Gå til innhold

26% fødes med utenlandsk mor på norske sykehus og Norge går i dass. Hva skal vi gjøre?


Anbefalte innlegg

Entern skrev (Akkurat nå):

La oss si: folk som ikke jobber. Ikke fordi de ikke kan. Men fordi de ikke vil. Eller gidder. Hvis vi snakker her i Vesten.

Men statistisk sett jobber mange flere barn av innvandrere enn innvandrere,  selv om det absolutt er ting som må jobbes med. Hbis en lykkes med å få disse i jobb og ikke får svenske tilstander vil jo disse bidra positivt til samfunnet vårt ift om de ikke var her. Vi får jo uansett ikke nok barn selv

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (2 minutter siden):

Men statistisk sett jobber mange flere barn av innvandrere enn innvandrere,  selv om det absolutt er ting som må jobbes med. Hbis en lykkes med å få disse i jobb og ikke får svenske tilstander vil jo disse bidra positivt til samfunnet vårt ift om de ikke var her. Vi får jo uansett ikke nok barn selv

Å absolutt 👍

Selv om det er litt blandete resultater vedrørende la oss si 2. og særlig 3. generasjon innvandrere, og fra gruppe til gruppe.

Innvandrere som jobber bra og bidrar er absolutt en positiv ressurs. 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (1 time siden):

Å absolutt 👍

Selv om det er litt blandete resultater vedrørende la oss si 2. og særlig 3. generasjon innvandrere, og fra gruppe til gruppe.

Innvandrere som jobber bra og bidrar er absolutt en positiv ressurs. 👍

Hvis jeg flytter til Norge i dag og får statsborgerskap, blir mine barnebarn «innvandrere» selv om de aldri har bodd i et annet land enn Norge?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nei, ifølge Statistisk Sentralbyrå.

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/nye-betegnelser-om-innvandrere

Før 2008 ville de vært tredje generasjons innvandrere. Nå er de helnorske.

Sitat

Dzamarija påpeker at de nye betegnelsene er mer presise. Betegnelsene er også mer inkluderende enn tidligere betegnelser, og gjenspeiler at det norske samfunnet er flerkulturelt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (15 minutter siden):

Hvis jeg flytter til Norge i dag og får statsborgerskap, blir mine barnebarn «innvandrere» selv om de aldri har bodd i et annet land enn Norge?

Sannsynligvis ikke. Fordi de med all sannsynlighet vil være barn av foreldre som har tilpasset seg norsk kultur. Som igjen er barn av en jjkoggan som har tilpasset seg norsk kultur.

Hvis de derimot insisterer på å være 100% kreasjonister og karismatisk-kristne som hater svarte og homofile over alt på jord og dessuten insisterer på å gå med cowboyhatt og sørstatsflagg i alle situasjoner inkludert når de dusjer og bader. Ja da er de nok fortsatt innvandrere 😉😉😉😉😜

Lenke til kommentar
Entern skrev (8 minutter siden):

Sannsynligvis ikke. Fordi de med all sannsynlighet vil være barn av foreldre som har tilpasset seg norsk kultur. Som igjen er barn av en jjkoggan som har tilpasset seg norsk kultur.

Hvis de derimot insisterer på å være 100% kreasjonister og karismatisk-kristne som hater svarte og homofile over alt på jord og dessuten insisterer på å gå med cowboyhatt og sørstatsflagg i alle situasjoner inkludert når de dusjer og bader. Ja da er de nok fortsatt innvandrere 😉😉😉😉😜

En muslim kan være helt norsk?

Norsk amerikanere som er karismatiske kristne blir aldri norsk da 

Prinsesse Martha?

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 minutt siden):

En muslim kan være helt norsk?

Selvsagt, så lenge h*n respekterer og forstår den norske kulturen og er en del av det norske samfunnet.

Og det er det jo mange norske muslimer som gjør og er 🙂

Men det er enklere for noen enn andre. Det går dels på gruppe og dels på individ. Jeg har en kompis og kollega som er norsk-pakistansk, 3. generasjon. Han er veldig godt integrert og på alle måter en god ressurs. Vet ikke om han ville kalt seg «nordmann», men definitivt norsk-pakistaner ikke bare pakistaner. Vil si han er norsk. I hvert fall norsk nok. Jeg har også kjent en iraker som tross hijab er veldig godt integrert, hun vokste opp i en norsk bygd, langt unna de religiøse moské miljøene osv. jeg tror det er viktig.

Anbefaler deg forresten podkasten Med All Respekt, som på en humoristisk måte tar opp mange av disse temaene. Ofte ganske reflektert og med gråsoner. (Og de diskuterer amerikanske tema og, spesielt afro-amerikansk musikk som betyr mye for dem.). 😊 mener dette helt alvorlig, jeg tror du ville likt den podkasten 😊

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...