Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mediacenter, ripping/videokomprimering, VM'er. Kaaanskje litt casual gaming med enkle spill, får se litt ang. det siste.
970evo+-ene ... jeg bestilte 1stk, og glemte at jeg allerede hadde en liggende. Så .. da ble det to. Om jeg skal kjøre de i raid eller ikke, har jeg ikke bestemt meg for. Frister ikke å kjøpe en vroc nøkkel til 3 lapper for å kunne raide ikke-intel ssd-er, sånn i utgangspunktet.

 

Kan man foresten sette opp vroc på andre ssder etter man har installert windows ?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Har skrudd den sammen nå. Den thermal throtler litt ved full load, men man kan ikke forvente annet i et HTPC kabinett med low noise adapter på viftene. Kjøleren er jo på kanten i utgangspunktet, så. 
Ikke at det vil bli noe problem ved daglig bruk, men kanskje ved ripping av film. Men ikke mer enn at jeg ikke ser på det som noe jeg orker å ofre støy for å gjøre noe med.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Skal oppgradere til ny SSD på en laptop, må jo være 2.5"

Her er greia, du kan kjøpe 500GB EVO 2.5" SATA SSD fra Samsung for 1000, men du får en fra Crucial på 1TB for 1300.

 

Er det ikke smartest å gå Crucial? Får også med Acronis True Image for å ta backup av hele isntallasjonen. Har egentlig ikke brukt for 1TB, men siden den har den beste ratioen for kr/GB kan man jo like godt betale litt mer for å være trygg? Du kan jo også argumentere for at jeg burde hive inn 200kr mer for å gå en Samsung EVO 1TB, siden den har mye bedre TBW (doblet utholdenhet VS. Crucial) - . Men det har jeg heller ikke brukt for. Jeg tror dette blir viktigere for folk som spiller mye eller skriver mye video, men ikke hverdagsfolk, da er kanskje Crucial det beste.

Endret av ddb2002
Lenke til kommentar

Begge SSD'ene jeg har hatt fra Crucial har dødd ganske raskt men det er en stund siden så kan hende de har begynt å lage bedre disker.

 

Dette hørtes ikke bra ut. De har 5 års garanti på de nye da uavhengig av Samsung (860 EVO) eller Crucial (MX500), men det er til liten trøst når du mister alt på dem... teknologien har jo utviklet seg raskt (begge modellene lansert type tidlig 2018 med TLC, ville ikke kjøpt den nye QVO modell med QLC fra Samsung).

Jeg stoler egentlig mest på Samsung så kanskje jeg bare burde gå for 500GB SSDen, det er fordi jeg bare har brukt Samsung SSD hittil og ingen har dødd, selv om jeg mistet de i gulvet og skrevet ganske mye til de. Fordelen er jo at de lager alt fra kontroller til minne, mens selskaper som Crucial outsourcer kontroller etc.

 

For øvrig har Crucial budsjettmodeller: BX500, den jeg tenker på er MX500. IKKE KJØPT BX500. De har fjernet DRAM for cache på dem, og flere av de billige merkene gjør dette. Garantien er mistenkelig nok ikke like bra som den litt dyrere modellen. Ikke bra, og går veldig ut over ytelse.

Endret av ddb2002
Lenke til kommentar

Sist jeg kjøpte samsung ssd så fikk jeg med slik migrasjons software på begge diskene, det kan vel også lastes ned ifra samsung også.

 

Sjekket nå. Egentlig er det veldig dårlig migrasjonsprogramvare som bare fungerer på deres disk. Med Crucial kan du "oppgradere" til den som faktisk er god for 30 dollar, står det.

https://www.acronis.com/en-us/personal/computer-backup/oem/?oem=crucial

 

Men det er ikke så viktig, det her handler mer om at man kan speile systemet og lagre det på en HDD, så lenge den virker for dette så er jo alt ok. Gjør dette for så å laste inn en ren versjon av datamaskinen senere slik at man får ryddet bort alt det rotet som kommer over et år. Må dog bruke timesvis på oppdatering :)

Endret av ddb2002
Lenke til kommentar

Har aldri brukt slik så veit ikke hvordan de enkelte er, bytte av disk = reinstallasjon, eller bare replace av image.

Relativt logisk at det bare funker på samsung disker, men timesvis med oppdateringer er vel litt å ta i.

 

Ja, du har jo rett der, vi bruker jo SSD nå og ikke HDD :)

 

 

Jeg glemte at Samsung hadde et verktøy og migrerte problemfritt med gratisversjonen av Macrium Reflect nettopp. 

 

Takk for tipset. Skal se etter gratisversjoner. Det å bruke Acronis var noe som kom gjennom jobb og som har funket så bra at jeg nesten er hjernevasket til å bare bruke den.

Lenke til kommentar

Dette var en fryktelig lang diskusjonstråd. Derfor spør jeg bare direkte. Jeg lurer på hva type SSD som kommer til Zen 2 hovedkortene x570. Jeg er ikke så veldig inni de forskjellige grensesnittene. Men får en følelse av at når det står 4x PCIe på M.2 så er det noe intern greie (en slags RAID-aktig sak) ?

 

Vil M.2 støtte PCIe 4.0 uten flaskehals. Og vil kontakten M.2 være flaskehals i seg selv? Sannsynligvis brikkene på SSD-en som blir en flaskehals uansett?

 

Jeg lurer på om det kommer noen nye typer SSD når man får den økte båndbredden på hovedkortene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var en fryktelig lang diskusjonstråd. Derfor spør jeg bare direkte. Jeg lurer på hva type SSD som kommer til Zen 2 hovedkortene x570. Jeg er ikke så veldig inni de forskjellige grensesnittene. Men får en følelse av at når det står 4x PCIe på M.2 så er det noe intern greie (en slags RAID-aktig sak) ?

 

Vil M.2 støtte PCIe 4.0 uten flaskehals. Og vil kontakten M.2 være flaskehals i seg selv? Sannsynligvis brikkene på SSD-en som blir en flaskehals uansett?

 

Jeg lurer på om det kommer noen nye typer SSD når man får den økte båndbredden på hovedkortene?

Hva er spørsmålet ditt Egentlig?

 

Pci-e 4.0 sdder er allerede klare i juli/august. Dog om de er raskere på annet enn sekvensiell ytelse, er spørsmålet.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tipper det koste mer enn det smaker, og det vi har sett av "tester", så er det kun fokusert på sekvensiell lesing og skriving. Du kommer ikke til å merke så mye til det, verken ved gaming eller vanlig bruk. Fordelen nå med PCIe 4.0 er at du kan kjøre to stykker på fire PCIe baner i 2x, uten å miste noe særlig ytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er spørsmålet ditt Egentlig?

 

Pci-e 4.0 sdder er allerede klare i juli/august. Dog om de er raskere på annet enn sekvensiell ytelse, er spørsmålet.

 

Spurte jo ikke i denne tråden, men i SSD-tråden. Trodde et øyeblikk jeg hadde åpnet en fane i AMD-tråden.. Men, jeg lurer også på hva M.2-grensesnittet bærer på av standarder og båndbredde. Vil den levere full PCIe 4.0 den M.2-kontakten?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...