Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

De spiller et spill, de prøver å skremme, for det er det eneste de kan. 

Men, de kjemper en tapende kamp i Ukraina. Mot en ukrainsk arme som er en blek skygge av hva Russland ville kunne møte om de trekker inn NATO. 

Og, retorikken og handlingene deres går stadig nermere dette. Og, om de tramper over vil neppe India, Kina eller noen andre land støtte dem i en 3. verdenskrig. 

I ytterste fall vil Kina kunne prøve å utnytte situasjonen og prøve seg på Taiwan. 

Tror jeg. Føler meg ikke bekymret enda. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Snikpellik said:

Det meldes at LPR og DPR skal avholde "folkeavstemminger" fra fredag.

Skjønner ikke hvorfor de gidder skuespillet en gang, egentlig. Dersom det går mot mobilisering er vel dette et ledd i forsøket på å legitimere at "Russland er under angrep" for befolkningen, slik anerkjennelsen av disse som uavhengige var forsøk på å legitimere invasjonen i februar.

Slik jeg forstod det på nyhetsinnslag på NRK tidligere i dag så er det trolig på grunn av at Rassland da offisiellt ovenfor egen befolkning kan påstå at LPR og DPR offisiellt er Rassisk teritorie. LPR og DPR blir da vanskligere å anerkjenne i ettertid som Ukrainsk offisielt i Rassland ettersom det må gjennomføres nye avstemninger i Rassland for å "avstå" territoriene til Ukraina 😣

Lenke til kommentar

Russiske medier melder nå at Putin "kanskje" skal holde en tv-tale til folket i løpet av kvelden, der han blant annet skal fortelle om folkeavstemningene i det delvis okkuperte Donbass. Sist gang han gjorde noe sånt var da han annonserte den "spesielle militæroperasjonen" 24. februar.

В Кремле запланировали заявление Путина по референдумам
https://www.rbc.ru/politics/20/09/2022/6329b1179a79473c04dcbb84

Oversatt:
https://www-rbc-ru.translate.goog/politics/20/09/2022/6329b1179a79473c04dcbb84?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=wapp

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om det ikke har blitt nevnt over, så stemmes jo også inn ny krigslovgivning i Russland nå, inkludert angående mobilisering. Stemmes mest sannsyneligvis inn i morgen. Vet ikke jeg? Det lukter vel alle kluter til fremover. Ser ikke ut til at det blir noe retrett.

Ny lovgivining blir også strengere for russisk personell angående kriminell adferd i krigssoner, looting og desertering og slike ting.

Endret av SkyMarshall Arts
Lenke til kommentar
2 hours ago, DrAlban3000 said:

Den kokende frosks teori - de myker opp til full krig. Først ved å gjøre det veldig kjipt å ikke delta, deretter ved å bli tvunget til å delta.

Og det er ikke sånn at når kampmoralen er høy så gjør ikke Russland overgrep, det gjør de uansett - men jeg tipper desperate og psykisk ødelagte soldater er verre enn soldater som rykker frem og har suksess for de som oppholder seg i nærheten av de.

Rassland sliter med å mobilisere og få folk til å verve seg som det er, fler og fler protesterer mot krigen og innser hvor meningsløs den er og hva Rassland taper økonomiskt og m.t.p. anseelse. Allerede en god stund har Rassland måttet sette inn militærmateriell som er utrangert for flere tiår siden, og de mangler kvalifisert personell både for å operere og drifte utstyret de har. De som er fascistiske nok til å ha vervet seg på grunn av ideologiske årsaker, og de som ønsker å verve seg på grunn av pengene for å krige for Rassland har nok i stor grad allerede gjort det. Og allerede har mange rømt Rassland i protest mot Putler og diktaturet, og for å unngå å bli kaldt inn/presset/tvunget til å krige. De som allerede er i krigen av ideologiske/økonomiske årsaker er i stor grad nedbrudte, utslitte, mangler utstyr, og kamp-lyst og -moral. Det påvirker stridsevnen slik vi har sett de siste to ukene når rasserene for eksempel har rømt med halen mellom bena flere steder og etterlatt intakt materiell som Ukraina nå kan bruke mot raserene.

