Yessmann Skrevet i går, 16:30 Skrevet i går, 16:30 Har ikke hatt Ford på over 20 år. Kjøpte meg en Ford Transit i fjor. Nå skulle den på verksted for oljeskift + montering av ytre dørhåndtak som hadde falt av (ja, på en bare fem år gammel bil). Dumme meg valgte merkeverksted selv om garantien har gått ut - Kverneland i Haugesund. Regningen for dette kom på kr. 6200! Det var kr. 4000 for oljeskift og kr. 2000 for å feste det håndtaket (som jeg hadde selv). 200 i verkstedmateriell. På forespørsel fikk jeg opplyst om at en time inkl. moms kostet 3000 kroner! De hadde fakturert 0,7 timer hver for både feste av håndtak og oljeskiftet. Altså arbeidet kostet 4200. Er ikke det helt vilt?
MailMan13 Skrevet i går, 16:42 Skrevet i går, 16:42 (endret) Timeprisen var veldig høy. Ikke vits å bruke merkeverksted på enkle småjobber. Selv små uavhengige klarer å ta et par tusenlapper for noen liter olje og et oljefilter så om man kan gjøre det selv så er det fort en del å spare på å ta den halvtimen det tar å gjøre selv. Såfremt man er komfortabel med å ikke få stempel i serviceheftet. Endret i går, 16:46 av MailMan13 2
leticia Skrevet i går, 16:58 Skrevet i går, 16:58 Verkstedet jeg bruker tar ca 1400 kroner timen inkludert moms, men det er ikke et merkeverksted. Skulle jeg brukt merkeverkstedet så hadde det vært cirka dobbel pris, så sånn sett høres 3000 kroner riktig ut. (Har VW golf). Du trenger heller ikke bruke merkeverksted mens bilen er under garanti. Merkeverkstedene gir ofte inntrykk av at du må bruke dem, men loven sier noe annet. 1
Salvesen. Skrevet i går, 17:08 Skrevet i går, 17:08 Helt sinnsykt! Personen som utførte jobben har kanskje 10% av timeprisen om hen er heldig. Helt sinnsykt grådig! 2
trn100 Skrevet i går, 17:28 Skrevet i går, 17:28 Hadde nettopp en 135 Km. service på min 2014 Toyota Auris inkludert bytte av kjøleveske og EU kontroll, 6.400,- på et lokalt Mekonomen verksted, så det hørtes dyrt ut ja! 😉
kremt Skrevet i går, 18:34 Skrevet i går, 18:34 Ford er vel ikke akkurat kjent for den beste kvaliteten. Kjøp japansk kvalitet og skru selv når garantien er ut. Har godt betalt i timen for litt småskruing hjemme. 1
Jarmo Skrevet i går, 18:40 Skrevet i går, 18:40 (endret) Ca. 1600-1700,- time her, merkeforhandler PSA. Inkl. mva. Endret i går, 18:44 av Jarmo
Kajac Skrevet i går, 19:07 Skrevet i går, 19:07 Aldri hørt om et merkeverksted som tar så mye før 😮 Jeg mener, 3000 er jo nesten komplett service på min Hyundai
Habla Møberg Skrevet i går, 19:16 Skrevet i går, 19:16 Jarmo skrev (33 minutter siden): Ca. 1600-1700,- time her, merkeforhandler PSA. Inkl. mva. Tja. Mobile Kokstad skulle ha 13.000.- pluss MVA for 3 timers arbeid på min Citroën. Det ble ikke de, for å si det slik.
Jarmo Skrevet i går, 19:33 Skrevet i går, 19:33 Habla Møberg skrev (12 minutter siden): Tja. Mobile Kokstad skulle ha 13.000.- pluss MVA for 3 timers arbeid på min Citroën. Det ble ikke de, for å si det slik. Kan hende prisene har blitt høyere nå, hadde en bil til EU der og fikk spesifikt pris for jobben og deler for å fixa bilen. Ca. 4 -5 mnd. siden. Men uansett, helt jævlig pris du har fått.
Snylter Skrevet i går, 23:05 Skrevet i går, 23:05 Drøy pris for å skru på noe så ordinært som en Ford.
mobile999 Skrevet i går, 23:34 Skrevet i går, 23:34 Verksted virksomhet i Norge er Klondyke. Det er mangel på mekanikere og det er ikke lov til å skru "privat" på andres biler.
Plukk Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Takk Big beautiful bill, new green deal og alle økonomiske "redningspakker" fra covid til dot.com bobla 🤷♂️ Verksted situasjonen i Haugesund er dessuten også overoppheta med mangel på personell og stor bilpark/verksted timer 1
sedsberg Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Betalte 800,- for 0,5 timer hos merkeverksted. Møller/VW.
