Gå til innhold

26% fødes med utenlandsk mor på norske sykehus og Norge går i dass. Hva skal vi gjøre?


Anbefalte innlegg

På nyhetene i går var det en kvinne som kanskje er rundt 30 år, som sa på en reportasje om 'lykkebarometeret' "Det som er ihvertfall at jeg scorer lavt her er nok den store trusselen rundt klima, klimakrisen. Og hvordan fremtiden kommer til å se ut for meg og mine barn... om det eventuelt er noe lurt å få barn i det hele tatt..."

Tid 28:29 på Dagsrevyen Kl 19, 21. mars 2024.

Denne kvinnen ser ut til å ha valgt å ikke få barn ennå. Hun kan ha utsatt det å få barn fordi hun stadig tenker på "den store trusselen rundt klima".

Denne fryktideologien gjør folk apatiske og traumatisert. Her er det en kvinne som er apatisk og traumatisert som forklarer det selv.

Hvor lenge skal denne fryktideologien gjøre unge folk apatiske og traumatisert!? Dagen før på dagsrevyen var det tid for en påminnelse igjen. RØD ALARM. Javel greit, da må vi forby ALLE unødvendigheter som privatfly, cruiseskip, luksusbiler, sportsbiler, formel1 biler, store fritidsbåter, også videre!... Fra nå!... Nei? Ikke det??? Så vi skal bare skremme skremme skremme, slik at folk blir traumatisert og apatisk hele tiden?  Det skal ikke skje noe altså.... neivel, bare skremming som vanlig i snart 50 år nå. Vi skal vel skremme folk med dette i 2074 også da. Samme gamle skremminga for å gjøre ungdommen helt fortvilet og deppa, slik at kanskje ingen av dem ser for seg noen fremtid lenger. Jajamensann......

Hvorfor får ikke Jehovas vitner tale på dagsrevyen en gang i uken og på Oslo rådhus om den kommende dommedagen? Det er jo slikt vi skal drive med ser det ut til...

 

Jeg synes meget synd på den kvinnen i reportasjen som har fått fylt hjernen sin med denne frykten fra media. Hun kommer kanskje aldri til å få oppleve den enorme gleden og meningen med egne barn. Som 80 åring sitter hun der i en verden som har greid seg helt fint klimamessig. Men hun ble fortalt igjen og igjen og igjen og igjen at det motsatte kunne skje fra hun var 5 år.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
billybobbyson skrev (På 10.3.2024 den 12:35 PM):

Totalt sett, hvordan skal det ende for oss? Hva gjør vi med et digert pensjonsfond når morgendagens nordmenn i virkeligheten er utlendinger? Hvorfor bryr NRK seg om å bevare norsk natur i disse dager, når norske folk uansett dør ut før det nedbebyggelsen av norsk natur blir et reellt problem?

Har det noe å si at de er "utlendinger" hvis de fortsetter de norske verdiene og tankesettet? Jeg føler det er et større problem, og der er det synd at man blir påvirket både av USA og midtøsten som begge er på ytre høyre og motstander av veldig mye av det som gjør Norge norskt. Hvis utenlandske som føder i Norge er godt integrert og oppdrar barna med norske verdier og holdninger så ser jeg ikke noe problem. Så det virker som om fokuset ligger for mye på hvor de som føder kommer i fra, framfor hva slags type personer som føder.

VifteKopp skrev (1 time siden):

Klimatrusselen er reell. Vi kan ikke sensurere sannheten bare fordi noen enkeltindivider ikke tåler den og blir redde. De får ta seg en tur til psykologen.

Her i Norge så kan det se ut til at vår mentale helse er et større problem en klimatrusselen. Og det at klimatrusselen er reell betyr ikke at media må kjøre på med skremselsoppslag hele tiden. Jeg vil påstå at norske medier (og også sosiale medier) har stor skyld i fødselsraten, i tillegg til sosiale medier, om man skal lytte på grunnene som mange oppgir til at de ikke får barn. Klima, krig, inflasjon og alt annet som media elsker å skrive om. Jeg tror ærlig talt at hvis folk sluttet å lese avisene så hadde fødselsraten vært bedre.

Folk slutter å få barn fordi de synes verden er for ille til å sette noen til livs, men fakta er jo at vi lever i det beste landet i verden i den beste og tryggeste perioden i menneskets historie. Om det er noen gang det bør være OK å få barn så er det jo . Men digitalisering, globalisering (som jeg i utgangspunktet mener er positivt) og media har gjort det slik at man får høre om alt det negative som skjer verden rundt. Så det virker som om ting har blitt verre selv om det har blitt bedre. 

