Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Du ligger som du selv ser veldig høyt for en med 3 års erfaring, så ikke bli skuffet om du ikke får 900k. Det er nok et lønnsområde som er mer normalt som senior (8+ års erfaring), men det er absolutt verdt å forsøke, og dagens market er det ikke umulig. Treffer kompetansen et stort behov hos konsulentselskapet kan de være villig til å strekke seg langt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Må si det frister veldig å prøve seg i konsulenthus når jeg ser prisene dere oppgir. Ligger rundt det samme på manager nivå inhouse. Men jeg trives alt for godt i bedriften og har sluttet en gang før, men kom krypende tilbake:P

Pengene glemmes fort hvis arbeidsdagen er grim pga kjipt milijø

  • Liker 3
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Salvesen. said:

Må si det frister veldig å prøve seg i konsulenthus når jeg ser prisene dere oppgir. Ligger rundt det samme på manager nivå inhouse. Men jeg trives alt for godt i bedriften og har sluttet en gang før, men kom krypende tilbake:P

Trivsel er ofte undervurdert og med høyere lønn kommer høyere beskatning og på slutten av dagen er ikke forskjellen særlig stor. 

På den andre siden kan det være risikabelt å bli værende for lenge i samme bedrift om den går under eller man må slutte og man finner ut av at ens kompetanse og erfaring er for meget låst opp i den ene bedriften.  Det gir ofte stor verdi å lære om hvordan andre bedrifter løser oppgavene sine og den bredere erfaring gjør en mer attraktiv om man en gang må finne en ny jobb. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest e95cb...c5d

Noen som jobber eller har jobbet som konsulent i Experis? Starter en prosess med dem til uka og lurer på om noen vet hva slags lønn jeg kan forvente om jeg begynner der?

 

Har ca. 7 års erfaring som fullstack-utvikler innen .NET, React og Vue. Holder til i Oslo-området.

Anonymous poster hash: e95cb...c5d

Lenke til kommentar
thomassit0 skrev (På 10.2.2021 den 19.34):

Stillingstittel: CRM-konsulent

Erfaring: 6 år

Sertifisering: 2 MS sertifiseringer, skal snart ta AZ-900

Arbeidsoppgaver: Tilbudsarbeid, konfigurasjon, testing, dokumentasjon, opplæring +++

Utdanning: BSc hos det som før het NITH

Årsinntekt: 850 000 fast lønn + overtid, 6 uker ferie, fri telefon & bredbånd, subsidiert trening, firmahytter flere steder i landet og privat reiseforsikring for meg + familie. 

Ble justert opp til 925, sier meg fornøyd med det. 

Lenke til kommentar
Gjest 54fdc...db3

Vet jeg er ganske vag med detaljer her. Har fått stilling som linjeleder i et større privat teknologiselskap (ikke olje/gass) på vestlandet etter 5 års ansiennitet som utvikler.

Noen her som sitter med noen konkrete erfaringer på hva slags lønn jeg bør forvente meg? Har 720k nå. Statistikken sier rundt millionen for "Personalsjefer", men tingen med ordet "sjef" er at noen er mer sjef og en del av kompisklubben enn andre.

Anonymous poster hash: 54fdc...db3

Lenke til kommentar
Gjest 54fdc...db3 skrev (8 minutter siden):

Vet jeg er ganske vag med detaljer her. Har fått stilling som linjeleder i et større privat teknologiselskap (ikke olje/gass) på vestlandet etter 5 års ansiennitet som utvikler.

Noen her som sitter med noen konkrete erfaringer på hva slags lønn jeg bør forvente meg? Har 720k nå. Statistikken sier rundt millionen for "Personalsjefer", men tingen med ordet "sjef" er at noen er mer sjef og en del av kompisklubben enn andre.

Anonymous poster hash: 54fdc...db3

Høres ut som vi jobber i tilsvarende bedrift, jeg er 'manager' og har ca 10 års erfaring. Har 100k+ mer enn deg.

Lenke til kommentar
Gjest 54fdc...db3
Salvesen. skrev (7 timer siden):

Høres ut som vi jobber i tilsvarende bedrift, jeg er 'manager' og har ca 10 års erfaring. Har 100k+ mer enn deg.

Når du skriver "manager", inkluderer dette personalansvar? I det tilfellet: Hvor mange har du ansvar ovenfor?

Anonymous poster hash: 54fdc...db3

Lenke til kommentar
Gjest 54fdc...db3 skrev (2 minutter siden):

Når du skriver "manager", inkluderer dette personalansvar? I det tilfellet: Hvor mange har du ansvar ovenfor?

Anonymous poster hash: 54fdc...db3

Ja jeg har det, jeg har hatt opp til 11 personer i ut og innland. Men nå starter jeg en ny avdeling med 0 ansatte, men skal ansette en person ila året som jeg får ansvar for. På sikt flere. Lik lønn etter jeg reduserte ansatte. 

Lenke til kommentar
Gjest 54fdc...db3 skrev (7 timer siden):

Vet jeg er ganske vag med detaljer her. Har fått stilling som linjeleder i et større privat teknologiselskap (ikke olje/gass) på vestlandet etter 5 års ansiennitet som utvikler.

Noen her som sitter med noen konkrete erfaringer på hva slags lønn jeg bør forvente meg? Har 720k nå. Statistikken sier rundt millionen for "Personalsjefer", men tingen med ordet "sjef" er at noen er mer sjef og en del av kompisklubben enn andre.