Habla Møberg Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Jarmo skrev (11 timer siden): Kan hende prisene har blitt høyere nå, hadde en bil til EU der og fikk spesifikt pris for jobben og deler for å fixa bilen. Ca. 4 -5 mnd. siden. Men uansett, helt jævlig pris du har fått. Aner meg det var pris for tekniker, som er noe høyere. Dette var for å bytte en nitrogenkule på hjulopphenget, slikt begynner å bli sært siden Citroën sluttet med hydropneumatikk når de sluttet å produsere C5 i 2018. Det verste er at jobben er pinlig enkel men krever at fremre travers må løsnes dels ned, så 3 timer på bukk er reell tid. Men vanskelig er det ikke. Med mindre man er utfannet delebytter og har tommeltotter midt i håndflaten 🫣 Men ja. Prisen var så høy at jeg måtte be de gjenta den. Skulle egentlig fått den skriftlig og rammet den inn i garasjen. Bare for å minne meg selv på hvor sinnsykt mye jeg sparer når jeg mekker selv 🥳 Lokalt Mekonomen ligger på 1.600.-/t og iallefall verksmester der er en god gammeldags ærlig og dyktig mekaniker. 1
Hollabaloo Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Jeg nekter å tro at 3000kr er normal timepris for de fleste merkeforhandlere, med mindre man kommer med en spesiell eller svært kostbar eksotisk modell som krever spesialkompetanse. Endret 16 timer siden av Hollabaloo
Trestein Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden kremt skrev (13 timer siden): Ford er vel ikke akkurat kjent for den beste kvaliteten. Kjøp japansk kvalitet og skru selv når garantien er ut. Har godt betalt i timen for litt småskruing hjemme. Jeg skrur alt selv i praksis. Gjør først et overslag og tjener jeg mere enn 1000kr timen gjør jeg det selv. Husk at det også går tid med på å levere inn bilen komme seg hjem/hente osv. Må innrømme at jeg gikk på en liten smell da jeg brukte ca 15timer på en jobb. Fant alikevel ut at jeg hadde brukbar timelønn. (Skiftet registerkjede på en bil jeg hadde)
Powertrainer Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Det man virkelig kan bli lurt på er fastpris, hadde en Vectra for 15-16år siden med defekt kamakselføler. Merkeverkstedet skulle ha 5500kr for jobben. Original kamakselføler koster 1500kr og tar ca.20 minutt å bytte, det vil si en timespris på 12000kr. Jeg fant en brukt føler på skroten til 200kr og byttet den på under halvtimen. 1
ali q Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Hadde merkeverkstedene tatt vanlige priser så hadde den gjennomsnittlige Nordmann tenkt "men de er jo like billige, de gjør sikkert ikke en bedre mer kompetent jobb uansett, kan likegodt bruke vanlig verksted". Høyere priser er med på å skape det skillet merkeverkstedene ønsker skal være der. Det hjelper ikke at selv NAF sine verksted har for lett å si "det har vi ikke utstyr til på dette senteret, kontakt merkeverksted" (når de har andre senter i samme by som faktisk har utstyret og spesialkompetansen). Ett år fikk jeg høre av Møller (merkeverksted Audi) at klimagassen de hadde etterfylt hadde sporstoff i seg, så hvis det skulle være lekkasje i air-condition systemet så ville denne fancy klimagassen vise hvor lekkasjen var slik at kun den delen trengte å bli byttet. Neste sommer var det tomt for klimagass igjen og Møller sa de skulle ha 32k for å bytte hele det lukka AC-anlegget "fordi det var hva faglitteraturen til Audi sier skal gjøres". Mekonomen bytta kun det røret som var lekk + kompressoren (som var defekt fordi den hadde stått på uten trykk i rørene) og det kosta meg 13k.. 19 000 kroner spart er en ting, men det mest irriterende er at Møller eksplisitt (helt uten å ha trengt å si det) skulle påstå det sporstoffet var så genialt når de uansett ville bytte hele fuckings røkla senere helt unødvendig. Det som ble dråpen for meg var når Møller påstod de kunne programmere inn i bilen at jeg hadde byttet startbatteri selv (så det nye også ville holde 9 år).. Denne programmeringsjobben til 900 skulle også ha 300 kr i verkstedsmateriell.. 300 kroner for en sånn plastduk til setet siden mekanikerene som kjører bilen inn på verkstedet har kjeledresser som er skitne.. På toppen av det hele etter 5 forsøk på å få bekreftet at min Audi faktisk kunne programmerre inn nytt batteri og nullstille ladeprofil basert på batteriets alder så kom de frem til at det var året etter at den Audimodellen begynte med slik programmering av batteriets alder.. De ville mao få meg til å sløse en fridag og 1200 kr for en jobb som ikke tilførte noe som helst av verdi.. Det viktige var at de fikk selge, ikke at det de solgte faktisk eksisterte som produkt. Endret 6 timer siden av ali q 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå