Gå til innhold

26% fødes med utenlandsk mor på norske sykehus og Norge går i dass. Hva skal vi gjøre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
24 minutes ago, Gavekort said:

Pensjon er ikke et nullsum-spill. Det er en luksus som har kommet av konstant eksponentiell vekst de siste 100 årene, og ingen tør å innrømme at det er på vei til å ta slutt.

Innvandring er et forsøk på å utsette dette.

Hvordan skal vi gå frem for å endre dette da? En må vel innse dette på et tidspunkt, før alt går helt i dass, at dette er uhåndterlig i lengden?

En kan i det minste fortelle folk under 40 at pensjonen må dere spare til selv. Det offentlige vil ikke ha noe å tilby.

Lenke til kommentar
billybobbyson skrev (8 minutter siden):

Hvordan skal vi gå frem for å endre dette da? En må vel innse dette på et tidspunkt, før alt går helt i dass, at dette er uhåndterlig i lengden?

En kan i det minste fortelle folk under 40 at pensjonen må dere spare til selv. Det offentlige vil ikke ha noe å tilby.

Vanskelig å si. En ting vi allerede ser er at pensjonsalderen blir flyttet senere, og jeg tror nok at dette kommer til akselerere fremover. Vi er allerede på randen der baby boomers begynner å forsvinne, og vi kjenner på resultatene av den yngre generasjonen som valgte bort barn, nå som vi har en minskende arbeidsstyrke.

For å se til andre land som ikke har (god) statlig pensjon så er det mer en plikt til barna eller det nærliggende samfunnet å ta vare på de eldre. Det er ikke så mye pensjonistene jeg er bekymret for, siden folk og liv alltid vil være topp prioritet. Det er mer hvordan samfunnet skal kunne omstille seg til et kapitalistisk system der vekst ikke lenger er naturlig.

Kanskje automatisering blir den reddende engelen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Norge er i en unik posisjon i verden ved at vi har et gigantisk oljefond. Noe som betyr at jo færre mennesker vi er, jo mer penger blir det å fordele på innbyggerne.

Det løser riktignok ikke problemene med å mangle ledige hender og hjerner i visse yrker, men det kan avlastes med en smart innvandringspolitikk.

Det er andre land jeg ville vært mer bekymret for enn Norge

Endret av VifteKopp
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (20 minutter siden):

Noen som fortsatt tror vi får pensjon av Oljefondet? Pengene vil bli brukt på korrupsjon, mangfold, meningsløse klimatiltak og politikerlønninger. 

Selvsagt, hvis man ikke er konspiratorisk anlagt, så klart. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (34 minutter siden):

Noen som fortsatt tror vi får pensjon av Oljefondet? Pengene vil bli brukt på korrupsjon, mangfold, meningsløse klimatiltak og politikerlønninger. Alderspensjonen for arbeidere ble nettopp inndratt uten stor offentlig debatt.

Betyr egentlig veldig lite da majoriteten av pengene jeg kommer til å få kommer i fra AFP og jeg tviler på jeg blir særlig eldre enn 80 år

Lenke til kommentar

Jeg tror nok vi går mot et samfunn med mindre markant nasjonalt fellesskap og sikkerhetsnett, med mer fokus på gruppetilhørighet (også på tvers av landegrenser) og å klare seg selv, litt som i USA. Fødselstallene vil nok bidra til å gjøre det utfordrende å betale for og ta vare på eldre, men jeg tror en relativt sterk segregering vil bidra til ulike løsninger for ulike grupper, der viljen til å betale for andres løsninger vil være mindre. 

Når det nevnes høy andel barn født av mødre fra andre land tror jeg en bør reflektere over i hvilken grad en har tilbudt et norsk samfunn å integrere seg i. Mantraet var jo lenge "multikultur" der en har vært redd for å be om og kreve tilpasning. Samtidig virker ikke nordmenn flest særlig interessert i å integrere seg i det multikulturelle, der en ser etnisk norske flytte fra områder med høy innvandrerandel. Det er nok ikke rett frem å integrere mennesker fra til dels svært fremmede kulturer om en ikke kan tilby naboer fra kulturen en forventer de skal integreres inn i. 

Til sist ble jeg usikker av tallene i artikkelen. Mener de at 26% av barna fødes av kvinner som ikke er etnisk norske, eller mener de at 26% av barna har en mor som faktisk kommer fra(selv er født i) et annet land? Sistnevnte skulle jo tilsi en veldig mye høyere andel av barn som ikke er etnisk norske. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
billybobbyson skrev (På 10.3.2024 den 12:35 PM):

Samtidig er fødselsraten på rekordlave ~1,45. For referanse så var den knapt under 2,0 i løpet av andre verdenskrig, så det er ikke utenkelig at dette er så lavt som det har vært siden svartedauen, som altså var i år ~1350. 

Tilsynelatende er det ingen reell interesse for å dyrke frem noe kulturendring eller andre tilnærminger for å bedre disse tallene. Eldre generasjoner eier sine boliger, og noe storskala utbygging eller annet som kan få ned boligprisene og dermed redusere etableringskostnadene er utenkelig politisk per i dag. Folk vil jo gjerne være etablert før de føder barn i Norge i dag.

