Gå til innhold

har unge mennesker blitt dummere med åra?


Mr.M

Anbefalte innlegg

Forklaringen kan være at noen barn ikke har en normal utvikling og ikke eksponeres for alle disse læringselementene de fleste går gjennom i barndommen og da tipper jeg noen slike barn havner lettere på feil spor og kan finne på å gjøre noe dumt. Men det er bare en del av lærekurven uansett utfall og som regel går jo det bra. Ikke bra for unger å sitte foran PCen hele barndommen da får man en del opplagte huller i sin utvikling. Man må brenne seg før man lærer, hehe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Barn er ofte lettpåvirkelige. Vi gjorde dumme ting i skolegården for tretti år siden også, ofte "inspirert" av noen eldre søsken eller elever. Forskjellen i dag er vel at "inspirasjonen" kommer fra alle verdenshjørner, hele tiden, rett inn på telefonen. 

Det kan bli litt mye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Mr.M said:

jeg synes stadig man leser om helt idiotiske og farlige "utfordringer" som unge hiver seg på.

"Det var ikke sånn før i tiden" såvidt jeg kan erindre.

Var det evt. den såkalte Jackss serien på tv som var startskuddet for alt dette?

Virker som ungdom ikke kan være sammen uten at man hele tiden skal utfordre hverandre med et eller annet. Et merkelig sosialt fenomen.

Det er nok husken som har glattet over detaljene, samt egne erfaringer som trumfer historiekunnskapen. 

Det var vanlig å leke med dynamitt før, det var vanlig å leke med ammunisjon. Grunnen til at dette er redusert at man har begynt å låse det inn, nettopp fordi det var vanlig.   

Det startet overhodet ikke med Jackass. Sport, spill og utfordringer hadde oftere dødelig utfall for tusenvis av år enn i moderne tid. I vikingetiden var tautrekning over et bål, og man tapte når man brant seg. Tyrefekting har man drevet på med siden moderne tidsregning startet. Taperlaget i "the fisherman's joust"/"fisherman jousting" tapte livet, det spilte man for 4700 år siden i Egypt.

Jeg skjønner du synes at ungdom virker dummere nå, men det som har skjedd er at informasjonen om uheldig utfall har kommet nærmere deg. Bare det, det er hele forklaringen. 

Endret av tommyb
I cannae spell
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (17 minutter siden):

Folk scorer veldig mye høyere på IQ-tester nå enn da målingene begynte. Det er ingen grunn til å tro at mønsteret er annerledes for ungdommer. Så, nei, unge mennesker er ikke dummere nå enn før, tvert imot.

Så kan det sikkert diskuteres hvor mye resultatet fra en IQ-test betyr i denne sammenhengen

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, fivebigcities said:

Det er mulig at barndommen varer litt lenger nå, i motsetning til f.eks. på 30-tallet, slik at barnslighetene holder stand, men dummere tror jeg ikke at de er. Barn i dag er akkurat like dumme eller smarte som alltid har vært.

Husker å ha lest noe forskning på dette som kom frem til et fall i IQ på knapp 2 poeng per tiår de siste 100 årene eller noe i den stil.  Tror til og med der var en norsk/nordisk studie som pekte på det samme og mente miljømessige faktorer (alt fra tilsettningsstoffer i maten til alt vi omgir oss) kunne spille inn.

Hvis man skal vise til noe mer konkret kan man se på pensum i matte over de siste 50 årene.  Jeg vet at for .dk har dette blitt forenklet adskjellige ganger (broren min som er mattelærer og har måttet forholde seg til disse endringer i læringsplaner i tide og utide), og det er nå slik at på ~20 år har det man underviste i på nesthøyeste nivå på VGS blitt til det man nå underviser i på høyeste nivå...  og dette var ikke unormalt fikk han vite av kolleager som er nærmere pensjonsalderen; dette har vært en trend i mange tiår.   

Endret av tigerdyr
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

En er  ungdom lengre i dag. Husk at konfirmasjon  en gang var velkommen til å være voksen og ansvarlig....

I dag er man ungdom til man er 28-30 år. Da man er kvalifisert for ungdomspriser og tjenester til ungdom fram til den alderen. Så en kan i større grad tillate seg å være pubertal i vætenåte til man blir 30 i dag. 

Selv om flere utdanner seg blir vi litt "dummere" på allsidighet. Man  har beregnet og ser allerede økt behov fremover på ulike tjenester til hus og bolig. Altså økt behov for hendige personer som fikser ting. Dette ses, også i andre land. 

Ungdomstiden er annerledes nå enn for bare 30 år siden. Som nevnt er det mye fokus på kropp, pule damer, bygge kropp, vise fram kropp og press på kropp. Også mye mer egosentrisk fokus, unge nå har vokst opp med hva kan verden gjøre for meg.

