Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alder: 34

Stilling: Lager og logistikk, Logistikkmedarbeider. Kjører forskjellige trucker, hovedsaklig skyvemast og motvektstruck. Høyt potensielt stress

Utdanning: Ingen som kreves

Lønn: ~500k uten tillegg eller overtid. Kan dyttes opp til en, tja, 600k et sted eller noe med maks overtid

Goder: Arbeidsklær og vasketillegg. Arbeidssko

Ekstremt lett å spare opp en 10-12k i måneden med plenty av cash ekstra til vanlig forbruk og "luksus". 

Endret av Yakamaru
  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 28.9.2023 at 2:40 PM, Salvesen. said:

Trenger ikke alltid å ha noe å presse med. Kommer langt med åpenhet og kommunikasjon. Når mine ansatte peker på at lønnsnivået er en negativ ting i hverdagen gjør jeg alltid det jeg kan for å møte forventningene deres. Om det er rimelig såklart.

Varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Noen skjønner at lønn også er motivasjon.

Legger arbeidsgiver seg endel bak markedslønn får man ganske dårlig innsats fra de ansatte. Min mening er at det er bedre å betale konkurransedyktig med gode intensiver istedenfor.

Lenke til kommentar

Ut i fra egen erfaring så kan det å være faglig samt hyggelig være en inngangsport til økt lønn. I mitt tilfelle hentet jeg statistikk fra stillinger tilsvarende min og presenterte dette i et møte med leder i kombinasjon med å forklare ut i fra såkalte objektive lønnskriterier hvordan jeg anså egen prestasjon. Presiserte at jeg trivdes og ønsket å være på arbeidsplass, men i og med at man har et hus og familie, så kommer man ikke unna at lønn er en faktor. Istedenfor at det en tung og opprivende samtale kom vi frem til en god enighet.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (På 27.9.2023 den 10:25 PM):

Definitivt. Kjenner meg igjen i at det er en viss humblebrag å skrive her når man tjener bra, selv om ingen vet hvem jeg er. Men i tillegg bidrar det jo til at andre ser hvilke muligheter det er for å tjene godt i ulike stillinger og kan gi andre med lav lønn i samme stilling en indikasjon på at man bør ta en prat med sjefen eller ringerunde til andre firma. Håper jeg i alle fall.

jeg har konsekvent postet her med alle lønsjustering i en årrekket nå og det har ikke altid vært lønn jeg kan skryte av. 

Lenke til kommentar

Hva bør man kunne forvente av lønn som automasjonsingeniør i en stilling som krever bachelorgrad og som i tillegg har ansvar for å være arbeidsleder/prosjektleder for fagarbeidere? Da med utgangspunkt i at man har noen år erfaring og i en solid (økonomisk sett) bedrift.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
16 hours ago, Nedward said:

Hva bør man kunne forvente av lønn som automasjonsingeniør i en stilling som krever bachelorgrad og som i tillegg har ansvar for å være arbeidsleder/prosjektleder for fagarbeidere? Da med utgangspunkt i at man har noen år erfaring og i en solid (økonomisk sett) bedrift.

Snittlønn for ditt eksamenskull pluss 10 prosent kanskje? Kjenner ikke bransjen, så er bare et forslag. Er iallfall naturlig og ikke ville gjøre den jobben for medianlønn.

Lenke til kommentar
Nedward skrev (16 timer siden):

Hva bør man kunne forvente av lønn som automasjonsingeniør i en stilling som krever bachelorgrad og som i tillegg har ansvar for å være arbeidsleder/prosjektleder for fagarbeidere? Da med utgangspunkt i at man har noen år erfaring og i en solid (økonomisk sett) bedrift.

Bransje og geografi er to andre viktige faktorer her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alder: 33

Stilling: Systemtekniker/Supportkonsulent innen regnskap

Område: Sør-Rogaland

Utdanning: Fagbrev Dataelektroniker (innen kontorsystemer) 

Lønn: 460,000 etter endt prøvetid.

Goder: Kort vei til jobb. Gratis kantinelunsj (skattelagt), eget kontor, mye godt og snacks tilgjengelig hele dagen.

Notat: Var uten arbeid i en del år grunnet helseproblem. Måtte da starte litt om igjen fra bunn og har kjempet for at noen skulle tilby en jobb igjen med slikt hull på CV.

