Jump to content

MailMan13

Medlemmer
  • Content Count

    2615
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

275 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

11156 profile views
  1. Det har ingenting med fart å gjøre, det er veldig lett å kjøre veldig mye for fort på det aller meste som finnes av MCer untatt de aller minste. Handler mer om at det som oftest er morsommere å kjøre noe man mestrer, enn om man kjører rundt å må være veldig forsiktig hele tiden.
  2. 1200 som første motorsykkel, litt voldsomt? Tror man vil ha det mye morsommere på en mindre en. En pent brukt 650 de første 1-2 sesongene. En litt rimelig en så det ikke er krise om man velter den (det finnes to typer motorsyklister; de som har veltet, og de som kommer til å gjøre det.) , så vet man mer hva man gjør når man handler den "endelige" sykkelen.
  3. Det finnes "analoge" motorsykler helt frem til i dag ja. Ikke krise da, en veljustert "moderne" forgasser går som en klokke i åresvis den, men man må kanskje tune litt en sjelden gang. Med innsrøytning blir det idiotsikkert så lenge man kjører en ihvertfall èn tank ila året.
  4. Ta en runde til forhandlere og se/prøvesitte er nok et godt tips? For vedlikehold og driftsikkerhet så er stort sett alt av nyere årgang og ikke-eksotiske merker helt greit. Bare man holder seg unna de aller sprekeste sakene (f.eks ting som krever ventiljustering hver 10-20 timer) og nytt nok til at det er elektronisk tenning og innsprøyyting, så tikker det og går i åresvis nesten uten tilsyn (muligens , diskutabelt om nødvendig, oljkeskift i ny og ne)... Norske motorsykler kjøres forsvinnende lite og blir generelt aldri utslitt, og det byttes stort sett vesker og slitedeler lenge før det egentlig trengs på noe som kjøres 1000-4000km i året.
  5. Eller motsatt? Hvis disse får hjelp til å ligge akkurat på fartsgrensen i stedet for 10 under i frykt for å kjøre for fort, samtidig som det er mulig for de som ønsker å komme seg over så er jo det en forbedring. Ser ikke verre ut enn f.eks slik det er med ESC. Det skal også være på som standard med mulighet for å skru av så lenge det aktivert automatisk neste gang bilen startes.
  6. Du og banken har til dels felles interesser her da. Generelt lavere belåningsgrad gir banken høyere sikkerhet og om hele porteføljen har høy sikkerhet vil de få mildere kapitalkrav fra finanstilsynet, og derav høyere egenkapitalavkastning til tross litt lavere utlånsrente. Banken taper fort mer enn de tjener om de presser sin egen sikkerhet nedover.
  7. Sparebanken Vest har fått smekk fra diverse tilsyn for å ikke være tydlige nok på at Bulder er et produkt og ikke en bank. Siste tiltak var å inkludert navnet sitt rett i Bulder-logoen. De er tydeligvis fremdeles ikke tydelige nok
  8. Kjøp av en rimelig varebil kan også være en løsning. Vi kjøpte en litt eldre større varebil sist vi flyttet, og solgte den igjen for det samme 3 mnd senere. Fint å ha en litt stor bil om man har litt oppussingsjobber, og møbelhenting og sån og ordne også.
  9. Tror ikke RAV4 sliter nevneverdig mer dekk enn andre kompaktbiler i sammenlignbar størrelse. De har "normale" hjuldimensjoner, veier ikke allverden, og trekker kun foran med mindre det spinner. Synes å huske Subaruen jeg hadde som faktisk hadde firehjulstrekk hadde jevnere og mindre slitasje enn andre biler jeg har hatt, vet ikke helt om jeg kjøper at firehjulstrekk gir mer slitasje... Har mer med store hjul på tunge biler å gjøre, og det er det jo ikke her.
  10. Jeg foreslo ikke å gjøre det selv heller... MPS Micropaint er et karroseriverksted som gjør småreperasjoner uten å bytte/akkere om hele paneler. Prisen du får hos forhandler eller tradisjonelt karroseriverksted innebærer "som nytt"-resultat, som ofte innebærer at store deler av bilen må lakkeres samtidig for å få det til å bli helt strøkent. Derav koster det fort titalls tusen å fikse selv små lakkskader hos dem. Kan man med et 90%-resultat kan det gjøres mye billigere selv om man ikke gjør det selv.
  11. Da lakkerer de nok hele taket. Hvis du kan leve med at det ikke er helt usynlig bør du følge rådet om MPS Micropaint, eller tilsvarende. Blir ikke 100% som nytt, men du stopper rusten og det reperasjonen blir egentlig bare synlig på kort avstand når bilen er helt nyvasket.
  12. Kanskje i 7 av 12 mpneder av året. Motorsykkel eller moped i vinterhalvåret er kun egnet for spesielt interesserte entusiaster, på linje med sykling på is og snø.
  13. Vil påstå at en Azure eller AWS-rute er eneste alternativ. Alle som sitter på on-premise infrastruktur nå har som mål å bli kvitt det. Den gode gamle IT-avdelingen er på god vei ut. Om det er AWS eller Azure er egentlig fritt opp til deg. Kjenner ingen som ikke har Azure AD og Office365 i planene sine, og AWS er og vil være den mest brukte brukt hostingplattformen for alt som ikke er Microsoft-orientert. Det skrikes etter folk på begge deler.
  14. Krever arbeidsgiver at du spesifikt stiller med egen bil, eller holdet det at du stiller på arbeidsstedet ? Vil arbeidsgiver forutsette at du bruker egen bil under arbeidstiden?
×
×
  • Create New...