Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Noen fotgjengere er klar over at de har "forkjørsrett" over gangoverfelt som ikke er dirigert av trafikklys. Så i sentrum her jeg bor så løper folk lett over veien uten å se om bilene stopper for dem eller ikke.

Burde være spessifisert i loven at det er et gangfelt, altså at en skal gå over

Umulig å ta hensyn til alle idiotene som springer rett ut i veien og når vi var liten ble vi opplært til å se begge veier før vi skal over veien, noe som mange har glemt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syklister i andre land er ofte mye mer knyttet sammen til biltrafikk. Mest her til lands at det bygges gedigne og dyre sykkelveier som omtrent ingen bruker. Ser noen jobbsyklister her i byen, annen sykling eksisterer omtrent ikke, som å sykle til butikken osv. Ingen gjør det.

Alle kjører bil.

Problemet er at Norge ikke gjør som i andre land (Nederland, Danmark, Belgia, Spania osv), bygger fungerende sykkelveier. De maler opp skraverte felter i bilveien som øker risikoen for sammenstøt ift. skikkelige sykkelveier.

Dette er årsaken til at land som danmark og nederland har lyktes såpass heftig med å få folk over på sykkel. Klimaet er en del men hadde ikke tilretteleggingen vært så god ville de ikke lykkes.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Noen fotgjengere er klar over at de har "forkjørsrett" over gangoverfelt som ikke er dirigert av trafikklys. Så i sentrum her jeg bor så løper folk lett over veien uten å se om bilene stopper for dem eller ikke.

Burde være spessifisert i loven at det er et gangfelt, altså at en skal gå over

Umulig å ta hensyn til alle idiotene som springer rett ut i veien og når vi var liten ble vi opplært til å se begge veier før vi skal over veien, noe som mange har glemt

 

Nesten bedre med de som løper over, men det er farlig når de tar fart. Verre med de som tar sjumilssteg eller løper til gangfeltet for så å få et anfall av gangsperre til andre siden.

 

Som gående og billist hver dag forsøker jeg å ta hensyn til trafikken og tilpasser overgangen slik at jeg obstruherer trafikken minst mulig. Fremfor å skynde meg foran bilene eller løpe over på rød mann tar jeg rolig tilnærming med en bue om jeg ser at jeg kan unngå at en bil må stoppe.

 

Denne "meg først" og "jeg eier veien" mentaliteten som råder på mange områder er ikke pen.

Selv om jeg skriver en del her siste tiden er jeg ikke den som irriterer meg så mye i trafikken, langt der i fra, men heller observerer ymse oppførsel som har ett forbedringspotensiale til å gjøre trafikkavikling vesentlig bedre.

 

Eks. slik som "jeg følger loven og ikke fornuften så jeg har full gass inn mot rundkjøringen". Mitt ønske er at alle som ferdes i trafikken hadde lagt egoet til side og tenkt "hvordan kan vi sørge for best flyt og avvikling". Hvorfor er god samhandling så vanskelig for mange?

 

Bare noe så enkelt som å ikke kaste seg ut i andre feltet når du opplagt ser at noen er på vei til å passere deg der. (ellers ville du ikke kastet deg ut). Vent til den bilen har passert fremfor å obstruere.

Og i motsatt tilfelle ikke gi full gass når du ser at noen setter på blinkeren for å skifte felt, vær litt smidig og hjelp hverandre i trafikken.

 

Men det verste eksemplet jeg ser er en skremmende stor andel på bygdene som driver med "nå skal vi alle kjøre i 60-70 i denne 80 sonen og når de bak har fått nok og skal kjøre forbi så gir vi full gass". Det er vanskelig å forstå at slike individer er i stand til å bestå en oppkjøring.

 

Jeg ønsker ingen "angiver" tilstand i Norge men jeg tror kanskje flere må inn med dashcams for å dokumentere og få ryddet opp i en del uklok ferdsel.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ble akkurat blinkskudd fibrilsk på av en lastebil jeg kjørte forbi på en landevei rett etter svingen der det er oversiktlig. Jeg hverken kjørte nærme han, presset han lenger ut eller kutta inn foran han. Kjører her daglig til og fra jobb og kjører oså storbil så vet fint hvordan jeg skal kjøre forbi... kanskje han mislikte sterkt jeg kjørte over fartsgrensen?

