Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Dette kan bli starten på at Rassland graver seg ennå dypere ned i gjørma både militært i Ukraina og politiskt sett både internasjonalt og nasjonalt! Regner med at det blir mye spikking av trepinner i skogene i Rassland når disse skal utstyres eventuellt... 🤨

Quote

Det russiske parlamentet med ny lov om mobilisering

Det russiske parlamentet vedtar tirsdag et lovforslag som bruker begrepene “mobilisering” og “krigslov”, melder Komsomolskja Pravda.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/det-russiske-parlamentet-med-ny-lov-om-mobilisering.bhYGrYW8S?utm_source=share-btn

Endret av Gjest MKII
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest MKII skrev (3 minutter siden):

Dette kan bli starten på at Rassland graver seg ennå dypere ned i gjørma både militært i Ukraina og politiskt sett både internasjonalt og nasjonalt! Regner med at det blir mye spikking av trepinner i skogene i Rassland når disse skal utstyres eventuellt... 🤨

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/det-russiske-parlamentet-med-ny-lov-om-mobilisering.bhYGrYW8S?utm_source=share-btn

Det første jeg tenker når jeg ser full mobilisering er hvor jævlig det vil gå utover Ukrainerne. Selv 30 døde russere er ikke verdt skoa til en Ukrainer en gang, gitt utgangspunktet og fremgangsmåten deres. Det er gledelig å lese om russiske militære katastrofer, men dette spår mer krig, mer flukt og økt forekomst av overgrep.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, DrAlban3000 said:

Det første jeg tenker når jeg ser full mobilisering er hvor jævlig det vil gå utover Ukrainerne. Selv 30 døde russere er ikke verdt skoa til en Ukrainer en gang, gitt utgangspunktet og fremgangsmåten deres. Det er gledelig å lese om russiske militære katastrofer, men dette spår mer krig, mer flukt og økt forekomst av overgrep.

Det sier seg selv at all sympatien ligger hos ukrainerene. Men det er ikke dermed sakt at Rasserene ikke samtidig ødelegger for seg selv...

På innslag på NRK-nyhetene nå virker det på meg som at dette forslaget ikke innebærer full mobilisering,
men innskjerping av straffer for de som ikke møter til sesjon/verneplikt, for dessertører og så videre.

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar
4 minutes ago, DrAlban3000 said:

Det første jeg tenker når jeg ser full mobilisering er hvor jævlig det vil gå utover Ukrainerne.

Tvivler på kampviljen til de vil være bedre enn de soldater de allerede har der og stemningen i de større byerne kan nesten kun gå nedover for Putin sin del når den urbane cafe latte generasjonen mobiliseres til krig. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (25 minutter siden):

Det er vel absolutt ingen som har sagt at høye strømpriser ene og alene er 100% på grunn av Putin og krigen i Ukraina heller, så her vet jeg ikke helt hva du vil frem til?

Det Listhaug kritiseres så hardt for er at hun ber de andre partiene om å slutte å skylde på Putin og krigen, og velger å late som om dette ikke er hovedårsaken til energikrisa. Som Erna Solberg sier er det elementær kunnskap at Putin begynte å skru igjen krana i fjor sommer, og Listhaug vet bedre enn dette.

Her er det nok noen som tolker Listhaug i verste mening og ikke vil innse det fakta at det er de europeisk politikerne som har satt Europa i denne situasjonen ved å være ALT for naive overfor Putin, og ved å gjøre seg fullstendig avhengig av russisk gass.

Det jeg TROR (her blir det jo bare tolkning) er poenget er at det er norske og europeiske poliitkere som må sørge for at vi til enhver tid har tilgang til den energien vi trenger. Å skylde på Putin er å lukke øynene for dette. Hvis man lar døra stå på vidt gap selv om man vet at naboen er en upålitelig løgner, bør man ikke være overrasket hvis man en dag kommer hjem til et tomt hus. Naboen vil da selvsagt være skyldig, men forsikringsselskapet vil nok gi en kraftig avkortning grunnet ekstrem forsømmelse.

Som Listhaug svarte:

Sitat

– Ukraina-krigen og Putin er en del av årsaken, men norske og tyske politikere er også det. De har ført en uansvarlig klimapolitikk og gjennom det en uansvarlig energipolitikk, sier Listhaug.


Hadde man ikke gjort seg avhengig av Putins gass hadde man unngått hele situasjonen. Hovedårsaken er derfor en ekstrem naivitet. At Putin så utnytter dette i en konflikt bør ikke komme som en overraskelse.
At Europa ikke har noen kriseplan er ekstremt uansvarlig og kritikkverdig. Og det er dermed primært DER kritikken bør ligge. Alle burde visst at man ikke kunne stole på Putin og at dette var et mulig scenarie.
 

Edit, Listhaug har svart følgende:

Sitat

– Norske politikere må slutte å ensidig skylde på Putin for strømkrisen. Selvsagt har krigen bidratt til å forsterke krisen, men den er i stor grad politikerskapt. Dersom flere land hadde satset på stabil energiforsyning ville vi stått langt bedre rustet nå.

