Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

MrL skrev (20 minutter siden):

Jeg føler 7-800K akkurat er nok til å leve et helt ok+ liv, ikke noe mer. Man bør ikke slite økonomisk, og man kan kjøpe seg ting man har lyst på innenfor det som er moderat priset. 

Men samtidig hvis man bor i Oslo i dag og skal ha seg en grei stor leilighet og en fin bil, er det null problem å bruke opp den lønna. Så det blir nok veldig individuelt. 

 

 

 

Ja lokkasjon er viktig, i de mest kostbare strøkene kommer man ikke langt med disse summene. Men det er også ett valg en tar. Å bo i hus i Oslo er for de aller færreste, så om dette er ønsket så har en ikke noe valg enn å flytte eller jage en insane jobb. Må vell fort opp på 2mill+ om en skal få dette til, eller kanskje mer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (2 minutter siden):

Med 700-800k har man råd til en normal bolig

Det er øyet som ser det. Her i Stavanger/Sandnes når vi er to stk kan man fint klare å kjøpe et hus og ha plass til familie. Det trenger da heller ikke være langt unna jobb. I Oslo? Tja, da må man fort "ta til takke" med leilighet eller pendle det jeg mener er litt vel lenge. Mitt firma har høyere lønn på Oslokontoret for samme stilling enn Moldekontoret. Og det synes jeg er fornuftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Ja lokkasjon er viktig, i de mest kostbare strøkene kommer man ikke langt med disse summene. Men det er også ett valg en tar. Å bo i hus i Oslo er for de aller færreste, så om dette er ønsket så har en ikke noe valg enn å flytte eller jage en insane jobb. Må vell fort opp på 2mill+ om en skal få dette til, eller kanskje mer?

Man trenger vel knapt å bo i et kostbart strøk, snittprisen i Oslo nå er på 91.000 pr kvadrat. Det er 6 mill for knapt en 65 kvadrat leilighet. Lønna ryker fort da hvis man skal ha litt størrelse på leilighet og bor alene, om man trenger det er en annen sak men.

 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
MrL skrev (2 minutter siden):

Man trenger vel knapt å bo i et kostbart strøk, snittprisen i Oslo nå er på 91.000 pr kvadrat. Det er 6 mill for knapt en 65 kvadrat leilighet. Lønna ryker fort da hvis man skal ha litt størrelse på leilighet og bor alene, om man trenger det er en annen sak men.

 

Ja det er vanskelig, min bolig hadde kostet i overkant av 10 millioner med slike priser. Det har vi per i dag ikke råd til. Men jeg vet også at jeg hadde fått mer lønn for samme jobb i dette området. Men tror ikke det ville vært nok likevel i dag. Min samboer jobber i helse sektoren og hadde ikke fått mye comp for å flytte til Oslo, dessverre. Kan ikke fatte hvordan sykepleiere etc overlever der borte.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Ja lokkasjon er viktig, i de mest kostbare strøkene kommer man ikke langt med disse summene. Men det er også ett valg en tar. Å bo i hus i Oslo er for de aller færreste, så om dette er ønsket så har en ikke noe valg enn å flytte eller jage en insane jobb. Må vell fort opp på 2mill+ om en skal få dette til, eller kanskje mer?

Samlet husholdningsinntekt sånn litt over 2 millioner så har du råd til enebolig i de fleste bydelene (liten/normal standard i dyrere bydeler, større/høyere standard i de rimeligere bydelene) med "kun" minstekravet til egenkapital. Forskjellen på hva du får for 2x750K og 2x1,1M  (eller 1,4M/700K eller annen skjev fordeling) er ganske stor. 

Om man aksepterer "boligkarriere" med først leilighet, så rekkehus, så enebolig først når barna er ganske store (uten barn trenger man stort sett ikke enebolig) og lever nøkternt (ikke låner opp for å pusse opp/dra på ferie/dekke inn annet forbruk med jevne mellomrom, som noen gjør) så klarer man seg fint med to "typiske" inntekter for privat sektor med IT-kompetanse. Men mye vil ha mer, og det er lett å strebe etter stort hus og høy levestandard raskt. 

Jobber begge utenfor høytlønnsyrker så må du ha arvet mye penger for å kunne kjøpe hus før unga har flytta ut. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 timer siden):

Det spørs jo helt hva man regner som en "greit stor leilighet" og en "fin bil". Om man tjener både 2 og 3 millioner er det ingen problem å bruke opp lønnen. Det er alltid noe å bruke penger på, og det finnes alltid noe bedre enn det man selv har.

