Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har en 525gb MX300 i laptopen min lever i beste velgående enda den har vel hatt den SSD i den i ca 2-3 år tenker jeg =)

 

Funker sikkert fint i 5 år til minst. Jeg har funnet ut av at feilene med windows freeze I Crucial-SSD og de kommer med bruk av såkalt clone-verktøy og skal ha blitt fikset i nyeste firmware. Du må huske å oppdatere fastvare på SSDen også om du skal gjøre noe slikt.

 

Som jeg sa før - akkurat nå står du fritt til å velge mellom Crucial MX500, WD Blue og Samsung 860 EVO om man ønsker ny 500GB da de har lik pris, men sparer som sagt en 100-lapp på Crucial eller WD. Det er jo god pris med tanke på hva dette kostet for ikke så lenge siden, velg hva en ønsker.

 

Jeg har en 128GB SDD som nå er 5 år ? + gammel fra en laptop, og har oppetid på over et år i strekk totalt med et stort antall på/avslåinger, ser ut som den klarer seg fem år til men er bare lite ift dagens standard. Kjøpte meg USB 3.0 kabinett og puttet den inn dit som ekstern lagring.

Endret av ddb2002
Lenke til kommentar

Er visst et kredittkort som har en kampanje gående i fra torsdag til lørdag tror jeg det var, som da fører denne varen:

 

https://www.prisjakt.no/product.php?q=Adata+XPG+SX8200&p=4975275

 

Kommer fort ned i ca. kr 1435,20 med rabatten da. Kanskje det er fraktkostnadsfritt om en bestiller det til henting i fysisk butikk?

Da får du 1 Gig på M.2-hastigheter

 

Selv lurer jeg på om dette hadde passet meg til å ha virtuelle maskiner på, også heller lagt i den feite ekstrakostnaden i tillegg for en 1 Gig Samsung 970 som systemdisk sånn for sikkerhetens skyld. Har jo et knippe 120 Gig SSD-er som sikkert er av rimeligste type jeg kan stappe i her og der, som jeg kjøpte på en Elkjøp-kampanje for år og dag siden (merke PNY, ser at det har vært mange kampanjer siden, så det innkjøpet kunne jeg jo ha spart meg for). Tenkte som så, at det jo er greit å ha litt slikt ubrukt utstyr klar på lager, så man slipper å reise til butikk bare fordi man ønsket å teste et eller annet i sin PC?

 

Eller bør jeg heller vente til ut i juli når jeg behøver å skru i PC for å se om det har vært noen ytterligere prisfall, eller nye herlige kampanjer å gå for?

Endret av G
Lenke til kommentar

Er visst et kredittkort som har en kampanje gående i fra torsdag til lørdag tror jeg det var, som da fører denne varen:

 

https://www.prisjakt.no/product.php?q=Adata+XPG+SX8200&p=4975275

 

Kommer fort ned i ca. kr 1435,20 med rabatten da. Kanskje det er fraktkostnadsfritt om en bestiller det til henting i fysisk butikk?

Da får du 1 Gig på M.2-hastigheter

 

Selv lurer jeg på om dette hadde passet meg til å ha virtuelle maskiner på, også heller lagt i den feite ekstrakostnaden i tillegg for en 1 Gig Samsung 970 som systemdisk sånn for sikkerhetens skyld. Har jo et knippe 120 Gig SSD-er som sikkert er av rimeligste type jeg kan stappe i her og der, som jeg kjøpte på en Elkjøp-kampanje for år og dag siden (merke PNY, ser at det har vært mange kampanjer siden, så det innkjøpet kunne jeg jo ha spart meg for). Tenkte som så, at det jo er greit å ha litt slikt ubrukt utstyr klar på lager, så man slipper å reise til butikk bare fordi man ønsket å teste et eller annet i sin PC?

 

Eller bør jeg heller vente til ut i juli når jeg behøver å skru i PC for å se om det har vært noen ytterligere prisfall, eller nye herlige kampanjer å gå for?

 

Adata sx8200pro er den beste m.2 ssden. 

 

Her er mine 2 x 8200pro 1TB i raid-0 :)

 

post-42975-0-04551000-1559468032.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På mye ja, men ikkje på konstant sekvensiell skriving.

 

Til prisen er den et kupp, selv på "ikkje tilbud"

 

Sammenliknet prisene nå, og det er en del forskjell ja. Trenger man bedre så velger man Optane 905p uansett. Håper Optane vil synke i pris etterhvert. De har jo vært på markedet en stund nå, men det er jo Intel....

