Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Hvor høyt verdsetter dere trivsel versus lønn?

Jeg gikk opp til ca. ~1.1m lønn da jeg byttet jobb fra ~900k hos forrige arbeidsgiver. Jeg trivdes bedre i forrige jobben, og er usikker på hva jeg gjør videre. Får kjøpt mye gøy for 200k ekstra, men trivselen i hverdagen er jo også viktig.

Interessert i å høre hva andre tenker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sjwcatfish skrev (Akkurat nå):

Hvor høyt verdsetter dere trivsel versus lønn?

Jeg gikk opp til ca. ~1.1m lønn da jeg byttet jobb fra ~900k hos forrige arbeidsgiver. Jeg trivdes bedre i forrige jobben, og er usikker på hva jeg gjør videre. Får kjøpt mye gøy for 200k ekstra, men trivselen i hverdagen er jo også viktig.

Interessert i å høre hva andre tenker :)

Jeg tar gjerne en jobb med samme lønn eller -5% om selskapet virker spennende og gøy. Men, om ett selskap som virker helt ok(jeg vurderer ikke selskaper hvor jeg vet jeg kommer til å ha det bånn i bøtta, LES tradisjonelle oljeselskaper ) tilbyr meg 20%+ økning i lønn og nåværende ikke vill matche så vurderer jeg det veldig sterkt. 20%+ er fort nesten 4 år med økning i ett jafs for en ikke nyansatt som meg. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sjwcatfish skrev (8 minutter siden):

Hvor høyt verdsetter dere trivsel versus lønn?

Jeg gikk opp til ca. ~1.1m lønn da jeg byttet jobb fra ~900k hos forrige arbeidsgiver. Jeg trivdes bedre i forrige jobben, og er usikker på hva jeg gjør videre. Får kjøpt mye gøy for 200k ekstra, men trivselen i hverdagen er jo også viktig.

Interessert i å høre hva andre tenker :)

Mitt mål er å tjene så mye penger at jeg slipper å tenke på penger. Så lenge jeg har råd til det jeg ønsker og liker, så er trivsel viktigst, uten tvil. Mener jeg leste en gang i fjor at når man passerer 7-800k, så har ikke lønnsøkninger noe særlig å si lenger. Da har man allerede såpass god råd at andre ting blir viktigere, og det er slik jeg føler det også. 

Endret av Kajac
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Lønn har gått i metning hos meg. Så lenge jeg føler at lønnen min er rettferdig så har jeg mye mer personlig glede av en arbeidsplass som er sosial, tilrettelegger for faglig utvikling og gir meg variasjon i hverdagen.

Sier aldri nei til mer penger, men det er jo bare fyll for sparekontoen da jeg ikke er flink til å bruke penger uansett.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (9 minutter siden):

Mitt mål er å tjene så mye penger at jeg slipper å tenke på penger. Så lenge jeg har råd til det jeg ønsker og liker, så er trivsel viktigst, uten tvil. Mener jeg leste en gang i fjor at når man passerer 7-800k, så har ikke lønnsøkninger noe særlig å si lenger. Da har man allerede såpass god råd at andre ting blir viktigere, og det er slik jeg føler det også. 

Jeg er enig, etter dette går pengene stort sett til sparing. Klart man blir friere til å ha hytte både på fjellet og vannet om en øker og øker og slike ting. Men generelt sett utgjør det ikke så store forskjeller. Det jeg er mer interessert i nå er muligheter for store penger, startups med andeler osv. Det kan være spannede, både å utvikle noe helt nytt og spennende samt muligheten for store penger om det går veien. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Trivsel på jobb er viktig, men trivsel på fritiden er enda viktigere, i hvert fall for meg.

Så kan en jo spørre seg hvor mye trivselen øker med høyere lønn når man allerede tjener langt over gjennomsnittet. 