– Tyskland har gjort seg avhengig av gass fra Russland, og samtidig valgt å stenge ned stabile energikilder. Dette skjedde lenge før Putin gikk til krig mot Ukraina og stengte ned gassleveransen til Tyskland.  Det er den uansvarlige klima- og energipolitikken til Tyskland og andre EU-land som har gjort seg avhengige av russisk gass som har gitt Putin makten som har skapt energikrisen i Europa.

– Den grufulle krigen mot Ukraina er selvsagt en viktig årsak for at vi har skyhøye strømpriser. Men det skyldes også tabber som norske politikere har gjort, som å godkjenne de to siste utenlandskablene som har ført til høyere strømpriser i Norge. Derfor burde også andre norske politikere erkjenne sine tabber, og rydde opp i problemet istedenfor å utelukkende skyve krigen foran seg. Dessverre er både gjengen i Akersgata og de andre partiene mest opptatt av å bevisst misforstå mitt budskap og ilegge meg synspunkter jeg ikke har, istedenfor å bruke tiden sin på hvordan vi kan løse strømkrisen.

Kilde:
https://www.document.no/2022/09/20/sylvi-listhaug-slar-tilbake-mot-kritikerne/

Endret av KalleKanin
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, tigerdyr said:

Tvivler på kampviljen til de vil være bedre enn de soldater de allerede har der og stemningen i de større byerne kan nesten kun gå nedover for Putin sin del når den urbane cafe latte generasjonen mobiliseres til krig. 

Det tror jeg du har mye rett i tatt i betraktning problemene Rassland har med rekruteringen. De rassiske facistene som er engasjert nok, og de som er deperate nok etter pengene har nok allerede i stor grad vervet seg. Det har vel utvilsomt sine grunner til at Rassland verver soldater i straffeanstalter og andre anstalter. Når Rassland så til de grader skraper bunnen av bøtta' etter folk så er jo ikke det fordi det er køer av folk som ønsker å verve seg og/eller kjempe.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Gjest MKII said:

Kommentarfeltdrama overser jeg, det er vel selve artikkelen som er vesentlig? 

I korte trekk. Putin og russland er som den storkjeftede bølla fra skoletia, alltid breial og kvikk i kjeften, helt til noen deler ut en knyttneve. Russland har jobbet hardt i parader og via propaganda til å få store deler av verden til og tro at russland fortsatt er en stormakt med overlegne styrker og spesielt etter Georiga fadesen. Det verden ser er vel at russland og putin ikke er den fryktede lenger. Og putins venner virker lunkne, kina handler russiske varer til brannsalgpriser og Erdogan snakker hardt til Putin. 

Ikke utenkelig at Putin selv vil oppdage hvor glatte vinduskarmer kan bli denne høsten. 

Lenke til kommentar

Det er helt sant at Tyskland har ført en uansvarlig energipolitikk over mange år, egentlig helt siden Fukushima. Og som en del av det europeiske energimarkedet burde nok Norge tatt grep for å bli minst mulig påvirket av Tysklands uansvarlige energipolitikk, som å ikke bygge flere kabler enn strengt tatt nødvendig for å sikre Norges behov.

Men når det er sagt, jeg er fullstendig i mot Listhaugs forslag om strømstøtte til alle og enhver. Når vi har kommet inn den energisituasjonen som vi befinner oss i, så må vi delta på den europeiske dugnaden for å redusere energiforbruket og fase ut russisk energi. Den eneste måten å få til dette på er ved at strømmen faktisk må være dyr for noen kunder. Og da helst på luksusforbruk som strøm til hytter, spaanlegg, treningssentre, veibelysning, osv. Og den bør også være dyr (men ikke uoverkommelig dyr) for alle privatkunder og bedrifter.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (19 minutter siden):

Tvivler på kampviljen til de vil være bedre enn de soldater de allerede har der og stemningen i de større byerne kan nesten kun gå nedover for Putin sin del når den urbane cafe latte generasjonen mobiliseres til krig. 

Hvordan tror du deprimerte og desperate soldater behandler befolkningen? Hvor er logikken i innlegget ditt? Russland har gjort overgrep imot sivile nettopp fordi de sliter på slagmarken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (21 minutter siden):

Det sier seg selv at all sympatien ligger hos ukrainerene. Men det er ikke dermed sakt at Rasserene ikke samtidig ødelegger for seg selv...

På innslag på NRK-nyhetene nå virker det på meg som at dette forslaget ikke innebærer full mobilisering,
men innskjerping av straffer for de som ikke møter til sesjon/verneplikt, for dessertører og så videre.

Den kokende frosks teori - de myker opp til full krig. Først ved å gjøre det veldig kjipt å ikke delta, deretter ved å bli tvunget til å delta.

Og det er ikke sånn at når kampmoralen er høy så gjør ikke Russland overgrep, det gjør de uansett - men jeg tipper desperate og psykisk ødelagte soldater er verre enn soldater som rykker frem og har suksess for de som oppholder seg i nærheten av de.

