Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Verm skrev (6 minutter siden):

Putin styrer Russland videre mot undergang. Ganske utrolig. Et kupp synes stadig mer sannsynlig, men samtidig er det jo så mange militære topper som er drept, slik at det spørs om noen har nok innflytelse til å få det til.

Han var nylig i utlandet. Farlig for diktatorer å gjøre. Ceaucesku ble jo knertet av sine evne etter en lang tur til utlandet. Samme med kruchev etter hans ferie ved Svartehavet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (12 minutter siden):

Jeg er litt usikker på hvor mye nedfall og hvor stor spredning det blir ved bruk av atomvåpen, men om det blir spredd til naboland, et NATO land er det da et angrep ? Jeg vet ikke, men jeg vil nesten tro det. 

Bruk av atomvåpen vil nødvendigvis påvirke rundtliggende land; atomvåpenbruk i stor mengde vil ramme hele planeten. Det i seg selv blir etter dagens politiske situasjon sannsynligvis ikke å betegne som noe angrep mot NATO-land; da skulle de indirekte konsekvensene av mye annet vært regnet for direkte konsekvenser for uheldige land eller områder.
Faktum er at vi ikke kan godta at atomvåpen brukes, for gjøres det, har land i framtiden legitim grunn til å kreve at andre land ikke blander seg i suverene staters avgjørelser om bruk av atomvåpen. Det er for farlig å godta at Russland bruker atomvåpen. I tillegg, hvis Russland først velger å bruke atomvåpen, har de åpnet for at NATO erklærer krig mot Russland, siden det er bruken av atomvåpen som per dags dato er sperren for at NATO blander seg i krigen. Russlands handlinger er en trussel mot ikke bare Ukraina, og det er i NATOs interesse å fordrive Russland fra Ukraina, pluss også velte hele det russiske regimet, men dette avventes grunnet atomvåpentrusselen. NATO kommer sannsynligvis til å bruke de sjansene de har, til å angripe Russland, på en eller flere måter.

Endret av Memento scientiam
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (41 minutter siden):

Fra tidligere i dag. Tror ikke det er postet her.

Tanks 'Absolutely on the Table' for Ukraine: U.S. Defense Official
https://www.newsweek.com/tanks-absolutely-table-ukraine-us-defense-official-1744308

 

 

Gibblay skrev (30 minutter siden):

Jeg finner det ulogisk at Abrahamstanks skal finne veien til Ukraina grunnet motoren. Den har en gassturbin som krever mye support av personell på bakken. Mulig jeg er på tynn is her, siden T-80 også har en gassdrevet motor av en eller annen type. Det mest praktiske og enkleste hadde vært Leopard 2, men da har vi med tyskerne å gjøre igjen. Trenger de egentlig flere stridsvogner er min tanke? De har erobret betydelig flere enn de har mistet. I tillegg fått donert masse av andre EU land som de er vant med(T-72**).

Jeg ville heller at de hadde fått vestlige fly som kunne gått amok i de russiske linjene med presisjonsbomber.

Uttalelsen gikk vel på at tanks ikke var utelukket, men at Ukraina først måtte "bevise" at de kunne etablere et støtteapparat kapabelt til å vedlikeholde og drifte dem. Altså vil dette være nok en noe mer langsiktig greie for de mer avanserte typene i det minste.

Lenke til kommentar

Noe må ha skjedd, for den talen var garantert spilt inn på forhånd. Akkurat som 24 februar. Antar det utspiller seg noe relativt heftig i Moskva akkurat nå. De har satt seg i en meget, meget vanskelig posisjon hvis de tenker å komme ut med æren i behold.

En mobilisering er vanskelig når hele apparatet som skal utdanne nye soldater i stor grad drept eller såret. Utstyret er også borte.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Gibblay skrev (19 minutter siden):

Noe må ha skjedd, for den talen var garantert spilt inn på forhånd. Akkurat som 24 februar.

Jeg holder med ditt innlegg.

Men finnes det noe kilder på det du hevder om opptak av talen? Eller er det spekulering?

Lenke til kommentar
Bugle skrev (41 minutter siden):

Jeg holder med ditt innlegg.

Men finnes det noe kilder på det du hevder om opptak av talen? Eller er det spekulering?

Kilden på dette er russiske Forbes. Ellers vet vi at Putin sjeldent taler direkte på tv.

En annen faktor å ta inn i dette er at tidspunktet er ganske viktig når Putin skal annonsere noe av betydning til hele nasjonen, da Russland er et land med mange tidssoner. Klokka 08:00 om morgenen Moskva-tid sikrer at hele landet er våkent.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Min drømmespakulasjon på innholdet i talen vil være: "Vi har ikke lyktes med å frigjøre Ukraina fra deres Nazifisering, grunnet vestens og NATOs vennlighet til Ukrainsk nazisme.

Vesten og NATO bruker Ukraina til en stedfortreder krig for å svekke russland.

Vi ser oss derfor nødt til å trekke oss ut av Ukraina, også Krim, for å unngå mer Russisk lidelse.

Alle styrker trekkes derfor tilbake til russiske grenser for å forsvare oss mot NATO angrep."

