Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er der em del som får slike anførselstegn når de skriver » i stedet for de vanlige sånne ".

 

Er det egne tastaturer, eller kopierer de dem inn manuelt? Ser det titt og ofte flere steder på nettet.

» er standard på norsk, så det er en del datamaskiner som setter dem inn i stedet for ".

Lenke til kommentar

I iOS 8 kan man bare holde litt ekstra på "-tasten, så dukker de alternative anførselstegnene opp over i ei liste. Dra fingeren opp og velg tegnet du vil skrive. Tilsvarende for å skrive f.eks é, hold litt nede på e-tasten så får du opp e med ulike aksenttegn. Dermed slipper man å huske finurlige koder for å skrive spesialtegn.

Lenke til kommentar

program? Mener hvis man skriver på forumer og sånt bare på Pc. Har sett en del som har «» da istedet for " ". Så da tenkte jeg det er standard hos noen. Ser ikke form meg at de gidder trykke på spesielle taster og sånt (noen få kanskje)

Men det ble nevnt at noen Norske Pcer har det som standard. Har aldri hatt en hvertfall, og har hatt noen pcer etterhvert.

Lenke til kommentar

Det finnes et nedtrekksmenyprogram for Mac og PC som heter PopChar. Jeg har selv brukt det et par tiår. Dra ned og slipp på tegnet du vil skrive. Da slipper man å huske tastekombinasjoner eller å gå inn i tegnoversikter i ulike skriveprogram. De tegnene du bruker mest legger seg øverst.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

i OSX er det egne settings for hvilke fnytter du vil benytte, du finner dem i valgpanelet for tastatur. Desverre er det ikke alle programmer som tar hensyn til dem. Så når jeg skriver en mail får jeg de valgte fnyttene, jeg bruker «», men når jeg skriver i forumet får jeg bare "". Word for Mac har sine egne innstillinger og bruker heller ikke systemets.

 

Så systemet støtter norske fnytter, men det avhenger av programmet. Med mindre jeg tar meg bryet med å skrive de riktige, selvsagt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det er ikke vi som har funnet på dette. Disse forskjellene er historiske, og vi bruker den greske/franske varianten.

 

Mange land bruker den tyske, med de innledene fnyttene nede: „…“. Jeg synes å huske at det var den vi lærte på skolen på 60-tallet. Den er da også alternativ i dag, bortsett fra at de avsluttende fnyttene ikke er speilvendte vertikalt.

 

Mens engeksspråklige land bruker de "vanlige" fnyttene. Siden så mange datamaskiner og programvarer stammer fra engelskspråklige land, så er dette blitt standard på PCer.

 

Så dette får stormaktene ta ansvar for.

 

Se mere på Wikipedia.

 

Edit: Det samme gjelder desimalkomma. Det er faktisk flere land som bruker komma enn punktum.

 

Wikipedia

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

engeksspråklige land bruker de "vanlige" fnyttene.

Det gjør de, men de ser altså “slik” ut. Disse anførselstegnene markerer begynnelse og slutt, mens de anførselstegnene som blir brukt i mer "uformelle" internettsettinger minner mer om primtegn enn anførselstegn som blir brukt i formelle settinger. Derfor vil både norske og engelske rettskrivere være misfornøyde med dette tegnet.

 

Hvorfor anførselstegn på klassiske tastatur ikke indikerer start og slutt er et interessant spørsmål, noen som vet?

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Hvorfor anførselstegn på klassiske tastatur ikke indikerer start og slutt er et interessant spørsmål, noen som vet?

 

Arvet fra skrivemaskinen, antar jeg. Siden ekstra tegn på en manuell skrivemaskin betydde flere knapper og stenger, forenklet man der man kunne. Og når de første datamaskinene kom, så arvet de tastaturlayouten derfra.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

program? Mener hvis man skriver på forumer og sånt bare på Pc. Har sett en del som har «» da istedet for " ". Så da tenkte jeg det er standard hos noen. Ser ikke form meg at de gidder trykke på spesielle taster og sånt (noen få kanskje)

 

Men det ble nevnt at noen Norske Pcer har det som standard. Har aldri hatt en hvertfall, og har hatt noen pcer etterhvert.

 

Det jeg mener er at de flest program bruker standard som anførsel tegn

mens enkelte tekstbehandlingsprogram  ( de ter nok alle ) legger inn de "riktige"  tegnene :

 

Et «eksempel» fra openofice writer

Lenke til kommentar

Har blitt oppdratt med at visse ting ikke skal i oppvaskmaskinen. Dette er f.eks. gryter og (kokke-)kniver. Knivene begrunnes med at de blir sløve av det, stemmer det? Hva er grunnen til at man ikke skal ta gryter i oppvaskmaskinen da? Eneste logiske jeg kan tenke på er at de tar så mye plass, så du må sette på maskinen oftere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...