Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

snipp

 

Spamme tråden much G...  :confused:

 

Ikke se deg blind på specs for sekvensiell les og skrive hastighet. Flytter du ofte på store filer, så kan det ha sin nytte. Det er bare at de fleste av disse "billig" SSD'ene klarer ikke å holde denne skrivehastigheten over lang tid. De dropper ned en del.

 

Det er ytelsen ved les/skriv av småfiler, aka 4K random QD1-4 ytelsen som er viktigst. Her er ADATA XPG SX8200 Pro veldig bra. Men best her er Intel Optane 905p, bare at den er koster mye penger også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har i dag en gammel mx100 512gb ssd. Den får PCen til å krasje ved at den "forsvinner", dem andre diskene vises i Post, men eg må restarte flere ganger for at SSDen skal dukke opp igjen. Tror det er på tide å bytte den. Tror den nærmer seg 5 år.

Har i den forbindelse tenkt å gå over til M2 nvme. 500 Gigabyte er mer enn nok til mitt bruk. Hva anbefales, kjenner til Samsung sine M2 disker, men synes dem er litt dyre. Hva anbefales??

Lenke til kommentar

 


 

Windows 10 v1903 causes high disk usage on SSD systems

 

https://windowsreport.com/windows-10-may-update-high-disk-usage/

 

 


 

If you’ve been struggling with issues like this, then we have a deal for you: $100 of this Samsung 2TB SSD portable drive. Yep, for only $299.99 (rather than $399.99), you can be the proud owner of a lightning fast external hard drive that looks like this:
samsung-portable-2tb-ssd-e1562333570209.


https://thenextweb.com/plugged/2019/07/07/cheap-save-samsung-portable-2tb-ssd-external-drive-offer-deal/

 

AORUS-NVMe-Gen-4-SSD-box-2-TB-SSD.jpg


 

Conclusion
There is no doubt PCIe 4.0 does improve the overall performance of NVme access over PCIe 4.0. Although it is good to have that boost in speed, you will need to upgrade both the motherboard and processor to take advantage of PCIe 4.0.

 

Current AMD motherboards will work with the AORUS NVme but at a lower speed.

 

I highly recommend this NVme to users who require video encoding as it is very speedy irregardless of whether you are using a PCIe 3.0 or PCIe 4.0 (way better speeds).


Review:
https://en.ocworkbench.com/review-of-aorus-nvme-gen4-2tb-ssd/

 

 


 

Minix’s amazing USB-C hub is also a 240GB hard drive [Review]
F2206AD6-CC18-4C4F-8F5D-88B0EBF54E6B-780

 

Minix says the 240GB version offers up to 400MB/s read and write speed, while the 120GB one is slightly slower: 350MB/s


https://www.cultofmac.com/636780/minix-neo-storage-review-usb-c-hub-ssd/ Endret av Uderzo
Flettet innlegg
Lenke til kommentar

Kommer til å innstallere Win10 på en PNY 240 Gig kjøpt på kampanje hos Elkjøp for veldig lang tid siden nå.

 

Gjør det i påvente av noen skikkelig gode priser. Håper jeg ikke lar meg friste av kr 1.999,- tilbudet til Komplett nå i juli på den Terabyten. Men man vet aldri når det lakker og lir før fristen går ut hos Komplett på den kampanjen. Håper likevel at jeg kan orke å holde ut med PNY-hastighet på M.2 SATA litt. Har nok snurredisker å komplementere med. Samt en ledig 120 Gig PNY kjøpt på kampanje uken i forveien  :wee:

 

Kunne alltid røsket ut en 500 Gig M.2 Samsung SSD i fra laptop, men pokker, den er jo en grei reservesurfemaskin på 16 Gig RAM enn så lenge.

 

edit:

Glemte at det var SATA den PNY'en

Endret av G
Lenke til kommentar

Tom's Hardware forventer prisfall i midten av måneden på SSD solgt via Amazon:
 
https://www.tomshardware.com/news/ssds-cheaper-than-ever,39862.html
 

So expect to see some great deals around Prime Day (plus a few days before and after) on solid-state drives from the likes of Adata, intel, Crucial, Samsung and others. I don’t know if we’ll see the kind of crazy deal I got on the 660p from the third-party seller (just over 5 cents a gig!), but it’s certainly possible. I’ve already noticed some SATA drives from the likes of Team Group and other, lesser-known SSD makers slipping below 8 cents a gig.
 
