Jump to content

E.C.

Medlemmer
  • Content Count

    4052
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

E.C. last won the day on July 1 2010

E.C. had the most liked content!

Community Reputation

2165 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

17352 profile views
  1. Det var veldig mange antagelser fra din side. Det går fortsatt biler i Norge som ikke har motorlampe, biler før OBD 2 vil neppe sette en evap-kode, de aller fleste feilkoder på motor er "self healing" (vil forsvinne etter restart og fravær av feil) eller behøver minst to iterasjoner på rad for å få opp motorlampa. Det er ikke undertrykk i tanken normalt, så det er heller ikke sikkert at du får en evap-kode i løpet av den tiden du fyller. Videre antagelse av at et verksted kanskje ikke greier å slette en motorlampe om du kommer og sier at du fylte på tanken med motor i gang begynner å bevege seg mot det urimelige. Hva hvis bensinstasjonen har forvekslet diesel og bensin på pumpene, skal slikt med i beregningen også? Det riktige svaret (som du etterlyser) er at bilen mekanisk sett driter totalt i om du fyller på med motor i gang eller ikke. I et svært usannsynlig scenario kan du få en motorlampe som følge av dette og i 1% av disse tilfellene må du kanskje til et verksted. Og i 0,1% av tilfellene av dette igjen greier ikke verkstedet å finne ut noe og vil ruinere deg. Sånn da har vi det.
  2. @Sjørøver: endte opp med å bli bilen til samboeren pga. endring i jobbsituasjon og reisevei.
  3. Kjedelig, men takk for oppdatering. Hadde kanskje vært mulig å få igjen noe om personen faktisk hadde penger.
  4. @Penny Har hatt en Tesla performance som ble kjørt i chill mode i 2 år. Slike tilstander eksisterer.
  5. Det er riktig, men om man først hadde gått inn for å lage et system for forhåndsutfylling så hadde man vel tatt seg bryet med å legge inn funksjonalitet som utelater duplikater, men igjen - dette blir et hypotetisk problem mtp. fravær av eventuell fortjeneste i en slik løsning.
  6. Vel, dette avhenger av om du kjøper hele serien eller ikke og om serien inneholdet et vinnerlodd. Hvis det er produsert en serie med 100 lodd og ett av disse er et vinnerlodd så har du 1% sjanse for å vinne (per lodd). Ved å kjøpe alle lodd i serien så sliter jeg med å se hvordan du ikke skal vinne. For å si det litt enklere: det er alltid noen som vinner vinlotteriet på jobben, fordi alle lodd er i spill. Det med lotto blir tilsvarende, det er ikke et uendelig antall utfall når antallet plastballer i maskinen er forhåndsbestemt, men å levere inn alle de teoretiske rekkene for å sikre seg en seier vil nok være dyrere enn toppremien.
  7. Jeg hadde heller aldri solgt en bil usett. Kan garantere deg at det vil dukke opp en eller annen nisse som først skal prute over nett/telefon, deretter si at han skal ha bilen for å i etterkant enten aldri dukke opp eller møte opp og begynne å prute på runde nr 2 for ting "man burde ha opplyst om" eller så skal vedkommende ha både reklamasjon, garanti og reparasjon på merkeverksted sponset av deg på både det ene og det andre som du "ikke nevnte". Jeg skriver nok ikke i annonsen at "bilen selges ikke usett", men de som prøver å kjøpe en bil jeg legger ut usett blir pent nødt til å kjøpe seg en annen bil.
  8. Spising og mengde mat i magen påvirker hvor fort alkoholen blir tatt opp i kroppen. Dette vil direkte påvirke promillen og evt. hvor høy promilletopp man oppnår. Kroppen bryter ned alkohol med ganske jevn fart, så om opptaket tok lengre tid pga. mye mat i magen så er det god sannsynlighet for å oppnå lavere max promille. Hvor godt kroppen din fungerer med en viss promille er noe annet igjen, så en person som har høyere promille kan absolutt ha bedre koordineringsevner enn en annen som har lavere promille (en viss tilvenning). I tillegg har man andre faktorer som påvirker promillenivået, som: kroppsvekt, fettprosent, mengde drukket, type alkohol drukket og i hvilken tempo.
  9. Den er jo ikke det. At man må bytte rådelager og gasspjeld på en performance V10-motor etter 10-15 år er ikke så katastrofalt. Dette koster deg gjerne i området 50-70k. Hvis man skal preventivt bytte kjede og HT-pumpe på en N47 eller N57 så kommer du fort opp i 40-50k der også.
  10. N47, N43, N46. Kjeder, strammere, glideskinner som knekker av. I tillegg har du CP4-pumpa som herper hele dieselsystemet. Sistnevnte til stede på de fleste diesel-modellene. BMW har typisk vært gode på motorer, men det har vært mange spesielt 4-ere midt på 2010-tallet som har slitt.
  11. Ja, det må jo være et krav på en 18 år gammel bil til 50 lapper.
  12. Den der er EU-godkjent i litt over ett år til, har greie dekk og ser greit ut. For den prisen de spør for den hadde jeg kanskje ikke lurt på så mye mer. Det er fort ca. så mye man kommer til å bruke i forsikring, drivstoff, bom og årsavgift det første året. På slike eldre biler i denne prisklassen er det ofte den generelle standen til bilen som spiller mest inn, ikke hva som er typisk feil på slike.
  13. @Mr.M: Det er egentlig ikke et dumt spørsmål. Det er ikke alltid hjernen vår oppfatter problemstillingene på "riktig måte" slik at svaret kan bli annerledes enn først estimert. For eksempel i elektronikk der du ved å legge til en ekstra motstand i parallell faktisk reduserer den totale motstanden til kretsen. Den aller første tanken for de fleste er at mer motstand vil gi mer totalt motstand, ikke mindre. Når det gjelder vektene så er det totalen fra alle vektene som blir din kroppsvekt. Om du hadde plassert to eller fire badevekter på en enda større vekt så ville du se at uansett hvordan du står på de mindre vektene så vil verdien på den store forbli uendret.
  14. E.C.

    Trafikalsk klagemur

    Riper ser stygt ut, kan begynne å ruste (om de er dype nok) og vil negativt påvirke verdien på bilen ved salg. En bil full av riper vil gjerne forbindes med eierens manglende evne til å ta vare på bilen og man vil da stille spørsmålstegn ved hvorvidt andre ting ved bilen er på stell, noe som ytterligere senker verdien. Det å forholde seg til både forsikringsselskap og karosseriverksted er et uendelig pes og jeg har aldri opplevd at noen av disse har greid å fikse ting på første forsøk og innen rimelig tid. Det blir også ofte en del logistikk og administrativt å få gjennom. Samtidig koster det penger i form av bonustap/direkte utlegg eller å få loggført en skade som senere kan føre til høyere forsikringspremie. Å fikse en dulte-skrape sist kostet meg grovt regnet to ukers arbeid arbeid (etter skatt), pluss flere kjøreturer der jeg måtte få tak i ekstra bil og sjåfør for å dra til verksted, samt det administrative. Jeg skjønner med andre ord meget godt hvorfor mange som ikke kjører komplette skrotkasser ønsker å beskytte bilen sin mest mulig.
×
×
  • Create New...