Jeg vil ikke ha barn selv, men det er kun fordi jeg synes barn er dølt og kjedelig i forhold til alt det andre kule her i livet. Jeg har ingen behov for å lage noe avkom. Er ofte jeg prater med andre som sier de heller ikke vil ha barn men de sier som regel at det er pga. situasjonen verden er i. Så vil de egentlig ha barn, de bare er litt avventende til hele greia. Da har det skjedd noe galt synes jeg.

Det er stor forskjell på de som ikke tør å få barn fordi de synes verden er ille, og oss som ikke vil ha barn til tross for at vi synes verden er god. Førstnevnte burde vi klare å overtale til å få barn. Og der har vi alle et ansvar om å overbevise de om at ting faktisk ikke er så ille.

Kanskje vi må lære folk litt om historie.

Snikpellik skrev (51 minutter siden):

Kjedelig å høre at du har den opplevelsen. 

Ja i alle fall hvis den personen har barn og synes det. Det er mye verre at folk som ikke vil ha barn får barn, enn at de som vil ha barn ikke får barn. Jeg støtter alle som har et ønske om barn om å få det, det er bare flott, men hvis noen (som meg) bare synes det høres kjedelig og stress ut så er det like greit at de ikke gjør det.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (22 minutter siden):

Her i Norge så kan det se ut til at vår mentale helse er et større problem en klimatrusselen. Og det at klimatrusselen er reell betyr ikke at media må kjøre på med skremselsoppslag hele tiden. Jeg vil påstå at norske medier (og også sosiale medier) har stor skyld i fødselsraten, i tillegg til sosiale medier, om man skal lytte på grunnene som mange oppgir til at de ikke får barn. Klima, krig, inflasjon og alt annet som media elsker å skrive om. Jeg tror ærlig talt at hvis folk sluttet å lese avisene så hadde fødselsraten vært bedre.

Jeg har ikke sett noe som helst forskning som sier at klimaangst har noen signifikant påvirkning på fruktbarheten i Norge.

Min intuisjon er at mange av de få som oppgir forverret klima som en grunn til at de ikke får barn, bruker dette som en vikarierende grunn for de egentlige årsakene.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, VifteKopp said:

Jeg har ikke sett noe som helst forskning som sier at klimaangst har noen signifikant påvirkning på fruktbarheten i Norge.

Min intuisjon er at mange av de få som oppgir forverret klima som en grunn til at de ikke får barn, bruker dette som en vikarierende grunn for de egentlige årsakene.

Mhm. Klima er ikke store grunnen. 

Lenke til kommentar

Veldig mange kvinner ønsker barn. Problemet er at det å få og ha barn er dyrt, det å finne den riktige partneren er kjempe vanskelig i et samfunn der samtlige er livredde for forpliktelser og ansvar, og enkelte velger bort barn av personlige grunner (selvrealisering, psykisk sykdom, karriere). 

Selvsagt vil man være etablert før man føder barn. Selvsagt vil kvinner ha sikret både utdanning og jobb før de får barn. Hun må kunne ta vare på seg selv og barnet den dagen forholdet ryker (mange forhold ender i brudd/skilsmisse før eller siden). Kvinnen må få spare til pensjon og ha god kapital til å kunne klare seg når hun blir alene. Dermed kan de fleste kvinner ikke føde unge etter unge da mange ting må på plass, og da får man ikke barn når man er bare i tidlig 20-årene. 

Kjernefamilien har vært på vei ut lenge, i et samfunn der verdiene er bruk-og-kast av mennesker sier det seg selv at det å sette x antall barn til verden ikke kommer til å skje. De fleste får vel bare ett barn(?). 

Avslutter med å si at jeg ikke dømmer noen, jeg er selv barnløs da jeg er psykisk syk. Jeg drømmer ofte om å få barn, men det forblir en drøm. Klokken tikker raskt nå uansett. Det å finne en bra partner når du sliter med den mentale helsa er tilnærmet umulig, og jeg vil jo kun det beste for et eventuelt barn. Det blir med andre ord ingen barn. Jeg kjenner det er veldig trist, men det er som det er dessverre... :( Husk at det er flere som meg, ikke alle kvinner velger bort barn kun på grunn av karriere og selvrealisering. Kjenner også flere som er ufrivillig barnløse (da i sin beste alder). 

