Gå til innhold

Er menneskeheten på vei til undergangen?


Anbefalte innlegg

The Avatar skrev (1 time siden):

Men så har vi også gjort ein enorm innsats med å kutte i ozonøydeleggande gassar sidan då. Mange av gassane vart ulovlege på 80 talet og vart bytta ut med andre mindre skadelege gassar. Særleg klorfluorkarbonar som var mykje brukt i kjøleskap er no heilt ute av bruk og produksjon. 

Tillitsvarande høyrer du omtrent ikkje nokon som snakkar om sur nedbør lengre, dette er også eit problem som vi har fått orden på gjennom internasjonal satsing. 

Så det var eit reelt problem med eit stadig dårlegare ozonlag, men gjennom kunnskap og målretta tiltak så fekk ein snudd den farlege trenden, og no er ozonlaget meir eller mindre friskmeldt. 

Nei, ozonlaget er ikke friskmeldt, men kan kanskje være det rundt 2050 hvis nedgangen i KFK-gasser fortsetter. Disse gassene har en halveringstid på 40-50 år og hullet forsvinner dermed ikke over natten selv om vi helt slutter å slippe ut KFK-gasser.

Sur nedbør blir vi heller ikke kvitt sånn uten videre, selv om utslippene av svoveldioksyd er betydelig redusert. Klima-værstingene slipper fremdeles ut tonnevis. Og det skal ikke mere til enn noen dugelige vulkan-utbrudd før sur nedbør er tilbake på agendaen.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
shockorshot skrev (4 timer siden):

Dette er min graf fra nøyaktig samme nettsted, dataset og andre parametere.

image.thumb.png.e1464ecc21a0dcf3a388f1fab2954d1e.png

 

Gir et litt annet innblikk, synes du ikke?

Spørsmålet var om temperaturen har sunket de siste 6 og et halvt åra, hvilket jeg viste at den har 🙂

MSM kappes jo om forsøke å vise at det er rekordvarmt i år, hvilket det altså ikke er.
Ganske langt fra også.

Endret av Frank Olsen
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Vaniman said:

? Min egen personlige favoritt er forøvrig dommedagsfortellingen i bibelen, der noen utvalgte få stiger til himmelen.

Øøø, tror det står noe sånt som en "folkeskare", ett begrep ofte brukt om menneskemasser det er vanskelig å få overblikk over / telle.... ikke "noen utvalgte få" ....

Det står "Derreter så jeg en skare så stor at ingen kunne telle den. Av alle nasjoner og stammer, folk og tungemål. De stod forran tronen av Lammet...."

Du tenker kanskje på de 127000 du? Det er en historie om Israels 12 stammer...

Rett skal vel være rett og at du må rette på favoritten din.... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes retorikken her er så merkelig.
Det at klimaforskerne advarer om konsekvensene av menneskeskapt global oppvarming, og kommer med ulike hypoteser rundt effektene av en fortsatt utvikling i samme retning, er jo helt fullstendig i tråd med oppgaven de er satt til.
At noen dermed tolker disse scenarioer til å bety dommedag, fører jo ikke automatisk til at hele feltet kan avvises på et slikt grunnlag.
At såkalte dommedagsprofeter og svovelpredikanter er/har vært en ting, gjør ikke dermed klimaforskning illegitim, bare fordi noen synes funnene høres dommedags-aktige ut.

Det er som å si at måneferden må være umulig fordi det er skrevet for mange sci-fi-historier om det tidligere.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (På ‎19‎.‎07‎.‎2022 den 18.25):

Global oppvarming som fører til dødelige hetebølger, pandemi, matkrise, energikrise, krig og terrorisme.... Er disse tegn på at menneskeheten om 100 år vil slutte å eksistere? 

Her må det sies veldig høy;

Klimaendringer ødelegger menneskelige sivilisasjoner. Dette har vært dokumentert gjentatte ganger i flere årtusener, med mayasivilisasjonen som det meste gjenkjennelige eksemplet, en burde hente fram bøkene etter Jared Diamond, for nordmenn flest burde det være viktig å lære at Island kunne ha blitt tømt for menneskelig bosetting om det ikke var for kornskipene i 1200-1900 perioden. Island var en grønn og fruktbar øy med mye skog og vegetasjon da norske innflyttere kom dit på vikingskipene, knapt tre århundrer senere begynner det bli matmangel etter hvert som mer og mer av øya forvandles til ødemark. Dette skyldes klimaendringer som var utløst av menneskelig rovdrift gjennom nedhugging, husdyrhold som sau og geiter og åkerdyrkning i sårbar jordsmonn.

Det samme hendt overalt der menneskene før eller senere endret betingelsene for de lokalklimatiske forholdene.

Hittil var dette lokalt. I dag skjer det globalt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (På 19.7.2022 den 18.25):

Global oppvarming som fører til dødelige hetebølger, pandemi, matkrise, energikrise, krig og terrorisme.... Er disse tegn på at menneskeheten om 100 år vil slutte å eksistere? 

