Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (17 minutter siden):

Kult :) 

Skal jeg være ærlig så har jeg aldri vært så veldig interresert i å kjøre sørover i Europa. Jeg vet ikke hvorfor egentlig, men føler det blir mye mas med frakt av sykkel etc. Samt kjøring på Autobahn som jeg ikke akkurat hadde gledet meg til. Føler at mange dager går med bare i planlegging og ikke minst transportetappe etc. 

Her i Scandinavia er jeg mer "kjent" og kan bruk mer tid på og nyte og det trengs ikke noe planlegging av stor grad etc. 

Men kanskje ånden kommer over meg en dag :) 

Er sant det, er ikke veldig morsomt å stampe nedover på autobahn. Sist brukte vi 3 dager inkludert Kielferga på å komme til Sveits. Det fine med toget er at vi drar tidlig på morgen hjemmefra og er fremme i Innsbruck dagen etter kl 09.

Endret av Emilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emilsen skrev (21 timer siden):

Er sant det, er ikke veldig morsomt å stampe nedover på autobahn. Sist brukte vi 3 dager inkludert Kielferga på å komme til Sveits. Det fine med toget er at vi drar tidlig på morgen hjemmefra og er fremme i Innsbruck dagen etter kl 09.

Jeg er dog klar over at det helt sikkert er en opplevelse når man først kommer ned dit man skal, men for min del tror jeg det blir for mye logistikk. Man må vel nesten sette av en uke i "transportetappe" (frem og tilbake) omtrent? 

Den uken har vertfall ikke JEG lyst til å miste av ferien. 

Man kan sikkert også fly ned uten sykkel og leie sykkel der nede, men dette koster trolig flesk og det er jo ikke det samme når man ikke får kjørt sin egen sykkel.

__________

Personlig har jeg (faktisk) fått litt sansen for Sverige. Kan ikke sammenlignes med den ville naturen i Norge med tanke på fjell og fjorder, men derimot finnes det mange flotte "småsteder" i SVerige. Dessuten er det mange trivelige landeveier i Sverige som går på kryss og tvers mellom hovedveiene og de fleste av dem er asfaltert. 

Man kjører ofte gjennom "Vi på Saltkråkan" scenarioer og passerer mange gårdstun. Mange av dem er fraflyttet. Veldig lite trafikk på disse veiene og det er veldig stille og rolig. Selv i feriesesongen. 

En annen fordel med Sverige er at det er lettere og få leid seg hytte etc. på sparket enn i Norge. Å leie hytte på vestlandet i juli dagen i forveien er helt umulig og vil man ha hytte i feks. Geiranger eller nær andre populære feriemål så er nok dem fullbooket allerede, å dem koster flesk. Dessuten har man som motorsyklist  prroblematikken med bobilturister. Store undermotoriserte skapbiler fulle av folk som ikke vet hvor dem er eller hvor dem skal. 

Den siste fordelen er at selv om Sverige er nært, så føles det uansett som man er "utenlands" da man kjører nye steder og en LITT annerledes kultur. 

Jeg oppfatter generelt svensker som mer imøtekommende og avslappet. Det er stort sett billigere der borte og spesielt gjelder dette overnatting på hytter. Å skal man ha skikkelig ØL, så snakker vi under halve prisen i forhold til her hjemme. Kjører man sør i Sverige så er været mer stabilt også enn det er på vestlandet her i Norge. 

Så det er mange gode grunner til å bevege seg i retnign Sverige på MC (eller ellers). 

Danmark er nok også et fint land. Ikke et land jeg har "utforsket", men jeg har jo vært forskjellige steder der i løpet av mine 47 leveår. Men jeg har aldri kjørt ne særlig i Danmark. Har hørt det er mye "rett frem". Sistnevnte bryr ikke meg nevneverdig da gleden av å kjøre steder man ikke har vært er vel så stor som å hele tiden jakte på de svingete veiene. 

I det hele tatt det og oppleve ny ting på enklest mulig måte. Det er vel mitt lille motto kan man vel si :)

________

Derimot liker jeg å faktisk kjøre når jeg først er på MC tur. Jeg orker rett og slett ikke å kjøre samens med folk som skal stoppe i annenhver sving å ta bilder eller må pisse hver tredje mil eller fikler med droner etc. Da får jeg regelrett fnatt. 