(...)

Det er viktig å være klar over at dette fort kan bli et rotterace der man ofrer helse og fritid for konsum, som f.eks. fin bil, hytte (x2?), fine reiser, dyr vin etc., bare for å føle seg "rik" og imponere andre (?). Personlig gidder jeg ikke å slite meg ut for å konsumere noen ekstra tusenlapper etter skatt hver måned. 

En venn av meg tjener godt, jobber mye og har nylig gått inn i en ny stilling med enda bedre lønn. Nå prater han om Porsche i stedet for å beholde Audien sin. Dette viser at økt lønn over et visst punkt sjeldent går til å forbedre livskvaliteten.

Endret av logaritmemannen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, logaritmemannen said:

En venn av meg tjener godt, jobber mye og har nylig gått inn i en ny stilling med enda bedre lønn. Nå prater han om Porsche i stedet for å beholde Audien sin. Dette viser at økt lønn over et visst punkt sjeldent går til å forbedre livskvaliteten.

Det kan vel være tilfellet at han mener livskvaliteten blir bedre med en Porsche?  Vil godt tro det kan gi økt selvfølelse og selvtilfredshet :)  Mange Tesla-eiere er i al fall veldig opptatte av å snakke om sin bil.. 

Jeg gidder ikke slik statusjag.  Jeg kjører en 7 år gammel mellomklasse Volvo til tross for at jeg har passert 2M i lønn.  Det viktigste for meg er at jeg ikke trenger bekymre meg om penger lenger - ikke minst siden jeg vokste opp i et hjem hvor vi måtte leve godt under fattigdomsgrensen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

700-800k er nok for de fleste. Men for en utvikler som bor i Oslo med familie hvor samboer/ektefelle jobber i det offentlige og tjener 500k så er det plutselig ikke så mye. Da skal man slite for å få råd til rekkehus.

Her i Stavanger og i Bergen er det mye enklere. Men jeg merker likevel at økt inntekt de siste årene gjør at jeg bekymrer meg mindre om penger enn jeg pleide.

Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (2 timer siden):

Det er viktig å være klar over at dette fort kan bli et rotterace der man ofrer helse og fritid for konsum, som f.eks. fin bil, hytte (x2?), fine reiser, dyr vin etc., bare for å føle seg "rik" og imponere andre (?). Personlig gidder jeg ikke å slite meg ut for å konsumere noen ekstra tusenlapper etter skatt hver måned. 

En venn av meg tjener godt, jobber mye og har nylig gått inn i en ny stilling med enda bedre lønn. Nå prater han om Porsche i stedet for å beholde Audien sin. Dette viser at økt lønn over et visst punkt sjeldent går til å forbedre livskvaliteten.

Men økt lønn er ikke nødvendigvis ekvivalent med å jobbe mer. Å jobbe mye for høy lønn er en dårlig ide, ikke bryr banken seg særlig når du skal ha lån heller. Jeg holdt på slikt før når jeg var ung og 'dum', reiste verden rundt og jobbet ekstremt mange timer. Lønnen var god på den tiden ift alder, men jeg var utslitt og hadde ikke tid til å kose meg skikkelig.

Det beste er å ta stilling med høy fastlønn, gjerne med innbakt overtid der en jobber selvstendig.

Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (2 timer siden):

En venn av meg tjener godt, jobber mye og har nylig gått inn i en ny stilling med enda bedre lønn. Nå prater han om Porsche i stedet for å beholde Audien sin. Dette viser at økt lønn over et visst punkt sjeldent går til å forbedre livskvaliteten.

Blir det verre livskvalitet av en Porsche eller hva mener du?

Lenke til kommentar
Gjest fe549...999

Hei

Var nettopp i ett jobbintervju hvor jeg ikke hadde mot til å be om høyere lønn. Prøvde meg på strategien, hvor de kom med ett tilbud. Da lå visst stillingen mellom 400k-450k. Da jeg allerede lå på 445k fra min nåværende jobb kunne de matche det.

stillingen er ikt-konsulent i 2.linje for selskapet.

Er jeg underbetalt? Eller er dette vanlig.

Anonymous poster hash: fe549...999

Lenke til kommentar
Gjest fe549...999 skrev (2 minutter siden):

Hei

Var nettopp i ett jobbintervju hvor jeg ikke hadde mot til å be om høyere lønn. Prøvde meg på strategien, hvor de kom med ett tilbud. Da lå visst stillingen mellom 400k-450k. Da jeg allerede lå på 445k fra min nåværende jobb kunne de matche det.

stillingen er ikt-konsulent i 2.linje for selskapet.

