Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
xaco skrev (Akkurat nå):

Kanskje det de omsetter for, men ikke det de sitter igjen med. Staten skal ha sin del av kaka før du kan ta de ut som lønn eller utbytte.

Jeg snakker om omsetning ja. Når vi snakker om årsinntekt i Norge mener vi før skatt.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Stvgr said:

Jeg snakker om omsetning ja. Når vi snakker om årsinntekt i Norge mener vi før skatt.

Du kan jo ikke sammenligne omsettning i et AS med hva du som lønnsmotaker får brutto. Da må jeg i såfall begynne å regne med arbeidsgiveravgiften, pensjonsutgifter, sosiale utgifter etc når jeg oppgir lønn som arbeidstaker. Det er alle utgifter som du som selvstendig må ut med. For ikke å snakke om selskapsskatt og andre utgifter som regnskapsfører og forsikringer etc.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (18 minutter siden):

Men frilansere har jo mye mer å betale enn kun skatt, så det blir jo ikke helt riktig sammenligning. 

 

xaco skrev (9 minutter siden):

Du kan jo ikke sammenligne omsettning i et AS med hva du som lønnsmotaker får brutto. Da må jeg i såfall begynne å regne med arbeidsgiveravgiften, pensjonsutgifter, sosiale utgifter etc når jeg oppgir lønn som arbeidstaker. Det er alle utgifter som du som selvstendig må ut med. For ikke å snakke om selskapsskatt og andre utgifter som regnskapsfører og forsikringer etc.

Sant nok. Og jeg overdriver helt sikkert når jeg sier at snittet er 2,1M.

Men har man timerate på 1300 og jobber 1750 timer i året omsetter man for rundt 2,2M etter at evt. provisjon til formidlerbyrå er trukket fra. Det gir rundt 1,2M utbetalt dersom man tar ut maks lønn og utbytte. Noe som ville tilsvart en vanlig bruttoinntekt på 2M. Trekk fra litt for ymse utgifter og man er fortsatt ikke veldig langt unna.

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Phantom Software said:

Nope, ren bs, det vet jeg at det ikke er. 

Vel, personlig fakturerte jeg for 2,7M og tok ut 2,1M i vanlig lønn siste år.  Resterende gikk dels til de skatter et AS må betale inkl pensjonsinnbetaling og la også litt ligge igjen i selskapet til dekning av utstyr og annet som lønner seg å kjøpe gjennom selskapet.  Jeg vet ikke hva som er snittet, men som jeg opprindelig skrev, dyktige folk kan fint gjøre det samme som jeg og jeg skjønner ikke hvorfor man skulle ta seg til takke med halvparten eller enda mindre ved å la seg ansette i det offentlige, men så er jo folk også forskjellige. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, tigerdyr said:

Jeg vet ikke hva som er snittet, men som jeg opprindelig skrev, dyktige folk kan fint gjøre det samme som jeg og jeg skjønner ikke hvorfor man skulle ta seg til takke med halvparten

Snittet er mindre 😉 Sikkert litt forskjellig basert på teknologi man retter seg mot og om hvor vidt man har sugerøret ned i statskassa eller ikke. Men har forhandlet med veldig mange selvstendig innleide, så har ok pekepinn for min sektor iallfall.

Selv har jeg regnet grundig på det, og har så mange goder i tillegg til lønn at det er mindre forskjell om jeg går selvstendig, men hovedårsak er rett og slett at jeg har svært hyggelige kollegaer og stort miljø med mye aktivitet på fritiden også via jobb / kollegaer, så det er verdt mye mer enn hva jeg kunne fått av å være selvstendig.

Lenke til kommentar
16 hours ago, tigerdyr said:

Vel, personlig fakturerte jeg for 2,7M og tok ut 2,1M i vanlig lønn siste år.  Resterende gikk dels til de skatter et AS må betale inkl pensjonsinnbetaling og la også litt ligge igjen i selskapet til dekning av utstyr og annet som lønner seg å kjøpe gjennom selskapet.  Jeg vet ikke hva som er snittet, men som jeg opprindelig skrev, dyktige folk kan fint gjøre det samme som jeg og jeg skjønner ikke hvorfor man skulle ta seg til takke med halvparten eller enda mindre ved å la seg ansette i det offentlige, men så er jo folk også forskjellige. 

Hva er timeprisen din?

Lenke til kommentar
Gjest 999ca...244

Hei

Får tilbud om senior sky arkiktekt hos sopra steria i løpet av uka  (ikke i Oslo, men annen stor by).

Har 6 års erfaring, en bachelorgrad. 

Hva bør jeg godta her? Har i dag ca 680 000 grunnlønn + Vakt (90 000kr i året) i statlig bedrift. 

Anonymous poster hash: 999ca...244

Lenke til kommentar
Gjest fbcf1...efa

Noen som vet hva jeg kan forvente med bachelorgrad i informasjonsvitenskap i Bergen? Er det på lik linje med andre IT utdanning? Jeg spør fordi studiet har ikke bachelor oppgave.

Anonymous poster hash: fbcf1...efa

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Guest 999ca...244 said:

Hei

Får tilbud om senior sky arkiktekt hos sopra steria i løpet av uka  (ikke i Oslo, men annen stor by).

Har 6 års erfaring, en bachelorgrad. 

Hva bør jeg godta her? Har i dag ca 680 000 grunnlønn + Vakt (90 000kr i året) i statlig bedrift. 

Anonymous poster hash: 999ca...244

Vil anta rundt 900 i grunnlønn + noe fellesbonusordning. Har du indikerte noe selv til dem?

Endret av NoTrace
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (6 minutter siden):

Vil anta rundt 900 i grunnlønn + noe fellesbonusordning. Har du indikerte noe selv til dem?

Enig, jeg tenker også at rundt 900-950 ca er nivået du kan sikte deg inn på. Du er nok erfaren nok til at 2S kanskje tilbyr deg Manager-nivå, da har du bonusmodell istedenfor overtid. 

Lenke til kommentar
Gjest 999ca...244
NoTrace skrev (16 minutter siden):

Vil anta rundt 900 i grunnlønn + noe fellesbonusordning. Har du indikerte noe selv til dem?

Ok, var en del høyere enn det jeg trodde, tenkte rundt 800 000 selv, men da har jeg litt forhandlingspotensiale. takk!

 

 

Thomas_H skrev (9 minutter siden):

Enig, jeg tenker også at rundt 900-950 ca er nivået du kan sikte deg inn på. Du er nok erfaren nok til at 2S kanskje tilbyr deg Manager-nivå, da har du bonusmodell istedenfor overtid. 

Ok, interessant, takk for at du deler.

Anonymous poster hash: 999ca...244

Lenke til kommentar
Gjest 73ae4...76f

Stillingstittel: Senior Utvikler (fullstack)
Sektor: Privat
Erfaring: 9år
Alder: 35
Utdanning: Bachelor Informatikk, Fagbrev
Sted: Oslo
Lønn: 850k + bonus (70k-150k)

Byttet for under ett år siden. Føler jeg ligger lavt og kanskje ikke gjorde hjemmeleksen min når jeg byttet. Liker stedet godt å kunne tenkt meg å bli en stund, så det er svært ergelig hvis dette skal bli en showstopper.

De 9 årene er ren utviklererfaring, men har også noen år før dette hvor jeg jobbet innen drift som jeg absolutt føler er relevant erfaring i dagens rolle.
 

Anonymous poster hash: 73ae4...76f

Lenke til kommentar
Gjest 73ae4...76f skrev (25 minutter siden):

Stillingstittel: Senior Utvikler (fullstack)
Sektor: Privat
Erfaring: 9år
Alder: 35
Utdanning: Bachelor Informatikk, Fagbrev
Sted: Oslo
Lønn: 850k + bonus (70k-150k)

Byttet for under ett år siden. Føler jeg ligger lavt og kanskje ikke gjorde hjemmeleksen min når jeg byttet. Liker stedet godt å kunne tenkt meg å bli en stund, så det er svært ergelig hvis dette skal bli en showstopper.

De 9 årene er ren utviklererfaring, men har også noen år før dette hvor jeg jobbet innen drift som jeg absolutt føler er relevant erfaring i dagens rolle.
 

Anonymous poster hash: 73ae4...76f

Du trives og tjener bra så ser ikke helt problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...