Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folk bak deg i lyskryss som tuter når du har rød pil og grønt lys når feltet går til venstre.

 

Problemet mange steder er at noen er uoppmerksomme på at slike venstresvingfelt ofte ikke har rød pil, bare grønn pil. Når det er grønt hovedlys og ingen rød pil er det også lov å svinge til venstre, men da gjelder alminnelig vikeplikt overfor motgående trafikk.

Lenke til kommentar

Brøytebiler/traktorer+ som måker deg inne med hardpakket snø :p. Kjedelig å våkne til når man skal på jobb. Heldigvis har jeg ikke vært offer for det de siste årene men dæven hvor mange dager man stod der med barn som skulle i barnehagen før du kunne dra på jobb og hakket i vei på noe som så ut til å kunne ødelegge bilen.

 

Hadde jeg bodd steder hvor slikt skjedde i dag ville jeg ikke parkert der.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vel jeg leste instruksen fra politiet for en del år siden og alle sykkelklubber jeg har vært medlem av sier det samme. Baklys skal være blinkende.

 

Hvor så jeg denne infoen sist? I en avisartikkel når politiet vinteren 2016 hadde kontroll i et sted i Oslo og utlevert bøter til syklister som ikke hadde lys hvor de opplyste om at baklys også skulle være blinkende men ikke ha enn tregere frekvens enn 1 sekund. Hvorvidt blinkende baklys var "lovpålagt" er en helt annen sak men dette var deres instruks for bedre synlighet. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

1. Sykkel skal ha rød refleks bak. På begge sider av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Ved bruk av sykkel utstyrt med klikkpedaler hvorpå det ikke kan monteres refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene. Refleksanordningene skal være av godkjent type.

 

2. Sykkel, som brukes i mørket eller i usiktbart vær på alminnelig beferdet veg eller område, skal foran ha lykt som gir gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som kan gi blinkende eller fast hvitt lys. Bak skal sykkel ha lykt som gir rødt lys og/eller lykt som gir blinkende rødt lys.

 

3. Lyktene skal være festet til sykkelen.

 

4. Lyktene skal kunne sees tydelig i en avstand på 300 m. Lykter som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink pr. minutt.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119

 

Baklyset trenger altså ikke å blinke, men hvis det først blinker skal det ha minst 120 blink per minutt, eller altså 2 Hz. 

 

Selv mener jeg at blinkende baklys er en fordel i de fleste tilfeller, da det som regel er lettere å bli oppmerksom på et blinkende lys enn et fast lys. Eneste unntak jeg kommer på fra å ville anbefale blinkende baklys er når man sykler flere etter hverandre. Da er ofte blinkingen irriterende for den som sykler like bak det blinkende lyset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I Nederland er blinkende lys på sykkel forbudt og resulterer i bot, da det tar bort oppmerksomheten fra billister. Ikke lys på sykkel slåes også hardt ned på av Politiet med noen hundre kroner i bot uten advarsel...

 

En -god- refleksvest og sterkt lys foran og bak holder i massevis det egentlig...

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke nøyaktig hva slags vær du sikter til men er da mange som er usedvanlig forsiktige bare det ligger noen centimeter snø. Da snakker jeg type 40km/t i 70+ soner. Er greit man er litt redd og forsiktig, men er man så redd at man kjører 40 bør man bare holde seg unna veien på vinteren. Snakker selvfølgelig ikke om en skikkelig snøstorm her.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke nøyaktig hva slags vær du sikter til men er da mange som er usedvanlig forsiktige bare det ligger noen centimeter snø. Da snakker jeg type 40km/t i 70+ soner. Er greit man er litt redd og forsiktig, men er man så redd at man kjører 40 bør man bare holde seg unna veien på vinteren. Snakker selvfølgelig ikke om en skikkelig snøstorm her.

Nei den ser jeg jo. Tenkte mere på at de rekker ikke bremse i den farta om jeg må bremse hardt og dem veier jo litt mere så.

Var ikke direkte snøstorm men snødde ganske mye. Var i 7-8tiden i går og ganske mørkt ute så forhindrer jo å sikt med mye snø og lys (er gatelys der å)

Jeg kjørte i ca 70 i 80sona fordi i svinger osv følte jeg meg tryggere + kræsja i fjor i samme vær i en sving så kan hende det sitter igjen. Men det går ikke fortere av å pushe. + kjørte inn noen biler som da lå 60 så måtte bremse og han kliner seg helt opi meg men han ser jo at det er kø og det ikke går fortere. :nei:

 

Og opplever ofte at lastebiler gir veldig på særlig på kveldene og nettene. Har skjedd innimellom at lastebiler tar forbikjøringer og og da ligger jeg allerede rundt 85 i 80sona (er akuratt på 2k omdreininger så er det jeg kjører og er deilig for synet og føler alt er smooth da.)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk bør kjøre på en slik måte at de føler seg trygge, om dette betyr å ligge under der trafikkflyten ellers ligger bør en kjøre ut å slippe forbi ofte, men å si at de skal holde seg unna veien er noe ekstremt.

Hvis man ikke føler seg trygg halvparten av fartsgrensen uten at det er ekstremtvær mener jeg ikke man er trygg nok til å ferdes på veien i det hele tatt. Mener du en som ikke tør kjøre fortere enn det bare det er litt snø eller regn eller hva nå de milde forholdene måtte være, er selvsikker på kjøringen sin, og vet hva man skal gjøre i situasjoner? Da er det tryggere for både vedkommende og medtrafikanter at vedkommende tar buss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...