Jump to content

Habla Møberg

Medlemmer
  • Content Count

    2770
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

754 :)

About Habla Møberg

  • Birthday 10/17/1969

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

12795 profile views
  1. Er ikke helt oppdatert på "nyere" S-max, men 116hk har vel mindre volum? Uansett, ja, alle dieselne kan tunes, men du får neppe samme effekt som å tune en mer effektfull maskin. Ofte kan dysene være mindre, eksosen være mindre, og/eller turbo være mindre eller av en annen variant. Hvor bor du henne? Er du nær Bergen ville jeg prøvd reflash.no som har en meget god kvalitet på arbeidet. Dette er fagfolk og ikke en ungdom som har kjøpt seg flashemaskin og tunefiler på ebay, slik endel tuningfirma gjør. Evt så er Flissundet på Flisa også flinke.
  2. Silent coat er jo latterlig billig og da, så ingenting å lure på. Jeg og har opplevd Biltema sine som noe krevende å montere, de er stive og krever en god del varme for å forme.
  3. Høye delepriser. Undervurdert bil.
  4. Har hatt 4 forskjellige biler med 1.6 90/110HK. Imponerende god maskin, men er svak for oljeservice og er for svak for tyngre biler. På C5 må du ikke vurdere 1.6, den er for liten til den bilen. 2-literen er ypperlig, og er mindre følsom for oljeservice. Ja, har og sett at noen har fått seg mandagsbil med C5, uten at jeg helt klarer å finne noen feil som går igjen på flere. Igrunn litt typisk fransk. Noen er bare full i feil og et mareritt, mens andre bare virker. Rart med det. Litt derfor de går for "dritt og ingenting" på bruktmarkedet. Mondeo er igrunn litt sammenlignbar. Den og er litt tung og stødig, stor i byen. Mondeo er fin, men litt vel mye feil. EMG er sær, helt klart. Det funker, på nyere versjoner biler, men det krever endel tilpasning, helt klart. Litt derfor jeg sier 2-liter diesel på C5, for den kommer med Aisin 6-trinns automat. Den funker fint. Ift unger så digger ungene mine glasstak. Hadde det i '13 Berlingo, og nå i C5. Dvs i C5 er det ett stort glasstak, og ikke 4 små som i Berlingo. De liker det. Ingen feil at ventilasjon og seter er ypperlig i baksetet heller. Litt småtrangt for bakovervendt barnesete, ikke helt Skoda Superb/Vectra C i lengden i baksetet. Kan anbefale hydraulikkversjonen. Lite tull og lave kostnader, og komfort/veiegenskaper som er lett å like. 508 er mye samme bil som C5 med vanlig fjæring. 5008 er ikke dumt å se på. Kan bli mye bil for pengene der. Som med alt, alt må stelles. 🙂
  5. Nå har jeg ikke mye detaljkunnskap om V70, men såvidt jeg har fått med meg så er det greit å se på de som har minst 160 HK? Kanskje det er D3? Har en nabo her som kjøpte seg en versjon med 180 hester (mener jeg det var) og automat, drosjekjørt 450KKM når han kjøpte den, nå rundt 530KKM. Har vært litt småplukk som feil på følere/ledningsnett til DPF, noe varmevekslere bakpå motoren, varmeregister inni kupeen, og en vrang høydejustering på ene xenon-enheten. Automaten girer som om den er ny, motoren går rent og pent med OK forbruk. Lite bagasjerom? Sjekk plass for buret iallefall. Gode seter.
  6. Ja, Berlingo er ikke akkurat noe bil å "dra på stripa" med, men det funker jo. Forøvrig ikke helt sikkert at en nyere Berlingo er så feil valg, om du vil ha stor bil. Hadde en 2013 med skyvedører på begge sider, ubegripelig praktisk med 3 unger i hvert sitt barnesete. Ja, gen1 og gen2 C5 er 2 veldig forskjellige biler. Hjuloppheng, elektronikk, de fleste motorer og ikke minst girkasser, er annerledes. Har selv en '14 med 2.0/165 og automat, såkalt Nordic Edition. Har det meste av utstyr, og ting virker som det skal. Komfort, støynivå og veiegenskaper må oppleves. Litt stor og tung til bykjøring, bedre på landeveien. Men det er ganske mye Citroen-gener i den. Du må kunne tåle at rattnavet står fast, feks. Er en C5 drosje som går her i nærområdet, den er kjørt en halv mill. sånn ca. Ikke noe driftsstopp, men byttet etter OK intervall ting som starter-dynamo-foringer-ledd, samt hydraulikkpumpe. Ellers service og et par reklamasjoner (viskermotorer og ratt for varmeregulering passasjerside). Har sittet i den, og den er ikke helt som en ny bil, men heller ingen skranglekjerre. Litt knirk i interiør på den, ikke i min som er kjørt mindre. Følger litt med på ymse forum/grupper for C5, og folk virker stort sett fornøyde.