Jeg legger gjerne bak meg rundt 50-60 mil på en normal dagsetappe. Noen ganger kjører jeg litt lenger og noen ganger litt kortere. Det kommer litt ann på. 

Kjører jeg sammens med en til (som jeg ofte gjør) så blir dagsetappene vanligvis LITT kortere generelt sett da det blir litt mer prat og lengre pauser. Er kjemien god så synes jeg det bare er positivt. 

Men kjører man i gruppe med flere motorsyklister som man kanskje ikke kjenner like godt hvor kjørestil er ganske forskjellig synes jeg selv dette er et mareritt. 

Å kjøre sammens med 20 stk. andre tilfeldige på en typisk guidet tur feks. i Alpene eller USA er det absolutt værste som kan skje meg på MC ryggen. Jeg hadde ikke gjort det om jeg fikk turen gratis.

Så å kjøre alene på tur eller evt. samens med en eller maks to med noenlunde samme kjørestil hvor man har god kjemi er bare hyggelig. Spesielt på de lengre turene. :)

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er vel kun Tyskland og autobahnen som er beryktet for å være kjedelig da mange vil fortest igjennom til Østerrike eller Sveits. 

De fleste jeg kjenner til velger å ankomme Tyskland på ettermiddag, laste opp sykler på tog også legge seg inn på sovelugar og kombinere søvn og transportetappe gjennom Tyskland. Ellers finnes det nok mye mer spennede veier i det landet som fint nytes på to hjul om man er av typen som må kjøre mest mulig hver dag man er på tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom til å tenke på en ting i går etter nok en liten runde innom motorveien på vei hjem fra jobb. 

Hva er greia med at enkelte bilister og gjerne den yngre garde ønsker å kappkjøre med oss motorsyklister? Ofte skjer dette på motorveien hvor dem legger seg opp på siden din og bremser ned mens dem ser på deg med et slags "kom igjen"-blikk?

Veldig ofte gjelder dette altså den yngre garde eller kanskje til og med noen litt eldre. 

Som oftest er det snakk om el-biler i middelklassen. Typisk Audi e-tron, e-Golf etc. men også typiske ungdomsbilder. Ja selv en gammel Volvo 240 (trolig med trimmet motor) har prøvd seg. 

Det er ikke veldig ofte det skjer, men jeg har kjørt motorsykkel nå i snart 10 år og det skjer inni mellom. Spesielt da på motorveien den korte stunden jeg kjører der. 

De fleste gangene bryr jeg meg ikke, men det har hendt at jeg har hatt et svakt øyeblikk og latt meg "provosere" til et såkalt roll-on race. Jeg trenger kanskje ikke nevne utfallet da dette er ganske opplagt, men jeg er mer interessert i hva disse bilistene vil oppnå med en slik seanse, ut over det å bli ydmyket på det groveste av de fleste sykler. 

--------------

Skal jeg gjette så er det kanskje fordi dem tror at man MÅ ha en såkalt RR superduper racing sykkel og kondomdress for at det skal gå fort på MC ryggen og dem sammenligner andre motorsykler litt med disse ATV'ene når det kommer til motorstyrke? Jeg tar for gitt at ingen av de som fremprovoserer noe slikt har MC lappen selv, for da hadde dem ikke villet latt seg ydmyke på den måten. 

Det kan jo være at dem bare vil se en motorsyklist gi jernet også og at det ikke ligger noe mer bak det enn det, men ut fra ansiktsuttrykkene jeg har fått fra enkelte så snakker vi ren "jeg er best" mentalitet. Litt sånn som stairdown i MMA og ikke noen "vennlig" forespørsel.

Er det noen her som har gjort noe lignende eller opplevd det samme som kan opplyse meg litt rundt hva formålet med disse roll-on race innbydelsene fra bilister overfor motorsyklister? 

