Jump to content

MailMan13

Medlemmer
  • Content Count

    2785
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

383 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

17390 profile views
  1. Problemene er langt på vei løst med Samtykkebasert lånesøknad. Hele innsynsprosessen blir der reversert, og sluttbruker får direkte kontroll over hva som deles med hvem hver gang. Personen som skal gi samtykke får melding på egen Altinn, får se data man samtykker til innsyn i, og velger å godkjenne/avslå derfra. 1. Blir løst med BankID/MinID innlogging og signatur per innsyn. 2. Ukontrollert samtykke er teknisk umulig, behov for sperre forsvinner for de aller fleste. 3. Informasjonen i gjenpartsbrevet skal være en del av informasjonen som gis før samtykke kan gis. Låses det bort kan man heller ikke gi samtykke. Da har man garanti for at alle har fått informasjonen, og alle vet hva man deler før man deler noe.
  2. Kanskje ikke i CV-utleie-bransjen (konsulenthus), men for in-house kan man fint komme seg til interjuver uten direkte relevant utannelse om man har et prosjekt eller to å peke på. Ihvertfall nå om dagen når det omtrent ikke er søkere. Hobbyprosjekter på GitHub er fint å ha da. Vanlig med et par runder med tekniske interjuver for å se om det er match teknisk.
  3. Hadde Alitbox for 799,- pr mnd som plutselig ble 699,- per mnd da de droppet TV2. Tror kampanjetilbudet vi har nå er billigere enn om vi vi skulle hatt bare internett. Håper dette blir en varig ordning.
  4. Man får mye leveringstjenester for noen få tusen i året. Ikea tar f.eks 400,- for levering til fortau/innkjørsel og de har nok større bil enn du vil finne på å kjøpe selv uansett. Da slipper man styr, og de tar risiko for transporten for deg. Hvor mange sånne og tilsvarende oppdrag kan man ha før det lønner seg å dimensjonere privatbilen for varetransport?
  5. Bytte av frontrute er ofte dekket av forsikring hvis det er plutselige skader. Er det veldig sjenerende kan du fint sjekke med et bilglassverksted som forsikringsselskapet ditt samarbeider med, og få et estimat. De er ofte glad i arbeid, spesielt når et forsikringselskap betaler.
  6. Du kan få samme resultat med kull og tre. Må ha en grill som er stor nok til at man kan fyre i ene enden og la luften sirkulere rundt maten i den andre. Med min enkle kullgrill kan jeg fint holde 100-120 grader hele dagen. Må passe litt på og legge på et par kullbiter en gang i timen. Så hjelper det med et nøyaktig termometer på risten, så man vet hvor man er.
  7. Er en grunn til at det bare finnes en og annen sjelden prototype av dette. Det var bare rot med Commodore "back in the day". De traff spikeren på hodet med C64, og skjøt gullfuglen med Amiga-oppkjøpet. Men etter det det gjorde de mye rart.
  8. For første jobb ut av skolen er det det viktigere å få jobber med noe som interessant for deg i et riktig fagmiljø enn absolutt lønn. Rundt 500' i startlønn, med ~10-20% årlige økninger de første par årene er helt normalt og innafor hvis den faglige pakken er god.
  9. ABS-lampen kommer på hvis det et for store hastighetsavvik mellom hjulene. Hvis det f.eks er signaler fra tre av hjulene at bliene at det beveger på seg vil du få feilkode på sensoren som står i ro. Har du flytter på bilen mens et av hjulene sto fast er det grunnen til lampen.
  10. Knowit er inne ett selskap. Det er et konsern som kjøper opp små og mellomstore selskaper, og lar de operere separat så lenge de tjener penger. Ofte er de konkurranse med hverandre også (bare ikke åpenlyst utad). Et Knowit-eid selskap er Knowit på samme måte som BEKK er TietoEVRY.
  11. Skruene knekker nok ikke. Men ser jo ut som en veltefare hvis det er dyr eller barn i boligen. Personlig hadde jeg heller bekymret meg mer for hvor varmt det ene hjørne der blir når dere fyrer i vedovnen ....
  12. Hovedforskjellen er at man kan levere tilbake bilen når som helst. Ordinær leasing kan være styr å komme seg ut av siden man må ha ny leasingtaker, og har man betalt forskuddsleie også taper man fort deler av den også ved å avbryte tidlig.
  13. Det er en del dyrere. Eks, En Nissan Leaf koster fort oppunder 5000,- for en basismodell eller 6000,-/mnd om den er speccet opp litt. Den koster 220000-280000 ny og holder seg svært godt i verdi, sannsynligvis over 60% etter tre år. Det skulle bety rundt 2900-3800,- mnd fullfinansert rundt 3% effektiv rente. Man må du ha forsikring og service selv, men også det er jo ganske rimelig på denne. Greit alternativ om man har behov for bil en periode, men dyrt om man skal ha bil fast på ubestemt tid.
  14. Hm.. siste bilene mine har vært CR-V, Forester og RAV4. Sistnevnte er den som er mest "vedlikeholdsfri" siden det er vanlig GL-5 girolje på alle tre, men skal fremdeles byttes hvert 5. år eller noe sånt på alle tre "kassene". Honda sitt system skal ha ny diffolje annehvert år (en egen olje, ATF-lignende stoff, men ikke helt). Subaru'en skulle også ha GL-5 girolje hver 100'/5 år på diff og girkasse.
  15. Firehjulstrekk varierer det litt. Noen har senterdiff eller innkobling integrert i girkassen eller differensialen, så da er det èn girolje og èn differensialolje. Andre har fordelingsgirkasse, og da er det egen olje på den også.
×
×
  • Create New...