For min del sitter jeg på (altfor) store lån. Hadde en betydelig andel av lønnen gått rett inn på sparekonto hver måned hadde jeg nok vært mer tilbøyelig til å ta en jobb som betalte 200k mindre hvis den virket kul nok, men akkurat nå er ikke det realiteten. 

Men å bli værende i en jobb som er direkte kjip, det hadde jeg nok ikke giddet uansett.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Stvgr skrev (9 minutter siden):

Trivsel på jobb er viktig, men trivsel på fritiden er enda viktigere, i hvert fall for meg.

Så kan en jo spørre seg hvor mye trivselen øker med høyere lønn når man allerede tjener langt over gjennomsnittet. 

For min del sitter jeg på (altfor) store lån. Hadde en betydelig andel av lønnen gått rett inn på sparekonto hver måned hadde jeg nok vært mer tilbøyelig til å ta en jobb som betalte 200k mindre hvis den virket kul nok, men akkurat nå er ikke det realiteten. 

Men å bli værende i en jobb som er direkte kjip, det hadde jeg nok ikke giddet uansett.

Men dette er jo litt av greia, man kan alltid kjøpe en dyrere bolig eller en dyrere bil slik at en alltid må jage 10% ekstra osv for å leve komfortabelt. Personlig har vi gått for ett greit priset rekkehus, mest for å ha minst mulig å gjøre med huset og for å ha mulighet til å kjøpe hytte osv.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

Men dette er jo litt av greia, man kan alltid kjøpe en dyrere bolig eller en dyrere bil slik at en alltid må jage 10% ekstra osv for å leve komfortabelt. Personlig har vi gått for ett greit priset rekkehus, mest for å ha minst mulig å gjøre med huset og for å ha mulighet til å kjøpe hytte osv.

Helt enig i at man ikke trenger dyre eiendeler for å bli lykkelig.

Vi vokste ut av rekkehuset da familien økte. Så valgte vi å slå på stortromma da vi uansett trengte ny bolig. Det går selvfølgelig an å prioritere på helt andre måter. Det ene er ikke mer rett enn det andre.

Men når vi først har prioritert sånn, velger jeg heller å beholde huset enn å ta en lavere betalt jobb, selv om den skulle ha høyere trivselfaktor.

Lenke til kommentar
Stvgr skrev (13 minutter siden):

Helt enig i at man ikke trenger dyre eiendeler for å bli lykkelig.

Vi vokste ut av rekkehuset da familien økte. Så valgte vi å slå på stortromma da vi uansett trengte ny bolig. Det går selvfølgelig an å prioritere på helt andre måter. Det ene er ikke mer rett enn det andre.

Men når vi først har prioritert sånn, velger jeg heller å beholde huset enn å ta en lavere betalt jobb, selv om den skulle ha høyere trivselfaktor.

Skjønner absolutt! Livet endrer seg og ting skjer, det viktigste av alt er at en har det greit. Hjemme som på jobb:)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 timer siden):

Men når slutter høyere lønn å gi deg en triveligere fritid? Jeg stiller meg skeptisk til at man blir lykkeligere av å ha to hytter fremfor en.

Synes alltid det er vanskelig å svare på. Det er jo gjort forsøk på å forske på dette, med varierende resultater. Poenget mitt var bare at hvis jeg må velge mellom å ha det ekstra fint på jobb og ekstra fint hjemme så prioriterer jeg det siste.

Lenke til kommentar
Stvgr skrev (Akkurat nå):

Synes alltid det er vanskelig å svare på. Det er jo gjort forsøk på å forske på dette, med varierende resultater. Poenget mitt var bare at hvis jeg må velge mellom å ha det ekstra fint på jobb og ekstra fint hjemme så prioriterer jeg det siste.

En annen ting er jo arbeidsmengde, med høy lønn kan en redusere mengden og bruke mer tid hjemme om en ønsker det. Min samboer jobber 80% for å fokusere mer på hjemme fronten. Det kunne hun ikke gjort alene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vel femte året på rad med +/- 1,1m og skal si trivselen har vært varierende innenfor det tidsrommet...