Noen ganger kan det være gøy, hvis man kjenner personen eller man prater litt først på en bensinstasjon og får en slags "kjemi". Men som oftest skjer ikke dette og innbydelsene er ofte "tøff" ungdom i pappas e-tron eller en og annen ungfole i sin splitter nye og kanskje første bil i klassen Golf GTI etc. Selvsagt tror dem at denne bilen kjører fra alt som befinner seg langs veien. Også motorsykler med en vekt/power ratio som ofte er total overlegen det meste av biler langs veien. 

Jeg bare lurer... :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 minutt siden):

Her tror jeg du tar feil. Mange er nok mer interessert i å se en MC, eller åpenbart sprek bil, skyte fart enn å nødvendigvis å vinne. 

Du kan ha rett i det, men det er ikke inntrykket jeg sitter igjen med når jeg ser dem som prøver og fremprovosere et slikt "race". 

Men som jeg også skrev. Det KAN jo være at jeg feiltolker signalene til disse sjåførene... :) 

Lenke til kommentar
On 5/11/2023 at 6:25 AM, Bjerknez said:

Skal jeg gjette så er det kanskje fordi dem tror at man MÅ ha en såkalt RR superduper racing sykkel og kondomdress for at det skal gå fort på MC ryggen og dem sammenligner andre motorsykler litt med disse ATV'ene når det kommer til motorstyrke? Jeg tar for gitt at ingen av de som fremprovoserer noe slikt har MC lappen selv, for da hadde dem ikke villet latt seg ydmyke på den måten. 

 

Tja, nå har jo du @Bjerknez en sykkel som er god på "roll-on" uten å måtte bruke 1ste eller 2dre gear (i lovlige hastigheter) for de RR-modellene som ikke har ShiftCAM tec.
Etter elbilenes inntog så er det ikke så rart at noen "barnslige" sjåfører vil prøve seg mot en MC.
En Tesla S ("Ludicrous"), M3 Performance, for ikke å snakke om Plaid vil ydmyke enhver MC.. inkludert de fleste RR-maskiner selv om de starter fra 1ste (her setter chassi/traction grensene for å ha noen sjans mot f.eks. en Plaid). Gitt en MC-rytter som faktisk ikke *trener* litt på å utnytte kreftene til rådighet.
Min EQS har omtrent like bra "launch" (60 foot/18m) som de mer spreke syklene jeg har eid/testet.. etter det er walkover dog (for de sykla jeg eier nå... tunet Z H2 og M1000R).
Men, husk: 
Tesla Plaid klarer greit 0-200 på rundt 6sek på offentlig vei.. Ingen OEM-"verstinger" av motorsykler er i nærheten engang.
Forskjellen blir enda større ved "roll-on" fra f.eks 60/80.

Endret av Fartnoccio
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fartnoccio skrev (6 timer siden):

Tja, nå har jo du @Bjerknez en sykkel som er god på "roll-on" uten å måtte bruke 1ste eller 2dre gear (i lovlige hastigheter) for de RR-modellene som ikke har ShiftCAM tec.
Etter elbilenes inntog så er det ikke så rart at noen "barnslige" sjåfører vil prøve seg mot en MC.
En Tesla S ("Ludicrous"), M3 Performance, for ikke å snakke om Plaid vil ydmyke enhver MC.. inkludert de fleste RR-maskiner selv om de starter fra 1ste (her setter chassi/traction grensene for å ha noen sjans mot f.eks. en Plaid). Gitt en MC-rytter som faktisk ikke *trener* litt på å utnytte kreftene til rådighet.
Min EQS har omtrent like bra "launch" (60 foot/18m) som de mer spreke syklene jeg har eid/testet.. etter det er walkover dog (for de sykla jeg eier nå... tunet Z H2 og M1000R).
Men, husk: 
Tesla Plaid klarer greit 0-200 på rundt 6sek på offentlig vei.. Ingen OEM-"verstinger" av motorsykler er i nærheten engang.
Forskjellen blir enda større ved "roll-on" fra f.eks 60/80.

Nå sammenligner du med en versting tesla. En bil med sinnsyke egenskaper som de færreste 18 åringer eller ungtalper har råd til. Har man en slik doning så skjønner jeg at man gjerne blir fristet, men samtidig så er eierne av slike biler den eldre garde som ikke er så opptatt av kappkjøringer på den måten jeg beskriver. 