Når de som eventuellt blir mobilisert nå med tvang uten å ha fascistisk overbevisning eller ville krige for pengene slik mange av de som allerede er i krigen gjør, hvordan tror du det påvirker stridsevnen deres? Hvordan tror du stemningen blir innenriks i Rassland når deler av befolkningen i Rassland som hittil har vært mer skånet mot deltagelse i krigen vil reagere, ikke minst når befolkning i mer opplyste og informerte områder enn de som hittil er rammet vil reagere på å bli dratt med i krigen til Putler?

Ja, det er ukrainerene som har min fulle sympati, men det betyr ikke at Rassland ikke selv blir rammet av valgene de gjør.

DET er poengene mine med at Rassland skyter seg selv i foten og graver seg dypere ned både innenriks, utenriks, militært og ellers om de eventuellt skulle forsøke seg på å mobilisere i større grad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Snikpellik said:

Russiske medier melder nå at Putin "kanskje" skal holde en tv-tale til folket i løpet av kvelden, der han blant annet skal fortelle om folkeavstemningene i det delvis okkuperte Donbass.

Kanskje han allerede nå skal erklære at resultatene av folkeavstemningen kommende fredag vil vise at 107% av befolkningen stemmer for innlemmelse i Rassland... 😡

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget med avstemningen er nok utelukkende for intern politikk, og selv der som ren propaganda og godt kjent løgn fra både de avsender og mottaker, men da har de i det minste noe.

Resultatet blir nok over 80% for å bli med i Nord-Korea2.
Lurer på om det i det hele tatt faktisk er ett valg der eller om det er løgn det også..

Lenke til kommentar

Det var det; Russland har nå offisielt gått bonkers kort sagt på engelsk; Putin vil nå bryte alle normer - alle - ved å erklære de okkuperte delene av Ukraina som en del av Russland og dermed mente at han kan mobilisere for fullskalakrig i møte med ukrainske erobringsforsøk av det han sannsynlig vil si er det russiske moderlandet. Dessuten gir det ham i egne øyne legitimitet for bruk av atomvåpen. Dette er et forsøk på å avslutte krigen.

Putin hadde fått klar beskjed fra Modi og Xi, han trenger å avslutte krigen; og Erdogan hadde offentlig sagt at det var et ønske om å avslutte krigen mot Ukraina, hvilken må da tyder på at de tre statsoverhodene kan ha blitt overbevist om at de hadde fått Putin på gli, så dagens avsløringene må oppfattes som et slag i ansiktet på dem, og at han ikke var sannfull mot dem. De vil da realisere at det har rablet helt for russeren. 

Nå er det et logisk grunnlag for bruk av atomvåpen. Og dessverre kommer det til å skje, formodentlig i Vest-Ukraina - som vil da få Biden til å erklære verdensomfattende unntakstilstand i forkanten av en atomkrig, amerikanerne ser til å ante hva som er i gjæret, og det er tegn på at man forberede seg på krigsberedskap. 

Om russerne vil stanse vanviddet, er de nødt til å gjøre det nå, Putin har avdelt fra seg for mye makt til nazistiske krefter, det er mulig at han kunne gi taktiske atomvåpen til Wagner-styrkene, og dumaen som "etablissementet" er for skremt og kuet til å realisere hva som vil skje. 

Det merkes at verdenen er i ferd med å reagere, en gjentagelse av 24. februar-opplevelsene er startet i selve Russland. Russerne forstår nå at de risikere å mobiliseres inn i en dødelig krig som kan ende med total vanære om atomvåpen brukes, og mange er klart over at sivilsamfunnet vil kollapse helt under en krigsmobilisering. 

Fra de okkuperte områdene av Ukraina meldes det at "folkeavstemninger" skal holdes "overalt", under noe som minner om kollektiv galskap. 

Alle mektige politikerne over hele verden må ta kontakt med hverandre fordi det har hendt; en av dem har blitt 100 % gal, og må stoppes.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Ski Fot skrev (49 minutter siden):

Er det bare meg eller virker det som retorikken er endret litt her, han sier blant annet nå at det er viktig å "finne veier som leder til forhandlinger" mens det tidligere har vært mer fokus på fordømmelse og militær støtte? Han fordømmer jo her og naturligvis men kan ikke huske at det har vært snakk om forhandlinger på en sånn måte på en stund. Mulig det bare er jeg som ikke følger med i timen, så bare å korrigere meg hvis inntrykket er feil. 

