Jump to content

MailMan13

Medlemmer
  • Content Count

    2408
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

164 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

9990 profile views
  1. Avtaler kommunen gjør med tredjeparter har man vel spesielt god anledning til innsyn i gjennom offentlighetsloven, siden offentlig forvaltning skal være åpen. Det er bare å sende innsynsbegjæring så får man postjournal og dokumenter man ber om tilsendt. Alt som har med avtale og korrespondanse om det kommersielle skal være lett tilgjengelig. Det som evt. er hinder her er at det OP nevner fort inneholder helse- og personopplysninger som skal unntas fra innsyn.
  2. BankID krever tofaktor med personlig passord og engangskode, så jo, få tilsendt en kodebrikke er bare halve id-tyveriet. Dette er sivilrett også, så kravet for å få medhold er jo "bare" å etabelere sannsynlighetsovervekt. Bankene som går etter offerene her argumenterer med at id tyveri av denne typen er så vanskelig at offeret må ha vært uaktosom eller medvirket selv for at det skal være mulig.
  3. Hvorfor gjøre det så komplisert Dette kan løses ved stille ett spørsmål: Trenger du parkeringsplass på det nye arbeidsstedet? Om formålet med undersøkelsen er å få rede på hvor mange parkeringsplasser som skal reserveres er jo et bestillingskjema for dem som trenger parkering til bil eller sykkel som er riktig verktøy. Ikke en spørreundersøkelse. Sist vi flyttet kontorer ble dette løst med en eopst-melding "Om du trenger parkeringsplass må du huske å si ifra til <person> innen <dato>"
  4. Jeg mener teknisk, ikke prinsipiellt eller juridisk. Det er automatiserte system som skal innhente opplysningene og gnåle på folk som er sene å svare her. Derfor fyller jeg heller inn bullshit og sender inn, så automatikken slutter å spamme meg ned. Er organisasjonen for stor (mer enn rundt 20 ansatte, og spesielt konsern med flere selskap) er det greiest å benytte de verktøyene systemet tilbyr, eller slutte om man ikke oppnår det man vil med det. Å forsøke å jobbe mot systemet blir meningsløst i sånne tilfeller
  5. Får denne eller tilsvarende undersøkelse fra min arbeidsgiver med jevne mellomrom. Og nei. Det kan man ikke nødvendigvis avstå fra å svare. Det er numeriske felter for hver etappe/transportmiddel man benytter uten mulighet for å trykke forb på den jeg fåri. Man må fylle inn tall for å komme gjennom og stoppe gnålet. I mitt tilfelle er avsenderaddressen på eposten en person i ledelsen jeg ikke kan legge til spam filteret siden det kommer viktige ting derfra også, så det ender med bullshit-svar for å tilfredstille systemene så jeg ikke blir spammet ned.
  6. Eller bare svar med tilfeldig antall kilometer i alle boksene Får tilsvarende på jobben i blant. Setter random crap i alle svarende, så om jeg reiser 732km tog og 4213km fly 935km gange hver dag til og fra jobb, så bidrar jeg vel bare ekstra til bedriftens bærekraft i form av allerede fiktive CO2 kvoter?
  7. .. og er komfortabel med å drive ulovlig uautorisert bilverksted. Brukthandel i næringsvirksomhet krever forsåvidt også bevillin, men det krever bare god vandel og ikke at man er faglørt mekaniker. Skru på bilene mens man eier dem, og ikke etterpå om man ønsker å drive lovlig altså.
  8. Hjemmesentralen til Altibox kan settes i "bor-modus", som vil si at den kobler èn utgang direkte på nett, så kan man koble sitt eget utstyr til den for hjemmenettverk. Hvor enkelt det blir deretter kommer an på hvilke ruter man har. Nå kan man vel også kjøpe Google Wifi direkte fra Altibox, så da kan man få en over middels wifi-løsning med støtte fra dem også. Leverandør vil nok da ikke gi brukerstøtte lenger frem enn til nettverksuttaket til hjemmesentralen, så ruteren må du da eventuelt få hjelp til der du kjøpte den om du går for 3. parts løsning. Usikker på om det som er innebygdet i hjemmesentralene til Altibox er noe dårligere enn Nextgentel sitt utstyr, synes å huske dem også er litt problematiske.
  9. Har eid en del asiatiske biler i denne kategorien. Min erfaring er at det er mer rustproblemer på Honda generelt. Finner man eksemplarer uten mye rust, vil jeg rangere dem omtrent likt mekanisk. (gitt det er 2.0 VTEC vs 2.0 VVTi og manuell). Generelt holdbart, billige deler, enkelt å skru på. Hvis du legger vekt på komfort og kjøreegenskaper på landevei må man vel se på varebiler for å finne noe dårligere. Må du ha den type bil og vil ha litt bedre kjøreegenskaper kan du se på 2. generasjon Forester. Den er litt mer en stasjonsvogn/crossover enn SUV i disse årgangene. Vektbalansen litt lavere og mer mot midten av bilen samtidig som den ikke sitter litt lavere på understellet. Og så er interiøret bedre på Subaru i disse årgangene markant penere enn på de to andre her (3. gen Forester var en nedgradering her) Jeg finner dog at det er litt mer styr å skru på Subaru, spesielt i motorrommet. Og ting går litt oftere i stykker, og mindre billige uorginale deler tilgjengelig enn til Toyota eller Honda. Og drivstofforbruket er noe høyere...
  10. MailMan13

    RAV4 sine beste år?

    Kjører en 2002 modell selv, med 264000km på telleren nå. Dette er gammelt og slitt, selv om det er av det mer pålitelige slaget i utgangspunktet. Motor og gir virker å være skuddsikre slaget, men regn med jevn strøm av mindre reperasjoner av rust og slitasje uansett. Ville ikke betalt noe særlig mer enn 20-25' for en 2001 modell, og da bør den være nylig godkjent og uten vesentlige feil.
  11. MailMan13

    Bilen dugger

    Hvis det står på resirkulering, eller uteluften er et stykke over frysepunktet fungerer det jo. Er det nær eller under frysepunktet ute er det uansett lite fukt i luften og relativ luftfuktighet blir lav etter oppvarming uten AC også. Like greit å la den stå på hele året og la klimaanlegget selv regulere av/på om vinteren. Temperaturen i AC-elementet blir nok regulert til å være litt over frysepunktet så det ikke fryser til, så om kommer allerede kald luft gjennom systemet så skjer det ikke noe kjøling, selv om den "står på".
  12. Manuell > Automat Bensin > Diesel Honda > Mitsubishi Ser ikke helt hva det er å lure på.
  13. Bremseskive som tar støyten, så hvis det ikke er kast i den har det gått bra (og det merker du lett) Forøvrig et veldig godt eksempel på hvorfor man ikke stikker kroppsdeler under bil som står på jekk....
  14. I bilen står de jo gjerne ute i all slags vær, og det blir ganske varmt under der om sommeren også. Likevel holder de 5+ år. Virker litt søkt at oppbevaringstemperatur de få ukene/månedene de står før de blir satt i bilen skulle ha allverden å si. Spesielt her i landet hvor det ikke blir spesielt varmt, hverken ute eller inne.
×
×
  • Create New...