Endret av Cissa90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest fc150...75b

Alder: 26

Stilling: IT Support

Utdanning: Fagbrev

Lønn: 476k for å være helt eksakt.

Goder: Gratis telefon og gratis transport til jobb (fører utlegg på reiseregninger)

Egentlig så burde jeg sjerpet meg og prøvd å finne en jobb med bedre lønn men jeg bruker nesten ikke penger og bor ute på bygda med 90% hjemmekontor så jeg har det godt økonomisk alikevel.

Anonymous poster hash: fc150...75b

Lenke til kommentar
On 2.10.2023 at 6:34 PM, Mato said:

jeg har konsekvent postet her med alle lønsjustering i en årrekket nå og det har ikke altid vært lønn jeg kan skryte av. 

Jeg har også gjort det, men det er mer "stas" nå enn da jeg satt med 3-400k i lønn. Det er svært få, om noen, av mine venner/familie som vet hva jeg tjener da dette ikke er et naturlig tema og jeg synes det er litt deilig å kunne kommunisere til noen (om enn anonymt) at "I've made it" - selv uten bachelor- eller mastergrad.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest fd8ef...415

Alder: 33

Stilling: Oljenæringen

Utdanning: Fagbrev

Lønn: 870.000,- + eventuell overtid

Goder: Bonus, ansattgoder og velferdstilbud

Anonymous poster hash: fd8ef...415

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (1 minutt siden):

Lukter 2/4 rotasjon.

Har vel alltid vært gode tider i oljenæringen, mtp operatører og ledere.

Tja, det går veldig opp og ned i den bransjen der. Har mye venner og slekt som har jobber i bransjen og en hører mye rart. Så snart det går dårlig så strammes det god inn.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Tja, det går veldig opp og ned i den bransjen der. Har mye venner og slekt som har jobber i bransjen og en hører mye rart. Så snart det går dårlig så strammes det god inn.

Strammes inn, som i hva..? Ingen har vel gått ned i lønn i bransjen. Men det er til dels store forskjeller mellom servicenæringen og de som faktisk jobber offshore. Lønnsnivået offshore er høyt, har alltid vært høyt og kommer til å fortsette å være høyt. 

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Salvesen. said:

Tja, det går veldig opp og ned i den bransjen der. Har mye venner og slekt som har jobber i bransjen og en hører mye rart. Så snart det går dårlig så strammes det god inn.

Har alltid vært turbulent næring, har jobbet mesteparten av arbeidslivet mitt knyttet opp mot olje&gass og har familie som jobber offshore. Forskjellen er at jeg har jobbet i såkalt servicenæring som er sist i rekken for betaling og først i rekken for "kutt i budsjett".

De som jobber på plattform er ofte unnlatt slike innskjerpelser og det er business as usual.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (21 minutter siden):

Strammes inn, som i hva..? Ingen har vel gått ned i lønn i bransjen. Men det er til dels store forskjeller mellom servicenæringen og de som faktisk jobber offshore. Lønnsnivået offshore er høyt, har alltid vært høyt og kommer til å fortsette å være høyt. 

Oppsigelser og endring på avtaler er vell det som har gått igjenn for mine bekjente å slektninger. Pay cuts har det også vært mener jeg på.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Oppsigelser og endring på avtaler er vell det som har gått igjenn for mine bekjente å slektninger. Pay cuts har det også vært mener jeg på.

Nedgang i fastlønn er i praksis ikke-eksisterende, så der bør du nok sjekke kildene dine litt. Det kan godt være noe endringer som i praksis betyr lønnsnedgang. Dårligere betalt for overtid eller andre regler som kicker inn, men det er sterke fagorganisjoner her, så jeg kjøper ikke i det hele tatt at det har vært lønnsnedgang i bransjen. Eller, jeg vet det også, for jeg har sett på tallene til oljeselskapene.

Det sagt, det er jo en veldig syklisk bransje. Nedbemanninger og skriking etter folk skjer alt etter hvilken vei vinden blåser. På toppen av alt så får oljeselskapene fradrag for 78% av alle sine kostnader, så lønnsnivået utgjør mindre på bunnlinja enn i andre bransjer. Sånt gir effekter, og derfor er lønnsnivået høyt.

Det er også et viktig skille mellom servicebransjen og upstream-selskapene som @Fantomtegningen sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...