Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Proshop har fått både Corsair og Gigabyte sine PCIE4 SSDer ,

 

GIGABYTE AORUS NVMe Gen4 SSD

1TB - 3392kr - https://www.proshop.no/SSD/GIGABYTE-AORUS-NVMe-Gen4-SSD-1TB/2777527

 

 

Corsair Force MP600

2TB - 5211kr - https://www.proshop.no/SSD/Corsair-Force-MP600-NVMe-Gen4-M2-2TB/2779162

1TB - 2828kr - https://www.proshop.no/SSD/Corsair-Force-MP600-NVMe-Gen4-M2-1TB/2779161

 

Jeg venter på test av disse, før jeg konkluderer. Kan fort skje at disse 2 blir knust av Adata sx8200pro 1TB til ~1600kr på 4k random read@ QD=1. Da er disse 2 ganske verdiløse i forhold til pris... Høy sekvensiell ytelse er kun bra på papiret, og ingen ting annet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke fulgt med i timen. Ser at dette jo ikke er så dyrt. Men ikke M.2 da, som jo kan være ganske negativt i disse dager ihvertfall:

 

https://www.komplett.no/product/1119944/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-25/samsung-860-qvo-1tb-ssd

 

kr 1224

 

Intel m.2 660p bruker også "QLC" nand. Altså noe tilsvarende. Jeg ser dog ingen grunn for å velge Samsung 860qvo over Intel 660p, om man har plass til en m.2 ssd. Intel sin er vel hakket billigere også.

Lenke til kommentar

https://www.anandtech.com/show/14599/phison-ps5016e16-pcie-40-ssds-random-readwrite-performance-disclosed

 

Ser ikke ut til å være all verdens gevinst på random foreløpig...

 

Takk. Betyr litt for det på at prisene kan gå ned. Den viktigste info var vel denne da?

 

SSDs powered by the Phison PS5016-E16 controller will be released later in July after AMD and its partners start to sell platforms that support the PCIe 4.0 technology.

 

Siden dette er noe som er nytt, og støtter en nyere bus-type. Så kan det jo hende at de som sitter med lagre av PCIe 3.0-enheter begynner å få smått kalde føtter.

Endret av G
Lenke til kommentar

https://www.anandtech.com/show/14599/phison-ps5016e16-pcie-40-ssds-random-readwrite-performance-disclosed

 

Ser ikke ut til å være all verdens gevinst på random foreløpig...

 

 

Det visste vi :D

 

En ssd er jo egentlig bare mange nandbrikker i "raid-0" Så om ssden får et nytt interface, så er det jo bare sekvensiell ytelse som går opp. Nandbrikkene er jo de samme, men samme latency.

 

Dog fra pci-e 2.0 til 3.0 så var det en del mindre overhead, som gjorde at selv vanlige satassder ytet litt bedre på pci-e 3.0 VS 2.0 :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det noen bottleneck for hvor mange RAID de kan dele disse Nandbrikkene opp i og fortsatt hente hastighetsgevinst?

Sekvensiell ytelse kan nok gå rimelig langt, men om det er hensiktsmessig er jo en annen sak. Noe som jeg vil frem til.

 

Jeg kjørte jo en stund 3x 1TB Samsung 960pro i raid-0, og fikk rimelig god sekvensiell ytelse samt høy max IOPS ytelse i Veldig høy kø. (meningsløst utenom helt sinnsyke servere med 1000-vis av forespørsler hele tiden) 

 

Med 2 stk fikk jeg ca 870 0000 iops, noe som er et høyt tall :p

 

Sekvensiell ytelse skalerer ganske bra, så jeg fikk ca 3500MB/s x3 da jeg kjørte dem i raid-0. Altså rett over 10 000MB/s  :green:

 

Dog helt meningsløst og ubrukelig. Optane 900p med sine fattige 2500MB/s sekvensielle lesehastighet knuser 3x 960pro i raid-0 i 99,9% av tilfellene. Av vanlig bruk, ikkje i teoretiske syntetiske ytelsestester.

Endret av Nizzen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe en 1TB Samsung 860 QVO disk til Steam/spillbibliotek. Spørsmålet er om den er god nok til dette formålet? Jeg ser at skrivehastigheten ved fullt buffer går helt ned til labre 80MB/s, men tror ikke dette vil ha særlig mye å si til mitt bruk. Jeg har 970 Evo NVMe-disk til windows, og mest brukte spill, så denne disken vi i all hovedsak kun bli brukt til lesing av spillfiler, med mål om å forbedre lastetider (i dag har jeg flere spill installert på en WD Blue 4TB-harddisk).

Lenke til kommentar

I disse tider med internett over fiber, er det virkelig nødvendig å ha ALLE spilla inne på SSD'n...? Holder vel å ha de mest spilte, så laste ned de andre ved behov :p

Jepp, selv om jeg har nok plass til det meste på serveren, så laster jeg heller ned spill etter behov på de forskjellige gamerene. 62MB/s så går det rimelig kjapt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I disse tider med internett over fiber, er det virkelig nødvendig å ha ALLE spilla inne på SSD'n...? Holder vel å ha de mest spilte, så laste ned de andre ved behov :p

 

Nei, alle på SSD, og de mest populære blir cachet med Optane. Har jo den siste tiden vært deals på 15.36TB ssder for bare 1200 USD på ebay. 1 sånn dekker det meste og litt til.

Lenke til kommentar

Spillbibliotek? Da vil jeg si at 2TB må til :p Bør ha minst 20%+ ledig plass. 

 

Jeg har to PCer (begge med 1080Ti), og begge trenger SSD. Ene har 500GB NVMe, mens andre (ekstraPC) har en 250GB SATA.

 

Jeg spiller ikke veldig variert, stort sett kun PUBG, Apex, Mordhau og CSGO, men etter jeg skaffet meg Oculus Rift S, blir det en del større spill, som DCS (nærmere 100GB med mods), og Project Cars (rundt 50GB).

 

Lastetidene er horribel på de to spillene over fra harddisk, og selv om jeg også har 500/500 fiber, så gidder jeg ikke laste ned on demand hver gang. :)

 

Altså, 1 TB holder for meg, målet er en relativt rimelig løsning som forbedrer lastetid. Ser ikke for meg at spillbiblioteket mitt kommer til å nærme seg 1TB de neste 2 årene uansett.

 

Så: Noen som har tanker på en Samsung QVO-disk? Har råd til bedre og større disk, men spørsmålet er om behovet er der, når det utelukkende kjøpes inn for å forbedre lastetider i store spilltitler. :)

 

PS: Og penger spart, er penger som kan brukes på noe annet. :wee:

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...