Lenke til kommentar

Sammenliknet prisene nå, og det er en del forskjell ja. Trenger man bedre så velger man Optane 905p uansett. Håper Optane vil synke i pris etterhvert. De har jo vært på markedet en stund nå, men det er jo Intel....

Håpte jo at samsung z drive skulle konkurere med optane, men den er knapt halvparten så rask, og dyrere. Synn for oss forbrukere.

Lenke til kommentar

Sammenliknet prisene nå, og det er en del forskjell ja. Trenger man bedre så velger man Optane 905p uansett. Håper Optane vil synke i pris etterhvert. De har jo vært på markedet en stund nå, men det er jo Intel....

 

Nå vet jeg at dere pratet om Pro-utgaven. Men bare for å ha sammenliknet med hvordan Komplett sin Samsung 970 EVO Plus 1 TB ville ha sett ut om noen kredittkortselskap valgte dem for noen dager på 20 % kredittkort cashback eller hva man enn kaller produktene sine:

 

kr 1839,20 (men først må et kredittselskap velge Komplett på ny). Dette var bare for å sette kr 1435-prisen litt i perspektiv. At det er en kredittkortrabatt og ikke en direkte hos Power.no-rabatt (selv om det blir samme ulla i praksis)..

 

Og dess dyrer produkt, jo mer effekt får jo 20 % i antall kroner. Så for Pro hos Komplett ville det sett slik ut kr 3380 førpris, til kr 2704  :dribble: (men det er fortsatt litt i drømmene, men kan jo skje når som helst med litt flaks).

 

Og la oss si det sammenfaller med en annen rabatt, enten det er av Komplett-club typen eller noe Black-friday-liknende som Komplett selv velger å kjøre. Så kan det jo fort vanke noen prosenter til 10 % hos Club dersom en når 6000 poeng (skal jo egentlig ikke så mye til).. Da ville Pro-en fort få x0,9 så x0,8 rabatt og komme ned i kr 2433,60  :ohmy:  :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Kom over denne idag

https://www.ebay.com/itm/Intel-Optane-Memory-M10-SSD-M-2-2280-16GB-MEMPEK1J016GAH-PCIe-3-0-3D-Xpoint-NVMe/383001229900?_trkparms=aid%3D555018%26algo%3DPL.SIM%26ao%3D1%26asc%3D58647%26meid%3D3ff15daaa85f4881ab6d7a6a322c5f94%26pid%3D100005%26rk%3D3%26rkt%3D12%26sd%3D163752455462%26itm%3D383001229900&_trksid=p2047675.c100005.m1851

 

Har du et ZFS raid, så er disse perfekt kombinert som L2ARC og SLOG, du lager 2 partisjoner, slog trenger bare 1GB og de resterende 15GB brukes du til L2ARC, og siden det er en liten L2ARC så trenger du heller ikke mye ekstra RAM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Billig, men ikke dårlig.

Vel intel får vel en del kritikk på hard belasting så gir den dårligere ytelse en samsung 970 evo.

men har ikke testet selv, godt mulig intel har gode SSD disker, men OCZ vet jeg er ofte dårlig.

 

Nå er det ikke fristende å betale 4500 kr for samsung 970 evo tb.

så lurer på hvor god intel er? Så intel har god reklamasjon på SSD disker? Vil vel anta den funger fint med amd chipset også?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vel intel får vel en del kritikk på hard belasting så gir den dårligere ytelse en samsung 970 evo.

men har ikke testet selv, godt mulig intel har gode SSD disker, men OCZ vet jeg er ofte dårlig.

 

Nå er det ikke fristende å betale 4500 kr for samsung 970 evo tb.

så lurer på hvor god intel er? Så intel har god reklamasjon på SSD disker? Vil vel anta den funger fint med amd chipset også?

Forskjellige ssder til forskjellge behov. Man kjøper ikkje traktor for å kjøre på E6 til jobb...

Lenke til kommentar

Men er jo begrenset hvor god nytte særlig laptop man får med Samsung 970 evo.

Tror man kan nevne en del laptoper det ikke optimal ytelse. i7 7700T eller eldre gir neppe særlig god ytelse i gaming og generielt bruk uansett, der er sikkert en slik SSD disk bedre kjøp.

Ryzen har vel nytte av noe raskere.

 

Man  har jo:

Intel 4TB HD SSD 2.5 P4601 PCIE3.1 X4 3D TLC (SSDPE7KE040T701)

Men der er jo prisen helt hinsides?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...