Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er de viktigste faktorene som avgjør størrelsen på regndråper?

 

Jeg har inntrykk av at lave skyer har en tendens til å gi små dråper. Dette kan jeg forstå siden regndråpene da har mindre tid til å slå seg sammen. Regn-intensiteten ser bare ut til å være svakt korrelert med dråpestørrelsen: Det kan regne lite med store dråper og det kan regne ganske mye med små dråper, men det ser ut til at virkelig intenst regn alltid har relativt store dråper.

Lenke til kommentar

Jeg tror du er nært svaret selv Trygve. Hvis man tenker seg et referansesystem som følger dråpene så vil avstanden mellom nabodråper si noe om sannsynligheten for at de slår seg sammen. Levetiden til dråpene, før de treffer bakken, vil også påvirke den sannsynligheten. Yr og småregn dannes vel hovedsaklig i horisontale utfellingssjikt, noen ganger nært bakken, mens intenst regn dannes vel ofte i høye vertikale skyer med "ambolt" på toppen. Der får regnet både lang tid til å slå seg sammen og det utfelles mye vann samtidig i en høy vertikal luftsøyle. Skyer med ambolt er vel ganske blomkålformede i nedre halvdel, altså relativt uordnet struktur som gjør at noen steder blir det små dråper, noen plasser ingen dråper, andre plasser store dråper osv i et ganske uordnet mønster. Små dråper faller saktere enn store. Store og små vil altså være på kollisjonskurs og stadig vekk kollidere på vei ned. Små dråper slår seg sammen og holdes sammen av overflatespenningen. Dråper som blir for store raser fort nedover, har mindre overflatemotstand per vektenhet, blir ustabile og splittes opp av luftmotstanden. Det regner sjeldent så intenst i Norge at de fleste dråpene har maksstørrelse (ca 8-9 mm), men i høyereliggende tropiske strøk kan de visstnok komme opp mot 10 mm. (Høyereliggende fordi lufttrykket er en viktig faktor i luftmotstanden)

 

Snø og sludd sliter ikke med oppsplitting på samme måte siden overflatespenningen ikke klarer å deformere det faste stoffet. Derfor kan det dale digre snøflak på størrelse med plommer og haggel kan bli ennå større, men det krever samtidig intens utfelling i en høy luftsøyle. Snøflak faller saktere så de har bedre tid på seg til å treffe naboen enn haggel. Snøflak har vel også mer inhomogen størrelse og hastighet enn haggel. Voldsomme vertikale utfellende skyer skjer sjeldnere i kaldt vær enn i varmt fordi det er mindre termisk energi til å skape disse skyene. Men det kan skje for eksempel i forbindelse med luftfronter som kolliderer vertikalt.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I amboltskyer er det vel også sånn at det er stigende luft i skyen. Små droper vil kunne bli ført oppover i skyen med den stigende luften. Dermed får dråpene lang tid på å kollidere med andre dråper og bli større. På et eller annet tidspunkt blir dråpestørrelsen stor nok til at dråpene vil falle ned.

 

Merk: fritt etter hukommelsen, så nøyaktigheten til utsagnet over kan være tvilso.

Lenke til kommentar

Det siste året har jeg hatt tre forsikringssaker. En iPad, en telefon, og en jakke. De to første har blitt ødelagt ved uhell, og jakken har blott stjelt. De to første ble tatt på innboforsikring, mens siste ble tatt på reiseforsikring. Det jeg imidlertid lurer på, er hvorfor ingen av sakene ble sjekket opp i noen som helst måte? Jeg måtte ikke sende inn tingene som ble ødelagt, og på ingen av varene måtte jeg sende inn dokumentasjon (kvittering eller lignende). Det eneste kravet var anmeldelse i tyveri-saken.

 

Stolre forsikringsselskapet såpass på kundene, eller kan de sjekke opp i registere hva man har kjøpt? Hvis ikke må det da være utrolig lett å "spekulere" i det, og svindle dem..

Lenke til kommentar

Det siste året har jeg hatt tre forsikringssaker. En iPad, en telefon, og en jakke. De to første har blitt ødelagt ved uhell, og jakken har blott stjelt. De to første ble tatt på innboforsikring, mens siste ble tatt på reiseforsikring. Det jeg imidlertid lurer på, er hvorfor ingen av sakene ble sjekket opp i noen som helst måte? Jeg måtte ikke sende inn tingene som ble ødelagt, og på ingen av varene måtte jeg sende inn dokumentasjon (kvittering eller lignende). Det eneste kravet var anmeldelse i tyveri-saken.

 

Stolre forsikringsselskapet såpass på kundene, eller kan de sjekke opp i registere hva man har kjøpt? Hvis ikke må det da være utrolig lett å "spekulere" i det, og svindle dem..

Forsikringsselskapene er IKKE dumme, de som tror det og prøver å utnytte det får gang på gang smertelig erfare at de tok feil.

