Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Tunfisk1 skrev (På 9.7.2021 den 16.19):
Stillingstittel: Seniorutvikler
Sektor: Privat
Erfaring:  ca 10 år
Sertifisering: Ingen
Arbeidsoppgaver: Utvikling - fullstack/backend Java
Utdanning: Master
Årsinntekt: 923.000 + overtid 
Goder: De vanlige (mobil, PC, helseforsikring, mer ferie +++)
Alder: 35
Sted: Oslo
 
Stillingstittel: Seniorutvikler
Sektor: Privat
Erfaring:  11 år
Sertifisering: Ingen
Arbeidsoppgaver: Utvikling - backend Java/Kotlin
Utdanning: Master
Årsinntekt: 991.000 + overtid 
Goder: De vanlige (mobil, PC, helseforsikring, mer ferie +++)
Alder: 36
Sted: Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest f6aa4...d82
NoTrace skrev (19 timer siden):

800k som Service Delivery Lead er nok bra. Kjenner flere i slike roller som ligger fra 675 - 800k, så så vidt jeg vet er det nok i øvre sjiktet.
Men disse har ikke personalansvar, så dersom det er tilfellet er nok snittet høyere. 

Jeg vil tro du har en bedre fremtid i IT drift/konsulent/rådgiver sfæren enn i en SDL rolle. Mye av jobben til SDL er å prøve å gjøre kunden fornøyd, til tross for at man ikke leverer i henhold til kontrakt, samt. utarbeide supportprosesser og slikt for å bedre/effektivisere supportmodellen osv. Det er en lite takknemlig jobb, og for arbeidsgivers perspektiv er det ofte ansett som et nødvendig onde (vi klarer ikke å levere på kontrakt, så vi ansetter noen som kan følge opp kunden tettere som et forsøk på å roe dem ned). I så måte er det også vanskelig å stige godt i lønn uten å bytte stilling igjen, ettersom det blir ansett som en utgiftspost som genererer lite verdi (til tross for at SDLen kan gjøre en helt strålende jobb med kundene og prosessene rundt).

Nå kan det hende andre har andre erfaringer med denne typen rolle, og definisjonen er jo løs på disse titlene, så du må jo også kvalitetssikre at det er en slik rolle du snakker om å potensielt gå inn i.

Som tidligere leder av denne funksjonen, så er jeg ikke enig i fremstillingen din. Såklart har man kunderelasjoner der hvor kvalitet ikke er iht til ønsket kvalitet, og en del av dette arbeidet faller(dessverre) på SDL/SDM-funksjoner, men dette er også en salgsrettet funksjon hvor man ønsker å "bjuda på mer av butikken", men også å bygge forholdet kunde-leverandør over tid. Det finnes mange avtaler(særlig mot stat, helse og kommune) hvor man er låst ift hva man kan tilby av tjenester ut over opprinnelig avtale. Der handler det selvfølgelig i stor grad å optimalisere leveransen, men dette er også avtaler hvor det kan være hensiktsmessig å ha en dialog med kundene om hva man kan tilby, hvordan man som leverandør ser at markedet utvikler seg og hvordan kunden (kanskje) bør stille seg iht til en eventuell anskaffelse. 

Lønnsmessig så er du ganske på point, med en tidligere start-stretch. 🙂

Anonymous poster hash: f6aa4...d82

Lenke til kommentar

Det vil nok variere mellom bedrifter. Jeg har ikke jobbet direkte med det selv, men har hatt flere bekjente og kollegaer i slike roller i flere av de største konsulentbedriftene innen IT i Norge, så jeg har jo ikke det største grunnlaget.

Du nevner at det er en salgsrettet funksjon, og det er nok noe jeg ikke har sett så mye til med det jeg har kjennskap til. Fra mitt perspektiv har det vært en ekstra supportrolle for kontraktsmessige brudd (eskaleringer rundt SLA, tidsforbruk, kvalitet osv.)

Fint å få litt perspektiver fra en med mer inngående erfaring i rollen 👍

 

Lenke til kommentar
Gjest f723f...12d

Er det et rødt flagg at konsulent-selskapet man skal starte å jobbe for har blitt kjøpt opp/slått sammen med et annet selskap?

Som konsulent burde prosjektene ha mest å si, er jo der man sitter, og at selskapet blir større gjør jo at de kanskje får tilgang på flere prosjekter. Men det kan jo også være litt ustabilitet eller dårlig stemning etter en slik situasjon. Slike nyheter gjør at man må tenke seg om føler jeg.

Anonymous poster hash: f723f...12d

Lenke til kommentar
Gjest f723f...12d skrev (22 minutter siden):

Er det et rødt flagg at konsulent-selskapet man skal starte å jobbe for har blitt kjøpt opp/slått sammen med et annet selskap?

Ville ikke tenkt at det i seg selv er et problem, men det er jo klart at verdier, ledelse osv. kan bli endret fra det du ble presentert fra før. For alt du vet blir det jo bedre. 

