Jump to content

Opus

Medlemmer
  • Content Count

    3244
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

13 :)

About Opus

  • Birthday 11/16/1980

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

18170 profile views
  1. Opus

    Trafikalsk klagemur

    Sykt hvor tiden flyr. Over 8 år siden jeg startet denne tråden. Ha en fortsatt god sommer og kjør ansvarsfullt.
  2. bob bob. drar til 100 i 2.gir på TDIen min.
  3. VW slutta vel med det i 96-97 tror jeg, selv om 90-110hk TDI ikke er heeeeelt elektronisk styrt. Et annet pluss med diesel er et dreiemoment som gruser bensinmotorene.
  4. TDIene er ikke vrien å få start på, på vinteren Bilene med diesel er som regel noe dyrere å kjøpe enn bensinerne. Dieselmotorene er som tommelfingerregel mer robust bygd enn en bensinmotor, og slites saktere ut enn en bensinmotor, også pga. lavere turtallsregister. Skal sies at nye bensinmotorer har stort sett samme levetid som en diesel, men tør ikke si at dette gjelder for motorer fra rundt 2000.
  5. dieslene i golf 4 er gode motorer, og diesel-ising er generellt sett ikke et problem på denne generasjonen TDI. 90hk-eren kan være litt svak, så ville gått for 110- eller 115hk. 115hkeren er en pumpedysemotor(pd) og mer gjerrig på forbruket enn de to andre.
  6. Var nok en liten stein ja. Hadde en slik passat før, og det hendte fra tid til annen at stein kilte seg mellom skiva og bremseskjoldet med påfølgende intens skriking fra skiva. Hjullagrene er ment å vare hele bilens levetid, så som regel kan man fint kjøre 2-300.000km uten å måtte skifte dem. Gamle golfer derimot...
  7. Hei. Vann i dørken, lekkasje i varmeapparatet, skitne ruter, våte klær, vått hår og mange passasjerer er endel av grunnene til at ruter dugger i biler. Har du aircondition, så bruk den. Den tørker lufta.
  8. At lyden forsvinner når clutchen er inne, kan indikere slitte lager i girkassen.
  9. Skal ikke være nødvendig sånn sett med syntetisk olje. Kjørte konsekvent med mineralolje på 16v'en min med hydraulisk løft uten tikking i det heletatt. Personlig ville jeg ha kjørt gjennom ei flaske med rensemiddel fra feks. CRC først. Brukte dette på både 1'er golfen og 16v'en min, og det funka som bare det.
  10. Du har ikke tilfeldigvis et bilde av verktøyet? Planlegger bytte av girolje på passaten min, skjønner du.
  11. Gjør følgende for å nullstille displayen: Slå av tenninga. Trykk og hold nede knappen(minuttknappen) som kommer ut ved speedometeret, slå på tenninga og slipp knappen. Vri knappen(timeknappen) ved turtelleren med klokka. Slå av tenninga. Voila! displayen er nullstilt.
  12. Sorry, jeg som husket feil.Er servicedisplayet man nullstiller med dem. Antar at feilkoder kun kan fjernes med Vag-Com.
  13. Hei. 90hk TDI bruker turbo med wastegate, en intern sådan(Garret GT15). 110 og 115hk TDI bruker Garret VNT15 turbo med variabel 'strike' på turbinen, ikke wastegate. Wastegate er brukt på turboer av enklere design, VNT15 er ikke en slik. Oksygenmåler(lambda) har du nok heller ikke. Du har derimot en EGR-ventil(exhaust gas recirculation) som kan lage trøbbel. Edit: Å slette feilmeldinger kan man visstnok gjøre enkelt selv, ved bruk av knottene til å stille klokka(?) med på instrumentpanelet. Diagnoseprogrammet heter forøvrig Vag-Com og lisens kan kjøpes av den menige mann i gata. Fungerer både på Vista og eldre Windows.
  14. 200 stemmer på ett år, samt aktivitetsnivået i forumet tilsier nok at det ikke er hensiktsmessig å dele opp forumet per dags dato.
×
×
  • Create New...