Den typiske Russiske strategien vi ser nå er jo at de bomber sivile bygg de vet det er folk i - da de mangler info på hvor Ukrainske styrker befinner seg.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, DrAlban3000 said:

Russland har gjort overgrep imot sivile nettopp fordi de sliter på slagmarken.

Det har de gjort helt siden de første dagene av krigen, så jeg ser ikke poenget ditt.  De ser på ukrainere som 2. rangs mennesker; det er nok nærmere det som er rotårsaken. 

Endret av tigerdyr
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (14 minutter siden):

Det er helt sant at Tyskland har ført en uansvarlig energipolitikk over mange år, egentlig helt siden Fukushima. Og som en del av det europeiske energimarkedet burde nok Norge tatt grep for å bli minst mulig påvirket av Tysklands uansvarlige energipolitikk, som å ikke bygge flere kabler enn strengt tatt nødvendig for å sikre Norges behov.

Men når det er sagt, jeg er fullstendig i mot Listhaugs forslag om strømstøtte til alle og enhver. Når vi har kommet inn den energisituasjonen som vi befinner oss i, så må vi delta på den europeiske dugnaden for å redusere energiforbruket og fase ut russisk energi. Den eneste måten å få til dette på er ved at strømmen faktisk må være dyr for noen kunder. Og da helst på luksusforbruk som strøm til hytter, spaanlegg, treningssentre, veibelysning, osv. Og den bør også være dyr (men ikke uoverkommelig dyr) for alle privatkunder og bedrifter.

100% enig. Og det første vi kunne strammet inn på et kvoten på strømstøtten. 5000kWh/måned hele året er hinsides høyt. Det burde vært maks 1000kWh/måned på sommeren, 2000kWh vår/høst og 3000kWh på vinteren. Det hadde gitt et mye større incentiv for å spare for de som fortsatt bruker litt mye strøm. 

EDIT: Men dette er nok ikke riktig tråd å debattere det videre i ;)

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er fullstendig galskap om Putin mobiliserer.
Det er tross alt flere gode grunner til at han ikke har gjort det så langt.

Populæriteten hans vil dale og folk vil ha insentiver til å motsette seg med makt. Demonstrasjoner kan bli en realitet siden man allerede risikerer straff.
Nasjonalgarden og politiet vil også måtte mobilisere, og det er de som garanterer Putins grep om makten.
Det finnes jo ikke våpen og materiell å gi disse nye rekruttene. Det blir volkssturm med mindre Kina gir opp nøytraliteten sin og går 'all in'. Det er bare Kina som har nok materiell.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 minutter siden):

100% enig. Og det første vi kunne strammet inn på et kvoten på strømstøtten. 5000kWh/måned hele året er hinsides høyt. Det burde vært maks 1000kWh/måned på sommeren, 2000kWh vår/høst og 3000kWh på vinteren. Det hadde gitt et mye større incentiv for å spare for de som fortsatt bruker litt mye strøm. 

EDIT: Men dette er nok ikke riktig tråd å debattere det videre i ;)

Bare noen spm. 

Når du setter disse grensene dine, hva baserer du det på? 

Hvor bor du, og i hva? 

 

Har du barn? 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

100% enig. Og det første vi kunne strammet inn på et kvoten på strømstøtten. 5000kWh/måned hele året er hinsides høyt. Det burde vært maks 1000kWh/måned på sommeren, 2000kWh vår/høst og 3000kWh på vinteren. Det hadde gitt et mye større incentiv for å spare for de som fortsatt bruker litt mye strøm. 

Uten at vi trenger ta en hel debatt her og nå er det viktig at vi ikke glemmer de som trenger strømstøtten mest, de som lite har og de so bor i gamle boliger eller er tettbodde slik at vaskemaskin og gryter ruller og går konstant. Kan vi klare det samtidig er jeg enig. Folk skal ha rent tøy, kunne dusje og spise varmt måltid uten at de fryser inne. 

Det sagt, det aller første grepet vi burde tatt er vel endring av reglene slik at også stortingspolitikerne betaler den strømmen de bruker? Det er enkelt å være breial/likegyldig i forhold til strømkostnader når de aldri selv ser en strømregning. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (15 minutter siden):

Det har de gjort helt siden de første dagene av krigen, så jeg ser ikke poenget ditt.  De ser på ukrainere som 2. rangs mennesker; det er nok nærmere det som er rotårsaken. 

Hva skjer her nå. 

"Og det er ikke sånn at når kampmoralen er høy så gjør ikke Russland overgrep, det gjør de uansett" Skrev jeg.

Men jeg antok at det blir verre for Ukrainske sivile om det blir full mobilisering - jeg driter i Russiske tap utover gleden det gir meg. Nåla flytter seg ikke en gang, men igjen - jeg tror dette blir utrolig kjipt for de som er igjen i landet, uansett effektivitet fra Russernes side. Flere og voldeligere overgrep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...