Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

Gjest cee25...d65
Nimrad skrev (1 time siden):

Ikke så verst med overtid da. Er det fleksibelt mtp arbeidstid og -sted?

Det blir litt overtid ja, men noe er også reisetid. Som nevnt går det litt opp og ned, alt etter hvor mye trøkk det er. Selv om jeg er relativt ung (30 år) har jeg personlig ikke et stort ønske om å jobbe mest mulig overtid. Har mer enn nok jeg ønsker å bruke tiden min på utenom jobb :)

Ja og nei, fleksibelt, men det forventes at man er på kontoret når man "kan" mellom 9 og 3. Styrer hverdagen stort sett slik jeg ønsker og sitter kanskje én dag i snitt på hjemmekontor. Det blir litt kundebesøk og noe reising, så er nesten aldri 5 dager på kontoret. Men jeg er kanskje en av de få i min generasjon som liker å stå opp og komme meg ut døren om morgenen, så har ikke noe stort problem med å sitte på kontoret sammen med andre :D 

Anonymous poster hash: cee25...d65

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest a178c...54a skrev (På 12.1.2023 den 10.11):

Jobbtittel: QP

Utdanning: Master i farmasi

Erfaring: 2 år

Alder: 27

Brutto årslønn uten tillegg:  780.000 kr

Tillegg: Bonus 10 % av årslønn

Andre goder: Telefon,  internett,  og div. forsikringer

Hvor: Oslo

Anonymous poster hash: a178c...54a

Hvordan kom du inn på QP markedet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Mato skrev (På 5.12.2022 den 7:29 PM):

da var endlig årest lønnsoppgjør i havn ( og første normale oppgjør på veldig mange år som ikke var 0% til alle og litt til oss som diskuterer bakveien når vi ikke får noe ) 

Hva du jobber som: Assistant Site Leader / Senior NDT Inspector
Hvor gammel du er: 40
Hva du tjener du : 540.600 i året + div tillegg for vakt og overtid ( muligheten for så mye overtid som man gidder og jobbe ) og reising. 
Hvor mye betaler du i skatt :  staten tar enda ALT for mye 
Utdanning: kurs
Goder:
Dekket mobil og bruk av den.
Variert arbeidsdag , er ute hos div kunder hver dag. 
disponerer firmabil til og fra jobb
 
Kan vell og legge til at vi fikk økt pensjoen fra minste stats til 3,5% samt at pensjon skal telle fra første kr, så det er et betraktlig hopp i pensjonsparingen fra bedriften sin side 

Nytt år og nytt oppgjør, etter og ha blitt kjøpt opp av en konkurent for ca 2 år siden har vi endelig fusjonert inn i dette selskapet og således ikke hatt forhandliger i år men blitt plasert inn i deres lønns matrise, de landet på 5,4 % i år. dette kombinert med at vi lå en del under de medførte et godt lønshopp i år, men ikke nokk til og følge de økte utgiftene med økte renter, så negativ kjøpekraft.
 

Hva du jobber som: Assistant Site Leader / Senior NDT Inspector
Hvor gammel du er: 41
Hva du tjener du : 604.000 i året + overtid ( muligheten for så mye overtid som man gidder og jobbe ) og eventut  reising. 
Hvor mye betaler du i skatt :  ligger vell på 35%, betaler prosent trekk pga mye overtid, så ALT FOR MYE. 
Utdanning: kurs
Goder:
Dekket mobil og bruk av den.
Variert arbeidsdag , er ute hos div kunder hver dag. 
disponerer firmabil til og fra jobb
Reiseforsikring som dekker fritid.
vi har og fått økt pensjonsparting til 5% + AFP 

 

Endret av Mato
Lenke til kommentar
Mato skrev (1 time siden):

Nytt år og nytt oppgjør, etter og ha blitt kjøpt opp av en konkurent for ca 2 år siden har vi endelig fusjonert inn i dette selskapet og således ikke hatt forhandliger i år men blitt plasert inn i deres lønns matrise, de landet på 5,4 % i år. dette kombinert med at vi lå en del under de medførte et godt lønshopp i år, men ikke nokk til og følge de økte utgiftene med økte renter, så negativ kjøpekraft.
 

