Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes en lov, forskrift eller direktiv for prisopplysning. Så vidt jeg husker skal pris oppgis enten per kilogram, liter eller stk. Jeg har ikke lest reglene selv, men skjønner ikke helt hvorfor de i noen tilfeller får lov til å oppgi pris per hektogram eller gram (krydderposer). Det spekuleres tydeligvis også i at folk tror liter og kilo er samme enhet. Er egenvekta lavere enn 1 så oppgis det som regel kr/liter (for eksempel is og fløte). Ennå en ting det spekuleres i er pris per porsjon (små porsjoner) og pris per liter ferdigblandet vare (saft, sauser og suppe med tynn blanding).

For ikke å snakke om rekene på fisketorget i Bergen.

 

Pris oppgitt i halvkilo! Da ble de bare grisedyre :p

Lenke til kommentar

 

Det finnes en lov, forskrift eller direktiv for prisopplysning. Så vidt jeg husker skal pris oppgis enten per kilogram, liter eller stk. Jeg har ikke lest reglene selv, men skjønner ikke helt hvorfor de i noen tilfeller får lov til å oppgi pris per hektogram eller gram (krydderposer). Det spekuleres tydeligvis også i at folk tror liter og kilo er samme enhet. Er egenvekta lavere enn 1 så oppgis det som regel kr/liter (for eksempel is og fløte). Ennå en ting det spekuleres i er pris per porsjon (små porsjoner) og pris per liter ferdigblandet vare (saft, sauser og suppe med tynn blanding).

For ikke å snakke om rekene på fisketorget i Bergen.

 

Pris oppgitt i halvkilo! Da ble de bare grisedyre :p

 

For ikke å snakke om øl... Halvlitere som ble til 0,4, deretter 0,33 og nå har krympet helt til 0,25 enkelte plasser. Neste steg shotglass.
Lenke til kommentar

Hvis vi dumpet et tonn med vann i geostasjonær bane, hvor mye av det hadde havnet i atmosfæren i løpet av et par år? Og ville resten vært et problem for romfart?

Interessant snedig spørsmål! :thumbup:

 

Jeg ser for meg to scenario:

 

1. Vannet spyles nokså ukontrollert ut i rommet som en sky med dråper i variert størrelse. Dette vil spre seg sakte men sikkert ut til et større volum. Det er ganske langt mellom satellitter i geostasjonær bane og alle reiser med omtrent samme hastighet og retning som dråpeskyen så det blir ingen harde trefninger. Dråpene kjøles raskt ned og fryser til haggel, kanskje i løpet av bare noen minutter. Haggelet vil nok sprette forsiktig av de satellittene de kunne komme til å forsiktig støte borti. Haggelet fordamper sakte men sikkert, strippes til plasma av strålingen i van allen strålingsbeltet og blir en del av det beltet.

 

2. Vannet slippes veldig sakte og kontrollert ut av en beholder sånn at overflatespenningen holder det sammen til en diger ball med vann. I veldig lav tyngdekraft er dette mulig. Klumpen vil nok fryse til megahaggel og kanskje bli en trussel for satellitter. Jeg tror isklumpen vil fordampe før den faller mot jorda, men det vil ta veldig lang tid. Kanskje flere år. Deretter tror jeg dampen vil ende på samme måte som i nr 1.

Lenke til kommentar
Interessant snedig spørsmål! :thumbup:

Jeg ser for meg to scenario:

 

1. Vannet spyles nokså ukontrollert ut i rommet som en sky med dråper i variert størrelse. Dette vil spre seg sakte men sikkert ut til et større volum. Det er ganske langt mellom satellitter i geostasjonær bane og alle reiser med omtrent samme hastighet og retning som dråpeskyen så det blir ingen harde trefninger. Dråpene kjøles raskt ned og fryser til haggel, kanskje i løpet av bare noen minutter. Haggelet vil nok sprette forsiktig av de satellittene de kunne komme til å forsiktig støte borti. Haggelet fordamper sakte men sikkert, strippes til plasma av strålingen i van allen strålingsbeltet og blir en del av det beltet.