Nei, selvfølgelig ikke. Menneskeheten har aldri hatt det bedre. Muligheten til å øyeblikkelig dele enhver motgang på internett har ført til at alskens småtterier blir overrapportert og blåst ut av proporsjoner. Sannheten er at vi er tryggere, rikere, smartere og lever lenger enn noensinne.

We have more disposable income
We’re smarter
We are living longer
We are safer
We are freer
We are richer
Birth rates are falling
Nature is rebounding

- Steven Pinker

Kilde: https://nypost.com/2018/03/03/9-charts-that-prove-theres-never-been-a-better-time-to-be-alive/

Endret av KarvaBlad
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Steven Arthur Pinker (born September 18, 1954)[2][3] is a Canadian-American cognitive psychologist, psycholinguist, popular science author and public intellectual. He is an advocate of evolutionary psychology and the computational theory of mind.[4][5][6][7]

kul fyr, men den lista som Karvablad har postet hjelper jo ingen verdens ting

jeg tenker at vi i dette århundre vil møte på flere kriger som enten er om vann, resurser .. eller politisk hete som resulterer i krig ( eks kina og taiwan, vesten mot østen)

det vil bli dyrt med mat og elektronikk, bil

energiprisene vil øke sterkt

insekter vil dø ut, jord blir til sand, får ikke matjord

pandemier

økt mikroplast og redusert helse hos mennesker

fisk full av mikroplast og tungmetaller

koralrev forsvinner

massedød av arter

bare å se på nyhetene hvor fort det har økt siste 15 år med katastrofale miljøkriser

kina og india med sin perverse høye innbyggertall, joda en god del lever med lite fotavtrykk, men xx % av disse lever med middelklasse standard +, og de fattige vil følge etter. Alle vet det ,men ingen sier noe, de må redusere befolkningen sin betraktlig, helst med 80%.

dere merket kanskje hvor fort ting gikk til helvete med korona pandemien? hvor fort man hadde en vanlig hverdag til det ble hamstring av mat og kjøledisker og annet survival dedikert resurser? evey man for himself

vi kommer til å se slikt igjen men med et stygt utfall. min familie er på flyttefot snart og ser etter bolig som er mer for seg selv og med større eiendom, nettopp fordi man bør være forberedt. de inne i byene er nok "fucked" .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheAvatar skrev (9 timer siden):

dere merket kanskje hvor fort ting gikk til helvete med korona pandemien? hvor fort man hadde en vanlig hverdag til det ble hamstring av mat og kjøledisker og annet survival dedikert resurser? evey man for himself

Gikk ting "til helvete" under koronapandemien? Nei, det var vel historiens best taklede krise noensinne, ny vaksine utviklet på rekordtid, 12 milliarder vaksinedoser satt på under to år, relativt få døde, ingen hamstring (i Europa i hvert fall, USA er noe for seg selv), eksemplarisk oppførsel av den store majoriteten med tanke på social distancing, hjemmkontor og munnbind. Å si at ting "gikk til helvete" under korona, er fullstendig historieløst og rett og slett feil.

Endret av KarvaBlad
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, KarvaBlad said:

Gikk ting "til helvete" under koronapandemien? Nei, det var vel historiens best taklede krise noensinne, ny vaksine utviklet på rekordtid, 12 milliarder vaksinedoser satt på under to år, relativt få døde, ingen hamstring (i Europa i hvert fall, USA er noe for seg selv), eksemplarisk oppførsel av den store majoriteten med tanke på social distancing, hjemmkontor og munnbind. Å si at ting "gikk til helvete" under korona, er fullstendig historieløst og rett og slett feil.

"... vi kommer til å se slikt igjen men med et stygt utfall" ..

 

tenkte folk forstod hva jeg mente, men jeg kunne nok skrevet det bedre

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Økt polarisering mellom folkegrupper, religion og kultur er nok fremtiden i Europa.

I de neste 100 år vil vi se store kulturendringer og store motpoler i hva man kaller frihet. Særlig religiøs konservatisme, som vi ser en økning av.

Når visse religiøse familier får tre ganger så mange barn (slik det er nå), må man innføre muslimske religiøse prinsipper som en del av demokratiet. Altså segregering mellom kvinner og menn sin rett i samfunnet osv. De verdier vi har i dag om likestilling vil forsvinne. Dette betyr ikke at samfunnet går under, men fremtiden vil bli sterkt annerledes enn dagens samfunn i Europa. Trolig mer likt det vi ser i Iran, Irak, Syria og Saudi Arabia.

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (På 20.7.2022 den 4.39):

Spørsmålet var om temperaturen har sunket de siste 6 og et halvt åra, hvilket jeg viste at den har 🙂

MSM kappes jo om forsøke å vise at det er rekordvarmt i år, hvilket det altså ikke er.
Ganske langt fra også.