 

Ellers:

Det meldes om at det skal holdes folkeavstemning i Kherson, Donetsk og Lugansk fra fredag av. Resultatet av dette er nok gitt. Det betyr at disse 3 republikkene blir innlemmet i Russland kanskje allerede innen 1 uke fra nå. 

Hva betyr det ? For det første betyr det at den regulære hæren, dvs vernepliktige kan bli flyttet dir. For det andre gir det større legitimitet innad i Russland for mobilisering. Hvordan Vesten svarer på dette kan bli avgjørende.

 

 

Vel, så kan det stilles spørsmål ved hvilken virkning disse "folkeavstemningene" vil ha, og med "virkning" mener jeg vel mer effekt, først og fremst internasjonalt.

Dette kan også snus på hodet. Vi er midt i årets FN møte der verdens statsledere - som alle er for demokrati i en eller annen form - skal bivåne at Russland skal avholde "folkeavstemninger" i tre russiske oblast som allerede er anerkjent av verdenssamfunnet som å være en del av Ukraina, og der det til alt overmål foregår krigshandlinger i alle tre oblast. Dette i kombinasjon med at russerne allerede har terrorisert, drept eller lemlestet alle som kunne tenkes å stemme mot, eller bare hadde et ansiktsuttrykk som tydet på at de vil stemme i mot.

Vi snakker her om en russisk form for "demokrati" som er aldeles latterlig. 

"Alle" vet at russiske valg blir massivt manipulert, alle vet at "demokrati" er noe russerne påberoper seg akkurat når det passer de. Men nå skal de altså benytte "demokratiet" som virkemidler for å øke terroren og undertrykkelsen av Ukraina?

Hvordan bør de egentlige demokratiene reagere på at rævhølene i Kreml til de grader spytter det demokratiske styresett midt i trynet?

Hvis jeg kunne bestemme burde vi gjøre langt mer enn å bli fornærmet. Hva om Vesten sa at hvis dette tullet gjennomføres er der ikke lenger noen begrensninger i hvilke og hvor mange våpen Vesten sender til Ukraina. Det forhandlingskortet har Vesten beholdt, og det er kanskje det er på tide å bruke litt mer av det.

En annen variant er at tyskerne og polakkene invaderer Kaliningrad* og avholder "demokratiske" folkeavstemninger der russerne allerede er drept, lemlestet eller terrorisert.

Til de som ikke er opplest på Kaliningrad så er dette det gamle Øst Prøysen som frem til 1944 var et rent tysk (og litt polsk) område der ca. tre millioner tyskere ble fordrevet vestover, og der titusener av de ble drept av Den Røde Arme. Der hadde ikke vært så mange russere i Kaliningrad - historisk kjent som Königsberg - før i 1944, men etter at Sovjet jaget ut den tyske befolkningen vestover ble disse erstattet med russere som er der fortsatt. Nå er jeg ingen tilhenger av en slik handling, men noen bør fortelle Putin at hvis han påberoper seg "historien" som motiv for invasjon, terror og død. Så er der mange nasjoner som har en eller annen høne å plukke med Putins Russland.

Det ble en eller annen enighet om hvilke land som tilhørte hvem etter 2. verdenskrig, og det etter at Europa hadde kriget og drept i århundrer. Det er denne enigheten russerne nå forsøker å utfordre, og det må de ikke lykkes med.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (5 minutter siden):

Det var det; Russland har nå offisielt gått bonkers kort sagt på engelsk; Putin vil nå bryte alle normer - alle - ved å erklære de okkuperte delene av Ukraina som en del av Russland og dermed mente at han kan mobilisere for fullskalakrig i møte med ukrainske erobringsforsøk av det han sannsynlig vil si er det russiske moderlandet. Dessuten gir det ham i egne øyne legitimitet for bruk av atomvåpen. Dette er et forsøk på å avslutte krigen.

Hva vil/kan komme til å skje om de faktisk gjennomfører angrep med atomvåpen?
Vil ikke dette åpne alle sluser for NATO?