Endret av Stripete
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er for dyrt å få barn i Norge. Husk at det er eliten som har familieleiligheter. Vanlige folk har altså ikke stor nok plass til barn. Det skal mindre til å bli en del av eliten om man er fra landet eller får dekket bolig, noe en del uføre får

Det må bli slutt på at folk som har voksne barn opptar familieboliger samtidig som vanlige folk ikke har muligheten til å få slike da de er vanskelige å oppdrive. Alle som eier mer enn 40kvm per husstandsmedlem OG bor i et pressområde bør få langt høyere skatt på boligen. Så kan man naturligvis redusere skatten på arbeidende kapital for alle sånn at skattetrekket I befolkningen generelt ikke vil øke 

Endret av majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (2 timer siden):

På nyhetene i går var det en kvinne som kanskje er rundt 30 år, som sa på en reportasje om 'lykkebarometeret' "Det som er ihvertfall at jeg scorer lavt her er nok den store trusselen rundt klima, klimakrisen. Og hvordan fremtiden kommer til å se ut for meg og mine barn... om det eventuelt er noe lurt å få barn i det hele tatt..."

Tid 28:29 på Dagsrevyen Kl 19, 21. mars 2024.

Denne kvinnen ser ut til å ha valgt å ikke få barn ennå. Hun kan ha utsatt det å få barn fordi hun stadig tenker på "den store trusselen rundt klima".

Denne fryktideologien gjør folk apatiske og traumatisert. Her er det en kvinne som er apatisk og traumatisert som forklarer det selv.

Hvor lenge skal denne fryktideologien gjøre unge folk apatiske og traumatisert!? Dagen før på dagsrevyen var det tid for en påminnelse igjen. RØD ALARM. Javel greit, da må vi forby ALLE unødvendigheter som privatfly, cruiseskip, luksusbiler, sportsbiler, formel1 biler, store fritidsbåter, også videre!... Fra nå!... Nei? Ikke det??? Så vi skal bare skremme skremme skremme, slik at folk blir traumatisert og apatisk hele tiden?  Det skal ikke skje noe altså.... neivel, bare skremming som vanlig i snart 50 år nå. Vi skal vel skremme folk med dette i 2074 også da. Samme gamle skremminga for å gjøre ungdommen helt fortvilet og deppa, slik at kanskje ingen av dem ser for seg noen fremtid lenger. Jajamensann......

Hvorfor får ikke Jehovas vitner tale på dagsrevyen en gang i uken og på Oslo rådhus om den kommende dommedagen? Det er jo slikt vi skal drive med ser det ut til...

 

Jeg synes meget synd på den kvinnen i reportasjen som har fått fylt hjernen sin med denne frykten fra media. Hun kommer kanskje aldri til å få oppleve den enorme gleden og meningen med egne barn. Som 80 åring sitter hun der i en verden som har greid seg helt fint klimamessig. Men hun ble fortalt igjen og igjen og igjen og igjen at det motsatte kunne skje fra hun var 5 år.

Det handler jo om at folk i eldre generasjoner gjerne ikke har en eneste mastergrad og skal leve såpass kort at de ikke forstår klimaproblemer. De evner rett og slett ikke å tenke langsiktig 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (23 minutter siden):

Jeg vil ikke ha barn selv, men det er kun fordi jeg synes barn er dølt og kjedelig i forhold til alt det andre kule her i livet. Jeg har ingen behov for å lage noe avkom. Er ofte jeg prater med andre som sier de heller ikke vil ha barn men de sier som regel at det er pga. situasjonen verden er i. Så vil de egentlig ha barn, de bare er litt avventende til hele greia. Da har det skjedd noe galt synes jeg.

Det kan forandre seg gjennom livet. Og menn har ikke den samme biologiske klokken som kvinner, så de har en fordel.

 

Andre årsaker kan være at man hadde en dårlig barndom eller sliter med et dårlig selvbilde. Da ønsker man ikke å lage en miniutgave av seg selv.

Det er sjelden noen angrer på å få barn - både planlagte og ikke planlagte - på tross av at mange synes det er slitsomt i småbarnsfasen - selv om Harald Eia ikke synes det. Når man blir eldre, ser man gjerne tilbake på den tiden som den beste perioden av livet.

Hvis man ikke vil ha barn selv, kan man glede seg over at en søster, bror eller venn får det, og bli en viktig person i barnets liv.

Mellom 10 og 13 prosent av polske foreldre angrer på at de fikk barn. Aleneforeldre og dem med dårlig økonomi eller helseproblemer, angrer mest, viser nye studier. - Mange fikk trolig barn for tidlig, sier norsk lykkeforsker.

Det er altså ikke tilfeldig hvem som angrer, men det er visst en overraskende høy prosent i følge lykkeforskeren.