Hva du jobber som: Assistant Site Leader / Senior NDT Inspector
Hvor gammel du er: 41
Hva du tjener du : 604.000 i året + overtid ( muligheten for så mye overtid som man gidder og jobbe ) og eventut  reising. 
Hvor mye betaler du i skatt :  ligger vell på 35%, betaler prosent trekk pga mye overtid, så ALT FOR MYE. 
Utdanning: kurs
Goder:
Dekket mobil og bruk av den.
Variert arbeidsdag , er ute hos div kunder hver dag. 
disponerer firmabil til og fra jobb
Reiseforsikring som dekker fritid.
vi har og fått økt pensjonsparting til 5% + AFP 

 

Du kan nok sette ned den prosenten kraftig. 35% på 600k er alt for lite for en normal inntekt.

Lenke til kommentar
differensialsperre skrev (På 11.6.2023 den 1:13 PM):

Jobbtittel: Koordinator (utleie av kjøretøy/maskiner)

Utdanning: Fagbrev

Erfaring: 10 år i bransjen som selskapet leverer til

Alder: 30 år

Brutto årslønn uten tillegg: 700 000 kr

Tillegg: Ingen

Andre goder: Div. forsikringer, mobil og internett

Hvor: Oslo

Ny rolle i samme selskap, med litt endringer i vilkår.

Jobbtittel: Selger (av kjøretøy/maskiner)

Utdanning: Fagbrev

Erfaring: 10 år i bransjen som selskapet leverer til

Alder: 30 år

Brutto årslønn uten tillegg: 600 000 kr

Tillegg: Ingen - "særlig uavhening stilling" 🙄

Andre goder:  Firmabil, bonus pr. solgte enhet, avdelingsbonus, div. forsikringer, mobil og internett

Hvor: Oslo

Endret av differensialsperre
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Mener det var 6% for noen år siden, er nok en del mer nå med inflasjon. Millionen er ikke så mye lengre egentlig. Snittlønn nærmer seg vell 700k

Gjennomsnitt er et dårlig tall som dras uforholdsmessig opp av de som tjener veldig mye. Medianlønn kommer kanskje til å passere 600 000 i 2023, kanskje ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

I Norge er jo forskjellen relativt liten, men det er litt ja. Men median 600k er høyt det også, passerer garantert tenker jeg.

Kja, med 4,7% lønnsøkning så vil vi ikke passere 600k. Men poenget mitt var uansett at millionlønn ikke er vanlig, og det er det ikke.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (7 minutter siden):

Kja, med 4,7% lønnsøkning så vil vi ikke passere 600k. Men poenget mitt var uansett at millionlønn ikke er vanlig, og det er det ikke.

Nei absolutt ikke vanlig, men er nok en god del mer enn 6% i år kan jeg tenke meg. De tallene er fra 2020 om jeg husker rett. Tipper vi ser to siffer snart om vi ikke er der enda.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 timer siden):

Hvor mange gjelder det egentlig..? Snakker vi ikke sånn rundt 5% her til lands tjener over 1 million?

Nå er jo jeg glad i statististikk, så jeg skal ikke trekke noen konklusjoner fra min begrensede omgangskrets, men det er mange år siden mine venner med økonomibakgrunn hadde 800K i året og også noen år siden flere av de passerte 1M NOK i året. De forteller også om andre kolleger og venner som ligger i det sjiktet og påstår at det slett ikke er noen uvanlig lønn med noen års erfaring. Noen av disse er flinke og hardtarbeidende, mens noen har mer variert bakgrunn og virker å ha ganske laid-back jobber, men med noe lederansvar.

Dette er selvsagt i Oslo hvor jeg antar lønnen er høyest i landet i snitt. 