Anonymous poster hash: 54fdc...db3

Er linjeleder i konsulentselskap med ansvar for ~20 personer. Har vel 1,1-1,2m avhengig av bonus + ca. 1m i unoterte aksjer. 11 års erfaring. Startet vel på rundt 950k for 3 år siden. Sitter å stanger i taket på hva bransjen er villig til å betale for den kompetansen jeg har, så utforsker sakte men sikkert andre muligheter i bedriften.

Lenke til kommentar

Erfaring? Lokasjon?

Service Delivery Lead er ofte mer rundt kontraktsoppfylling og slikt, altså at kunden får det han betaler for osv. Ikke nødvendigvis lederansvar, men man har en/flere fastsatte kunder man er lead for. Det er vel generelt ikke en veldig høyt betalt stilling, så vidt jeg kjenner til, selv om "alt" innen IT stort sett er godt betalt.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, NoTrace said:

Erfaring? Lokasjon?

Service Delivery Lead er ofte mer rundt kontraktsoppfylling og slikt, altså at kunden får det han betaler for osv. Ikke nødvendigvis lederansvar, men man har en/flere fastsatte kunder man er lead for. Det er vel generelt ikke en veldig høyt betalt stilling, så vidt jeg kjenner til, selv om "alt" innen IT stort sett er godt betalt.

Hei, Erfaringen min er på 6 år (Inkl læretid)
Lokasjon Stavanger,

De mente lønnsnivå lå på Rundt 800k ~ Men vet ikke hvor langt videre en kan komme ved å hoppe over til denne type stilling i forhold til vanlig IT?

Mer i sammenheng med utvikling av karriere jeg vil vurdere å prøve dette, enn for lønn.

Lenke til kommentar

800k som Service Delivery Lead er nok bra. Kjenner flere i slike roller som ligger fra 675 - 800k, så så vidt jeg vet er det nok i øvre sjiktet.
Men disse har ikke personalansvar, så dersom det er tilfellet er nok snittet høyere. 

Jeg vil tro du har en bedre fremtid i IT drift/konsulent/rådgiver sfæren enn i en SDL rolle. Mye av jobben til SDL er å prøve å gjøre kunden fornøyd, til tross for at man ikke leverer i henhold til kontrakt, samt. utarbeide supportprosesser og slikt for å bedre/effektivisere supportmodellen osv. Det er en lite takknemlig jobb, og for arbeidsgivers perspektiv er det ofte ansett som et nødvendig onde (vi klarer ikke å levere på kontrakt, så vi ansetter noen som kan følge opp kunden tettere som et forsøk på å roe dem ned). I så måte er det også vanskelig å stige godt i lønn uten å bytte stilling igjen, ettersom det blir ansett som en utgiftspost som genererer lite verdi (til tross for at SDLen kan gjøre en helt strålende jobb med kundene og prosessene rundt).

Nå kan det hende andre har andre erfaringer med denne typen rolle, og definisjonen er jo løs på disse titlene, så du må jo også kvalitetssikre at det er en slik rolle du snakker om å potensielt gå inn i.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar
7 minutes ago, NoTrace said:

800k som Service Delivery Lead er nok bra. Kjenner flere i slike roller som ligger fra 675 - 800k, så så vidt jeg vet er det nok i øvre sjiktet.
Men disse har ikke personalansvar, så dersom det er tilfellet er nok snittet høyere. 

Jeg vil tro du har en bedre fremtid i IT drift/konsulent/rådgiver sfæren enn i en SDL rolle. Mye av jobben til SDL er å prøve å gjøre kunden fornøyd, til tross for at man ikke leverer i henhold til kontrakt, samt. utarbeide supportprosesser og slikt for å bedre/effektivisere supportmodellen osv. Det er en lite takknemlig jobb, og for arbeidsgivers perspektiv er det ofte ansett som et nødvendig onde (vi klarer ikke å levere på kontrakt, så vi ansetter noen som kan følge opp kunden tettere som et forsøk på å roe dem ned). I så måte er det også vanskelig å stige godt i lønn uten å bytte stilling igjen, ettersom det blir ansett som en utgiftspost som genererer lite verdi (til tross for at SDLen kan gjøre en helt strålende jobb med kundene og prosessene rundt).

Nå kan det hende andre har andre erfaringer med denne typen rolle, og definisjonen er jo løs på disse titlene, så du må jo også kvalitetssikre at det er en slik rolle du snakker om å potensielt gå inn i.

Takk for bra svar @NoTrace 

Er veldig enig at dette er en "Barnepasser" rolle for innleide konsulenter basicly.
Vil ikke forlate IT Teknikker verden enda kjenner jeg, da jeg er enda relativt fersk innen bransjen. 
Forhåpentligvis vil jeg prøve å vekse som Teknikker/Konsulent innen Operation delen i stedet for denne type stilling jeg vurderte.

 

Føler meg bare litt stuck akk nå i sammenheng med arbeidsmengden i jobb og usikkerhet hva jeg egentlig vil videre, å lite energi igjen etter jobb for å prøve selvstudie eller forbedre min egen karriere.

Lenke til kommentar

En samtale med nærmeste leder er alltid et greit sted å starte. Dere kan diskutere ting som endring av arbeidsoppgaver, bytte team for å prøve noe annet e.l.

Alternativt skriker markedet etter teknisk kompetanse (både på drift, implementasjon, utvikling osv.), så det er garantert mye annet som kan være aktuelt for deg som er mer teknisk rettet. Men du må finne ut hva du vil, hvilke teknologier du ønsker å jobbe med, om du ønsker å være konsulent eller in-house, stort/lite selskap osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...