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (26 minutter siden):

 

Når de som eventuellt blir mobilisert nå med tvang uten å ha fascistisk overbevisning eller ville krige for pengene slik mange av de som allerede er i krigen gjør, hvordan tror du det påvirker stridsevnen deres? Hvordan tror du stemningen blir innenriks i Rassland når deler av befolkningen i Rassland som hittil har vært mer skånet mot deltagelse i krigen vil reagere, ikke minst når befolkning i mer opplyste og informerte områder enn de som hittil er rammet vil reagere på å bli dratt med i krigen til Putler?

Ja, det er ukrainerene som har min fulle sympati, men det betyr ikke at Rassland ikke selv blir rammet av valgene de gjør.

DET er poengene mine med at Rassland skyter seg selv i foten og graver seg dypere ned både innenriks, utenriks, militært og ellers om de eventuellt skulle forsøke seg på å mobilisere i større grad.

Men det har ingenting med det jeg skrev å gjøre? Å omtale en full mobilering som tap for Russland er jeg helt med på - men som sagt driter jeg litt i de. Min tanke gikk til Ukrainere som vil få det verre.

Så, tror du Ukrainere får det bedre eller verre om drt blir full krig? Det er på en måte essensen i det jeg ville frem til. 
 

Så ja, Russland vil blø mennesker og resurrser til dette er over - på bekostning av seg selv og Ukrainere. Om du tviler på det kan du se hva som har skjedd med de byene Russerne har vært og overgrepene der.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (Akkurat nå):

Men det har ingenting med det jeg skrev å gjøre? Å omtale en full mobilering som tap for Russland er jeg helt med på - men som sagt driter jeg litt i de. Min tanke gikk til Ukrainere som vil få det verre.

Så, tror du Ukrainere får det bedre eller verre om drt blir full krig? Det er på en måte essensen i det jeg ville frem til. 
 

Så ja, Russland vil blø mennesker og resurrser til dette er over - på bekostning av seg selv og Ukrainere. Om du tviler på det kan du se hva som har skjedd med de byene Russerne har vært og overgrepene der.

Eg lurer på kva poenget ditt eigentleg er?

Ukrainere har det fælt fordi russland har invadert og okkupert Ukraina. I dei områda dei har okkupert er dei i full gang med det som kalles etnisk rensing, altså folkemord. I dei områda dei ikkje har klart å okkupere eller holde på gjennomfører dei terrorbombing ved å anngripe sivile mål uten militær betydning. 

Om russland får drive på med sitt etter ei fredsavtale vil etnisk rensning fortsetje i dei okkuperte områda. putler sitt uttalte mål med invasjonen er å utrydde den Ukrainske kulturen, det Ukrainske språket og det Ukrainske folket. Dei skal tvinges til å bli russiske. Altså folkemord.

Den einaste måten Ukrainere kan få fred på er å kaste russerene ut av Ukraina, og etablere ett så godt forsvar at russland aldri våger å prøve seg på angrep igjen.

Å innrømme noe som helst til russland i ein fredsavtale før det vil ikkje gje Ukrainere fred og frihet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (14 minutter siden):

Hva vil/kan komme til å skje om de faktisk gjennomfører angrep med atomvåpen?
Vil ikke dette åpne alle sluser for NATO?

Dette er et spørsmål som er blitt mye stilt, men svaret vil være avhengig av hva som eventuelt skjer.

Dersom Russland gjennomfører et angrep med taktiske atomvåpen, kjemiske eller biologiske våpen mot mål i Ukraina vil nærmest garantert land som er med i NATO, eller NATO som allianse respondere direkte militært på en eller annen måte - men jeg tviler sterkt på at det vil være med noe annet enn med konvensjonelle midler. Det er ikke en gang helt utenkelig å se for seg at andre atommakter i verden da truer med å involvere seg direkte militært for å stoppe Putin.

Biden ble spurt om hva USAs respons på bruk av masseødeleggelsesvåpen ville bli forrige uke. Hans svar var som følger:

"You think I would tell you if I knew exactly what it would be? Of course, I'm not gonna tell you. It'll be consequential."

"They'll become more of a pariah in the world than they ever have been. And depending on the extent of what they do will determine what response would occur."

Jeg tror responsen i første omgang ville vært enorm med konvensjonelle midler mot russiske mål i Ukraina, men alt avhenger av hva man tror ville skje videre. 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
aklla skrev (6 minutter siden):

Hva vil/kan komme til å skje om de faktisk gjennomfører angrep med atomvåpen?
Vil ikke dette åpne alle sluser for NATO?

