Jump to content

Habla Møberg

Medlemmer
  • Content Count

    2992
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

829 :)

About Habla Møberg

  • Birthday 10/17/1969

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

13997 profile views
  1. Litt dumt å bare flåse av denslags når det er et ganske kjent fenomen at fart og g-krefter, enten det nå er aks, sving, ujevnheter eller nedbremsing kan oppleves ganske dramatisk annerledes fra kjøretøy til kjøretøy. Skal ikke uttale meg om de bilene dere knuffer om, men femomenet er generelt velkjent. Som et igrunn ganske godt eksempel kan jeg vise til 2 biler jeg har på tunet her. En Ford Focus C-max. Som føles skarp og frisk i kjøreegenskapene (den ble i sin tid kritisert for å være for skarp i veiegenskapene, litt skummel uten ESP, han svenske biljournalisten som i sin tid slo alarm om A-klassen, mente at denne Focusen burde vært trukket fra markedet pga dette). Å kjøre med den i krappe svinger er moro, men slitsomt over tid. Stiv som en "reserbil", krenger minimalt. Andre bilen, Citroen C5 med duvende hydropneumatikk, 700kg høyere vekt, mye lavere støynivå og betydelig større, oppleves som seigere og ikke like spennende i svingene. Men den man uten tvil kan kjøre raskest med uten å få opplevelse av at det er i grenseland, til fare, det er C5-en. Den er ifølge egne målinger halvannet sekund raskere til 100 enn Focusen, men oppleves som seigere. Kan kjøre i maks tillat hastighet i noen krappe svinger, og samtidig ha opplevelse av en rolig tur, mens i Focusen så oppleves samme svinger som om man presser bilen ganske så mye.
  2. Prisene har jo gått helt "idiot", så knappe 6 for en liten service kan være helt normalt på merkeverksted for endel biler. I noen tilfeller kan det lønne seg likevel å ta det på merkeverksted, selvom det kanskje koster en lapp eller 2 mer. Det er ikke rent sjeldent at det ligger en oppdatering av programvare eller annen utbedring, som merkeverksted kan gjøre uten å informere deg eller å ta betalt for. Dette får du neppe gjort på et universalt verksted. Eksempler er feks Toyota, som hadde motorfeil på noen modeller for noen år siden. Der byttet de hele motoren på alle biler som kom inn på service, uten engang å si noe til kunden. Men det er nå Toyota da, de er litt ekstreme. Annet eksempel er Citroën, som jeg har hatt et par av. Der har jeg opplevd at de har byttet en hel del deler, samt oppdatert programvare, uten at jeg hadde nevnt noe. Den bilen var utenfor garanti, men hadde fått alle service hos merkeverksted. Forøvrig betalte jeg 1.800.- for sist service hos de, ca 2 år siden. Det var oljeskift og generell inspeksjon av bremser og understell. Så prisene varierer mye..
  3. Har du fått mangellapp / beskjed om visning så må den vel på autorisert MC-verksted, de må gjøre jobben og fylle ut ymse dokumenter. Husker ikke detaljene her, men det var iallefall slik for en 10 års tid siden.
  4. IMHO har NULL og Samms gode svar her. Det er alt etter kjørelengde og mønster. Jo mer småkjøring jo oftere bytte. Men og gjerne ha mengde olje og størrelse på motor i bakhodet. F.eks: PSA sin DV6 (1.6 diesel som står i mange bilder fra Mazda, Ford, Peugeot, Citroen, Mini, m.m.) har i tidligere utgaver et oljevolum på 3,8 liter. Pajero med 3.2 liter diesel har 9,8 liter. På PSA-en er det fullt mulig å oppleve at oljen er fullstendig oppbrukt, tykk og svart etter bare 10.000KM, mens på Pajeroen kan man kjøre 30.000 før oljen er like fæl. Kaldstart og småkjøring er det som sliter, turtall ikke så mye. Personlig prøver jeg å finne fram til hvilket område hvor motor har mest trekkraft, og holde med litt over det ved aksellerasjon / bakker, og litt lavere på flat mark og samme hastighet. Har f.eks motoren maks trekkraft ved 1800rpm, kan 15-1600 være fint for flatmark, mens når det blir litt belastning så gires det ned så man ligger et sted mellom 2 og 3000 (tenker da