We’ll be tracking the hottest SSD deals for you on our Best Deals on SSD and Storage page.



Intel SSD 660p Series (1.0TB M.2 80mm PCIe 3.0 x 4 3D2 QLC) 2 2281" (SSDPEKNW010T8X1 )
for 95 dollar
https://www.amazon.com/gp/product/B07GCL6BR4?tag=georiot-us-default-20&ascsubtag=tomshardware-9747963799500156818-20

Endret av G
Lenke til kommentar

Intel 660P koster pr nå 1 kr på GB

 

1TB

2TB

 

Konkurrentene på m2 siden ligger et godt stykke unna.

 

Dette skulle være en kampanje på amazon spesifikt. Det som er mer interesant er om vi får et større prisfall på SSD i vårt hjemmemarked. Kjenner at jeg ikke har de største forhåpningene. Merkene med litt hissigere prestasjoner ligger med et merkbart prispremium ift Intel 660P.

 

 

Lenke til kommentar

PM981 som jeg kjøpte billig en gang. PM er oem av Evo, mener jeg.

 

iBCr1cv.jpg

 

Ser jo ikke ut som de nye PCIe 4.0 SSDene er noe særlig bedre på Q1T1.

 

Nei ssdene blir ikkje magisk raskere på 4k @ QD=1 ved overgang fra pci-e 3.0 til 4.0. Selve nandbrikkene og ikkje minst kontrolleren gjør den jobben.

 

Akkurat nå virker det som de nye pci-e 4.0 ssdene som er ut nå er OVERPRISET deluxe, og satser på at folk bare ser at det er høy sekvensiell ytelse, og ikkje ytelse som virkelig teller med en ssd.

 

Er jo en scam å kjøpe Corsair pci-e 4.0 1TB som er over dobbel så dyr som feks Adata sx8200pro 1TB. Adata er bedre på alt untatt sekvensiell les og skriveytelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 
Noen som har erfaring med disse diskene? Tenker på å kjøpe to stykker av disse og sette dem i et Raid 0 oppsett, og legge inn hele Steam-biblioteket på disse diskene. Er diskene bra nok til slik bruk? Finnes det bedre alternativer uten at det koster skjorta?

 

 

Litt billigere så finner du Intel 660p 2TB m.2 nvme. Har du plass, så kan du kjøre disse i raid-0 :) Raskere blir det også.

Jeg har èn slik 660p 2TB til steam/ shadowplaylagring

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Kanskje også at Intel ikke har råd til å tape flere slag Nizzen? Nå må de få bort lageret, før de nye enda bedre og billigere SSD-ene kommer?

660p har alltid vært billig, helt siden den kom. Det er jo det som er tingen med QLC nandbrikker. De er mye billigere enn f.eks MLC og tilogmed TLC å produsere. Slutt å kom med teite konspirasjonsteorier.

 

Avogtil skulle en tro at noen har overtatt/kapret brukeren til "G". Han ble jo medlem i 2003, og kommer med spørsmål som en 12åring  :hmm:

 

Beklager G, men det har vært sykt mye rare poster fra deg i det siste :p

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt billigere så finner du Intel 660p 2TB m.2 nvme. Har du plass, så kan du kjøre disse i raid-0 :) Raskere blir det også.

Jeg har èn slik 660p 2TB til steam/ shadowplaylagring

 

Har ikke plass på hovedkortet jeg har i dag, men en oppgradering til Ryzen 3xxx er jo under planlegging uansett, så kanskje jeg bare skulle prøve å klare meg med den disken jeg har inntil jeg får kjøpt et nytt hovedkort.  :hmm:
Lenke til kommentar

 

Har ikke plass på hovedkortet jeg har i dag, men en oppgradering til Ryzen 3xxx er jo under planlegging uansett, så kanskje jeg bare skulle prøve å klare meg med den disken jeg har inntil jeg får kjøpt et nytt hovedkort.  :hmm:

 

 

Kjøp et billig pci-e kort som det er plass til 2x m.2 ssder? Så kjør software raid-0 med ssdene. Da kan du bruke samme arrayet på alle maskiner. Samme om det er Intel eller AMD. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...