Men min mening er at ved å jobbe i store, børsnoterte konserner f.eks. så sitter man bare å fyller lommene til aksjonærer og ledere langt unna deg selv. Det er jo bare å se på din egen timepris ut i forhold til hva du selv tjener. Skal man tjene de virkelige summene så må man inn på eierside, og veien dit er milevis lenger i et større selskap. 

Endret av Buddy Dakota
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Buddy Dakota skrev (På 24.8.2022 den 14.12):

Ville ikke tenkt at det i seg selv er et problem, men det er jo klart at verdier, ledelse osv. kan bli endret fra det du ble presentert fra før. For alt du vet blir det jo bedre. 

Men min mening er at ved å jobbe i store, børsnoterte konserner f.eks. så sitter man bare å fyller lommene til aksjonærer og ledere langt unna deg selv. Det er jo bare å se på din egen timepris ut i forhold til hva du selv tjener. Skal man tjene de virkelige summene så må man inn på eierside, og veien dit er milevis lenger i et større selskap. 

Dette er min erfaring også. I tillegg bruker de ofte mye penger på å gjøre seg attraktive for unge arbeidstakere, typ. "goder", "fri bar", "firmahytter" etc., antakelig for at de ansatte skal synes det er "kult" å jobbe der, slik at de slipper å betale dem bedre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg kommer til å gå fra en standard teknisk rolle til en "lead" rolle med ansvarområder innenfor det operasjonelle (devops-ish), fagmiljø, administrasjon, prosjektutvikling/scoping (inkl. kommersiell verdi av prosjekter). Har i praksis gjort dette i en periode nå, men det skal nå da bli en faktisk stillingsendring. Jeg har ikke og kommer ikke til å ha personalansvar. Noen tanker om hvor stor lønnsøkning jeg bør forvente? Ligger for øyeblikket litt under 900.

Lenke til kommentar
forsøkskanin skrev (10 timer siden):

Ser ut til at jeg kommer til å gå fra en standard teknisk rolle til en "lead" rolle med ansvarområder innenfor det operasjonelle (devops-ish), fagmiljø, administrasjon, prosjektutvikling/scoping (inkl. kommersiell verdi av prosjekter). Har i praksis gjort dette i en periode nå, men det skal nå da bli en faktisk stillingsendring. Jeg har ikke og kommer ikke til å ha personalansvar. Noen tanker om hvor stor lønnsøkning jeg bør forvente? Ligger for øyeblikket litt under 900.

Så ala noe som en "cloud evangelist"? 

Realistisk er nok 1.1-1.2, men hadde ikke blitt overrasket om du blir lowballa da du gjør samme jobben nå veldig mye rimeligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (På 25.8.2022 den 19.47):

Dette er min erfaring også. I tillegg bruker de ofte mye penger på å gjøre seg attraktive for unge arbeidstakere, typ. "goder", "fri bar", "firmahytter" etc., antakelig for at de ansatte skal synes det er "kult" å jobbe der, slik at de slipper å betale dem bedre. 

Jeg er enig i resonnementet, men du er kanskje litt kynisk. De ønsker å tiltrekke unge arbeidstakere med en kul arbeidsplass i stedet for å være eksepsjonelle på lønn. Dessverre så pleier slike goder å bare være tull uansett da det aldri fostres kultur til å benytte seg av lekerommene uten å føles ut som en slacker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest f723f...12d

Hvilke tillegg er det vanlig å få når man må reise bort på jobb? Snakk om en tur på et sted mellom 3-10 dager, innenlands, med overnatting. Må vel få dekt bosted (hotell eller noe liknende). Diettpenger er vel også vanlig, men er det eneste kompensasjonen man får for å være bortreist hele døgnet? Virker som ganske lite kompensasjon med tanke på at man ikke får vært hjemme med familie, går glipp av trening osv.

Nå er det kun et engangstilfelle for meg så det bryr ikke meg så veldig mye, men hører jo at flere i dette yrket reiser en del. De kanskje bare har en høyere lønn som kompensasjon for mye reising?

Anonymous poster hash: f723f...12d

Lenke til kommentar
Gjest f723f...12d skrev (12 minutter siden):

Hvilke tillegg er det vanlig å få når man må reise bort på jobb? Snakk om en tur på et sted mellom 3-10 dager, innenlands, med overnatting. Må vel få dekt bosted (hotell eller noe liknende). Diettpenger er vel også vanlig, men er det eneste kompensasjonen man får for å være bortreist hele døgnet? Virker som ganske lite kompensasjon med tanke på at man ikke får vært hjemme med familie, går glipp av trening osv.

Nå er det kun et engangstilfelle for meg så det bryr ikke meg så veldig mye, men hører jo at flere i dette yrket reiser en del. De kanskje bare har en høyere lønn som kompensasjon for mye reising?

Anonymous poster hash: f723f...12d

Ja, det er jo selvforklarende at mye reising skal kompenseres. Det er jo svært uheldig.

Lenke til kommentar
18 hours ago, Guest f723f...12d said:

Hvilke tillegg er det vanlig å få når man må reise bort på jobb? Snakk om en tur på et sted mellom 3-10 dager, innenlands, med overnatting. Må vel få dekt bosted (hotell eller noe liknende). Diettpenger er vel også vanlig, men er det eneste kompensasjonen man får for å være bortreist hele døgnet? Virker som ganske lite kompensasjon med tanke på at man ikke får vært hjemme med familie, går glipp av trening osv.