 

Når det kommer til kunder selskapet vurderer som oppriktige og lovlydige, oppfører de seg meget smidig som du forklarer over, de mistenkeliggjør deg ikke uten grunn - men når de først har en grunn, da får du merke det hardt på pungen.

Konklusjon: Ikke gi dem en grunn til å mistro deg, så kan du fortsette å ha et enkelt og ryddig forhold med kjappe oppgjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De vurderer også prisen, er det ett par tusen er det fort dyrere å etterforske saken enn å bare betale ut. Skulle de sjekket ut alle sakene ville de hatt nesten astronomiske summer i etterforskning noe som ville gjort at det ble dyrt å ha forsikring. De kalkulerer nok med en del små-svindling, men totalt sett er det billigere for de å la små-svindlere slippe unna enn å etterforske alle sakene.

 

Det er rett og slett ett kostnadsspørsmål, de stoler ikke på deg, men det billigste er å betale, totalt sett :)

Lenke til kommentar

Ein del forsikringsselskap har også forenkla forsikringsoppgjeret ved at alle forsikringskrav blir automatisk behandla, aller krav under X kr blir automatisk godkjent og beløpet overført til kunden.

 

Sjølv om dette fører til enkelte feilutbetalingar så er det meir lønnsomt å betale ut litt for mykje i forsikringsutbetalingar enn det er å betale ein person for å sitte å gjere dette arbeidet manuelt.

Dette er altså ein kalkulert risiko, akkurat på same måten som at det er ein kalkulert å selge vanlige forsikringar der X% av kundane kjem med eit utbetalingskrav.

 

Ein anna ting er også at ein del av kostanden ved feilutbetalingane kan nok avskrivast som ein form for reklameutgifter. Ein vanlig kunde som som melder mobilen sin stjålet og som dagen etterpå får full erstatningsutbetaling rett inn på konto sjølv om ein eigentleg skulle hatt regress for uaktsomheit og fråtrekk for slitasje fordi telefonen var godt brukt, vil nok være så fornøgd med servicen at han/ho forblir ein lojal forsikringskunde i lang tid.

Så då tjener ein likevell fort inn det overskytande beløpet som eigentleg ikkje skulle vært utbetalt.

Lenke til kommentar

Når vi snakker om forsikring:

Ble frastjålet Gucci kortholderen min for en tid tilbake, på en fest. Anmeldte det. Kunne jeg fått tilbake beløpet på forsikringen? Edit: Mener jeg sjekket det opp og fant ut jeg ikke fikk tilbake sånt..

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Når vi snakker om forsikring:

Ble frastjålet Gucci kortholderen min for en tid tilbake, på en fest. Anmeldte det. Kunne jeg fått tilbake beløpet på forsikringen? Edit: Mener jeg sjekket det opp og fant ut jeg ikke fikk tilbake sånt..

 

Spørs sjølvsagt kva forsikring du har. Men tjuveri er vanligvis dekt så lenge du ikkje har vært uansvarlig. Legger du igjen verdisaker utan å passe på dei, så vil dei fleste forsikringsselskap nekte å betale for din dumskap. Men vanlige tjuveri der du har gjort det som kan forventast av deg vil vanligvis kunne dekkast.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Beklager skrev feil i posten over. Blandet med noe annet. Ble stjålet fra garderoben på skolen. Har vanlig forsikring fra Gjensidige. Men lest at det var veskenapping og overfall og slikt, så. I tillegg så er det et år siden så vet ikke om jeg kan si det nå ...

Endret av Lami
Lenke til kommentar

 

Mann tok bilder oppunder skjørtet til kvinne i Oslo
Pågrepet og kjøres i arresten.

http://www.dagbladet.no/2015/06/11/nyheter/innenriks/politiet/39615640/

 

Hvilken lov er det han har brutt?

 

For noen år tilbake tror jeg at jeg så en tilsvarende hendelse i Trondheim. Da var jeg ikke voksen, men hva ville dere har gjort (som voksne)?

 

 

Hva med straffeloven § 298?

 

§ 298. Seksuelt krenkende atferd offentlig eller uten samtykke

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd

a) på offentlig sted, eller

b) i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsikringsselskapene er IKKE dumme, de som tror det og prøver å utnytte det får gang på gang smertelig erfare at de tok feil.

 

Det er ikke helt sant. Det var vel bare et par år siden en artikkel om en kvinne som hvert eneste år tok ut et par tusen kroner på reiseforsikringen på ting hun egentlig ikke hadde mistet.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

"vanlig forsikring"?

De fleste reiseforsikringer dekker det nok, men hva du legger i "vanlig forsikring" aner jeg ikke...

Ikke hvis det var fra skolen vel? Vilkår varierer fra selskap til selskap, men eget hjem og arbeid/skole er vanligvis ikke dekket.

 

Dette står i vilkårene til forsikringen, man må nesten lese der for å få svar...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...