Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

ærlig talt, denne F-16-saken har vært et amatøropplegg fra ende til annen. Og jeg klandrer ikke ukrainerne et sekund, de har blitt ført bak lyset av et Europa (jeg forstod veldig godt hvorfor amerikanerne var skeptiske til å godkjenne disse flyene) som har signalisert at de er klare for en militær-industriell storkrig, mens det i realiteten blir avslørt som et avindustrialisert kontinent av fordums tid med høyt potensial for interne problemer.

Men man kan håpe på at disse avsløringene fører til bedre tider for Europa fremover!

Endret av superrhino
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Serpentbane skrev (9 timer siden):

Det kommer ant på hva man legger i begrepet sterkt militært. Nei, Nordkorea kan i praksis ikke utfordre noen vestlige land, men kan de gjøre skade? Ja, i hovedsak mot sørkorea.

Det er en greie om at Nordkorea kan legge Seoul i ruiner i løpet av en halvtime med sitt massive artilleri som i stor grad er nedgravd og fortifisert. Nå er nok akkurat denne påstanden en kraftig overdrivelse, men det er likevel et faktum at NK kan påføre SK betydelig skade, og at svært mange kan bli drept og enda flere skadd om et slikt angrep iverksettes.

Så om man tenker en konflikt med NK så vil dette åpembart bli en avveining. Så har NK naturligvis andre våpen også, og mange soldater. Kvaliteten på det hele er en god del under våre standarder, men fremdeles kapabel til å gjøre skade.

Nøyaktig hvordan dette skadeomfanget blir er naturligvis vanskelig å anslå, og det vil avhenge av mange faktorer, hvem som er involverte i kampene, hvem som slår til først og med hvilken styrker osv.

Har du mer informasjon om dette? Er det noe du har fra pålitelige kilder, eller er det noe du antar?

Er det noen grunn til at overlegen amerikansk militærkraft ikke kan ta ut NKs artilleri?

 

  

Raul07 skrev (8 timer siden):

Fordi det er faktisk sånn pro russere tenker... Slapp av :) En pro russer vil tenke at det er rart den ikke blir slettet og skjult for å skjule hva US har gjort feil. Ser ikke helt hvordan jeg provosere ved å svare dette?!

Fordi du la det frem som om du mente det selv:

"Angående video, så er det rart den ikke er slettet for å skjule hva Bush egentlig tenker, at han forsnakker seg."

 

 

  

bojangles skrev (6 timer siden):

Nå ble jeg helt satt ut, hva faen skjer?

Er det slik nå at vi ikke ser F16 i Ukraina før gud vet når nå? Eller er feks de norske flyene klare eller er det andre F16 som kan sendes umiddelbart?

Det skal være snakk om slike betingelser:

"Det dreier seg blant annet om å avslutte treningen av det ukrainske personalet som skal operere flyene. Tidsplanen for treningen avhenger samtidig av flere faktorer, blant dem materiell- og værforhold, opplyser departementet."

Men jeg ser ingen betingelser her? Er det bare jeg som har gått glipp av noe? Hvor lang tid treningen tar er jo ikke en "betingelse", men en faktor som kan påvirke når de er klare.

Endret av Markiii
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Markiii said:

Men jeg ser ingen betingelser her? Er det bare jeg som har gått glipp av noe? Hvor lang tid treningen tar er jo ikke en "betingelse", men en faktor som kan påvirke når de er klare.

Jeg mistenker at det her har vært en oversettelse til/fra engelsk "condition", som kan bety både (bl.a.) betingelse og tilstand.

Endret av TAC-2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Markiii said:

Har du mer informasjon om dette? Er det noe du har fra pålitelige kilder, eller er det noe du antar?

Er det noen grunn til at overlegen amerikansk militærkraft ikke kan ta ut NKs artilleri?

Det er ganske godt kjent at Seoul ville bli hardt rammet om det blir krig med NK. Seoul sentrum er 40 km fra NK, og NK bruker alle pengene sine på militæret. De har over 10.000 artilleri og 5.000 MLRS. Det er ikke uten grunn at NK kan selge millioner av artillerigranater til Russland. De har latterlige lagre.

Man måtte nok teppebombe grenseområdene i NK med taktiske atomvåpen for å unngå at de skulle kunne ramme Seoul hard. Det er ikke realistisk med konvensjonelle våpen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, torbjornen said:

Det var ein her i denne tråden som snakka om å kjempe til siste ukrainar. Hadde han rett? Det som går føre seg er eit stort svik. Ein ynskjer tydelegvis ikkje at Ukraina skal vinne.