 

2. Vannet slippes veldig sakte og kontrollert ut av en beholder sånn at overflatespenningen holder det sammen til en diger ball med vann. I veldig lav tyngdekraft er dette mulig. Klumpen vil nok fryse til megahaggel og kanskje bli en trussel for satellitter. Jeg tror isklumpen vil fordampe før den faller mot jorda, men det vil ta veldig lang tid. Kanskje flere år. Deretter tror jeg dampen vil ende på samme måte som i nr 1.

 

Tanken for hvordan det slippes ut var rett og slett at vi har en vanntank og fjerner lokket. Jeg forventer at trykkfallet vil få mesteparten til å fordampe veldig fort og muligens eksplosivt, men det kan være at noe fryser. Flytende fase vil i alle fall ikke eksistere i det ytre rom.

Lenke til kommentar

Tanken for hvordan det slippes ut var rett og slett at vi har en vanntank og fjerner lokket. Jeg forventer at trykkfallet vil få mesteparten til å fordampe veldig fort og muligens eksplosivt, men det kan være at noe fryser. Flytende fase vil i alle fall ikke eksistere i det ytre rom.

Du har rett i at vannet vil koke, men det vil gå tregt. Vann har høy varmekapasitet og høy fordampningsvarme. Prosessen vil være drevet av strålingsvarme fra vannet/isen og ut i rommet. Ved romtemperatur er det forholdsvis lite stråling (i Watt) og det blir raskt mindre ved lavere temperaturer. Etter hvert som overflaten kjøles ned av fordampningsprosessen så bremser også fordampningen kraftig. Det er derfor asteroider kan være skitne snøballer i milliarder av år uten å fordampe.

 

Hvis lokket på en vannbeholder med 1 tonn åpnes så tipper jeg status etter 1 time er 90% flytende vann, 9% is, 1% fordampet. Etter 1 døgn tipper jeg status er 98% is, 2% fordampet. Etter 1 år, 90% is, 10% fordampet. Vill gjetting selvsagt.

Lenke til kommentar

Men hvorfor? Trekker de ut kontakta på serveren for å spare strøm?

Eller er det bevisst, for at selv de arbeidsledige og uføre skal komme seg opp om morra´n for å rekke sine ærender?

Systemet er gammelt og trenger vedlikehold, men dette skjer vanligvis i helgen. Årsaken til nattlig nedetid er at man ikke gidder betale for IT-avdelingen om natta, var det jeg ble fortalt da jeg jobbet der.

Lenke til kommentar

Hvilket forhold har elg og reinsdyr? Er de kompiser eller bitre fiender?

Nå vet jeg ikke helt om steder hvor de er i direkte kontakt, men jeg regner med at de til en viss grad holder seg unna hverandre. Elgen er et solitært hjortedyr som hovedsaklig bor i skog. Villreinen er et flokkdyr som hovedsaklig finnes på høyfjellet. De har derfor forskjellige naturhabitat. Hvis de møter på hverandre, tviler jeg på at noen av dem egentlig bryr seg om hverandre. En elg kan godta å spise sammen med hjort på fôringsstasjoner. Hjort er ikke redd for kyr, men er redd for sau.

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at radioaktiv Betastråling til tider kan sende ut positroner istedenfor vanlige elektroner med negativ ladning?

 

 

chart?cht=tx&chl=\beta^+- og chart?cht=tx&chl=\beta^--henfall er ulike, men beslektede prosesser. Ved chart?cht=tx&chl=\beta^- er det et nøytron som omgjøres til et proton samtidig som det sendes ut et elektron og et antinøytrino. Ved chart?cht=tx&chl=\beta^+ er det et proton som omgjøres til et nøytron samtidig som det sendes ut et positron og et nøytrino. chart?cht=tx&chl=\beta^- kan skje enten med et fritt nøytron eller med et nøytron i bestemte atomkjerner. chart?cht=tx&chl=\beta^+ kan kun skje med protoner i bestemte atomkjerner.

 

En gitt type atomkjerne1 kan enten gi [\tex]\beta^+[\tex] eller chart?cht=tx&chl=\beta^--henfall, men samme type atomkjerne kan ikke gi begge typer henfall.

 

1Merk at det her er snakk om en gitt isotop, ikke bare grunnstoff. De fleste grunnstoffer har en eller flere stabile isotoper, samt flere ustabile isotoper.