Temperaturen fluktuerer sjølvsagt, men om du studerer grafen over lengre tid enn seks år så vil du sjå at det ikkje er unormalt at den går ned i perioder, til og med lengre enn seks år. Du kan ikkje sjå på kun seks år og påstå at det går nedover når trenden siste 100 år går oppover. Det blir som å sjå på nedadgåande temperatur ei veke i mai og påstå at sommaren er over.

Kva som skjer dei neste ti åra veit du ingenting om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (På 19.7.2022 den 19.24):

Man kan ikke skylde de siste dagers hetebølge på den globale oppvarminga.

Kloden er kaldere enn den har vært på seks år, og temperaturen kommer til å synke ytterligere de neste tiåra.
Så det er i alle fall ikke den globale oppvarminga som kommer til å ta knekken på menneskeheten.

image.png.f1d8bc2ddb3cfb2bf811bc2f3b243f8e.png

2021 fulgte opp med å være det blant de 7 varmeste årene siden målingene begynte. 

Januar 2022 var blant de 6 varmeste noen gang målt. Mars 2022 var blant de 5 varmeste noen gang målt. Så, så langt er ikke trenden veldig positiv... 

https://climate.nasa.gov/vital-signs/global-temperature/

Så, jeg kunne tenkt meg å sett hvor du fant ut at trenden tilsier at kloden er på vei til å bli kaldere?

Hvis du har sikker data på det så er det jo helt supert, men jeg vil gjerne se den. 

Eller er det bare en gjentakelse av den samme påstanden som kom etter 1998, basert på enkel synsing? 

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Zeph said:

Kva som skjer dei neste ti åra veit du ingenting om.

Det er noen som har innsikt i hva som generelt kommer til å skje med klimaet de neste hundretusenvis av år. De regner med at den neste istiden blir forsenket hundretusenvis av år.

"anthropogenic forcing from increased greenhouse gases is estimated to potentially outweigh the orbital forcing of the Milankovitch cycles for hundreds of thousands of years." Kilde.

450px-Ice_Age_Temperature.png

 

Lenke til kommentar

Da vil alle, undervannsbassengene vaare, vaere toemt.

Disse kjempestore resovarene, ligger under, mangen av de viktigste dyrkeomraadene, vi har. De inneholder saa store mengder, med ferskvann, at det er mer der, enn i alle elvene, innsjoene og vannene, vi har her, paa jorden.

Disse kjoerer vi knallhardt, der vi suger opp til vanning, plastflaskevann, osv.

 Vannborreselskapene, gjoer det godt. de borrer bare dypere og dypere og det vil ta vanvittig lang tid, foer disse blir, naturlig, fylt opp igjen. 4000 aar, regnet de paa et av dem.

De fleste av dem, har kort tid igjen, foer de er tomme, mener jeg saa 2030 - 40 tallet paa noen av dem.

Hvis vi tar det, som ligger under en del av Usa, som eksempel, saa brukes 80% til kjoettproduksjon. Kjoettproduksjon er destruktivt, dyrker man groennsaker og korn, paa, det samme arealet, faar man fem til ti ganger mer mat, en hvis hvis man dyrker dyrefor, freks.

Saa naar de er tomme, er vi, virkelig ute og kjoerer.

Angaaende kjoettproduksjon, saa er det altsaa, ikke bare kuprompen, det handler om, men mye mer en det. Skal vi i det hele tatt, ha en sjanse, maa vi kutte kjoettproduksjonen og selvfoelgelig, produksjonen av meierivarer. Sliter litt med det siste, skal jeg vaere aerlig, elsker ost og melk.

Hamp planten, kan hjelpe oss. Den drar mye mindre naering og vann ut av jorda, enn bomullplanten, freks, saa klesvalget vaares kan ogsaa bli viktig. En kan ogsaa lage, "plastikk" av hamp, som foelger naturens gang og raatner bort, naar den kastes, uten aa bli til microplast.

Dette er bare en liten flik av alle de problemene, vi har. Jeg tror at vi er langt over tippepunktet, paa mangen av dem. Vet ikke om jeg vil gi menneskerasen 50 aar, en gang.

Menneskerasen, er for ondskapsfull, graadig og destruktiv, til aa fikse dette.   

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

History has a story of repeating itself. Alt vi har nå, det har vi sett før. 

Det eneste som er sikkert med livet er at vi alle en dag kommer til å dø. Fra sekundet livet eksisterte på jorden var det allerede på vei mot undergangen. 

Innovasjon kommer til å løse kriser, men også skape nye utfordringer. Og slik kommer livet til å danse videre. Svaret mitt er derfor nei, jeg tror ikke menneskeheten er i sluttfasen. At det kommer til å bli tøft fremover og "de sterkeste vil overleve?" Definitivt! Tror jeg at jeg kommer til å være blant de heldige? Nope. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...