0-200 på 6 sekunder hadde jeg nok ikke klart med Rocket og det ville nok ikke en RR sykkel klart heller. Derimot hadde en RR sykkel tatt Teslaen i toppfart. Rocket hadde nok klart og matche toppfarten som er rundt 260km/t? 

Men nå kommer også el-motorsykler sagte men sikkert og da blir det nok en kort glede for mange Tesla eiere vil jeg tro. :) 

Men altså, la oss ikke dra fram de heftigste elbilene her som runder en million kroner. Det er ikke disse som jeg har opplevd er interresert i slike roll-on tester. Det er unge mennesker i "vanlige" biler. :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Emilsen skrev (På 8.5.2023 den 8.57):

Er sant det, er ikke veldig morsomt å stampe nedover på autobahn. Sist brukte vi 3 dager inkludert Kielferga på å komme til Sveits. Det fine med toget er at vi drar tidlig på morgen hjemmefra og er fremme i Innsbruck dagen etter kl 09.

Jeg kjenner noen som har sendt sykkelen din til Spania om vinteren. Dette er gjort gjennom en profesjonell aktør. Det er visstnok ganske bra opplegg. Har både kjøring på bane og rundt i landet. Jeg tror at ferje over til Nederland og farting i landene rundt der kan være ganske så fint. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Men nå kommer også el-motorsykler sagte men sikkert og da blir det nok en kort glede for mange Tesla eiere vil jeg tro.

Jeg tror ikke det vil utgjøre så stor forskjell. Det er begrenset hvor hardt du kan akselerere med ett hjul. 

 

Fartnoccio skrev (9 timer siden):

Tesla Plaid klarer greit 0-200 på rundt 6sek på offentlig vei.. Ingen OEM-"verstinger" av motorsykler er i nærheten engang.

Jeg forstår helt ærlig ikke helt behovet for den effekten i en stor sedan. Med sine stusselige 400+ hk i min polestar, kan jeg telle på en hånd alle gangene jeg har fått gitt skikkelig på den siste måneden. Men jeg forstår ikke helt behovet for mer en 150hk i motorsykkel heller. 🤷

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (31 minutter siden):

Jeg tror ikke det vil utgjøre så stor forskjell. Det er begrenset hvor hardt du kan akselerere med ett hjul. 

 

Jeg forstår helt ærlig ikke helt behovet for den effekten i en stor sedan. Med sine stusselige 400+ hk i min polestar, kan jeg telle på en hånd alle gangene jeg har fått gitt skikkelig på den siste måneden. Men jeg forstår ikke helt behovet for mer en 150hk i motorsykkel heller. 🤷

Du har nok et poeng vedrørende hvor hardt man kan klare og aksellerere med en motorsykkel. Det vil uansett kreve langt større ferdigheter enn å trykke på gassen i en bil. Men rollon aksellerasjonen vil nok en motorsykkel med tilsvarende batteri trolig vinne. Om ikke annet så vertfall på toppfart. 

Men uansett ikke det jeg snakker om her. Er meg revnende likegyldig om en batteribil kjlrer fra meg. Jeg kjører ikke motorsykkel for å vinne roll on race på E6. 

når vi snakker om behovet av mange hester og generelt krefter i en motorsykkel så kan jeg si at det nok er delte meninger om det. Altså til vanlig veibruk. 

Nå er jo min ganske ekstrem, men med 2.500cc og 165HK'er og 220NM. fordelt på 300ish kilo vil omtrent føles det samme (hvis en tar vekt/power ratio med i bildet) som en bil med 1.100 NM. Og 825 HK'er. (Ganget med 5, da de fleste nye biler i dag nok veier rundt 1.500kg)

Men selv en "kjip" Honda 600F med 80ish hester og rundt 70NM vil sparke i fra de fleste vanlige biler. 

Jeg snakker altså ikke om superbiler her. Det er gjerne ikke slike biler som provoserer til race som jeg har merket. Kun unge gutter i opphoret BMW, eller en og annen Golf GTi eller eldre Volvoer etc. 