Så legges krigen lokk på fra russisk side, men Vesten med NATO samt Kina og alle andre husker russisk fiasko i mange år fremover.

Vi får et lukket russland uten betydning i verdenssammenheng.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (2 minutter siden):

Min drømmespakulasjon på innholdet i talen vil være: "Vi har ikke lyktes med å frigjøre Ukraina fra deres Nazifisering, grunnet vestens og NATOs vennlighet til Ukrainsk nazisme.

Vesten og NATO bruker Ukraina til en stedfortreder krig for å svekke russland.

Vi ser oss derfor nødt til å trekke oss ut av Ukraina, også Krim, for å unngå mer Russisk lidelse.

Alle styrker trekkes derfor tilbake til russiske grenser for å forsvare oss mot NATO angrep."

Så legges krigen lokk på fra russisk side, men Vesten med NATO samt Kina og alle andre husker russisk fiasko i mange år fremover.

Vi får et lukket russland uten betydning i verdenssammenheng.

Det er lov å drømme, men kan ikke se det for meg. Er redd det skal dreie seg om full mobilisering eller bare noe piss om folkeavstemningen med trusler om bruk av atomvåpen om man våger å angripe Russlands anekterte land. Angående full mobilisering, jeg kan ikke se for meg hvordan Putin kan overleve det om det betyr å tvinge ungdommer fra Moskva og de andre byene til krig i Ukraina. Det er nok mange russere som lever fint med at fattige menn fra distriktene og kriminelle blir lemlestet og drept i en krig mot andre mennesker de ikke sympatiserer med, men det vil være noe helt annet om venner/familie blir sendt til krigen. Forsvar av Russland mot en innvasjon vil nok de aller fleste frivillig mobiliseres for, men ikke for å angripe nabolandet fordi det visstnok er noen russere/pro-russere som blir behandlet dårlig der. Om det skulle komme dit kan jeg ikke se for meg noe annet enn at Putin omsider blir fjernet. 

Lenke til kommentar

Tysk analytiker tror at talen av Putler ble utsatt på grunn av at Putler skal innrømme tap i Ukraina bl.a. etter ydmykelser av Putler av allierte i.f.m SCO. Norsk forsker er uenig.

Må si jeg dessverre tror mest på både antagelsene og konklusjonen til den norske forskeren: Putler er alt for nedsyltet og investert i krigen i Ukraina til å komme ut av en innrømmelse om tap i Ukraina med æren, makten eller livet i behold tror jeg. Innrømmelse av nederlag passer også dårlig med de nye vedtakene i Rassland angående innskjerping av straffer ved manglende møte til sesjon, militærtjeneste, og for ordrenekt, og skinnvalgene regisert i de okuperte områdene i Ukraina!

Quote

Tror Putin kan innrømme 

nederlag

Tysk analytiker mener de siste dagenes ydmykelser har økt sjansen for at Vladimir Putin vil trekke i nødbremsen. Russland-forsker tror det vil bli for krevende.

https://www.dagbladet.no/nyheter/tror-putin-kan-innromme-nederlag/77208929

Endret av Gjest MKII
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser denne vitsen sirkulerer blant russere for øyeblikket, den typiske østeuropeiske galgenhumoren har de heldigvis fortsatt intakt som en av få positive kvaliteter.

>Be required to show for conscription
>Try to avoid it
>Get caught, sentenced and sent to prison
>Prigozhin comes and recruits you to Wagner
>You now have payment (which conscripts won't get) and you are free after half a year (while conscripts would serve till the end of the war)
>?????
>PROFIT

Endret av shockorshot
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror dessverre ikke at Putin er klok eller ydmyk nok til å innrømme nederlag. Maksimalt vil han innrømme at krigen ikke har gått som planlagt og skylde på NATO.

Han ser nok heller på slike innrømmelser som svakhet, og svakhet som invitasjon til kupp, selv om faren for det allerede voksre uansett.

Skulle likt å være flue på veggen i Kreml nå og se hva som skjer bak kulissene. Enig med andre over her at det må ha skjedd noe som gjør at Putin har tenkt seg om. Disse talene er forhåndsinnspilt for å være sikker på at han ikke driter seg ut.

Lenke til kommentar

 

 

 

NATO vil ikke sitte stille i båten om Russland skulle bruke et atomvåpen. Russland ville brutt alle regler for sivilisasjon, og verden ville forenes mot dem, muligens tom. deres allierte, og særlig Kina. Det ville være en horribelt destabiliserende handling.

Putin trodde han kunne spre autokrati og at demokrati var svakt. I stedet har han ødelagt "den russiske sfæren", og nå i tillegg til at tidligere Sovjet-stater skyter på hverandre, så er det med kombinasjon av Ukrainas modige motstandskamp og den økonomiske situasjonen, voksende misnøye med autokratier i hele verden.

Ukrainas motstandskamp og seier over Russland vil spre demokrati og motstand mot autokratier.

Mens opptøyene i Iran fortsetter kan det se ut til at folk har begynt å samle seg for å demonstrere mot Kadyrov i Tsjetsjenia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...