Hele verden vil eksplodere i allmenn fordømmelse. Biden vil først vente ut til visuell dokumentering spres i nettet (når det skjer, må barn og disse med svak hjerte unngå nettbruk for lang tid), og deretter kommer med et krav om at de russiske styrkene må evakuere Ukraina for at NATO-styrker skal rykkes inn. I FN er det mulig at FN-generalsekretæren kan fysisk gå løs på den russiske FN-ambassadøren og erklært Russland uønsket uten at noen vil sette seg i vegen. Jo verre bildene blir, jo mer unison vil kravet bli for å straffe Russland, selv hvis Putin avsettes og fengsles. 

Hele verden vil settes i et så voldsomt sjokk at det kommer til å prege flere generasjoner. Russlandsvenner vil få meget store problemer for resten av disses liv, og det russiske folket - selv om de tars inn i selskapet før år 2030 - vil være dypt preget av vanviddet for kanskje flere århundrer. 

Om Putin aktet å mobilisere ved å mene at de okkuperte landene er russiske territorier - og dermed gjort det klart for hele menneskeheten at Ukraina ikke er en nasjonalstat - er dette ille i seg selv. Det er mye som tyder på at russerne har fått nok, de holdes ned i terror og frykt, og de har innsett at deres overlevelsestaktikk ikke fungerer fordi Putin er gal, og fordi maktapparatet har blitt overtatt av nazistiskpregede krefter som tok fordel av frykthierarkiet. Dette kan bli for mye; soldatene i Ukraina har utvilsomt fått advarsler om at de risikeres å henrettes i verste fall, og sivilister opplever nå at de kan bli strafforfulgt eller verre som ikke gi den fulle støtte inkludert deres egne eiendeler og liv. 

Selv ikke i Stalins tid har slike eksesser vært innført så tankeløst, først og fremst fordi dette normaliseres i et totalitært samfunn den gang - det er et liberalt samfunn i dagens Russland. Da vil dette produsere kraftige motreaksjoner. 

Ute på feltet sliter ukrainerne, de har kommet under intense angrep, men det er interessant at et uvanlig stort antall droner er offisielt nedskutt i de siste dagene. 

For Erdogan, Modi og Xi må Putins siste handlinger ha vært et veldig stort sjokk på dem. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dragavon said:

 

Dette virker faktisk som den mest logiske forklaringen. Jeg tviler på at de ville innlemme Donbas i Russland bare for å få en unnskyldning for å bruke atomvåpen. Da vil de bare bruke de uansett, for det er ikke som Putin ikke kan endre lovverket med noen pennestrøk. Og de kan uansett erklære krig og gjennomføre mobilisering, uansett om Donbas er "russisk" eller ikke.

Men det at de kan begynne å pøse inn vernepliktige i Donbas - det gir mening. (Og sannsynligvis da vernepliktige fra usentrale strøk.) Det er bare et nytt skritt i å skaffe nok soldater, etter å ha tømt landet for villige leiesoldater.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
aklla skrev (4 minutter siden):

Hva vil/kan komme til å skje om de faktisk gjennomfører angrep med atomvåpen?
Vil ikke dette åpne alle sluser for NATO?

Dette atomkortet har blitt spilt inn en rekke ganger i denne debatten. Slik jeg ser der minst to tunge argumenter som gjør bruk atomutløpet mindre sannsynlig.

¤ Putin går fra forstanden siden han vet atomalternativet er jevngodt med døden for Putin, ikke for Russland eller verden, men for Putin personlig og hans etterkommere (han har visst en del.) Skulle han lykkes må han i så fall få med seg nok generaler og andre som deltar i denne beslutningen, som også vil vite at det betyr den personlige død for de selv, og ingen lysende utsikter for deres familier.

¤ USA og Russland har begge tapt kriger. Det var tale om å benytte atomvåpen i Korea etter at det gikk dårlig for MacArthur, han fikk sparken med det budskap at vi benytter ikke disse våpen mot et U - Land som som vi burde knuse konvensjonelt. Samme historien utspilte seg i Vietnam der Nixon i sine mørkeste stunder snakket om å slippe "The Big One," men det skjedde ikke. Det ville ødelegge USA's moralske standing og det ville ikke minst lede til at enhver bananrepublikk heretter ville skaffe seg atomvåpen.

