Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var det ikke du som sa at trafikken i USA hadde bedre flyt? Jeg tror ikke det finnes to land som har en sterkere kontrast når det kommer til å takle snø på veiene.

Hvis du leste alle innleggene skrev jeg at flyten var grei til slutt. Uansett var det ikke snakk om snø i USA.

 

Ja i USA er de ræva på snø, de er ikke vandt til det mange steder så det er forståelig.

Men det trenger ikke å være snø i Bergen for at flyten skal være ræva.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Det var ikke så viktig. Det viktige er at vi nordmenn er relativt erfarne på glatt føre. Vi er et av få land som faktisk har kjøring på glatt veibane som en del av opplæringen til sertifikatet.

 

Jeg har erfaring med snø i Storbritannia, og da skal du se kaos.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det med bedre flyt i siste avsnitt i mitt innlegg på forrige side var forøvrig ikke snakk om på snø, men generelt.

 

Ja vi har opplæring på det, men det virker aldeles ikke slik. Før snøen har lagt seg og fortsatt i lufta slakker typiske bergenser ned fra 80km/t til 50km/t.

 

Snø i Storbritannia og kaos ja. Jeg kan se for meg det. Kjøringen der borte er ganske crazy. Jeg trodde USA var mye galen kjøring men jeg tror kanskje Storbritannia tar kaken.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Heller mer bergensere enn nordmenn kollektivt. Jeg kan jo ikke snakke for alle så du får skifte ut nordmenn med bergensere. Jeg vedder på om alle i Bergen ble skiftet ut med noen andre sjåfører andre steder i landet hadde trafikkbildet vært bedre.

 

Men jeg vet ikke hvordan det er andre steder på vinterstid. Det vil vel alltid være noen jomfruer i nød når snøen laver ned.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Fartsgrenser er max hastighet på strekning.

Du skal kjøre avpasse farten etter forholdene, hvis det står 80 på skiltet så betyr det IKKE at det nødvendigvis er trygt å kjøre 80.

Hvis det har "snødd masse" så høres det definitivt ut som man bør redusere hastigheten markant.

 

 

Men det er jo selvfølgelig måkt, så ligger jo maks 1-1.5cm i veien. Og det er absolutt ikke grunn til å ligge i 40 i 80sona. Klarer man ikke å holde tilnærmet 80 så kan man holde seg hjemme, for da har man virkelig ikke gode nok ferdigheter.

 

 

Den loven som sier at du skal kjøre forsvarlig

 

 

Det er jo absolutt ikke jeg som kjører uforsvarlig. De som ligger under halve fartsgrensa gjør det.

Å ligge så langt under fartsgrensa er helt idiotisk.

 

 

Men er ikke overrasket over at de fleste her inne forsvarer det å ligge under halve fartsgrensen, på fint snøføre. Etter min erfaring så er de fleste her inne ikke folk som beveger seg spesielt mye ut, eller bak rattet.

Lenke til kommentar

Jeg kjører ikke så mye lengre, men jeg tviholder ikke på fartsgrensen da jeg foretrekker å ligge på veien og ikke i grøfta

 

Vi vet jo ikke hvordan føret var og for alt vi vet så var det uforsvarlig å holde fartsgrensen

 

Selv om du ikke kjører lenger så vet du vel godt hvor utrolig sakte 40 er i en 80 sone, spesielt siden i de fleste 80 soner så ligger trafikken i rundt 90.

 

Og du husker sikker også hvordan det er å kjøre på 1-1.5cm snø. Og det er absolutt ingen grunn til å rettferdiggjøre det å ligge i under halve fartsgrensen på slikt føre. 

 

Jeg mener slike førere bør bli stoppet og bøtelagt. For enten så har de ikke ferdigheter nok eller så har de for dårlig utstyr og i begge tilfeller har de ingenting på veien å gjøre. Førerkort gir deg ikke rett til å kjøre, om du ikke oppfyller kravene i veitrafikkloven.

Lenke til kommentar

I dag har det snødd masse og igjen ser man hvor utrolig elendig nordmenn er til å kjøre. 40 i 80sona og stopper nesten når de møter biler. Kunne fint holde 80 med en gang jeg fikk banka forbi disse hjernedøde folka. Må snart kjøpe ny rute igjen, for den fikk kjørt seg i dag.

 

Synes politiet burde holde kontroll og bøtelegge disse kjøtthuene som ikke klarer å holde fartsgrensen. Spesielt de som ligger under halvparten av fartsgrensen...