Det er fortsatt mange kloke unge som ikke er med på dyrke seg selv bølgen. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 8/6/2022 at 8:49 PM, tigerdyr said:

Hvis man skal vise til noe mer konkret kan man se på pensum i matte over de siste 50 årene.  Jeg vet at for .dk har dette blitt forenklet adskjellige ganger (broren min som er mattelærer og har måttet forholde seg til disse endringer i læringsplaner i tide og utide), og det er nå slik at på ~20 år har det man underviste i på nesthøyeste nivå på VGS blitt til det man nå underviser i på høyeste nivå...  og dette var ikke unormalt fikk han vite av kolleager som er nærmere pensjonsalderen; dette har vært en trend i mange tiår.   

Sammenligningen hatler vel her?

Mange gikk ikke på VGS i gamle dager. Og mange av de som gikk på VGS såg også på det som et privilegium å ta artium. Det var vel også relativt strenge opptaks-krav? Nå er VGS i praksis obligatorisk og enkelte steder har man problemer med disiplinen. I gamle dager var det uaktuelt å ha problemer med disiplin. 

Lurer litt på om kjønns-relaterte faktorer også har betydning. Guttene har vel blitt enda "dummere" enn jentene?

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 8/6/2022 at 9:02 PM, plankeby said:

En er  ungdom lengre i dag. Husk at konfirmasjon  en gang var velkommen til å være voksen og ansvarlig....

I dag er man ungdom til man er 28-30 år. Da man er kvalifisert for ungdomspriser og tjenester til ungdom fram til den alderen. Så en kan i større grad tillate seg å være pubertal i vætenåte til man blir 30 i dag. 

Selv om flere utdanner seg blir vi litt "dummere" på allsidighet. Man  har beregnet og ser allerede økt behov fremover på ulike tjenester til hus og bolig. Altså økt behov for hendige personer som fikser ting. Dette ses, også i andre land. 

Ungdomstiden er annerledes nå enn for bare 30 år siden. Som nevnt er det mye fokus på kropp, pule damer, bygge kropp, vise fram kropp og press på kropp. Også mye mer egosentrisk fokus, unge nå har vokst opp med hva kan verden gjøre for meg.

Det er fortsatt mange kloke unge som ikke er med på dyrke seg selv bølgen. 

Er ikke uenig i at man er ung lengre i dag, men stusser på om man kan kalle det å bli dummere (ser " tegnene du bruker) på det praktiske. Kan det være at man velger hva man ønsker å  være god på / bruke tiden sin på? For meg og de jeg kjenner, så har man bevisst valgt å bruke mer tid på andre områder (teknologi / IT), på bekostning av at man ikke har fokusert like mye på det praktiske. Ser gode og dårlige sider med dette, men kanskje man kan kalle det ferdigheter fremfor kunnskap / intelligens? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 6.8.2022 den 16.08):

"Moren tror at sønnen har deltatt i en såkalt «Blackout challenge» på TikTok."

«The blackout challenge» går ut på å kvele seg selv, for så å filme det, og poste det på TikTok.

"Flere barn, alle under 15 år, har dødd i forsøk på å fullføre utfordringen"

https://www.vg.no/nyheter/i/v545Bm/archie-12-er-doed

jeg synes stadig man leser om helt idiotiske og farlige "utfordringer" som unge hiver seg på.

"Det var ikke sånn før i tiden" såvidt jeg kan erindre.

Var det evt. den såkalte Jackss serien på tv som var startskuddet for alt dette?

Virker som ungdom ikke kan være sammen uten at man hele tiden skal utfordre hverandre med et eller annet. Et merkelig sosialt fenomen.

Idiotien finner stadig nye utløp. Mange ungdommer uten erfaring eller kompetanse lærer dessverre bare på den harde måten

I min barndom var trafikkulykker med dødelig utgang mer vanlig, ofte pga fyllekjøring eller ungdommer som skulle tøffe seg.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Inspector said:

Idiotien finner stadig nye utløp. Mange ungdommer uten erfaring eller kompetanse lærer dessverre bare på den harde måten

 

Jeg husker den black-out utfordringen fra barneskolen (over 17 år siden, åhuffameg....).
Meningen var at kaldkvele seg selv, for så å få en euforisk opplevelse da man kviknet til igjen.
Heldigvis var jeg litt mer oppegående på den tiden enn de andre og hoppet glatt over det tullet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (På 6.8.2022 den 20.07):

Folk scorer veldig mye høyere på IQ-tester nå enn da målingene begynte. Det er ingen grunn til å tro at mønsteret er annerledes for ungdommer. Så, nei, unge mennesker er ikke dummere nå enn før, tvert imot.

bilde.png.8cf34ad1661f8e4a6257433b4c554755.png

Ta en titt på denne artikkelen:

https://www.sciencealert.com/iq-test-scores-are-getting-higher-but-are-humans-actually-getting-smarter

Tenker spesielt på passusen hvor det står om barn født før og etter 1975, spesielt i skandinavia. Så er det cherrypicking fra min side at jeg er født i 1974, og dermed bør sees på som høydepunktet av menneskelig utvikling :).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 timer siden):

Er ikke uenig i at man er ung lengre i dag, men stusser på om man kan kalle det å bli dummere (ser " tegnene du bruker) på det praktiske. Kan det være at man velger hva man ønsker å  være god på / bruke tiden sin på? For meg og de jeg kjenner, så har man bevisst valgt å bruke mer tid på andre områder (teknologi / IT), på bekostning av at man ikke har fokusert like mye på det praktiske. Ser gode og dårlige sider med dette, men kanskje man kan kalle det ferdigheter fremfor kunnskap / intelligens? 

