Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

Emilsen skrev (På 26.8.2022 den 8.47):

Ny oppdatering, fikk lønnstillegget:

Alder: 26

Stilling: Produksjonsplanlegger.

Utdanning: Ingen.

Lønn og goder: 520k. Ender nok på litt under 600k i år med overtid. Telefon.

Erfaring: 2 år.

Går opp minst 30k til når jeg tar fagbrev. Har avtale om å diskutere lønn årlig etter prestasjon i jobben. Så håper å øke litt ekstra neste år også. Er ganske fornøyd med dette uten utdanning. Startet på 330k fastlønn her for litt over 4 år siden.

Alder: 27

Stilling: Produksjonsplanlegger.

Utdanning: Ingen.

Lønn og goder: 550k fastlønn. Blir ca 650k i år inkludert overtid. Telefon.

Erfaring:  3 år som planlegger, 2 år i produksjon.

Ikke hatt samtale om lønn enda i år annet enn sentral+lokal justering på 6%. Har dessverre merket en definitiv nedgang i bransjen nå så har ikke veldig store forhåpninger, men vi får se. Jeg har jobbet med et par større og mindre prosjekter med litt mer ansvar i år. 

Men uansett så får jeg tatt fagbrev som praksiskandidat til våren, så regner å ende opp et sted mellom 615k og 650k mot slutten av neste år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DukeRichelieu skrev (22 timer siden):

Har du skrevet i tråden hva du har i lønn eller holder du en lav profil? :) 

Lav profil, ja. Men det er en kombi av lav startlønn og en veldig satt karrierestige med kontinuerlig nye oppgaver og mer ansvar. 

DukeRichelieu skrev (22 timer siden):

Kan nevnes at de av mine venner jeg siterer har byttet jobb noen ganger, så det er nok mye av forklaringen til at de har god lønn. Dessverre er det jo slik at man gjerne stagnerer (i hvert fall er det slik i min bransje) om man fortsetter hos samme arbeidsgiver, men du virker jo være et unntak her og det er sikkert bransjeavhengig. 

Tja. Jeg tror det gjelder i stor grad i min bransje også, hvertfall økonomi generelt. Men jeg har greit lønnsnivå sammenlignet med mine "peers" jeg studerte med og hva de tjener nå. Jeg kunne nok fått mer med å bytte jeg også, men lønn er ikke alt og arbeidsoppgavene mine ville blitt ganske annerledes om jeg hadde byttet da jeg jobber med noe ganske annet enn jeg er utdannet til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emilsen skrev (2 timer siden):

Alder: 27

Stilling: Produksjonsplanlegger.

Utdanning: Ingen.

Lønn og goder: 550k fastlønn. Blir ca 650k i år inkludert overtid. Telefon.

Erfaring:  3 år som planlegger, 2 år i produksjon.

Ikke hatt samtale om lønn enda i år annet enn sentral+lokal justering på 6%. Har dessverre merket en definitiv nedgang i bransjen nå så har ikke veldig store forhåpninger, men vi får se. Jeg har jobbet med et par større og mindre prosjekter med litt mer ansvar i år. 

Men uansett så får jeg tatt fagbrev som praksiskandidat til våren, så regner å ende opp et sted mellom 615k og 650k mot slutten av neste år.

Ikke så verst å ligge rundt snittet i Norge uten noe utdanning. Men er dette i en storby eller litt mer i distriktet?

Lenke til kommentar
On 26.9.2023 at 1:45 PM, Gavekort said:

For denne tråden her så er det nok et heftig survivorship bias der de som poster gjerne er de som tjener bra.

Definitivt. Kjenner meg igjen i at det er en viss humblebrag å skrive her når man tjener bra, selv om ingen vet hvem jeg er. Men i tillegg bidrar det jo til at andre ser hvilke muligheter det er for å tjene godt i ulike stillinger og kan gi andre med lav lønn i samme stilling en indikasjon på at man bør ta en prat med sjefen eller ringerunde til andre firma. Håper jeg i alle fall.

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (18 minutter siden):

Kjenner meg igjen i at det er en viss humblebrag å skrive her når man tjener bra, selv om ingen vet hvem jeg er. 

Tja. 

Jeg diskuterer sjeldent (aldri?) lønn med noen i det virkelige liv andre enn samboer og tenker at det blir noe annet når vi snakker om slikt anonymt (håper jeg) på nett. Har ikke opplevd noen i tråden som skrytete. For min del er det bare informasjon som jeg setter pris på. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, NoTrace said:

Definitivt. Kjenner meg igjen i at det er en viss humblebrag å skrive her når man tjener bra, selv om ingen vet hvem jeg er. Men i tillegg bidrar det jo til at andre ser hvilke muligheter det er for å tjene godt i ulike stillinger og kan gi andre med lav lønn i samme stilling en indikasjon på at man bør ta en prat med sjefen eller ringerunde til andre firma. Håper jeg i alle fall.

Når jeg så posten din i IT tråden ble jeg veldig motivert til å nå de samme målene som du har klart. Spurte vel også hvordan man kan få foten inn døra på de store amerikanske selskapene. 
 

