Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Søndagsåpent hele året er vel begrenset til et eget lokale som blir som en minibutikk avgrenset fra selve butikken. Det er dette opplegget min lokale Bunnpris har, hvor det er lite og trangt og utvalget er ganske grunnleggende.
Butikken opererer kanskje med at man kan spørre betjeningen om de kan hente ditt og datt fra hovedbutikken, men jeg syns hele opplegget blir kronglete.

I tillegg har i hvertfall min lokale Bunnpris denne minibutikken åpen 11-23, mener jeg. 12 timer med minibutikk hvor det er trangt og man nesten er nødt til å klemme seg forbi hverandre eller flytte seg en hel reol for å slippe frem andre.

Jeg hadde heller tatt 4-6 timer med hele butikken åpen, bedre for kundene som av en eller annen grunn ikke har fått handlet før søndag og bedre for de ansatte (vil jeg tro) som kan jobbe færre timer på søndag.

Generelt sett støtter jeg også kortere åpningstid for de ansattes del. Her har vi kiwi, Rema og Extra som har åpent 7-23 mandag til lørdag og selv om det er greit å ha både tidlig og sen åpningstid - f.eks. for folk som jobber natt som kan rekke innom tidlig på tur hjem eller sent på tur til jobb og for andre å kunne rekke butikken sent (jeg handler selv ofte sent på kvelden av div. grunner) - så er det egentlig unødvendig med 16 timer åpningstid.
9-21 eller 10-22 hadde vært nok, men så lenge butikkene/kjedene drives av fornuftige mennesker som ansetter nok folk til at de ansatte ikke blir overarbeidet, så har jeg ikke noe imot lange åpningstider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk som bruker lang tid på å svare på ting. Jeg får en mail på jobb, bruker en del tid på å sette meg inn i problemstillingen, skriver et svar. Så hører jeg ikke noe mer. Seks uker senere dumper det inn et svar med nye spørsmål. Nå husker jeg ikke alle detaljene i det jeg så på tidligere, så jeg må bruke mer tid på å gå tilbake. 

Kanskje det er noe rart med hukommelsen min, men jeg blir uansett irritert av at ting aldri blir "ferdig". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (11 minutter siden):

Folk som bruker lang tid på å svare på ting

Så enig. Så kjipt i de tilfelle når man må purre på svar, fordi det haster.

--

Uvisshet, og det å skulle gå å vente på avgjørelser. Du tørr ikke helt å slippe jubelen løs før du har fått bekreftet ting

 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Er det ikke bare bra med flere i arbeidsplasser da ? Om noen vil være 7-23 eller 24/7 så får vel det være opp til bedriften, men det er vel uansett begrenset hvor mange timer i uka en kan jobbe og det er vel fremdeles en viss mengde fridager en skal ha per måned, jeg sliter med å se problemet. Det er mange som må jobbe søndager, synkronisert fridag er en utopi, hvorfor skal akkurat dagligvaren slippe unna ? Jeg må ingenting, men det er klart mang en gang så hadde det vært fint.

Nei, det er ikke bra med flere arbeidsplasser - av den typen. Vi konsumenter spiser jo ikke mer, proporsjonalt med antall ansatte. Vi spiser det samme. Derfor blir den eneste effekten at det blir flere ansatte å dele driftsutgiftene på. Det kan gå to veier eller et sted i mellom: Enten mindre lønn per ansatt eller økte påslag på matvareprisene. De finner nok en gylden middelvei mellom pest og kolera. Et av problemene er at søndagskunder ikke får en direkte "tilbakemelding" om de økte prisene eller lavere lønningene som de påfører andre. Derfor bør det være en egen søndagshandel-avgift nettopp for at søndagskundene skal kunne skaffe seg et bevisst forhold til konsekvensene de påfører andre. Det vil i sin tur flytte mye av søndagshandlingen over til andre dager (vi spiser jo ikke mindre), slik at det ikke truer den generelle søndagsfridagen eller koster oss andre så mye i form av økte påslag.

Nei, åpningstider bør ikke være fritt frem opp til bedriften. Det bør være et rammeverk som gir bedriftene stor frihet, men ikke så stor at det går unødvendig mye ut over den generelle arbeidsstokken. Arbeidstider bør av samfunnsmessige grunner være nokså folkevennlige, muliggjøre det å passe barn utenfor skolene og barnehagenes åpningstid osv. Det er ikke samfunnsmessig smart å legge opp til et samfunn som i praksis vanskeliggjør eller umuliggjør barnehold for mange. Det er kun i yrker der det er spesielt samfunnstjenelig at folk jobber på ugunstige tider av døgnet, som f.eks utrykningsetatene, det bør være helt opp til arbeidsgiver.

Du siter med å se problemet fordi du ikke fikk med deg det magiske ordet synkronisert fri. Det er helt essensielt for at folk skal kunne samle storfamilien eller større grupper til felles fritidssysler. Altså mange mennesker med samme aktivitet på samme tid. Skirenn, håndballturneringer, telttur, hyttetur etc. Hvis ukas fridag blir vilkårlig fra person til person så blir det svært vanskelig å få samlet folk til sånne fritidssaktiviteter. Synkronitet er derfor helt essensielt for mye som folk gjør på fritida. Ofrer vi synkronitet så konverterer vi i praksis søndagen til en hverdag og står igjen med null søndager i uka. Til hvilken gevinst? - jo, at ignorantene kan fortsette å ignorere konsekvensene av deres søndagshandling.