Det er nok liten tvil om at breddekompetansen til dagens ungdom er langt høgare enn den var før. Tilgangen til internett og andre informasjonskanalar gjer at det er få tema som ein er heilt ukjent med, og det meste kan ein raskt skaffe seg grunnleggande kjennskap til, men dette går utover spisskompetansen.

Som du seier så er det ikkje nok tid til å fokusere på alt samtidig, og dette vil særleg den praktiske erfaringa lide under. Det tek mykje lengre tid å lære gjennom praktisk erfaring enn det er å lese ein artikkel som gir overfladisk forståing for arbeidet.

Det som kanskje er største problemet i dag er at dagens ungdom ikkje lenger har eit solid fundament av allmennkunnskap ettersom mange sjølv velger kva dei vil interessere seg i og lære. Dette gjer at ein del grunnleggande ting som alle burde kunne har falt ut, som til dømes korleis ein bakar brød, byttar vasslås eller sett opp eit månedsbudsjett som gir meining.

Eit anna moment når det gjeld praktisk kompetanse er at det i dag er mykje praktisk arbeid som ein rett og slett ikkje har lov til å utføre utan å ha fått særskilt opplæring. Ein skal ikkje prøve å bytte stikkontakt sjølv fordi det er fare for at du kan få støyt, og ein skal ikkje skru opp TVen for å sjå korleis den ser ut innvendig for då ryk garantien, osv. Så då ender vi fort opp med ungdom som har lest seg opp til korleis ein skal bygge ei garasje, men som på grunn av manglande erfaring ikkje klarer å treffe spikeren.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kan aldri tenke meg det er noen særlig forskjell.

Alle barn skal og bør gjøre dumme ting, det var en sport som gikk på hyperventilering til vi ca besvimte for å bli 'hypnotisert', man gned hodet på en fyrstikk mot huden til det ble (permanent) brannsår, skjøt med sprettert på biler etc. Idiotisk.

Det nye nå er vel publiserings-aspektet og belønningene i form av 'likes' som var mere lokal før i tiden. Det driver sikkert driver noen til enda lengre ytterligheter, men de lærer nok av det også. Syns litt (men bare litt) synd på ungene nå, virker som de har stadig mer å stresse med (har ikke egne barn).

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 6.8.2022 den 16.08):

jeg synes stadig man leser om helt idiotiske og farlige "utfordringer" som unge hiver seg på.

Der har du fasit, du driver stadig og leser om det, det gjorde vi ikke før. Man leser ikke om at navnløse og fullstendig anonyme idioter i gamledager festet et tau bak en bil og et akebrett til tauet og rasa rundt i skauen, men jeg vet at idioter gjorde det, rart de lever egentlig. Det er klart barn og unge er langt mer lettpåvirkelige enn voksne, så sånne idioter som lager f.eks tidepod challenges o.l  de burde jo straffes relativt hardt. 

Mange tror at det er mer vold og generell umoral i samfunnet i dag, det stemmer heller ikke, det er langt mindre, men man leser langt mer om det. 

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Akkurat det samme holdt 2-3-4 lka

Mr.M skrev (På 6.8.2022 den 16.08):

"Moren tror at sønnen har deltatt i en såkalt «Blackout challenge» på TikTok."

«The blackout challenge» går ut på å kvele seg selv, for så å filme det, og poste det på TikTok.

"Flere barn, alle under 15 år, har dødd i forsøk på å fullføre utfordringen"

https://www.vg.no/nyheter/i/v545Bm/archie-12-er-doed

jeg synes stadig man leser om helt idiotiske og farlige "utfordringer" som unge hiver seg på.

"Det var ikke sånn før i tiden" såvidt jeg kan erindre.

Var det evt. den såkalte Jackss serien på tv som var startskuddet for alt dette?

Virker som ungdom ikke kan være sammen uten at man hele tiden skal utfordre hverandre med et eller annet. Et merkelig sosialt fenomen.

Akkurat det samme husker jeg flere holdt på med når jeg gikk på barneskolen på 90-tallet, det er nok ikke noe nytt det her. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Mange tror at det er mer vold og generell umoral i samfunnet i dag, det stemmer heller ikke, det er langt mindre, men man leser langt mer om det. 

 

Viktig poeng.

Man skal også være forsiktig med tema gjennomsnitt på ulike sosiale faktorer. De en liten gruppe med store problemer, lager et feil gjennomsnitt.

Ungdom er mye mer ordentlig generelt i dag, til gjengjeld er det en gruppe unge som nå går veldig feil vei med mye og grov kriminalitet og rus. Sistnevnte får fokus i media, som nå må fylle på med nyheter 24/7.

Utvikling av harde kriminelle miljø er bekymringsfullt. 

En her på diskusjon minte meg på denne https://www.nrk.no/spesial/lyspunkt/k/gladnyheter

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...