 

Til noe annet, folk må være mer obs på å holde ekstremt god avstand på bakker på is. Vi rygger feks 400m med søppelbilen, og der er en bakke med S sving. Forrige uke kom vi ikke opp med kjettinger. Idag kom vi oss opp da isen var tørr og kald. Men midt i bakken kom en bil og fulgte kanskje 5 meter etter oss. Begynner et hjul å glippe, sklir vi nedover, og får ikke bremset ned 25tonn da. Da må vi sette i gir og bare kjøre raskt ned for å kunne svinge unna biler og hus, men det funker jo dårlig om billister ikke skjønner slikt...

Lenke til kommentar

Jeg slutter aldri å bli overrasket over mangelen på trafikkforståelse hos Amerikanerne. Interstaten jeg bruker til og fra skolen har tre filer, et par steder har den fire felt. I dag var det rimelig rolig, jeg ligger i venstrefilen over fartsgrensen med cruisecontrol og loffer forbi semier og biler i de to andre filene. Ser det kommer en fyr bak meg i type svær pick-up (Til info: Sånne folk kan sammenlignes med hestkuker med Audi i Norge), så når jeg ser jeg har en svær luke til høyre for meg, så legger jeg meg ut så han kan suse forbi.

 

Kommer han forbi? Nope.

 

Jeg legger meg tilbake ut i venstrefilen igjen, for jeg gidder ikke senke farten min sånn som det flyter nå. Da øker han farten sin igjen, og når det blir ledig til høyre, så legger jeg meg ut, igjen. Regner med at nå kommer han ihvertfall til å kjøre forbi meg.

 

Gjør han det? Selvfølgelig gjør han ikke det.

 

Han forblir en 15-20 meter bak meg, og nå begynner det å bli litt tettere trafikk, så jeg legger meg tilbake i venstrefilen igjen, så jeg kan opprettholde den fine marsjfarten jeg har, så lenge det er mulig. Nå skal selvfølgelig Redneck Ola her forbi meg. Helt opp i rævva på meg i 80-85 mph, det blinkes med lys og alt som er. Sorry kompis, du har hatt to muligheter til å kjøre forbi meg. Nå får du bare vente til jeg har tenkt å flytte på meg. Skjer ikke at jeg legger meg inn mellom to semitrailere, bare så du sparer et par sekund på turen hjem.

 

Jeg har ingen problem med å slippe folk forbi når det passer, og så lenge det er vits i å gjøre det. Men når du får to sjanser og ikke tar den? Da får du bare ha det så godt. Sånne småting som der her ser jeg ofte i USA. Det, og at folk ikke evner å se 50 meter foran seg og planlegge feltskifte osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes trafikken i USA flyter bra. Feltskifting er de ikke så gode på, men disse sinkene ligger i hvertfall i rett felt etter det jeg har erfart ... I motsetning til her i Norge. Men skjer likevel mange trafikkulykker så dårlige sjåfører er de likevel. Sykt mye idiotkjøring.

Lenke til kommentar

Joda, det flyter ofte helt greit, med mindre det er tidlig på morgenen eller i rushen på ettermiddagen. Men syns det er i overkant mange tullinger som tror alt i verden handler om dem. Men hva kan du forvente da når de får lappen når de blir 16, så godt som uten noe trafikkopplæring. Måtte ta førerprøve her borte så de kunne utstede førerkort til meg for et par år siden. Hjelpes for et tragisk opplegg.

Lenke til kommentar

Hvordan tragisk? Det er latterlig lett å få lappen der borte, var i hvertfall. Vet ikke hvordan det er nå.

