Jump to content

Habla Møberg

Medlemmer
  • Content Count

    2906
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

802 :)

About Habla Møberg

  • Birthday 10/17/1969

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

13608 profile views
  1. Girkasser er verdt å sjekke nøye på Ford ja. De har noen varianter automat girkasser som ikke tåler allverden. Manuell skal være ok. Ellers har jeg inntrykk at det er relativt kurante biler. Mondeo selges ganske billig virker det som. Smax er jo en ganske brukbar hverdagsbil med greit med plass. Citroën Grand Picasso med diesel og vanlig automat er og en bil å vurdere. Folkevogn ville jeg vært skeptisk til, fremdeles mye feil på både motor og elektronikk selv på storselgere som Passat.
  2. Så sant du kun skal ha fjernlys funksjon på ledbaren er det bare å huke seg innpå ledning til fjernlyset med et relé ja. Hadde du hatt bixenon så måtte du muligens hatt en såkalt canmate, men i ditt tilfelle er det kurant å hente styrestrøm fra h7 pæren. Nøyaktig hvilken leder må du måle deg fram til. Fortrinnsvis utenfor lykten.
  3. Angående fruen og skrekk for å kjøre stor bil. Jeg er 90% sikker på at slikt kommer hun til å legge bak seg temmelig kjapt. Det er utrolig komfortabelt og trygt å sitte såvidt høyt og oversiktlig som man gjør i slike biler. Store speil og nokså lett å få oversikt over hvor bilen starter og slutter. Ryggekamera er et must på slike biler. Det kan gjemme seg en "halv barnehage" bak en slik. Ikke bra. Du må beregne å ha høy kvalitet på spesielt vinterdekkene på slike biler. Det er jo en litt "ustabil" konstruksjon med høyt tyngdepunkt og kortere/bredere enn en typisk stor personbil. Så selvsagt sørger du for at bilen har ESP og evt andre støttefunksjoner (ESP er et must på slike biler, tro meg), og skikkelige dekk. Å snurre med en SUV på 2,5 tonn er ikke bare-bare, men med gode dekk og alt på stell så er slike biler temmelig forutsigbare på glatten.
  4. Litt alt etter hvor mye du kan skru selv, så tenk over at det koster en hel del mer å ta slike tyngre biler på verksted enn en personbil. Det er og mye mer "leamikk" som går i stykker. Når bilene er 10-15 år gamle så begynner ting å ryke nærmest uansett. Selvsagt veldig avhengig av vedlikehold. Kjørelengde er ikke alltid like kritisk som på en personbil, selvom det selvsagt spiller en rolle. Både Pajero, LandCruiser/LC og Discovery er igrunn ganske kurante å skru på, og det er store summer å spare på å enten gjøre hele jobben selv, eller i det minste skaffe deler selv. F.eks: 1 bremseskive til Pajero3 koster like mye som skiver, klosser, sko og alt av monteringsdetaljer uoriginalt men med tilsvarende kvalitet. Mye god info å finne i diverse forum/grupper rundtom. Personlig ville jeg prøvd å få tak i noe så nytt som mulig, og om du må strekke budsjettet noen 10-tusener for å få en som er et par-tre år nyere så er det en viss sannsynlighet at det lønner seg. Rust er og et problem på LC, men får ikke like fort like store konsekvenser som på Pajero. Men vær obs på rust på alt av japser. 10 år gammel Pajero/LC kjørt i Oslo-sørpen uten å ha fått understellsbehandling siste 5 år er stort sett ikke verdt å se på engang. LC er ikke veldig ulik Pajero. Men pga navnet er den noe dyrere som brukt. Den har stiv bakaksel, som er bra ift lastekapasitet men det er ikke så komfortabelt å kjøre med. Pajero ligner mer på en personbil enn LC. Personlig synes jeg LC med den 160-hesters motoren den oftest leveres med blir temmelig slappe greier. Det funker, men ikke noe mer enn det. Pajero er et hakk friskere. Discovery har en V6 diesel, som i mitt hode er langt mer passende til slike store biler, både lydmessig men og i styrke. Den er forøvrig snill på forbruket, i motsetning til LC som er noe tørst. Sånn lett oppsummert er disse 3 helt kurante og ikke minst sterke biler, som er bygget for å kjøre i litt røft terreng og takler å faktisk trekke de 3500KG uten at man blåser både girkasse og motor. Jeg vil si at har du planer om å faktisk kjøre endel med såpass tung henger så er lavgir et must. Det er ikke sunt i lengden å ta bakkestarter med noe slikt uten lavgir.
  5. Kun Pajero som kan kalles skikkelig arbeidsbil av disse. Den har chassis, hjuloppheng gir og motor som faktisk takler å trekke fulle lass over tid. Den er bygget for å jobbe hardt, det er ikke noen av de andre du nevner. Bortsett fra rust, som er et problem på disse, er det veldig lite feil på de. Har eid, skrudd og kjørt Pajero i noen år, er ikke noe blodfan men vet av erfaring at de er skikkelig solide, og slett ikke så gærn på komfort heller. Gir deg gjerne konkrete tips om du faktisk skal å se på en slik. Er et par ting å være litt obs på. Eneste bilen som kan være bedre på ekstrem fremdrift og dels komfort er Discovery, som om du sammenligner så er Pajero og Discovery ganske like. Den ruster mindre men har mer feil, fremdeles en solid arbeidsbil det og.
  6. Det må da finnes mennesker der som har litt kunnskap. At du trenger en ruter er mildt sagt utydelig melding.
  7. Usikker hvilket utstyr de leverer på bedriftslinjer, men neppe likt til private. Når du skriver altibox, er du sikker på at det er den løsningen dere får? Det bør sjekkes ut først. Når du vet nøyaktig hvilken løsning som kommer så kan du evt velge fiberadapter. Du må og vite om der skal benyttes noe vlan, i så fall hvilket.