  7. Om du klarer å la være å bry deg om hva alle andre mener, så kan Citroen C5 stv muligens være noe? Nå lenker jeg til en som er kjørt noe langt og har noe høy alder ift pris, men for å vise sorten. Det er lite stasjonsvogner på finn akkurat nå, men det er ganske høy omsetning, så det kommer nok noen snart. I så fall vil du ha versjonen med 2-liters diesel/165hk. Er litt usikker på dette med hundeburet, for bagasjerommet er ikke helt rett i kantene på denne bilen. Du får de både med ordinær fjær/demper, og med hydraulikk. Begge deler har lite feil og svakheter. Generelt er det nokså lite feil, for å være en europeisk-bygget bil med endel utstyr. Så de er ikke feilfrie, men typen feil og alvorlighetsgraden er absolutt kurant å leve med. Motor og gir (både manuell og autolat) er god vare. Rust er sjeldent noe problem, da skal de ha gått for lut og kaldt vann pluss kjørt i saltlaken. Punkter 2 til 5 skal den innfri på, men som sagt litt usikker på nr1.
  8. Nå er det ulovlig å kjøre med bil som har endret på avgass-systemet. Det vil si, og såvidt jeg har fått det forklart, så er det intet i veien for å gjøre selve jobben. Det i seg selv er ikke ulovlig. Det er når man bruker bilen det blir ulovlig. Jeg vet at diverse tuning-firma tar en slik jobb. Altså åpne opp DPF, stake den eller bygge den om, omprogrammere så ECU tror at det ikke er DPF lenger. Gjøres jobben så systemet er tett, vil ikke dette utgjøre noe problem på PKK per idag. Idag måles ikke utslipp som DPF tar seg av, og på ordinær PKK er det ikke anledning for et verksted å gjøre noe fysisk for å kontrollere om DPF er i funksjon eller ei. Derimot er det på trappene et nytt punkt til PKK som vil sjekke for DPF-funksjon. Nøyaktig hvordan det gjøres for hver Euro-klasse vet jeg ikke noe om, vet heller ikke om det gjelder alle Euro-klasser som har DPF, men du kan regne med at det blir vanskeligere/umulig å få igjennom PKK en bil med fjernet DPF . That said; DPF har utvilsomt en funksjon for å redusere utslipp. Hvor mye den totalt sett gir en vesentlig reduksjon diskuteres heftig, med rette. Den har sine negative sider også. Redusert effekt/økt forbruk er en av de, tett DPF med tilhørende behov for rengjøring evt bytte er og et miljøaspekt som det ikke regnes så mye på. Du vil neppe finne et autorisert bilverksted som gjør dette, men en ringerunde til tuning-firma så finner du noen, garantert. At det er ulovlig å kjøre med kan være greit å vite, og at du trolig får trøbbel på PKK om noen år. Å bruke denne super-miljø-dieselen som er tilsalgs ymse steder på østlandet kan avveie mye på utslipp ift å ha DPF. Å tilsette en skikkelig dieselforbedrer / cetanbooster ved hver tanking kan og hjelpe godt på med å utjevne det økte partikkelutslippet når du fjerner DPF. Å rengjøre og beholde DPF, samt å bruke jevnlig en god dieselforbedrer, så vil du kunne kjøre med god samvittighet og med forvissing om at din bil kjører renere enn de aller fleste andre diesler. Et eksempel på en god dieselforbedrer er "QMI dieselforbedrer", som har dokumentert en gjennomsnitlig reduksjon av røykgasser på rundt 60%.
  9. Min erfaring er at bare et fåtall er til å stole på. Og typisk det du nevner, diff, gir, kjølevæske, er ting det utrolig ofte slurves med. Du finner de som gjør dette etter boken, eller tilogmed overgår boken, men de begynner å bli sjeldne.
  10. Jepp. Bremser er nok en slitedel. Det er normalt å bytte skiver og klosser annetvhert år på en bil som går i norsk saltsørpe. Send en varm hilsen til Satans Vegvesen.
  11. Det høres ut som bremser ja. og den skiven ser såvidt sliten ut at det trolig må byttes.
  12. Njo, men NK tror jeg er bra greier. Er vel SBS som står bak, og de er gode på friksjonsbelegg som bremseklosser. Kjedelig at du ikke fikk Sachs, litt dumt å ikke får det du bestiller.
  13. Toyota Auris? Finner den nyere facelift til rundt 160K. Kurant bil med forutsigbart kostnadsnivå. Får ikke hengerfeste på de, men ellers alt du trenger.
  14. Kan jo se om ikke eurodel f,.eks har samme delen....
  15. Sachs er god vare det. Kjør på.
×
×
  • Create New...