 

Alt for lett. Førerprøven var jo ikke-eksisterende. Jeg viste at jeg kunne skru lysene mine av og på, rygget mellom et par kjegler, kjørte en tre minutters tur rundt en bensinstasjon; Gratulerer, du kan jo å kjøre bil! (Jeg kan ikke se for meg at førerprøven min var annerledes siden jeg hadde et utenlandsk førerkort, så derfor mener jeg det er latterlig. Og at de kan kjøre opp når de er 16.)

Lenke til kommentar

Tullinger som tror deg er "venstreregel" i rundkjøringer. 

 

I praksis så er det jo det, du har vikeplikt inn i rundkjøring(se skilt) og trafikken kommer bare fra venstre, men du skal teknisk sett vike hvis en bil kommer fra høyre også. Som tommelregel går det fint å leve med å si at det er "venstreregel".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tullinger som tror deg er "venstreregel" i rundkjøringer. 

 

I praksis så er det jo det, du har vikeplikt inn i rundkjøring(se skilt) og trafikken kommer bare fra venstre, men du skal teknisk sett vike hvis en bil kommer fra høyre også. Som tommelregel går det fint å leve med å si at det er "venstreregel".

 

 

Jeg tror det han tenker på er folk som kommer etter deg inn i rundkjøringen, men kjører raskt og tar deg igjen, og "Lager kvalm".

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, for å klare opp i denne "irritasjonen". Dilemmaet er når det nærmer seg en bil fra venstre, som ikke er inne i selve rundkjøringen, og man selv allerede har nesa inn i rundkjøringen og er på vei rundt. At da vedkommende fra venstre "gir gass", inn i rundkjøringen, og nærmest prøver kjøre inn i siden på deg. Dette har ikke noe med hensynsfull og aktpågivende kjøring, eller effektiv trafikkavvikling og flyt spør du meg!  :hrm:

 

post-52743-0-72316700-1487339326_thumb.jpg

Se bilde. Altså, jeg har krysset trekant-linjen (grønn bil), mens rød bil ikke har krysset den og ikke kan regnes som inne i rundkjøringen. Men rød bil har stor hastighet og innen jeg er kommet meg inn og forbi vil vedkommende teoretisk kunne kjøre i siden på meg. 
 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

I det tilfellet har jeg lite sympati, hvis du ser en bil kommer i høy hastighet mot rundkjøringen så sneiler du deg ikke fram så du står halveis inn i rundkjøringen. Enten holder du en hastighet så du ikke kommer i veien for rød bil eller så venter du.

 

Rød bil bryter vikeplikten, og bør ta seg sammen, jeg forstår ikke hvorfor den som har forkjørsrett skal sørge for å ikke komme i veien for den som har vikeplikt.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rød bil bryter vikeplikten, og bør ta seg sammen, jeg forstår ikke hvorfor den som har forkjørsrett skal sørge for å ikke komme i veien for den som har vikeplikt.

 

AtW

 

Teknisk sett er jeg helt enig med deg, men jeg mener at selv om en har forkjørsrett så skal man se an situasjonen og tenke på hva som gir best resultat.

 

Hovedgrunnen til at grønn bli burde ville vente er at den ikke ønsker å være involvert i en kollisjon, selv om de ikke teknisk sett var skyld i kollisjonen.

Endret av Civilix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Rød bil bryter vikeplikten, og bør ta seg sammen, jeg forstår ikke hvorfor den som har forkjørsrett skal sørge for å ikke komme i veien for den som har vikeplikt.

 

AtW

 

Teknisk sett er jeg helt enig med deg, men jeg mener at selv om en har forkjørsrett så skal man se an situasjonen og tenke på hva som gir best resultat.

 

Hovedgrunnen til at grønn bli burde ville vente er at den ikke ønsker å være involvert i en kollisjon, selv om de ikke teknisk sett var skyld i kollisjonen.

 

 

Selvfølgelig, om alternativet er en kollisjon er det best å vike, men generelt bør den med vikeplikt, å "sneile seg fram" er ingen dårlig måte å gjøre det på og fint måte å minske sannsynligheten for kollisjon, at det forsinker den som bryter reglene tar jeg ikke så tungt.

 

AtW. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...