Er jeg underbetalt? Eller er dette vanlig.

Anonymous poster hash: fe549...999

Hvor mye erfaring har du? Utdanning?

Lenke til kommentar
Gjest fe549...999
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Hvor mye erfaring har du? Utdanning?

Fem år innenfor radio systemer, og under ett år som ren IT support i det sivile.

utdanning: Vgs

Anonymous poster hash: fe549...999

Lenke til kommentar
Gjest fe549...999 skrev (4 minutter siden):

Fem år innenfor radio systemer, og under ett år som ren IT support i det sivile.

utdanning: Vgs

Anonymous poster hash: fe549...999

Support i den andre jobben også, slik at du har 6 år erfaring? I så tilfelle synes jeg du er enormt underbetalt. Men om de anser at du kun har ett år erfaring og vgs så er det kanskje ikke så veldig galt, men heller ikke godt betalt.

Når jeg i min tid startet med 2 linje uten erfaring begynte jeg vell på 360. Dette er dog 10 år siden.

Lenke til kommentar
Gjest fe549...999
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Support i den andre jobben også, slik at du har 6 år erfaring? I så tilfelle synes jeg du er enormt underbetalt. Men om de anser at du kun har ett år erfaring og vgs så er det kanskje ikke så veldig galt, men heller ikke godt betalt.

Når jeg i min tid startet med 2 linje uten erfaring begynte jeg vell på 360. Dette er dog 10 år siden.

6 år i militæret innenfor radiosystemer og samband.
og begynte nå nylig med IT i det sivile.

Jeg har derfor bare vgs å vise til. Jeg har nok godt av å ta kurs, og noe utdanning på siden. Så vurderer det sterkt. :)

Anonymous poster hash: fe549...999

Lenke til kommentar
Gjest fe549...999
DiskusjonBrukerenMin skrev (35 minutter siden):

Drøyt underbetalt. Må vel være Sykehuspartner eller noe i den duren. Bare å takke pent nei, startlønn på 1 linje mange steder er 500+ så det sier vel sitt. 

Har ikke akkurat det privilegiet til å takke nei. Dessuten er det mye nærmere. 😝 Får be om lønnsøkning når jeg har gjort en bra jobb, og tatt noe studier på siden.

Anonymous poster hash: fe549...999

Lenke til kommentar
Stvgr skrev (15 timer siden):

700-800k er nok for de fleste. Men for en utvikler som bor i Oslo med familie hvor samboer/ektefelle jobber i det offentlige og tjener 500k så er det plutselig ikke så mye. Da skal man slite for å få råd til rekkehus.

Her i Stavanger og i Bergen er det mye enklere. Men jeg merker likevel at økt inntekt de siste årene gjør at jeg bekymrer meg mindre om penger enn jeg pleide.

This, jeg ligger akkurat rundt der nå. Dama jobber i barnehage, måtte flytte et stykke ut av byen for å få råd til en bolig hvor vi faktisk har plass til å få et barn eller to. Har nå blitt tilbudt en jobb med 20% mer økning som jeg tror jeg kommer til å trives ok+ i, får se om nåværende arbeidsgiver matcher i en eller annen form, hvis ikke vurderes det sterkt å dra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Stvgr said:

700-800k er nok for de fleste. Men for en utvikler som bor i Oslo med familie hvor samboer/ektefelle jobber i det offentlige og tjener 500k så er det plutselig ikke så mye. Da skal man slite for å få råd til rekkehus.

Her i Stavanger og i Bergen er det mye enklere. Men jeg merker likevel at økt inntekt de siste årene gjør at jeg bekymrer meg mindre om penger enn jeg pleide.

bor i oslo, ligger rekkehus på rundt 5-6 mill på høybråten/stovner så hvis begge tjener til sammen 1 mill så får man man rundt 5 mill fra banken da trenger man rundt 1 mill i egenkapital.

Lenke til kommentar

700-800 er alt for lite i Oslo med mindre du kom deg tidlig inn i boligmarkedet eller det er flere enn en som som skal betjene.

Ikke uten grunn til at lønnsnivå har vært høyere på steder hvor bo/levekostnader er høyere.

Det er vanskelig å rekruttere flinke folk med dårlige betingelser i de storbyene som har høye bo/levekostnader.

Jeg tror det er få (ikke mange) som er villige til å akseptere en lønn på 700-800 med attraktiv kompetanse i disse områdene, med mindre du selv er avhengig av å akseptere det.

Endret av PepsiMaks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...