Fra randen av utbrenthet til relativt rolige perioder. Men har alltid hatt det greit mellom menneskene. Hadde det ikke vært greit mellom de jeg leder og andre kolleger hadde jeg sluttet for lenge siden, det er en ekstremt viktig faktor for at man kan overleve andre negative trivselsfaktorer som stress, press, kjipe kunder osv. Man kan bære det meste så lenge man har gode relasjoner til sine kolleger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest f6aa4...d82

Jeg har perioder med svæært dalende motivasjon, og så har jeg perioder hvor det er dritgøy å gå på jobb. Utfordringen min i lavmotivasjons-bølgedalene, er at jeg har en kompensasjonspakke som gjør det svært vanskelig å gå et annet sted - med den risikoen det innebærer for totalen. Jeg godtar da som Stvgr & Feh over perioder at trivselen er noe lavere(i perioder). Det viktigste for meg har blitt å ha det knall på fritiden, og det må det faktisk jobbes litt for å opprettholde. 

Anonymous poster hash: f6aa4...d82

Lenke til kommentar
On 9/12/2022 at 12:26 PM, Kajac said:

Mitt mål er å tjene så mye penger at jeg slipper å tenke på penger. Så lenge jeg har råd til det jeg ønsker og liker, så er trivsel viktigst, uten tvil. Mener jeg leste en gang i fjor at når man passerer 7-800k, så har ikke lønnsøkninger noe særlig å si lenger. Da har man allerede såpass god råd at andre ting blir viktigere, og det er slik jeg føler det også.

Vet ikke hvem som har kommet frem til at 7-800K er nok til at man ikke trenger tenke på penger lenger, men med tanke på levekostnadene og hva det koster å få tak over hodet er ikke 7-800K mye penger - og langt fra det nivået der man "slipper å tenke på penger."  Jeg vil si at man må opp på ~1,5M i husholdningsinntekt før man ikke trenger tenke så mye på penger, men er man to og begge tjener 7-800K, da er det nok lite bekymringer om penger, men flere og flere bor alene og da rekker 7-800K ikke langt. 

 

 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (13 minutter siden):

Vet ikke hvem som har kommet frem til at 7-800K er nok til at man ikke trenger tenke på penger lenger, men med tanke på levekostnadene og hva det koster å få tak over hodet er ikke 7-800K mye penger - og langt fra det nivået der man "slipper å tenke på penger."  Jeg vil si at man må opp på ~1,5M i husholdningsinntekt før man ikke trenger tenke så mye på penger, men er man to og begge tjener 7-800K, da er det nok lite bekymringer om penger, men flere og flere bor alene og da rekker 7-800K ikke langt. 

Du kan tjene mange millioner og likevel leve fra lønn til lønn. Det er ikke noe problem om man hele tiden velger å leve over evne. Poenget er at når man passerer en normalt god lønn, så har man det ikke trangt økonomisk så lenge man er noen lunde oppegående. 7-800k er tross alt 150-250k mer enn en normal norsk lønn. 

For 2022 ligger jeg på ca. 850k, og jeg aner ikke hva jeg skal bruke alle pengene mine til en gang. Eier allerede bolig og har betalt hele lånet på bilen. Jeg har rundt 15 000 til overs i en vanlig måned, og mye mer når vi får bonus-utbetaling, feriepenger og halv skatt i desember. Om man med 7-800k, som aleneboer, har det trangt økonomisk, så er det deg det er noe galt med, ikke lønnen 😅

Edit: jeg bor alene og har ikke barn.

Endret av Kajac
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 14862...270

Jobber som kundeservicemedarbeider for en liten bedrift på Østlandet. 

