Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Sier seg vel selv, det tomme batteriet er lettere :shrug:

Tja. Fyren i videoen mente det var noen kjemiske grunner og endring i dempinga inni batteriet.

 

Vekt bør ikke ha noe særlig å si. Stålkuler spretter fint selv om de er tunge. For at et objekt skal sprette, må det fjære. Den kinetiske energien må lagres som potensiell energi i objektet, akkurat som i en fjær som er presset sammen. Denne energien må også ikke bli absorbert i objektet.

 

Det jeg lurer på er hvorfor den kjemiske forandringen som følge av å tappe strømmen, fører til at denne potensielle energien blir bedre bevart. Fører det til høyere fasthet i batteriet?

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Vekt bør ikke ha noe særlig å si. Stålkuler spretter fint selv om de er tunge. For at et objekt skal sprette, må det fjære. Den kinetiske energien må lagres som potensiell energi i objektet gjennom potensiell energi, akkurat som i en fjær som er presset sammen. Denne energien må også ikke bli absorbert i objektet.

Det jeg lurer på er hvorfor den kjemiske forandringen som følge av å tappe strømmen, fører til at denne potensielle energien blir bedre bevart. Fører det til høyere fasthet i batteriet?

 

Produktene etter den kjemiske reaksjonen har lavere tetthet enn reagensene, så de vil ta mer plass. Min første teori er da at fordi det er mer volum inne i batteriet øker trykket, og skallet blir stivere og spretter bedre.

Lenke til kommentar

Hvordan virker egentlig spam? Jeg får quarantine reports fra spamfilteret på jobb hver dag, og det er mailer der som er av typen 

 

     From: Darina

Hi            [email protected] 

 

     From: Katty

Hello       [email protected]

 

Dette er jo ikke min email-adresse på jobb engang..hvorfor kommer disse tilfeldige @etellerannet.com i min epost-adresse, og hvordan kommer de frem til meg da i såfall?

Lenke til kommentar

 

[...] Jernreduksjon lar seg ikke gjøre i bålstørrelse eller som tilfeldighet etter et større bål. De første jernreduksjonsovnene har vært på størrelse med en minibuss på høykant og må ha tatt mange måneder for et lag på fler mann å bygge opp. Prøver man mindre skala fungerer rett og slett ikke kjemien og temperaturbalansene. Utbyttet fra en sånn enorm investering i tid har vært om lag hundre kg svampjern. Dette må smeltes (drøyt 1500 grader) for å kunne brukes til noe nyttig[...]

Stemmer ikke helt: Myrmalm omdannes "lett" til noe som minner om ett metall i ett skikkelig bål, om man så banker på det lenge nok (gjerne med gjentatt oppvarming og gløding) vil man få ut det meste av urenheter og du får en klump som nok lar seg forme til ett slags verktøy.

 

 

Jeg kom over en artikkel om temaet. Norge var storeksportør av Jern allerede for 2000 år siden.

Lenke til kommentar

Hvordan virker egentlig spam? Jeg får quarantine reports fra spamfilteret på jobb hver dag, og det er mailer der som er av typen 

 

     From: Darina

Hi            [email protected] 

 

     From: Katty

Hello       [email protected]

 

Dette er jo ikke min email-adresse på jobb engang..hvorfor kommer disse tilfeldige @etellerannet.com i min epost-adresse, og hvordan kommer de frem til meg da i såfall?

Er du sikker på at det ikke er avsenderadressen som er [email protected]?

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Jeg er kjent med at lukter kan trigge hukommelsen og få deg til å tenke på noe relatert til det du lukter.

 

Men kan hukommelsen få deg til å lukte noe som ikke er der?

 

 

Gikk på pencellinkur for godt over et halvt år siden. Det gir jo en distinkt lukt når man går #1(bimmelimm om du vil). Det hender av og til at jeg kjenner den lukten selv lenge etter kuren er avsluttet. Det skjedde ikke før kuren. Jeg er ikke så intressert/bekymret at jeg ber noen andre lukte, for å se om det bare er i hodet mitt :p

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar

Dannes det noe særlig grotter lenger egentlig, eller var dette hovedsakelig ved slutten av vår siste istid for cirka 9000 år siden?

De fleste grotter dannes vel (slik jeg har forstått det) på grunn av at planter og jordsmonn på land dør og havner i havet, noe som fører til at CO2 havner i havet og man får en liten andel karbonsyre som sliter på visse bergarter, spesielt kalk og marmor, ved at karbonsyren kommer seg inn i sprekker og kanaler i berget og tar med seg små bergartsfragmenter / deler ut igjen.



 

Lenke til kommentar

Mange huler vaskes ut av grunnvann (gjelder spesielt i kalkstein) eller de spises ut av steinspisende bakterier (faktisk). Er det først dannet en sprekk (f.eks av jordskorpebevegelser) vil vann med grus i vaske hullet større og større. Noen huler oppstår også i strandsonen, da er det bølger og sand som vasker dem ut. Ved senere landheving havner hulene inne på land. Hullet i Torghatten ble dannet på den siste måten.

Lenke til kommentar

Hadde det gått an at flere kloder kunne gått etter hverandre i samme bane som jorden, uten at det gjorde noe?

 

Jeg mener om de ville holdt samme avstand fra hverandre hele tiden, eller ville den variert slik at det ble kollisjon før eller senere?

Ja:

https://en.wikipedia.org/?title=Lagrangian_point

 

Disse plassene er stabile og endres ikke, jorda har flere astroider på disse områdene som kalles trojaner

Endret av bigggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...