere er det sannsynlig at man ville sittet igjen med samme nedprioritering av vanlig livsoppholds-varer som mat og klær, og bare mer vodka. FHI begrunner det slik:

Ved å øke prisen på en vare, forventer vi at etterspørselen og konsumet av den varen går ned, og vice versa: går prisen ned, forventer vi at etterspørselen og konsumet vil gå opp.
Disse forventningene er under forutsetning av at andre forhold som har betydning for etterspørselen, er uendret.
En slik sammenheng mellom pris og etterspørsel er tuftet på standard økonomisk teori og antas å være allmenngyldig for alle normale varer og tjenester.
Sammenhengen er også godt dokumentert på alkoholfeltet; en omfattende internasjonal forskningslitteratur viser at økte alkoholpriser er forbundet med redusert konsum i befolkningen, og prisnedgang forbundet med økt konsum 1, 2, 3, 4, 5.

Samt at behandlingen av alkoholskader i større grad må dekkes av fellesskatt, da inntektene fra avgiftene brukes i behandling av alkoholskader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med å fremme en god alkoholkultur i stedet. For eksempel starte med å innføre ubegrenset skjenketid så folk ikke skynder seg med å drikke litt mer, bare for sikkerhets skyld siden skjenkingen stenger. Bare bestille litt ekstra på "last orders" og styrte det i løpet av de 30 minuttene man har på seg i følgn alkohollovens paragrafer. Det må være mye bedre å ha god tid når man koser seg i lystig lag.

Hvis det ikke stenger eller er for dyrt kan man alltids kjøpe mer senere hvis det ikke blir nok, men hvis man drikker nå fordi det ikke går senere på grunn av fravær av tid eller penger, da blir det overkonsum i  100% av tilfellene.

Det er livsfarlig å kjøpe to øl 5 minutter over 18 en lørdag kveld, men å kjøpe en kasse vodka eller to tidlig en morgen, det går helt fint. Vinmonopolet og norsk alkoholpolitikk i et nøtteskall.

Endret av BadCat
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, BadCat said:

Hva med å fremme en god alkoholkultur i stedet.

Jeg skal ikke påstå at jeg har fasiten på dette, og har nok tatt lignende argumenter i min munn til tider.
Det kan godt tenkes at utelivet kunne endret seg til det bedre dersom man åpnet regelverket, samtidig som det er lett å se for seg at det kunne forverret seg.
Jeg tror nok uansett man må belage seg på en verre periode, før en evt. god periode dersom man senker prisen og øker tilgjengeligheten, som jeg antar gjør det ganske uattraktivt for en politiker, da nær fremtid og fortid stort sett ser ut til å drive stemmene (som selvsagt er uheldig for reformer som krever tid for å vise sitt potensiale.)
Jeg tror det er større rom for forbedring i skjenkebransjen enn det er hos vinmonopolet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, BadCat said:

Ungdomen i dag drikker generelt sett lite alkohol og fester lite. Nå kan det hende at det skyldes at de har lite penger igjen etter å ha kjøpt iPhone 14 Pro Max til 22k, men  jeg tror at de har helt andre prioriteringer enn fest, fyll og fanteri.

Det var vel i utgangspunktet alkoholikere og vinmonopolet du snakket om.
Men ja, alkoholkonsumet til ungdom har gått ned fra 90'-tallet, og flatet ut fra 2015.
Cannabisbruk har også gått ned fra 90'-tallet, men ser igjen en stigende trend fra 2011.
Rusbruk blant ungdom i Norge virker å være nokså harmløs sammenlignet med resten av Europa.

Jeg tror også det er mulig at alkohol ikke er en like selvsagt del av ungdomskulturen som det pleide, at det er mindre opplagt at alkohol skal fungere som et overgangsrituale i ungdomstiden. Det er jo bare bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bilkonstruktører som har funnet ut at det holder med ett ryggelys og da lys på kun én side av bilen.

Hva slags j***a "geni" var det som fant ut at det er helt greit at det bekmørkt på ene siden når man skal rygge?

Da jeg fant ut at min nye bil kun hadde ryggelys på høyre side så ga jeg forhandler beskjed om at det venstre var defekt. 
"Neida" svarer han, "det skal være sånn."... Og sånn skulle det altså være... dvs. det skal jo **** ikke være sånn, men sånn er det altså.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

At en langvarig leverandør til meg - f.eks. forsikring X, tidskrift Y, forening Z etc - overlater fakturering til en annen bedrift Q. Så sitter jeg der i nettbanken og ser på forfallslisten og mistenker at noen har hakket nettbanken min fordi jeg har da aldri kjøpt noe fra Q - hvorfor er det noe i forfallsregister til Q?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

men Vinmonopolet sitter vel på en del spesialkompetanse også? For eksempel hva slags alkohol som passer til forskjellige måltider. 

har man en hel haug med forskjellig vin / øl / brennevin på vanlige dagligvarehandel (pluss 100 000 av alle andre produkter) så har vel ikke vanlige butikk-ansatte kompetanse på hva slags alkohol som egentlig passer aller best til forskjellige situasjoner..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
WeirdFace skrev (5 minutter siden):

men Vinmonopolet sitter vel på en del spesialkompetanse også? For eksempel hva slags alkohol som passer til forskjellige måltider. 

har man en hel haug med forskjellig vin / øl / brennevin på vanlige dagligvarehandel (pluss 100 000 av alle andre produkter) så har vel ikke vanlige butikk-ansatte kompetanse på hva slags alkohol som egentlig passer aller best til forskjellige situasjoner..

Kommer helt an på polet man handler i, og om den ansatte er på jobb.

Regner med at alle kan gi deg en pekepinne på på som er best, men skal en ha noe bestemt innen en kategori så er det som regel en bestemt person som er "ekspert" på akkurat det.
Ihvertfall fra egen opplevelse.  "la meg høre med x person"  "X person er ikke på jobb i dag, men om du kommer i morgen"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...