Har snart 10 år erfaring i selskapet, men er ikke den som gjør så mye ut av jobben. Jobber det jeg skal og litt til, men tar ikke jobben med hjem 

Har 450 / 500k i lønn og skulle gjerne hatt mer 

Anonymous poster hash: 14862...270

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (22 timer siden):

Men når slutter høyere lønn å gi deg en triveligere fritid? Jeg stiller meg skeptisk til at man blir lykkeligere av å ha to hytter fremfor en.

I følge forskning jeg ikke kan linke til(men har lest ifbm at jeg er økonom); nesten aldri. Det er en avtakende kurve som stiger bratt med de første kronene du tjener, men når du tjener veldig mye har det svært lite å si å tjene enda mer. Men det gjør deg (nesten aldri) mindre lykkelig å tjene mer, isolert sett. Det er viktig å se på "isolert sett", for her har man kontrollert for andre faktorer som f.eks. at godt betalte jobber ofte kan være mer stressende, føre til mer medieeksponering og lignende som kan gå ut over psyken og lykkefølelsen.

Ellers, jeg ser gjerne for meg at det er kjekt med hytte både på fjellet og ved sjøen. Men ikke minst så kan man kanskje få vaskehjelp på hytta for å bruke mer tid med barna. Og ringe hytta varm uansett strømpris.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (25 minutter siden):

Du kan tjene mange millioner og likevel leve fra lønn til lønn. Det er ikke noe problem om man hele tiden velger å leve over evne. Poenget er at når man passerer en normalt god lønn, så har man det ikke trangt økonomisk så lenge man er noen lunde oppegående. 7-800k er tross alt 150-250k mer enn en normal norsk lønn. 

For 2022 ligger jeg på ca. 850k, og jeg aner ikke hva jeg skal bruke alle pengene mine til en gang. Eier allerede bolig og har betalt hele lånet på bilen. Jeg har rundt 15 000 til overs i en vanlig måned, og mye mer når vi får bonus-utbetaling, feriepenger og halv skatt i desember. Om man med 7-800k, som aleneboer, har det trangt økonomisk, så er det deg det er noe galt med, ikke lønnen 😅

Edit: jeg bor alene og har ikke barn.

Jeg føler 7-800K akkurat er nok til å leve et helt ok+ liv, ikke noe mer. Man bør ikke slite økonomisk, og man kan kjøpe seg ting man har lyst på innenfor det som er moderat priset. 

Men samtidig hvis man bor i Oslo i dag og skal ha seg en grei stor leilighet og en fin bil, er det null problem å bruke opp den lønna. Så det blir nok veldig individuelt. 

 

 

 

Lenke til kommentar
MrL skrev (34 minutter siden):

Jeg føler 7-800K akkurat er nok til å leve et helt ok+ liv, ikke noe mer. Man bør ikke slite økonomisk, og man kan kjøpe seg ting man har lyst på innenfor det som er moderat priset. 

Men samtidig hvis man bor i Oslo i dag og skal ha seg en grei stor leilighet og en fin bil, er det null problem å bruke opp den lønna. Så det blir nok veldig individuelt. 

Det spørs jo helt hva man regner som en "greit stor leilighet" og en "fin bil". Om man tjener både 2 og 3 millioner er det ingen problem å bruke opp lønnen. Det er alltid noe å bruke penger på, og det finnes alltid noe bedre enn det man selv har.

Jeg bor i et lite rekkehus i en bydel i Bergen og kjører en Hyundai Ioniq. Jeg kunne kjøpt en sentrumsnær enebolig og en Porsche Taycan og følt at lønnen ikke strakk til. Men jeg hadde ikke tjent dårlig av den grunn. Er heller at jeg da hadde begynt å leve over evne. Og om jeg hadde 5 mil i lønn, kunne jeg kjøpt en svær leilighet midt i sentrum, hatt et par dyre biler, og vipps så var den lønnen også spist opp. 

Med 700-800k har man råd til en normal bolig, normal bil, og ha godt med penger til overs.

Endret av Kajac
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...