  8. Ahh, så det er en Euro6 altså. Vel, de er jo generelt sett langt mindre utsatt for nedsoting etc, men likevel er det all grunn til å ta på alvor dette med selve drivstoffet, for synderen er i stor grad der. Tilsetning av biodiesel er med på å senke cetan-verdien i dieselen, noe som fort påvirker hvor fullstendig forbrenningen blir. Hvilken diesel du fyller har derfor ganske mye å si, og det er derfor slike tilsetninger som den jeg nevnte over har så stor effekt selv ved nokså små mengder. Man får gjerne over 60% reduksjon av røykgasser ved å tilsette det stoffet. Og klart, med 60 % mindre partikler så får et partikkelfilter en betydelig lettere hverdag. Bor du sentralt til i landet har du gjerne tilgang på "ren" HVO-100 diesel, som gjør mye samme nytten som tilsetninger. Noen bensinstasjoner får diesel fra Bunker Oil (jeg mener at YX får derfra, men er ikke 100% sikker), de bruker 3% HVO i dieselen, i motsetning til CirkleK standard diesel som bruker tradisjonell førstegenerasjons biodiesel, 7% innblanding. Forskjellen på disse to dieslene er betydelig, så jeg vil anbefale å styre unna CirkleK standard-diesel inntil de kommer på bedre tanker. Et forbehold her er at min info om dette er et par-tre år gammel. Selvsagt vil det og lønne seg å ta noen gode turer med bilen, gjerne med belastning som en tilhenger elns, for å få opp temperaturen i både motor og DPF. Gjør du dette og fortsetter å være nøye med å bruke motorvarmeren (regner med det er parkeringsvarmer du har, så problemet med å la den kjøre seg ut er ikke tilstede) så kommer du langt. Hadde du hatt en eldre bil med Euro4 derimot kunne du kjapt fått utfordringer med tilsoting.
  9. Fjerne DPF og EGR og gøye ting mener du? Ytterst lite smart å gjøre nå som SVV holder på med regelendring for sjekk av nettopp dette.
  10. Økonomisk sett ville jeg absolutt ha gått opp litt i sum, 150 eller litt mer, og sett på 2.gen Leaf, evt Ioniq. Da får du biler som fremdeles er innafor 5 års reklamasjonsrett.
  11. Har brukt QMI sin dieselforbedrer siden 2009, og har kun godord å si om den. Der finnes flere merker som virker på lignende måte, men ingen er såpass rimelig i bruk. Jeg blander 1 liter på 500 liter. Det erikke ment å rengjøre en tett og skitten motor / innsug / EGR/DPF, men å forebygge. Har kjøpt brukte problembiler, rengjort de med sterkere midler, så begynt å kjøre med dette stoffet og aldri fått problemet igjen. Litt mindre klakking og noe lettere kaldstart, og en anelse mindre forbruk, sånn ca at du dekker inn kostnaden på stoffet (ca 20 øre per liter diesel). Eneste negative med det er at man må tilsette det hver gang man fyller diesel. Jeg bruker å kjøpe 5liters dunker med stoffet, og heller på Biltema sine flasker med kondensfjerner, de er praktiske å helle fra. Denne forhandleren av stoffet har laget statistikk av røykgassutslipp, den er interessant. Er du medlem av f.eks "Mekking Norge" på Facebook får du 20%rabatt når du handler direkte hos distributøren.
  12. Jeg ville tatt kontakt med importør (er det Bertel O Steen?) og lagt det fram for de. Altså utvilsomt vil garanti være gyldig når du bruker et ikke - merkeverksted som er godkjent verksted. Dog er det noen ekstra detaljer som ofte blir oversett eller ikke mulig å utføre når man bruker ikke-merkeverksted. Som feks diverse oppgraderinger av programvare, utbedringer /recalls, antirustsjekk, egen garanti-inspeksjon, etc. Merkeverksted kan og ha noe mer erfaring på akkurat din type bil, og kan feks ha rutine på å kontrollere / utbedre småting som de erfaringsmessig vet at trenger litt ekstra ettersyn. Men. Er merkeverkstedet dårlig drevet og ditt lokale verksted godt drevet, kan du likevel komme bedre ut av det med å bruke lokale verkstedet. Om du finner et vetug menneske enten hos importør eller et merkeverksted som forstår problematikken, er det ikke umulig at du kan få noen råd og vink om ting som kan være greit å se ekstra på. Har selv gjort dette med suksess. Snakk gjerne og med ditt lokale verksted om dette. Hvordan de vil forholde seg til programvareoppdatering, garantiinspeksjoner etc. Det kanskje viktigste for et godt bilhold er å finne seg og holde seg til et verksted man stoler på, og la de bli oppfordret til å også ta endel preventivt vedlikehold. Feks bremseservice, altså hvor man rengjør og smører opp bremser, uten å bytte noen deler. Dette tar ikke mer enn en times tid, og kan lett doble levetiden på bremsene. Oljebytte på feks girkasse er ofte ikke engang med på ordinære service, men der finnes knapt en girkasse som ikke får betydelig økt levetid på å få ny olje fra tid til annen.
  13. La den ut jeg, til 750.- Så ser vi hva som skjer. Viktigste er at man ikke bare må pelme noe som faktisk kan være brukbart for andre.
  14. OK? Har du erfaring med salg av kort med denne brikken med 1gb minne? Jeg finner nemlig veldig lite annonser for det
  15. Ja, 6.500 høres noe hysterisk ut. Men 500.- ish? Er det kurant og salgbart? Er det finn som funker for salg av slikt, eller er det bedre steder å selge sært utstyr?
×
×
  • Create New...