Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er det mest vanlig å gå fram ved konstruksjon av undersjøiske tunneler?

Vanlige tunneler bygges jo ved at et tunnelløp sprenges gjennom et fjell, hvordan blir dette utført når de skal ha en tunnel under havflaten? 

Sprenger de seg gjennom berg / fjell som ligger under sjøen, for så å pumpe ut alt vannet og forsegle / tette for vanninntrengning? 

Leste på nettet at de noen ganger kan lage en ferdig metallkanal som senkes / graves ned i jorden under havflaten, for så å sveise den sammen til en tunnel og forsterke den med betong, dette høres jo litt enklere ut. 

Lenke til kommentar

Hvordan er det mest vanlig å gå fram ved konstruksjon av undersjøiske tunneler?

 

Vanlige tunneler bygges jo ved at et tunnelløp sprenges gjennom et fjell, hvordan blir dette utført når de skal ha en tunnel under havflaten? 

 

Sprenger de seg gjennom berg / fjell som ligger under sjøen, for så å pumpe ut alt vannet og forsegle / tette for vanninntrengning? 

 

Leste på nettet at de noen ganger kan lage en ferdig metallkanal som senkes / graves ned i jorden under havflaten, for så å sveise den sammen til en tunnel og forsterke den med betong, dette høres jo litt enklere ut. 

Hva mener du? Det er jo ikke noen forskjell på om tunnelen ligger under vann eller under vanlig luft?

 

Det er jo fjell rundt hele tunnelen uansett.... 

Men så klart, vann som kommer inn, noe det alltid gjør, pumpes ut, og tunnelen tettes.

Lenke til kommentar

Så "hvem" er faktisk dialekt?  Har alltid trodd at det var "talefeil" og grammatisk barnslig feil...

 

«Hvem dialekt likær du best a?»

 

Minst to interessante spørsmål reiser seg når ein ser slike utfall mot bestemte former for bruk av språklege uttrykk. Det eine er sjølvsagt spørsmålet som avsluttar siste sitat: Kvifor er det slik at ein del nordmenn brukar hvem som determinativ og ikkje berre som pronomen? Det andre spørsmålet er kvifor så mange hissar seg opp over det. Kvifor er det ikkje like akseptabelt å seia hvem bil og hvem dag som hvilken bil og hvilken dag?

 

Nøkkelen til å forstå det siste handlar mykje om språkleg intoleranse og kunnskapsløyse, og språkleg intoleranse heng i sin tur saman med krav om konformitet og manglande respekt for mangfald. Eg har lite sans for slik språkleg intoleranse, men kan vel lite anna gjera enn å forsøka å bøta litt på kunnskapsløysa.

 

For det enkle svaret på kvifor det finst folk som nyttar hvem for hvilken er at det er i tråd med talemålet og språkkjensla deira. Geografisk sett snakkar vi då om omtrent «dialektar i kystnære område frå Oslo og sørover til sørlandsk i vest og svensk i aust».

Endret av Kakofoni
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spør hvem som helst som sier "hvem": de vil bekrefte at mange med deres dialekt faktisk bruker "hvilken". Derfor mener jeg at det blir galt å skylde på dialekt.

 

Mange med min dialekt sier "jeg" og "ikke" når dialekten egentlig har "je" og "itte". Betyr det da at "je" og "itte" er feil å si? Det er galt å bruke dette når man skriver, men det er ikke galt å snakke slik. Omtrent samtlige jeg kjenner som snakker bredt sier også "hvem" i stedet for "hvilken". Hvorfor kan ikke dette være dialekt også?

Lenke til kommentar

Greia er vel at f.eks "je" er ett annet ord for "jeg", osv.

 

"Hvem" er ikke ett annet ord for "hvilken", det er ett helt ord med en helt annen betydning.

Blir som at noen skal bruke "den" i stedet for "jeg".

Nå er det mange rare dialekter i norge, så jeg er ikke sikker på om noen bruker "hvilken" og "hvem" om hverandre, men å sammenligne det med "jeg" og "je" blir feil.

Lenke til kommentar

Jeg var på grillfest med en språkforsker for en stund siden og han kunne bekrefte at hvem-syken er dialekt fra flere hundre år tilbake. Hvem-syken var vist mest utbredt i Oppland, men har det siste tiåret smittet veldig til andre områder, deriblant Oslo, der den ikke har forankring i gammel dialekt.

 

Jeg vet ikke om det er enkelte lærere, skoler eller større områder der skoleverket ikke retter på hvem-syken og lar smitten bre seg. Jeg har i hvert fall møtt personer som aldri hadde blitt rettet på gjennom hele skolegangen og oppriktig ikke skjønte at hvem-syken ikke hadde noe å gjøre i skriftspråket.

 

Det er akseptert og normalt at dialekter varierer en hel del, men skriftspråket er mye mer definert. I Norge har 3 offisielle skriftspråk og de har bestemte regler. Dialekt har ikke regler, de har vaner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mange år vil det ta før amerikanernes og britenes middelalderske målesystem med yard, tommer, fot, galon, miles, pund, stones, osv. blir utfaset?

 

Jeg vet et de er på god vei i en del offentlige organisasjoner i USA til å gå over til metrisk / SI enheter som f.eks i NASA. Men generelt driver jo fremdeles befolkningen å surrer rundt i steinalderen med sitt utdaterte målesystem.

 

Og hvorfor driver vi fremdeles her i den utviklede verden med slike rare blandinger som f.eks på bilhjul hvor felgstørrelsen oppgis i tommer, dekkbredden i millimeter, og profilen i prosent av bredden? Det er jo så borti natta elendig som det kan få blitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må bestemmes noe sted at alt skal oppgis i slike enheter, men så lenge forskning bruker standardiserte størrelser ser jeg ikke problemet. De greier jo helt fint å måle det samme som oss, og omregningene er sjelden vanskelige.

 

Det er vel vel så viktig at resten av samfunnet bruker standardiserte størrelser som at forskere gjør det.

Lenke til kommentar

 

 

Det må bestemmes noe sted at alt skal oppgis i slike enheter, men så lenge forskning bruker standardiserte størrelser ser jeg ikke problemet. De greier jo helt fint å måle det samme som oss, og omregningene er sjelden vanskelige.

Det er vel vel så viktig at resten av samfunnet bruker standardiserte størrelser som at forskere gjør det.

Jada, ok. Flere enn bare forskere må ha standardiserte størrelser, men det er i stor grad uvesentlig hva de er, så lenge det er noe man forstår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...