Jeg er jo forsåvidt enig, det viser hvilke muligheter man har, men på en annen side føler jeg det nesten er umulig å komme seg der fra der jeg er nå. Jeg har fått senior-tittel men føler meg fortsatt Junior. 
 

Har 4.5 år erfaring og jobber for et konsulenthus. Vært på 3 prosjekter til nå og har lært mye men det har stagnert litt i det siste. 

 

 

Lenke til kommentar

Tenkte kanskje denne var interessant å se. Har en venn som skriver en masteroppgave om HR/lønn/personaltema og hun har noen store, ferske datasett. Fikk denne tabellen, som er fra et norsk, relativt stort selskap (~1500 ansatte) med avdelinger over hele landet, selv om størsteparten av de ansatte definitivt hører hjemme fra Trondheim og sørover. Tallene er snitt årslønninger, og timelønte er tatt bort, det er også noen få spesialstillinger som har titler som gjør firmaet mer identifiserbart. 

Selskapet leverer tjenester av en teknisk karakter (ikke IT-bransjen).

Merk: jeg har ingen tilknytning til selskapet og vet heller ikke hvem de er.

Merk2: Tallene er glattet, dvs rundet av

Radetiketter Snitt månedslønn
Administrasjonskonsulent 620000
Administrasjonsmedarbeider 270000
Avdelingssjef 992000
Avdelingsøkonom 630000
Business Controller 750000
CEO 2400000
CFO 1207000
Divisjonsdirektør 1840000
Fagansvarlig KS 1012000
Filialsleder 862000
HR regionpartner 788000
HR-direktør 1565000
HR-konsulent 702000
HR-leder 1044000
Innkjøper 817500
Internadvokat 1365000
IT-direktør 1065000
IT-konsulent 744000
IT-medarbeider 775000
Kommunikasjonsmedarbeider 468000
Kommunikasjonssjef 798000
Leder servicegruppe 724000
Lærling kontorfag 193000
Lønningsmedarbeider 615000
Lønningssjef 1040000
Markedsdirektør 1390000
Markedsmedarbeider 490000
Personalkoordinator 755000
Prosjektcontroller 760000
Prosjektdirektør 1455000
Prosjektleder 762000
Regiondirektør 1310000
Regnskapskonsulent 665000
Regnskapsmedarbeider 593000
Regnskapssjef 988000
Resepsjonist 470000
Salgskonsulent 773000
Salgssjef 840000
Senior PL 927000
Seniorrådgiver 1052000
Servicekoordinator 604000
Trainee 574000
Økonomimedarbeider 560000
Økonomisjef Region 1008000

 

edit: korrigerte en feil.

Endret av Kaplan
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Gjest 4ef7c...f75
1 hour ago, Kaplan said:

Tenkte kanskje denne var interessant å se. Har en venn som skriver en masteroppgave om HR/lønn/personaltema og hun har noen store, ferske datasett. Fikk denne tabellen, som er fra et norsk, relativt stort selskap (~1500 ansatte) med avdelinger over hele landet, selv om størsteparten av de ansatte definitivt hører hjemme fra Trondheim og sørover. Tallene er snitt årslønninger, og timelønte er tatt bort, det er også noen få spesialstillinger som har titler som gjør firmaet mer identifiserbart. 

Selskapet leverer tjenester av en teknisk karakter (ikke IT-bransjen).

Merk: jeg har ingen tilknytning til selskapet og vet heller ikke hvem de er.

Radetiketter Snitt månedslønn
Administrasjonskonsulent 619546
Administrasjonsmedarbeider 269500
Avdelingsleder 991275
Avdelingsøkonom 630804
Business Controller 750000
CEO 2400000
CFO 1207500
Divisjonsdirektør 1836900
Fagansvarlig KS 1012000
Filialsleder 862210
HR regionpartner 787500
HR-direktør 1566000
HR-konsulent 702000
HR-leder 1044000
Innkjøper 817500
Internadvokat 1365400
IT-direktør 1065000
IT-konsulent 744010
IT-medarbeider 774792
Kommunikasjonsmedarbeider 468000
Kommunikasjonssjef 798000
Leder servicegruppe 723641
Lærling kontorfag 193050
Lønningsmedarbeider 614335
Lønningssjef 1040000
Markedsdirektør 1386600
Markedsmedarbeider 490490
Personalkoordinator 754299
Prosjektcontroller 760680
Prosjektdirektør 1455450
Prosjektleder 762235
Regiondirektør 1309844
Regnskapskonsulent 664967
Regnskapsmedarbeider 592902
Regnskapssjef 988000
Resepsjonist 469433
Salgskonsulent 772551
Salgssjef 839455
Senior PL 926768
Seniorrådgiver 1052000
Servicekoordinator 604360
Trainee 573714
Økonomimedarbeider 559500
Regionøkonom 1008400

Og jeg som tenkte at 750k (før åretsoppgjør) var en god lønn for sivilingeniør i konsulentbransje (bygg og anlegg) med 8 års relevant erfaring.

Anonymous poster hash: 4ef7c...f75

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Guest 4ef7c...f75 said:

Og jeg som tenkte at 750k (før åretsoppgjør) var en god lønn for sivilingeniør i konsulentbransje (bygg og anlegg) med 8 års relevant erfaring.

