Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk min 2TB HP EX950 i går =) Var deilig å hive ut alle diskene og kun kjøre alt på M.2!

 

Enn så lenge fornøyd! Tror ikke jeg merker så mye forskjell på spill da jeg hadde spill på et RAID0 med 3 stk. 500GB 850 EVO, men jeg hadde også en del på et RAID0 med 2 stk 2.5" 1TB WD Red, så der merker jeg nok en del forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dustin presser Komplett ned i pris for ihvertfall en SSD-størrelse i 970 EVO Plus størrelsene. Har ikke sjekket alle lagringsstørrelser. Ikke vanvittig prisskvis, men ihvertfall noe.

 

Kan det hende at noen leste kommentaren om at SSD på 1 Terabyte vil koste kr 500 til jul 2019, på grunn av 128-lags stacking?

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5035391

 

 

Ref. spådommer:

https://www.techradar.com/news/a-1tb-ssd-could-cost-less-than-dollar50-by-christmas-heres-why

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har liten tro på det tidsperspektivet Techradar håper på. De snakker om teoretisk produksjonskostnad som om utvikling ikke koster penger. Investeringen i ny teknologi skal selvsagt betale seg tilbake i form av økt profitt på produktene de selger. Investorer/eiere skal selvsagt også ha sitt. Derfor kommer de til å legge prisen litt lavere enn konkurrentene selv om det koster mye mindre i direkte produksjonskostnader. De vil være med å presse priser men ikke dumpe prisene til et nytt nivå. Det har de neppe produksjonskapasitet til å klare heller. Hadde de dumpet prisene ville de jo tatt hele verdensmarkedet i en jafs. "Alle" ville kjøpt de nye svært rimelige SSDene framfor konkurrentene sine. Hynix er stor på produksjonskapasitet, men ikke så stor.

Lenke til kommentar

Et spørsmål: Hva bruker folk SATA-portene sine til for tida? I min neste PC har jeg ikke planer om å ha noen SATA-enheter. Filene på SSDen synkes til en NAS passe ofte. NAS-en brukes til cold storage det føres videre til en offline USB backup med passe mellomrom. 

 

La oss si at mitt neste hovedkort har 2 stk M2 og 6 stk SATA og jeg sikter meg inn på 1 TB SSD-plass totalt, hvordan ville dere brukt portene? Jeg tenker 2x 500GB M2 i Raid0. Stemmer mine antagelser om at det er bedre enn f.eks 6x 250GB SATA SSD i Raid0?

Lenke til kommentar

Et spørsmål: Hva bruker folk SATA-portene sine til for tida?

 

Jeg bruker fortsatt SATA baserte SSD'er. De er noen år gamle nå, så gidder ikke prøve å selge dem. Så har jeg fortsatt CD/DVD brenner i begge maskinene mine...selv om de ikke har vært brukt på evigheter. Kunne ha kjøpt en extern USB sak, men har ikke giddet det. De skal fjernes etterhvert som jeg oppgraderer fremover. SATA SSD'ene blir nok brukt litt lenger.

 

La oss si at mitt neste hovedkort har 2 stk M2 og 6 stk SATA og jeg sikter meg inn på 1 TB SSD-plass totalt, hvordan ville dere brukt portene? Jeg tenker 2x 500GB M2 i Raid0. Stemmer mine antagelser om at det er bedre enn f.eks 6x 250GB SATA SSD i Raid0?

 

Hvis ditt neste hovedkort er et X570 kort, så får du jo PCI-E 4.0 som gjør at du kan kjøpe en av disse nye M.2 SSD'ene med rimelig bra sekvensiell les/skrive hastighet da. Så kan du jo kjøpe en Intel Optane 900p/905p til å ha OS og programmer på.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Ja, sikter meg inn på Zen2 AM4, men har ikke sjekket så nøye hva jeg bør gå for av chipsett. Jeg sjekket ut x570 nå og ser det kan konfigureres med opp til 3 stk NVMe Gen4, men jeg har ikke hastverk så jeg skal lese meg opp på chipset og CPU når det blir lansert og se nærmere på det. Og sjekke ut nye SSDer. Det blir nok ikke kjøp før i september.

 

Optane er jo ganske dyr så det er spørs om jeg går for en sånn. Jeg tenkte mer i retning intel 660p.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor vanskelig\enkelt er det med

DCP1000 SSD, Intel Optane SSD 905P Series med ryzen eller intel?

For sist jeg var borti noe slik er det håpløst og bruke som operativsystem systemdisk. Med linux\windows.

Har Optane 900p på Ryzen og Intel. Ingen problem. Funker jo som en vanlig ssd, bare mye raskere :)

Lenke til kommentar

Og herregud for et kortvarig timeblaff det der var da hos Komplett. Nå er Samsung 1 Terabyte som nevnt opp med flere hundre kroner. Faktisk dyrere enn før helgen. Forstå det den som kan. Jul, eller Mars 2019/2020 here I come  :p  :xmas:

 

Kr 2.546 for å være spesifikk:

 

https://www.komplett.no/product/1120737/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/samsung-970-evo-plus-1tb-ssd

 

Sikkert noen tullinger som kjøper SSD akkurat på lanseringsdagene nå til AMD, eller?

Glad jeg har noen SSD-er på lur av billigsorten. Får bare huske å ta backup..

Endret av G
Lenke til kommentar

Et spørsmål: Hva bruker folk SATA-portene sine til for tida? I min neste PC har jeg ikke planer om å ha noen SATA-enheter. Filene på SSDen synkes til en NAS passe ofte. NAS-en brukes til cold storage det føres videre til en offline USB backup med passe mellomrom. 

 

La oss si at mitt neste hovedkort har 2 stk M2 og 6 stk SATA og jeg sikter meg inn på 1 TB SSD-plass totalt, hvordan ville dere brukt portene? Jeg tenker 2x 500GB M2 i Raid0. Stemmer mine antagelser om at det er bedre enn f.eks 6x 250GB SATA SSD i Raid0?

 

Jeg har "NAS/Arkiv" innebygd i hjemme PCen i form av et Intel ICH-10R RAID-5 på 4 Western Digital RED disker hvor dette igjen er syncet til jottacloud.  

Dagligdage ting er installert 1TB på Samsung 970PRO M.2 nvme + en ekstra SATA SSD

Så interne SATA porter er fremdeles nødvendige og velkomne i mitt hode. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...