at rødgrense går ved ca 4500-5000rpm). Tanken er vel at motoren skal løpe så lett som mulig, uten vibrasjon. Et lite tips, om du vil skaffe oljen selv evt også bytte selv, er å handle inn litt stort. Norsk nettbutikk med gode priser er Eurodel, utenlandsk med erfaring med å sende til Norge er autodoc.co.no. Her et par eksempler på hva jeg mener. Her er en Mannol olje til 60,-/l som kan brukes på de fleste halvnye dieselbiler. Den oljen er absolutt helt kurant, Mannol er ikke noe bakgårdsmerke selvom de har lave priser. Eller om du vil ha premium olje som varer lengre og beskytter bedre, ca 136,-/l for Mobil1. Noe med det beste som er mulig å kjøpe for penger.
  5. Conti er faktisk ganske store på flere områder. Dvs, de har kjøpt seg opp i diverse bedrifter, og har ekspandert ganske heftig. Her kan du se hva de har produsert til den nye VW-bussen. Her er et utvalg av hva de styrer med.
  6. Vil tro Folkevogngruppen har samme løsning som mange andre fabrikanter, at bilen ny kan leveres som skolebil. Da er det flere ting som er tilpasset, som pedaler, og det er programmert inn i bilen. Dette må I så fall fjernes i rett rekkefølge, stort sett hos merkeverksted. Jobben som er gjort på dette bør man få kvittering på.
  7. S-tronic er Audi sitt navn på dobbelkløtsj. Finn ut nøyaktig hvilken utgave girkasse det er snakk om. Noen er helt ok, andre er bare å styre unna. Jeg kan for lite om de forskjellige utgavene, men jeg ville ikke forkastet ideen om å kjøpe bilen før du vet om dette er en grei kasse eller ei. Her fant jeg en liten oversikt, men om den stemmer vet ikke jeg. https://club.autodoc.co.no/magazin/hva-er-s-tronic-girkassens-egenskaper-and-tekniske-parametere En annen ting å være obs på er at Audi ikke er noe økonomimerke. Det har det aldri vært, og vil neppe noengang bli. Forvent høyere servicekostnader enn feks fra en Toyota i samme kategori bil. Dette er det importøren selv som sier, ikke noe jeg bare flåser ut. Det skal koste penger å eie en Audi, og sånn er det. Ikke ett vondt ord om Audi, bare vær obs på denne filosofien til de.
  8. Kommer an på hvilken automat. Noen takler krypekjøring fint, noen tåler det ikke. Feks DSG dobbelkløtsj I noen utgaver takler dette svært dårlig. Ford sine powershit er og svake, iallefall noen utgaver. Så her er det om å gjøre å ha tungen I rette munnen før du handler bil.
  9. Jeg vet flere som har kjøpt kjøreskolebil. Problemfritt. Men jeg ville spurt spesifikt ift kollisjonsskader. Dvs, vurder hvilken girkasse det står i den. Er det en girkasse som er kjent for å være svak ville jeg vært forsiktig, men ellers ser jeg ikke noe problem med å kjøpe en slik bil.
  10. Ahh, se der ja. Kommet noe nytt siden sist. Nice 🙂
  11. Prisnivået er jo helt hinsides ift en rimelig oljesmurt kompressor.
  12. Jeg har denne, som duger til mindre krevende verktøy. I underkant til å bruke lakksprøyte men det går til nød. Glem stor lufttrekker og lakke en hel bil, pent. https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/kompressorer/kompressorer/kompressor-013515/
  13. Det kan faktisk være tett potte, ville ikke være helt ulogisk med de problemene du nevner. Pusteproblemer. QMI-en er ikke en rengjøringsvæske slik den klassiske SeaFoam er, iallefall slik jeg har forstått produktene, men en behandling etter at motor er ren, men fremdeles f.eks har trøbbel med friksjon / korrosjon. Feks en gammel gressklipper med B&S, gikk forsåvidt helt greit men kanskje litt lite futt og litt høyt forbruk. Ikke noe feil som jeg kunne finne, alt virket greit igrunn. Behandlet den, til naboens irritasjon (det røyker noe jæ...), fikk "ny" gressklipper, som varte en halvtime lenger på tanken. En annen ting: Har du dobbelsjekket at du har rett plugg, og en relativt ny plugg, type NGK eller tilsvarende kvalitet? Ser at det snakkes om defekt coil på disse, men finner ikke noe om dårlig coil/kabel..
×
×
  • Create New...