Hva gjør du når motgående kjøretøy får skrens? Elgen kommer? Rådyret? Forstår du forskjellen med å "klare å holde fartsgrensen" ift. å kjøre proaktivt og forsvarlig? De aller fleste har "ferdigheter til å ligge i 80 på snø" men de færreste har nødvendige ferdigheter når noe da oppstår. Du minner ikke om en av de.

 

40 var muligens litt drøyt men helt legitimt å senke farten til 70, 60, 50 om forholdene er vanskelige.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nysnø kan være glatt og om det er så at det ligger 2 cm nysnø på veien så kan det være uforsvarlig å kjøre i 80

 

Og det kan være store hull over alt i veien som sluker hele bilen.

 

 

Den artikkelen beviser bare poenget mitt.

 

Hva gjør du når motgående kjøretøy får skrens? Elgen kommer? Rådyret? Forstår du forskjellen med å "klare å holde fartsgrensen" ift. å kjøre proaktivt og forsvarlig? De aller fleste har "ferdigheter til å ligge i 80 på snø" men de færreste har nødvendige ferdigheter når noe da oppstår. Du minner ikke om en av de.

 

40 var muligens litt drøyt men helt legitimt å senke farten til 70, 60, 50 om forholdene er vanskelige.

 

 

Skal man til en hver tid kjøre som om motgående trafikk kommer til å skli ut av sitt felt og inn i fronten på bilen sin, så kan man like godt la være å kjøre.

 

Hva om kometen kommer? Haha, herregud.

 

Snakker selvfølgelig ikke om å sette cruisen på 80 og sette seg i baksetet og ta seg en ronk. Man tilpasser naturligvis farta til forholdene. Som svinger, dårlig sikt ut i fra vei til skogkant, møtende trafikk etc. Men det er kanskje litt mye å forvente at folk forstår slike simple ting.

 

Poenget mitt er at om du ikke klarer å holde mer enn 40 på en vei der det er 80 når det er 1-1.5 cm med snø, så er du så totalt evneveik at du har ikke noe på veien å gjøre. For det er ikke vanskelig å kjøre på snø.

 

Og i går møtte jeg mange av disse brødhuene. De ligger der og klamrer seg til rattet i 40 kmt med 4 biler bak seg og trur at verden går under om de kommer seg ut av 3dje gir og bikker over den røde streken på speedometeret som representerer 50. Disse folka har ingenting på veien å gjøre. De er ikke like farlige som idiotene som ligger i 150 på riksveien. Men likevel så bør noe gjøres med disse.

 

Kan ikke forstå at dere forsvarer disse kjøttskælkene. Er det fordi dere også blir stive av skrekk av det skumle hvite som kommer ned fra himmelen og legger seg over landet som et hvitt teppe av skrekk og gru? Skaper det traumer for dere? 

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at om du ikke klarer å holde mer enn 40 på en vei der det er 80 når det er 1-1.5 cm med snø, så er du så totalt evneveik at du har ikke noe på veien å gjøre. For det er ikke vanskelig å kjøre på snø.

 

Mange meter med fartsgrense opphevet her i landet da. 

Dog, må man ned til 40, er det kanskje et tegn på et hjulene ikke har grep, motoroen gir på for mye kraft i giret, og mangelen på ABS bremser forverrer vel alt. Kanskje også bakhjulstrekk eller ujevn forstilling på hjulene(halv grad?).

 

Men har vært borti hardeste nysnøen. Ikke mye tempo igjen der.

Dog, jeg er litt enig også, med det generelle poenget: Det er fullstendig mulig å ha en for dårlig bil, eller å feildømme forholdene til verre enn de er. Men heldigvis er bare sånt irritabelt på høyt traffikerte veier.

Lenke til kommentar

Artikkelen jeg linket til beviser at det var dårlig føre mange steder, og at mange biler og til og med en buss fikk såpass store problemer at turen endte i grøfta. I din verden betyr det åpenbart at disse personene er dårlige sjåfører. Det kan godt hende. Kanskje tilpasset de ikke farten etter forholdene? Kanskje var de litt tøffe på pedalen og kom plutselig inn på et område med vei hvor det ikke var saltet eller hvor veibanen var så kald før det kom nedbør at det har fryst på under snøen som ligger der? Hvem vet, kanskje var det store hull i veibanen. I vår andres verden betyr det at det var veldig glatt ute og at det kan være lurt å sakke ned når man kjører på veier hvor man er usikre på underlaget.  