Ser man for eksempel i tråden for IT-folk her på forumet virker det jo som ganske mange ligger rundt og over millionen og ikke nødvendigvis med mange års erfaring heller. Så det er jo selvsagt bransjeavhengig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (2 timer siden):

Nå er jo jeg glad i statististikk, så jeg skal ikke trekke noen konklusjoner fra min begrensede omgangskrets, men det er mange år siden mine venner med økonomibakgrunn hadde 800K i året og også noen år siden flere av de passerte 1M NOK i året. De forteller også om andre kolleger og venner som ligger i det sjiktet og påstår at det slett ikke er noen uvanlig lønn med noen års erfaring. Noen av disse er flinke og hardtarbeidende, mens noen har mer variert bakgrunn og virker å ha ganske laid-back jobber, men med noe lederansvar.

Neida, jeg har selv økonomibakgrunn og jeg jobber med høyt utdannede IT-folk, så jeg vet godt at mange tjener over 1 mill. Men det er viktig å poengtere at det blir skewed (kommer ikke på det norske ordet) å sammenligne: Jeg tjente 800k før og 1 mill nå. Spesielt for økonomer har ansiennitet mye å si. Jeg har eksempelvis dobla fastlønna mi på 6 år i samme bedrift(og det har også de jeg startet sammen med), men gjennomsnittslønna i bedriften har jo definitivt ikke doblet seg på 6 år.

Gavekort skrev (38 minutter siden):

For denne tråden her så er det nok et heftig survivorship bias der de som poster gjerne er de som tjener bra.

Ja, det har jeg kommentert før her inne og møtte en del motstand på det. Men jeg også mistenker folk helst ønsker å poste om de tjener godt, og har mindre lyst å poste hvis de tjener dårlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Neida, jeg har selv økonomibakgrunn og jeg jobber med høyt utdannede IT-folk, så jeg vet godt at mange tjener over 1 mill. Men det er viktig å poengtere at det blir skewed (kommer ikke på det norske ordet) å sammenligne: Jeg tjente 800k før og 1 mill nå. Spesielt for økonomer har ansiennitet mye å si. Jeg har eksempelvis dobla fastlønna mi på 6 år i samme bedrift(og det har også de jeg startet sammen med), men gjennomsnittslønna i bedriften har jo definitivt ikke doblet seg på 6 år.

Doblet lønn på 6 år er jo imponerende. Har du skrevet i tråden hva du har i lønn eller holder du en lav profil? :) 

Regner i så fall med at du har fått en ny rolle/stilling og betydelig mer ansvar.

Kan nevnes at de av mine venner jeg siterer har byttet jobb noen ganger, så det er nok mye av forklaringen til at de har god lønn. Dessverre er det jo slik at man gjerne stagnerer (i hvert fall er det slik i min bransje) om man fortsetter hos samme arbeidsgiver, men du virker jo være et unntak her og det er sikkert bransjeavhengig. 

Selv har jeg nok rundt 100K mer enn hva jeg ville hatt om jeg ikke sluttet og fikk nytt tilbud fra samme firma. 

Gavekort skrev (2 timer siden):

For denne tråden her så er det nok et heftig survivorship bias der de som poster gjerne er de som tjener bra.

Ingen tvil om det. Men jeg ser jo også en del som poster det jeg vil si er ganske edruelige lønner. Og det synes jeg er fint å lese siden jeg som sagt føler at alle andre ligger på minst millionen. :) 

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

Jobbtittel: Seniorkonsulent IKT (offentlig)

Utdanning: Fagbrev

Erfaring: 
18 mnd i denne stillingen, helt nye oppgaver med full opplæring, men totalt 11 år i selskapet nå.

Alder: 42

Årslønn med alle tillegg: Ca 700.000 

Andre goder: 
Mobil/abonnement (200GB), internett, delvis subsidiert kantine, gratis treningsfasiliteter, gratis parkering, hjemmekontor

De mer erfarne kollegene mine som også har vakt turnus kan nok ligge på 900k+.
Boligpriser der jeg bor ligger på ca 20-40k pr m2 og jeg bor 5 minutter unna jobb.
Jobben er også trygg, jeg kommer nok aldri til å bli sparket eller nedbemannet.
De siste to lønnsoppgjørene har vært i overkant av 6%, ikke org. leder virker å prioritere
de som ligger lavt i seksjonen.

Endret av FB.934880505
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...