Lenke til kommentar

 

Hvilket forhold har elg og reinsdyr? Er de kompiser eller bitre fiender?

Nå vet jeg ikke helt om steder hvor de er i direkte kontakt, men jeg regner med at de til en viss grad holder seg unna hverandre. Elgen er et solitært hjortedyr som hovedsaklig bor i skog. Villreinen er et flokkdyr som hovedsaklig finnes på høyfjellet. De har derfor forskjellige naturhabitat. Hvis de møter på hverandre, tviler jeg på at noen av dem egentlig bryr seg om hverandre. En elg kan godta å spise sammen med hjort på fôringsstasjoner. Hjort er ikke redd for kyr, men er redd for sau.

 

 

Her i nordland  har jo ikke samen helt kontrollen på reinen så de kan finne på vandre i samme område der det er dyrket mark

det finnes diverse tilfeller der reinen vandrer på kirkekården landet rund :

https://www.google.no/search?q=rein&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=8Nh9VaSjLYX3UrzTgdgB#q=rein+p%C3%A5+kirkeg%C3%A5rd

 

for eglen sin del er det ikke så mye bedre :

https://www.google.no/search?q=rein&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=8Nh9VaSjLYX3UrzTgdgB#q=elg+p%C3%A5+kirkeg%C3%A5rd

Lenke til kommentar

 

Hva er det som gjør at radioaktiv Betastråling til tider kan sende ut positroner istedenfor vanlige elektroner med negativ ladning?

 

 

chart?cht=tx&chl=\beta^+- og chart?cht=tx&chl=\beta^--henfall er ulike, men beslektede prosesser. Ved chart?cht=tx&chl=\beta^- er det et nøytron som omgjøres til et proton samtidig som det sendes ut et elektron og et antinøytrino. Ved chart?cht=tx&chl=\beta^+ er det et proton som omgjøres til et nøytron samtidig som det sendes ut et positron og et nøytrino. chart?cht=tx&chl=\beta^- kan skje enten med et fritt nøytron eller med et nøytron i bestemte atomkjerner. chart?cht=tx&chl=\beta^+ kan kun skje med protoner i bestemte atomkjerner.

 

En gitt type atomkjerne1 kan enten gi [\tex]\beta^+[\tex] eller chart?cht=tx&chl=\beta^--henfall, men samme type atomkjerne kan ikke gi begge typer henfall.

 

1Merk at det her er snakk om en gitt isotop, ikke bare grunnstoff. De fleste grunnstoffer har en eller flere stabile isotoper, samt flere ustabile isotoper.

 

Takk for svar, nå skjønner jeg det :)

 

Siden det virker som om du har peiling på dette, vet du også hvorfor elektronkonfigurasjonen til atomer er akkurat slik som den er? Hva er grunnen til at man (ifølge Bohrs forenklede modell) ikke kan ha mer enn 2 elektroner i det første elektronskallet, og ikke mer enn 8 i det påfølgende (og siste) skallet? 

Endret av Mechlaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Siden det virker som om du har peiling på dette, vet du også hvorfor elektronkonfigurasjonen til atomer er akkurat slik som den er? Hva er grunnen til at man (ifølge Bohrs forenklede modell) ikke kan ha mer enn 2 elektroner i det første elektronskallet, og ikke mer enn 8 i det påfølgende (og siste) skallet?

Dette er en kombinasjon av Paulis eksklusjonsprinsipp og kvantetallene som karakteriserer de ulike orbitalene/skallene. En kjapp innføring til kvantetallene finner du i denne videoen (her snakker de om hydrogenatomet, men diskusjonen gjelder også for tyngre atomer).

 

I det første skallet er n=1, l=ml=0. I tillegg har elektronet spinn som kan enten være opp eller ned. Kravet om maks et elektron per kvantetilstand tillater altså 2 elektroner i dette skallet.

 

I det andre skallet er n=2, l={0,1}, ml={-1,0,0,1}. 0 er repetert fordi den ene hører sammen med l=0 og den andre med l=1. Det finnes altså fire ulike n,l,ml-kombinasjoner, og når man tar med spinnet blir det plass til 8 elektroner.

 

Hvor mange elektroner det er plass til i skall med høyere verdi av n finner man på samme måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...