Internasjonalt ser en antydninger til at jo mindre utdannelse en kvinne har og jo mer religiøs hun er, jo flere unger blir satt til verden. Det er ingenting som tyder på at verken norske kvinner eller menn bli mindre utdannet (kanskje menn da), og mer religiøs blir de neppe heller ikke. 

Totalt sett, hvordan skal det ende for oss? Hva gjør vi med et digert pensjonsfond når morgendagens nordmenn i virkeligheten er utlendinger? Hvorfor bryr NRK seg om å bevare norsk natur i disse dager, når norske folk uansett dør ut før det nedbebyggelsen av norsk natur blir et reellt problem?

Hvorfor betaler dagens unge skatt når de ikke ønsker å sette unger til verden (og da får betalingen tilbake)? Pensjonssystemet er bygd opp slik at dagens arbeidere betaler pensjonen til dagens pensjonister. Når morgendagen kommer vil andelen arbeidene være betraktelig redusert ift. andelen pensjonister. Dagens arbeidere vil aldri motta en egen pensjon, til tross for et liv med skattebetaling. Hvordan skal dette gå fint?

Er Norge (og Europa generelt - ser samme trend flere steder) i virkeligheten rævkjørt, men siden det ikke er noe vold noe sted, så er det ingen som ser det? Eller er vårt fortrinn bare at andre nasjoner er enda dårligere stilt - ikke at det nødvendigvis går bra her, bare enda verre andre plasser? 

Det er velkjent at disse trendene har passet helt fint med hva dagens nordmenn vil med livene sine, men det ser tilsynelatende ut til å skape noen problemer for dagens yngre og de som kommer etter oss. Hvordan kan vi restrukturere dette slik at vi kan snu kursen litt?

Er det noe vi vil gjennomføre i det hele tatt uansett? Hvorfor bry seg om hva som skjer med samfunnet en har levd hele sitt liv i når en uansett er dau?

 

https://www.nrk.no/sorlandet/ny-forskning-viser-helsegevinst-med-doula_-_-en-del-av-kvinnekampen-1.16780616

 

Hva er løsningen? Fortsette å grine i mediene om at norske kvinner har for høye krav osv?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

jeg var nok en av de som ble valgt bort men til gjengjeld  er jeg privilegert som arvet min kjære fars nedbetalte enebolig i Desember 2023 jeg skal ikke klage men vise medfølelse med de menneskene som må sitte å betale ned på huslån  mest sannsynligvis til de går i grava 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (På 11.3.2024 den 11:13 AM):

Noen som fortsatt tror vi får pensjon av Oljefondet? Pengene vil bli brukt på korrupsjon, mangfold, meningsløse klimatiltak og politikerlønninger. Alderspensjonen for arbeidere ble nettopp inndratt uten stor offentlig debatt.

Ingen fikk inndratt pensjonen, å endre pensjonssystemet er Stortingets ansvar og noe de står fritt til å gjøre når som helst. Det var debatt både i og utenfor Stortinget og offentlig høring før dette ble vedtatt, så dette ble gjort på demokratisk vis.

Det vi bruker over statsbudsjettet er forventet avkastning av Oljefondet, så det vil ikke bli tomt. med det første. Uten reform av pensjonssystemet ville det blitt tomt og enda ville vi sittet igjen med en regning for fremtidige pensjoner, derfor ble det vedtatt av et bredt flertall på Stortinget, fra SV til Høyre som forstod viktigheten av dette.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (27 minutter siden):

Ingen fikk inndratt pensjonen, å endre pensjonssystemet er Stortingets ansvar og noe de står fritt til å gjøre når som helst. Det var debatt både i og utenfor Stortinget og offentlig høring før dette ble vedtatt, så dette ble gjort på demokratisk vis.

Det vi bruker over statsbudsjettet er forventet avkastning av Oljefondet, så det vil ikke bli tomt. med det første. Uten reform av pensjonssystemet ville det blitt tomt og enda ville vi sittet igjen med en regning for fremtidige pensjoner, derfor ble det vedtatt av et bredt flertall på Stortinget, fra SV til Høyre som forstod viktigheten av dette.

Enkelt sagt sier handlingsregelen at «statsbudsjettet årlig kan få tilført inntil 3 prosent av det Statens pensjonsfond utland (oljefondet) er verdt ved årets begynnelse».

Tidligere var tallet 4, men etter Thøgersen-utvalgets anbefalinger og perspektivmeldingen fra 2017, ble man enige om å legge til grunn en forventet realavkastning på 3 % i Statens pensjonsfond utland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ingen barn, betaler gjerne skatt for at andre skal få hjelp med barna sine, det kommer uansett meg til gode når jeg blir gammel, uten at det har noe å si. Skatt er et solidaritetsvirkemiddel så alle skal få dekket sine behov.

At det er mange utenlandske som føder på norske sykehus har jeg ingen problemer med, det er barn Norge trenger. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
qwerty11 skrev (På 11.3.2024 den 10:51 AM):

Nordmenn er et stakkarslig folkeslag. De bryr seg bare om penger og akseptanse fra folk som ikke er verdt en drit. De sier ikke sannheten fordi det har konsekvenser. Fuck dem og faen ta dem som angriper pga virtue signaling.

Hvem sier ikke sannheten? Hvilken sannhet? Hvilke konsekvenser?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...