Synkronitet er ikke en utopi - vi har det i dag, for alle unntatt yrker med særskilte behov for søndagsjobbing. Utrykningsetatene, noen deler av helsevesenet, deler av forsvaret etc.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gaea skrev (13 minutter siden):

Så enig. Så kjipt i de tilfelle når man må purre på svar, fordi det haster.

Hvis noe haster for meg, så purrer jeg. :) Men når jeg svarer på noe fra andre, og ikke hører noe mer, så tenker jeg at de har fått det de trengte og saken er ute av verden. Utrolig irriterende å måtte lese seg opp på det samme materialet flere ganger bare fordi det går vintre og votter mellom hver gang de tar kontakt. 

Men men. Så har jeg noe å gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (45 minutter siden):

Synkronitet er ikke en utopi - vi har det i dag, for alle unntatt yrker med særskilte behov for søndagsjobbing. Utrykningsetatene, noen deler av helsevesenet, deler av forsvaret etc.

Du har noen gode poenger, faktisk har du overbevist meg, men denne synkroniserte fridagen din tror jeg ikke eksisterer, bensinstasjoner, restauranter, spisesteder generelt, bønder, store deler av helsevesenet, hellige menn jobber jo søndagen, taxier busser drosjer, søndagen er en jobbe dag for mange så veldig synkronisert kan den umulig være. Det store spørsmålet skal alt dette også være søndagsstengt ? Ikke helsevesen o.l selvfølgelig, men drivstoff kan jo kjøpes uten en i kassa, og pølsene kan erstattes med nistemat, hvor går grensa ? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

Derfor bør det være en egen søndagshandel-avgift nettopp for at søndagskundene skal kunne skaffe seg et bevisst forhold til konsekvensene de påfører andre.

Et ålreit forslag. Før søndagsåpne "Brustad-buer" kunne man kjøpe seg en liter melk til en femtilapp og slikt på bensinstasjonen.

Kanskje like greit å fortsette å ha det slik. Hender jeg stikker innom Kiwi på søndager for å kjøpe et brød eller en melk, men det hadde jeg kunnet planlegge meg bort fra.

Det et søndagskunder som går rundt i 10 minutter og kikker og plukker med seg en kurv med litt av hvert. Det er så unødvendig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (52 minutter siden):

Hvis du finner noen tall på antall nordmenn på jobbb på søndager vs hverdager så si i fra. Inntil videre vil jeg anslå at det er over 20 ganger så mange på jobb på en onsdag enn det er på en søndag.

https://www.compendia.no/hver-4-ansatt-jobber-sondag/#:~:text=22.00 på søndag regnes som,på jobb minst 2 søndager.

Arbeid mellom kl. 18.00 på lørdag til kl. 22.00 på søndag regnes som søndagsarbeid. Da er det i utgangspunktet ikke tillatt å jobbe. SSBs arbeidskraftundersøkelse viser altså at hver 4. ansatt likevel jobber på søndager, og at 1 av 10 gjør det regelmessig, det vil si at de i løpet av 4 uker er på jobb minst 2 søndager.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (43 minutter siden):

Et ålreit forslag. Før søndagsåpne "Brustad-buer" kunne man kjøpe seg en liter melk til en femtilapp og slikt på bensinstasjonen.

Hva med en litt mer automatisert butikk da ? Skanne kortet for å komme inn og lignende, vi har jo allerede kasser der vi skanner våre egne varer, noen kameraer her og der for å forhindre tyveri. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (17 minutter siden):

Hva med en litt mer automatisert butikk da ? Skanne kortet for å komme inn og lignende, vi har jo allerede kasser der vi skanner våre egne varer, noen kameraer her og der for å forhindre tyveri. 

Hva med et sentralisert og automatisert varelager, plukking med roboter og selvkjørende bil som leverer til en container ved Shell-stasjonen nærmest deg, eller for en ekstra avgift på døra di søndg morgen med nybakt brød og Aftenposten i papirformat?

Det er vel og bra å jobbe for rettighetene til de ansatte i matbutikker. Men det vil nok akselerere en utvikling hvor vi klarer oss med færrest mulig ansatte i bransjen.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (39 minutter siden):

Hva med et sentralisert og automatisert varelager, plukking med roboter og selvkjørende bil som leverer til en container ved Shell-stasjonen nærmest deg, eller for en ekstra avgift på døra di søndg morgen med nybakt brød og Aftenposten i papirformat?

Har vi ikke noe lignende allerede ? Vel og bra med de derre internett dagligvarene men det er jo ikke smultring, melk og ferskt brød i løpet av en halv time. 

https://oda.com/no/products/popular/

knutinh skrev (43 minutter siden):

Men det vil nok akselerere en utvikling hvor vi klarer oss med færrest mulig ansatte i bransjen.

Den dagen det skjer så er jo det bare bra, vi har ikke såkalte baggers heller som de har i usa eller en kis som sitter i bua på en bomvei. 

Lenke til kommentar

Da må de enten selge drivstoff eller ha løyve fra kommunen de er i .Dispensasjon kan gis hvis formannskapet er for. Da er det vel slik at enten får alle eller så får ingen med mindre de selger drivstoff.
 

Quote

II. Serveringssteder

§ 5.Åpningstider for serveringssteder

Serveringssteder som nevnt i § 2 uten skjenkebevilling, skal som hovedregel maksimalt ha samme åpningstider som skjenkesteder.

En kommune kan vedta at serveringsteder uten alkoholservering kan ha døgnåpent. Hovedregelen er at de ikke kan ha det.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...