Sitat

Det er mer vanlig å være misfornøyd med livssituasjoner man kan endre på, som misnøye i samlivet eller jobbsituasjon, sier han.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, majer said:

Det må bli slutt på at folk som har voksne barn opptar familieboliger samtidig som vanlige folk ikke har muligheten til å få slike da de er vanskelige å oppdrive. Alle som eier mer enn 40kvm per husstandsmedlem OG bor i et pressområde bør få langt høyere skatt på boligen. Så kan man naturligvis redusere skatten på arbeidende kapital for alle sånn at skattetrekket I befolkningen generelt ikke vil øke 

Jeg er enig, men det er ikke nødvendig å overkomplisere systemet med ulike krav. Mitt forlag er at vi innfører en nasjonal eiendomsskatt på 1% og tillater et personlig fradrag på 2 millioner kroner per familiemedlem. På denne måten vil de fleste familier ikke betale eiendomsskatt eller betale veldig lite, mens single personer med flere leiligheter og en villa på Frogner vil måtte betale så store beløp at de blir tvunget til å selge. Dette vil også generere ekstra inntekter som kan brukes til å redusere inntektsskatten.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig, men det er ikke nødvendig å overkomplisere systemet med ulike krav. Mitt forlag er at vi innfører en nasjonal eiendomsskatt på 1% og tillater et personlig fradrag på 2 millioner kroner per familiemedlem. På denne måten vil de fleste familier ikke betale eiendomsskatt eller betale veldig lite, mens single personer med flere leiligheter og en villa på Frogner vil måtte betale så store beløp at de blir tvunget til å selge. Dette vil også generere ekstra inntekter som kan brukes til å redusere inntektsskatten.

Den der var smart!

Endret av majer
Lenke til kommentar
1 hour ago, majer said:

Husk at det er eliten som har familieleiligheter. Vanlige folk har altså ikke stor nok plass til barn

Det er jo bare tull. Nordmenn har kjempeplass. Problemet er at vi er ekstremt bortskjemt og krever å ha 200 m2 enebolig for å oppdra barn.

I de fleste andre land lever familier på 5 i leilighet på under 50m2 uten at noen klager på det. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
John-B skrev (5 minutter siden):

Det er jo bare tull. Nordmenn har kjempeplass. Problemet er at vi er ekstremt bortskjemt og krever å ha 200 m2 enebolig for å oppdra barn.

I de fleste andre land lever familier på 5 i leilighet på under 50m2 uten at noen klager på det. 

Hvilke land er dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (8 minutter siden):

Det er jo bare tull. Nordmenn har kjempeplass. Problemet er at vi er ekstremt bortskjemt og krever å ha 200 m2 enebolig for å oppdra barn.

I de fleste andre land lever familier på 5 i leilighet på under 50m2 uten at noen klager på det. 

Det spørs hvor man bor. Jeg skrev dette var tiltak som burde gjøres i pressområder. Folk forventer ikke 200kvm. Der jeg vokste opp bodde familier stort sett på 80-130kvm, og i dette området går disse boligene nå for 8-20 millioner 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, John-B said:

Det er jo bare tull. Nordmenn har kjempeplass. Problemet er at vi er ekstremt bortskjemt og krever å ha 200 m2 enebolig for å oppdra barn.

I de fleste andre land lever familier på 5 i leilighet på under 50m2 uten at noen klager på det. 

Man har jo lyst å gi barna sine det gode liv

Når jeg vokste opp bodde vi relativt smått og billig. Ønsker ikke å tilby barnet mitt det samme.

Lenke til kommentar
57 minutes ago, VifteKopp said:

Hvilke land er dette?

I land som Romania, Nigeria, Tyrkia, Mexico og India er det ikke uvanlig.

I vestlige stater som Hong Kong og Sør Korea, så er det heller ikke uvanlig med små boliger, men da kollapser fruktbarheten, fordi folk med utdanning ønsker ikke å få barn under så dårlige boforhold.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sønnen min har også utenlandsk mor, og det er langt færre etnisk norske barn i barnehagen nå enn for noen år siden. Jeg har aldri funnet ut hva som skal til for å sjarmere etnisk norske kvinner, det oppleves litt som å forsøke å selge sand i Sahara. Sikkert jeg som er rar, men fødselstallene tyder på at det kanskje gjelder flere.

Boligprisene er vel en joker hva gjelder stadig lavere fødselstall. Totale kostnader for leiligheten jeg kjøpte sist høst var 9-10 brutto årslønner for meg. Vi er en voksen og ett barn. Det er latterlig, og jeg hadde aldri klart det om jeg ikke hadde en nedbetalt leilighet fra før. Uten høy egenkapital hadde jeg ikke fått den første leiligheten heller, og noen med tilsvarende lønn som meg vil ikke kunne få noen verdens ting her i området uten langt over en million i EK. Med to lønninger er det litt enklere, men skal man ha barn stiger utgiftene såpass at det blir like vanskelig som å være alene uansett.

Endret av Dellers
Skriveleif
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...