Anonymous poster hash: 4ef7c...f75

Alt avhenger vel av kostnadene dine. Det er vel aldri bruttolønn som er viktig men hvor mye du har igjen av nettolønnen etter at alle regninger er betalt. Forhåpentligvis er den ikke minus. Og om den er over 0 så er det opp til deg over hvor fornøyd du er.

750k i f.eks. Porsgrunn er sikkert veldig forskjellig enn 750k i Oslo

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 4ef7c...f75
1 minute ago, SahandJ said:

Alt avhenger vel av kostnadene dine. Det er vel aldri bruttolønn som er viktig men hvor mye du har igjen av nettolønnen etter at alle regninger er betalt. Forhåpentligvis er den ikke minus. Og om den er over 0 så er det opp til deg over hvor fornøyd du er.

750k i f.eks. Porsgrunn er sikkert veldig forskjellig enn 750k i Oslo

Enig med alt det du skriver. Det er Oslo og omegn. Synes bare at konsulentbrasnje er tøft med lønn alt skal synces med RIF.

Anonymous poster hash: 4ef7c...f75

Lenke til kommentar

Om du ikke er fornøyd med lønnen kan du vel snakke med lederen din. Kanskje også sjekke hvilke muligheter det er hos andre selskaper? Hvis din bedrift ikke verdsetter deg med den lønnen du tror du fortjener, men heller finnet et annet selskap som gjør det så er det vel bare å bytte. Lojalitet blir dessverre ikke belønnet. 

Lenke til kommentar
Gjest 4ef7c...f75 skrev (23 minutter siden):

Og jeg som tenkte at 750k (før åretsoppgjør) var en god lønn for sivilingeniør i konsulentbransje (bygg og anlegg) med 8 års relevant erfaring.

Anonymous poster hash: 4ef7c...f75

Tja, jeg vil vel fremdeles mene det. Nå er jeg usikker på hva siv.ing i konsulentbransjen lettest kan sammenlignes med i denne tabellen, men prosjektleder kanskje? Husk at dette er snitt, og det kan være mange med 20-30 års erfaring inne i tallene her, uten at jeg kjenner alder/ansennietet i den aktuelle bedriften.

Lenke til kommentar
SahandJ skrev (2 timer siden):

Om du ikke er fornøyd med lønnen kan du vel snakke med lederen din. Kanskje også sjekke hvilke muligheter det er hos andre selskaper? Hvis din bedrift ikke verdsetter deg med den lønnen du tror du fortjener, men heller finnet et annet selskap som gjør det så er det vel bare å bytte. Lojalitet blir dessverre ikke belønnet. 

Det er ikke sånn det funker. Du må inn i samtalen med et pressmiddel:
spacer.png

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (25 minutter siden):

Det er ikke sånn det funker. Du må inn i samtalen med et pressmiddel:
spacer.png

Trenger ikke alltid å ha noe å presse med. Kommer langt med åpenhet og kommunikasjon. Når mine ansatte peker på at lønnsnivået er en negativ ting i hverdagen gjør jeg alltid det jeg kan for å møte forventningene deres. Om det er rimelig såklart.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 minutter siden):

Trenger ikke alltid å ha noe å presse med. Kommer langt med åpenhet og kommunikasjon. Når mine ansatte peker på at lønnsnivået er en negativ ting i hverdagen gjør jeg alltid det jeg kan for å møte forventningene deres. Om det er rimelig såklart.

I dagens klima gjør man jo det. Men så har du noen over deg som sier: "hører hva du sier, men sorry vi har ikke anledning til å øke lønningene deres". Men man gjør jo det man kan for å møte forventingene til de ansatte. Ha ha fy faen. Jeg dobla lønna mi nesten ved å bytte jobb hos en større aktør fordi daværende arb giver dessverre ikke kunne øke lønna mi og mente den var der den skulle være. Sa at jeg hadde fått et bedre tilbud annetsteds og da fikk jeg tilbud om høyere lønn. Too little, too late :) 

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Retroman skrev (7 minutter siden):

I dagens klima gjør man jo det. Men så har du noen over deg som sier: "hører hva du sier, men sorry vi har ikke anledning til å øke lønningene deres". Men man gjør jo det man kan for å møte forventingene til de ansatte. Ha ha fy faen. Jeg dobla lønna mi nesten ved å bytte jobb hos en større aktør fordi daværende arb giver dessverre ikke kunne øke lønna mi og mente den var der den skulle være. Sa at jeg hadde fått et bedre tilbud annetsteds og da fikk jeg tilbud om høyere lønn. Too little, too late :) 

Joda, noen bedrifter er useriøse. De løy deg jo rett opp i trynet. 

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Retroman said:

Det er ikke sånn det funker. Du må inn i samtalen med et pressmiddel:
spacer.png

Som er også derfor jeg sa at de burde sjekke muligheter andre steder? Meldingen min var ikke ment som en oppskrift på hvordan man skal inngå lønnsdiskusjon. Jeg antar at de fleste her vet hva de driver med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...