Så kan en spørre seg om Putin etter å ha innledet en bagatellmessig spesiell militær operasjon i Ukraina er villig til å avslutte denne med et atomangrep?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som skrevet over, konsekvensene av bruk av atomvåpen, selv taktiske, er så uoversiktlige og potensielt ødeleggende påde fysisk, økonomisk og politisk, at jeg har svært vanskelig for å tro at de vil bli tatt i bruk. Og, det vil garantert trekke NATO inn i konflikten.

Det som skjer i Ukraina, selv om de definerer områdene for å være russiske, er ingen eksistensiell trussel. Og, jeg klarer ikke å se at Russland på noe som helst vis vil kunne klare å bruke ABC-våpen og oppnå er positivt utfall.

Selv om Putin skulle rangle helt av og finne et behov for å hevne sin ære, så er det andre i apparatet rundt han som mest sannsynlig ikke vil la det får så langt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (6 minutter siden):

Dette atomkortet har blitt spilt inn en rekke ganger i denne debatten. Slik jeg ser der minst to tunge argumenter som gjør bruk atomutløpet mindre sannsynlig.

¤ Putin går fra forstanden siden han vet atomalternativet er jevngodt med døden for Putin, ikke for Russland eller verden, men for Putin personlig og hans etterkommere (han har visst en del.) Skulle han lykkes må han i så fall få med seg nok generaler og andre som deltar i denne beslutningen, som også vil vite at det betyr den personlige død for de selv, og ingen lysende utsikter for deres familier.

¤ USA og Russland har begge tapt kriger. Det var tale om å benytte atomvåpen i Korea etter at det gikk dårlig for MacArthur, han fikk sparken med det budskap at vi benytter ikke disse våpen mot et U - Land som som vi burde knuse konvensjonelt. Samme historien utspilte seg i Vietnam der Nixon i sine mørkeste stunder snakket om å slippe "The Big One," men det skjedde ikke. Det ville ødelegge USA's moralske standing og det ville ikke minst lede til at enhver bananrepublikk heretter ville skaffe seg atomvåpen.

Så kan en spørre seg om Putin etter å ha innledet en bagatellmessig spesiell militær operasjon i Ukraina er villig til å avslutte denne med et atomangrep?

Det er fordi han høyet innsatsen nok en gang. Hans forsøk på å tvinge Vesten i knefallet ved å stoppe gasseksporten har slått feil, han realisert ikke at det var fryktfaktoren som presser opp gassprisnivået - som forsvant så snart skrittet var tatt ut. Ved å erklære de okkuperte landene som en del av Russland (uten grenser, så det betyr folkerettslig sett en russisk overtagelse av Ukraina...) betyr det at ukrainerne kan angripe inn i Russland i verste fall, eller at ethvert tap vil få meget alvorlige følger for ham. De vernepliktige soldatene som Putin vil sette inn vil være unge menn under ufullstendig trening med altfor lite stridsmateriell, og dette er jevngodt med en mobilisering ettersom det russiske folket vil da realisere at deres yngre menn sendes ut på krig under tvang. Og at Putin aktet å erstatte drepte vernepliktige med nye vernepliktige i endeløse sirkler. 

Det vil ikke virke. Så det finnes bare et aller sist kort å høye med; atomvåpenkortet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (Akkurat nå):

Selv om Putin skulle rangle helt av og finne et behov for å hevne sin ære, så er det andre i apparatet rundt han som mest sannsynlig ikke vil la det får så langt. 

Dette tror ikke jeg. Store deler av maktapparatet er ikke lenge under kontroll, det sees mer og mer at bestemte krefter er i full gang med å gjøre som de vil uten å stanses, og disse i Putins indre krets er delt i tre; disse som lever i frykt, disse som er lik overbevist som Putin og disse som har egne ambisjoner; de vil ikke stoppe Putin om de så hadde villet det, fordi de klarte ikke å eniges og klarte ikke å finne ut hvem de kan stole på. Det finnes folk der ute som myrder både venner og fiender av Putin, det virker som at disse som var Putins venner, risikeres å drepes ved minst tegn på avhopping. De hadde altfor sent realisert de var havnet i hender på en galning som har for mye makt mot dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...