 

Jeg får ikke traumer av at det kommer snø på bakken eller det kommer underkjølt veibane. Derimot roer jeg det helt ned når jeg er ute og kjører i slikt vær, fordi det er rimelig kjipt å få sleng på 26 tonn med bil. Men jeg tar andre forehåndsregler for å slippe å sitte bak "idioter som ikke kan kjøre". Jeg lar være å kjøre de rutene hvor jeg vet at "folk som ikke forstår simple ting" kommer til å slite. Men ut i fra engasjementet ditt skaper det tydeligvis noe hos deg, i alle fall. Skjønt, om de ligger i under 40 er det vel like før du hadde klart å løpe etter dem for å gi dem juling eller å slå inn ruta deres. Så pluss i margen til deg som kommer hit og tar ut frustrasjonen din i stedet. Kanskje du neste gang du absolutt må kjøre forbi noen på glatta også skal benytte deg av det? Stans heller bilen, logg deg på forumet og få det ut!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan ikke forstå at dere forsvarer disse kjøttskælkene. Er det fordi dere også blir stive av skrekk av det skumle hvite som kommer ned fra himmelen og legger seg over landet som et hvitt teppe av skrekk og gru? Skaper det traumer for dere?

 

Bare et lite tips til deg..

Ser du har en tendens til å slenge ut krasse karakteristikker av de du diskuterer med. Dette er ufint og du kommer ikke noe godt ut av det i en diskusjon!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nysnø kan være glatt og om det er så at det ligger 2 cm nysnø på veien så kan det være uforsvarlig å kjøre i 80

 

Og det kan være store hull over alt i veien som sluker hele bilen.

 

 

Den artikkelen beviser bare poenget mitt.

 

Hva gjør du når motgående kjøretøy får skrens? Elgen kommer? Rådyret? Forstår du forskjellen med å "klare å holde fartsgrensen" ift. å kjøre proaktivt og forsvarlig? De aller fleste har "ferdigheter til å ligge i 80 på snø" men de færreste har nødvendige ferdigheter når noe da oppstår. Du minner ikke om en av de.

 

40 var muligens litt drøyt men helt legitimt å senke farten til 70, 60, 50 om forholdene er vanskelige.

 

 

Skal man til en hver tid kjøre som om motgående trafikk kommer til å skli ut av sitt felt og inn i fronten på bilen sin, så kan man like godt la være å kjøre.

 

Hva om kometen kommer? Haha, herregud.

 

Snakker selvfølgelig ikke om å sette cruisen på 80 og sette seg i baksetet og ta seg en ronk. Man tilpasser naturligvis farta til forholdene. Som svinger, dårlig sikt ut i fra vei til skogkant, møtende trafikk etc. Men det er kanskje litt mye å forvente at folk forstår slike simple ting.

 

Poenget mitt er at om du ikke klarer å holde mer enn 40 på en vei der det er 80 når det er 1-1.5 cm med snø, så er du så totalt evneveik at du har ikke noe på veien å gjøre. For det er ikke vanskelig å kjøre på snø.

 

Og i går møtte jeg mange av disse brødhuene. De ligger der og klamrer seg til rattet i 40 kmt med 4 biler bak seg og trur at verden går under om de kommer seg ut av 3dje gir og bikker over den røde streken på speedometeret som representerer 50. Disse folka har ingenting på veien å gjøre. De er ikke like farlige som idiotene som ligger i 150 på riksveien. Men likevel så bør noe gjøres med disse.

 

Kan ikke forstå at dere forsvarer disse kjøttskælkene. Er det fordi dere også blir stive av skrekk av det skumle hvite som kommer ned fra himmelen og legger seg over landet som et hvitt teppe av skrekk og gru? Skaper det traumer for dere? 

 

Du minner meg om en av disse sjåførene som ligger klin oppi rumpa på bilen foran fordi man ikke kan ta høyde for at bilen foran må bråbremse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mer irriterende synes jeg er de som kjører med tåkelys bak så fort det er et hint av tåke, og flere hundre meter sikt. Tåkelys er tilnærmet bremselys konstant på og veldig irriterende og tar bort både fokus og eventuelt nattsyn i mørket. Man trenger ikke tåkelys bak før du ikke ser bilen foran deg når den er 40-50 meter unna med vanlige lys. Og kjører man på landevei bør man skru av så fort en bil er bak deg, han har nå sett deg og trenger ikke bli blendet av deg mer for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...