Nå er det kun et engangstilfelle for meg så det bryr ikke meg så veldig mye, men hører jo at flere i dette yrket reiser en del. De kanskje bare har en høyere lønn som kompensasjon for mye reising?

Anonymous poster hash: f723f...12d

Hos oss får vi også 4 timer fleksitid for hvert døgn man er borte. Uansett hvor mye du jobber.
5 dager = 20 timer fleksitid.

Lenke til kommentar
Gjest f723f...12d skrev (19 timer siden):

Hvilke tillegg er det vanlig å få når man må reise bort på jobb? Snakk om en tur på et sted mellom 3-10 dager, innenlands, med overnatting. Må vel få dekt bosted (hotell eller noe liknende). Diettpenger er vel også vanlig, men er det eneste kompensasjonen man får for å være bortreist hele døgnet? Virker som ganske lite kompensasjon med tanke på at man ikke får vært hjemme med familie, går glipp av trening osv.

Nå er det kun et engangstilfelle for meg så det bryr ikke meg så veldig mye, men hører jo at flere i dette yrket reiser en del. De kanskje bare har en høyere lønn som kompensasjon for mye reising?

Anonymous poster hash: f723f...12d

Jeg ble nylig oppfordret av ledelsen til å dra på en firedagers konferanse, som attpåtil strakk seg over en helg. Informerte dem om at jeg da ville ta halvannen ukes ekstra ferie som kompensasjon, og da var det plutselig ikke så viktig lenger. 😜

Det skulle bare mangle at man blir kompensert på et vis, med mindre reisen er utelukkende lystbetont. Men har opplevd veldig ulik praksis rundt dette. Noen steder blir det presentert som et gode at man får reise.

Lenke til kommentar
Gjest f723f...12d skrev (20 timer siden):

Hvilke tillegg er det vanlig å få når man må reise bort på jobb? Snakk om en tur på et sted mellom 3-10 dager, innenlands, med overnatting. Må vel få dekt bosted (hotell eller noe liknende). Diettpenger er vel også vanlig, men er det eneste kompensasjonen man får for å være bortreist hele døgnet?

Jeg reiser mye, og praksis her er der at man får betalt for reisetid frem til hotellet/arbeidssted(minus en halvtime som man uansett ville brukt til sitt vanlige kontor), selve arbeidsdagen, men fritid på reisested er ikke betalt. Det synes jeg er fair. Ja, man er borte fra hjem/familie, men å gå på restaurant, museum eller annen fritid er ikke betalt selv om man er borte fra familie. Mat skal man få dekket. Enten via reiseregning eller diettpenger per dag.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Ang reise, jeg har reist veldig mye. Det jeg har opplevd er:

Kompensasjon for reisetid:

-stort sett alle timer fra jeg går ut døren til jeg er på arbeidssted/hotel. Noen unntak har vært faste tider bestemt på lokasjon.

Diett:

Etter staten sine satser

Kompensasjon for reise:

Typisk ett tillegg på arbeidstimer eller pr dag. Her spriker det mest, noen har ikke dette mens andre har. Jeg mener dette er ett minimum, altså en får noe igjen for tiden en gir til arbeidsgiver utenfor hjemmet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
koots skrev (På 22.12.2021 den 9.08):
Fikk en liten ordinær lønnsøkning i sommer og helt plutselig en litt større ekstraordinær nå rett før jul så kan oppdatere:
 
Stillingstittel: Systemutvikler
Sektor: Privat
Sted: Oslo
Erfaring: 3,5 år
Utdanning: Master i Informatikk
Årsinntekt: 702 000 + mobil, internett, trening. Vaktordning til jul og påske som er av typen "vær maks 30 min fra laptopen din", så kan fint gå turer osv.
 
Ikke så fornøyd med arbeidsoppgavene om den siste tiden og hva jeg kommer til å ha fremover, men skal i permisjon om to måneder frem til august og har egentlig vurdert en stund å se etter noe annet, men tror det blir alvor av det da.

Tok meg selv på ordet og byttet jobb i permisjon. Fristet lite å dra tilbake til samme arbeidsgiver.

Stillingstittel: Software Engineer
Sektor: Privat
Sted: Oslo
Erfaring: 4 år
Utdanning: Master i Informatikk
Årsinntekt: 800 000 + innkjøp av mobil, støtte til trening. Aksjeopsjoner
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest 6d777...298 skrev (23 timer siden):

Hvor mye bør en backend utvikler + product manager for to teams tjene I året?

Anonymous poster hash: 6d777...298

I det minste mer enn utviklerne i samme bedrift. Det er en betydelig mer krevende jobb. Langt ifra alle har kapasitet til å kombinere hands-on utvikling og ledelse i en og samme stilling.

Hva det betyr i form av kroner og øre avhenger av flere faktorer, men man havner fort rundt millionen mange steder i dagens marked vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...