Man skulle tro at dette er gutter som kan litt om motorer etc. og når dem ser en sykkel som feks. Den jeg har på motorveien kan dem vel ikke ved sine fulle fem tro at dem har sjans? Så da tenker jeg, hvorfor gidder dem? 

Å hvis dem gjør det kun for å se meg dra på.... hva er egentlig så gøy med å se en motorsykkel forsvinne forran dem? 

Kanskje jeg bare er for gammel til å forstå det? Jeg kan vertfall ikke huske at jeg selv har funnet det spesielt givende å yppe til "bråk" med noen som er større enn meg. :)

Lenke til kommentar

Jeg ser jeg glemte å svare på en ting her da jeg ble litt revet med. 

Men altså, når det kommer til det du sier om behov, så har man selvsagt ikke behov for veldig mye. Men hvor går grensen? 
 

For egen del handler mye krefter om trafikksikkerhet. Det å komme seg fort forbi biler. Aksellere kjapt uten å måtte vri strømpa av gasshendelen. En kjapp liten vri så er man forbi. (Jaggu fikk jeg ikke til et rim også...). Men mindre motorsterke sykler må man kjempe litt mer. 

med større motor og dyrere sykler er også ofte bremsene mye bedre samt dempere. 

Men "behov" er så mangt. Man har vel ikke noe behov for motorsykkel i det hele tatt. Er jo en ren hobbygreie. 

Lenke til kommentar
15 hours ago, Bjerknez said:

Derimot hadde en RR sykkel tatt Teslaen i toppfart. Rocket hadde nok klart og matche toppfarten som er rundt 260km/t? 

Toppfarten på Teslaen er 322 km/t dersom man kjøper karbonbremsene.

Gjør Rocketen 260! Det må være ganske slitsomt. Jeg var såvidt over 200 på slutten av langstrekkene på rudskogen med GSR 600, det stiller høye krav til hjelm og påkledning. Og jeg kjente det i nakken i flere dager.

 

 

9BDFE2B1-3C0F-4B1F-94DE-D7CA49E52410.jpeg

Lenke til kommentar
Musefella skrev (11 timer siden):

Når man passerer 200kmt så blir det rimelig ubehagelig ja, men kan være pga at jeg har en litt eldre hjelm som prøver å stikke av.

Har hatt motorsykkel med 175 hk og syk akselerasjon.

Og JA, det blir fort ekstremt ubehagelig når du passerer 250 km/t. Den rettstrekka som du alltid har trodd var både lang og rett, blir plutselig jævlig kort og du oppdager små høydeforskjeller som mest kjennes ut som "vaskebrett"...

Jeg solgte den sykkelen etter kun 3 sesonger.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt rundt 200km/t med Rocket (og ett par andre motorsykler). Jeg synes helt ærlig ikke det var noe problem med tanke på vind etc. men uansett er toppfart lite interresant for min del uansett. Det er også lite interresant om en Tesla kjlrer fra meg eller ikke. Det er ikke derfor jeg kjlrer sykkel. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 11.5.2023 den 6.25):

Kom til å tenke på en ting i går etter nok en liten runde innom motorveien på vei hjem fra jobb. 

Hva er greia med at enkelte bilister og gjerne den yngre garde ønsker å kappkjøre med oss motorsyklister?

Jeg bare lurer... :) 

Kanskje de liker å "trykke på folks knapper" og synes det er du som driter deg ut med å gå på den, de håper det er politi i nærheten, eller vedder på om gamlingen vil tøffe seg, hva vet jeg. Jeg har aldri opplevd det.

Lenke til kommentar
20 hours ago, bzzlink said:

Gjør Rocketen 260! Det må være ganske slitsomt. Jeg var såvidt over 200 på slutten av langstrekkene på rudskogen med GSR 600, det stiller høye krav til hjelm og påkledning. Og jeg kjente det i nakken i flere dager.

Hehe... kommer vel litt an på hvor sprø man er.
Var opp i nær 250km/t på raka på Rudskogen ifjor med Z H2'n. 
Synes bare det var morsomt og kjente ikke noe til "orkanen" da jeg var for opptatt med å holde forhjulet nede. (Wheelie-control fungerte ikke så bra etter re-flash/tuning av ECU)
Z H2 er dog *altfor* tung på denne banen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...