Den vi har sett siste 6 månedene kan knapt kalles støtte. Er jo ingenting omtrent. Nå får Russland masse militært utstyr fra Nord Korea og muligens andre land. Her mener jeg man må enten bestemme seg for å støtte eller bare fremprovosere en avtale der krigen avsluttes, om så Ukraina mister 20% av sitt landområder. Drive å krige helt til det er tomt for både utstyr og menn er ikke noe jeg personlig vil være vitne til. Men man har jo egentlig forrådt Ukraina totalt om ikke støtten gjenopptar igjen. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Putins skygge: − Han er en rendyrket kriger
Nikolaj Patrusjev (72) skal ha organisert Wagner-sjef Jevgenij Prigozjins død og får en stadig sterkere posisjon nær Vladimir Putin (71). Alderen taler mot at han skal etterfølge Putin. Men han har også en mektig sønn.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/P4V9G0/putins-naermeste-mann-nikolaj-patrusjev-karakteriseres-av-en-ekspert-som-en-rendyrket-kriger-alderen-gjoer-at-han-neppe-er-putins-etterfoelger

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg har mistenkt, og det har vel vært indirekte nevnt tidligere at Erdogân og Tyrkia forlanger å få kjøpe nye F16-fly for å godkjenne svensk NATO-medlemskap. Nå er det nokså åpenbart at det kun er dét Erdogân venter på.

Biden er positiv til et slikt salg, men det er ikke avklart i Kongressen enda. Og jeg er ikke veldig trygg på at nettopp Kongressen lar seg styre av denne adferden fra Erdogâns side. Amerikanske politikere har et nokså solid talent for trass både som lovforsamling i sin helhet, blokkvis og hos enkeltpolitikere. Derfor er svensk medlemskap fortsatt i det blå så lenge presidenten ikke har flertall i begge kamrene i kongressen. Og det i seg selv hadde neppe vært tilstrekkelig gitt ovennevnte trass-beskrivelse.

Endret av <generisk_navn>
rettet skrivefeil
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

 

En melding på sosiale medier fra en 19-åring kan i dagens Russland føre til at du ender opp på en terrorliste, og det kan gi deg 10 års fengsel.

Det var dette som holdt på å skje Olesia Krivtsova. Nå er hun 21 år, trygt plassert i Norge. Hun sier til NRK at hun er blitt fort moden på grunn av sin dramatiske historie, som har brakt henne til Kirkenes, der hun jobber som journalist i nettavisen BarentsObserver.

 

https://www.nrk.no/norge/sier-hun-ble-truet-med-slegge-og-tystet-pa-i-russland---na-er-hun-i-kirkenes-1.16703753

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 minutter siden):

Det er merkeleg at det ikkje skal vere mogeleg med transitt av ukrainsk korn utan at det skal måtte utkonkurrere kornbøndene i Polen og andre land i Aust-Europa.

Problemet er at det er som å sende en pengetransport uten væpnedevakter gjennom et fengsel. 

Mennesker som driver business skyr ingen midler for å berike seg selv.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Gode signaler fra Sverige, men vil noen i Norge få ut fingeren?

Socialdemokraterna i Sverige etterlyser statlige garantier for å gjøre svensk våpenindustri i stand til å trappe opp produksjonen av ammunisjon til Ukraina.

– Vi skal fortsette med å støtte Ukraina og det ukrainske folket helt til den siste russiske soldat har dratt, sa Socialdemokraternas partileder Magdalena Andersson i en tale på organisasjonen Folk och Försvars rikskonferanse i Sälen søndag.

Ifølge Andersson haster det med å få fart på produksjonen av ammunisjon til Ukraina, og hun etterlyser derfor tiltak og statlige garantier til svensk våpenindustri.

Støtten kan enten komme i form av statlige garantier eller det kan være garantier knyttet til at den svenske stat legger inn store bestillinger av krigsmateriell slik at industrien kan utvide produksjonskapasiteten, mener hun.

– Man kan diskutere utformingen av garantiene og hva som kreves for å raskt kunne øke produksjonen, sier Andersson.

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2024/01/07/195973546/svenske-sosialdemokrater-vil-ha-okt-vapenproduksjon

Endret av Jalla21
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
overhodet skrev (1 time siden):

Problemet er at det er som å sende en pengetransport uten væpnedevakter gjennom et fengsel. 

Mennesker som driver business skyr ingen midler for å berike seg selv.

Det er riktig, det burde innføres et distribusjonsforbud av ukrainske landbruksprodusenter i transittland for at disse skal komme ut til resten av verden, men av helt ubegripelige grunner hadde EU nektet å innføre restriksjoner på dette, og selv om myndighetene i alle involverte landene så gjerne vil, klarte de ikke å separate frakten fra transittlandenes marked. Tusk som nå har overtatt i Polen, har signalisert at han kommer til å slå meget hardt ned på uønskede handel innenfor det polske markedet. Han kunne være troende til å la væpnede soldater bevokter korntransporten fra Ukraina ut til utskipingshavnene. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...