Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bojangles skrev (17 minutter siden):

La oss håpe på at svenskene inspirerer både den norske regjeringen og resten av EU. Som vi ofte har sett så trenger politikere at noen "går opp stien" før de klarer finner motet til å vise handlekraft. Et eksempel er jo hvordan ingen i vesten turte skjære gjennom og garantere UA vestlige tanks. Straks Polen sa at de ga jamt faen i Tyske eksportbegrensninger uten tysk tillatelse og de ville donere polske Leo til Ukraina uansett hva tyskerne sa om saken, vel like etterpå våknet resten av vesten og erklærte at de også ville støtte med tanks. Før Polen tråkket opp sporet var kutymen at "vesten kan ikke bidra til eskalering". 

Sverige og Danmark får Norge til å se ut som idioter i enkelte tilfeller.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/norge-bor-forberede-seg-pa-krig/o/5-95-1563076

"Siden den tid har amerikanske baser og skip i hele Midtøsten blitt hyppig angrepet og Houthiene (Iran) i Jemen har begynt å terrorisere internasjonal skipsfart. Så nå samler USA en internasjonal maritim koalisjon for å sikre fri ferdsel i Rødehavet.

Danmark sender en fregatt, men av uforståelige grunner deltar ikke Norge.

Som en av verdens største sjøfartsnasjoner er det i vår klare interesse å opprettholde fri ferdsel og beskytte handelsflåtene mot angrep. Et norsk skip har til og med blitt angrepet. Dette hadde vært en mulighet til å både ivareta våre egne interesser og som alliansepartner bidra i den globale kampen mellom demokrati og autokrati."

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Markiii skrev (14 minutter siden):

Sverige og Danmark får Norge til å se ut som idioter i enkelte tilfeller.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/norge-bor-forberede-seg-pa-krig/o/5-95-1563076

"Siden den tid har amerikanske baser og skip i hele Midtøsten blitt hyppig angrepet og Houthiene (Iran) i Jemen har begynt å terrorisere internasjonal skipsfart. Så nå samler USA en internasjonal maritim koalisjon for å sikre fri ferdsel i Rødehavet.

Danmark sender en fregatt, men av uforståelige grunner deltar ikke Norge.

Som en av verdens største sjøfartsnasjoner er det i vår klare interesse å opprettholde fri ferdsel og beskytte handelsflåtene mot angrep. Et norsk skip har til og med blitt angrepet. Dette hadde vært en mulighet til å både ivareta våre egne interesser og som alliansepartner bidra i den globale kampen mellom demokrati og autokrati."

Vi har sendt ned 10 stk stabsoffiserer. Så det stemmer ikke at vi ikke deltar.
Vi har faktisk ingen skip som har noe der nede å gjøre. Våre fregatter har ikke godt nok luftvern til å være med på dette.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Er det egentlig moralsk riktig av Norge å delta så lenge vi lar Israel holde på som de gjør, heier frem Haaland og andre som jobber for diktatorer i Midtøsten mm? Jeg tenker vi må begrense Russland av sikkerhetspolitiske hensyn, men vi må begynne å behandle land likt. Ellers er vi ikke noe bedre enn Russland selv.

Lenke til kommentar
majer skrev (11 minutter siden):

Er det egentlig moralsk riktig av Norge å delta så lenge vi lar Israel holde på som de gjør, heier frem Haaland og andre som jobber for diktatorer i Midtøsten mm? Jeg tenker vi må begrense Russland av sikkerhetspolitiske hensyn, men vi må begynne å behandle land likt. Ellers er vi ikke noe bedre enn Russland selv.

Hva tror du Norge kan gjøre for å stoppe Israel? Svaret er null og niks. Vi er 5 millioner, vi kan ikke forandre verden. Foreslår at du tar det i Israel og Hamas tråden.

 

 

Endret av overhodet
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
overhodet skrev (2 minutter siden):

Hva tror du Norge kan gjøre for å stoppe Israel? Svaret er null og niks. Vi er 5 millioner, vi kan ikke forandre verden. Foreslår at du tar det i Israel og Hamas tråden.

 

 

Da kan man stiller spørsmålet: Hva kan lille Norge gjøre for å stoppe Russland? Vi er avhengige av samarbeidspartnere. Akkurat nå tenker jeg vi er så moralsk forkrøplete at vi ikke fortjener landet vi bor i

Lenke til kommentar
majer skrev (Akkurat nå):

Da kan man stiller spørsmålet: Hva kan lille Norge gjøre for å stoppe Russland? Vi er avhengige av samarbeidspartnere. Akkurat nå tenker jeg vi er så moralsk forkrøplete at vi ikke fortjener landet vi bor i

Deg om det. Vi er en del av NATO. Vi er ikke alene mot Russland. 

Krigen mellom Hamas og Israel har ikke Norge eller NATO som part.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (28 minutter siden):

Bare 13 % av verdensbefolkningen er i demokratiske stater.

Jeg har tenkt litt på dette. 

I 1950 (da FN var på nyfødt-stadiet), hadde Europa bare litt under halvparten av befolkningen i Asia. Nå i 2024 har Asia omtrent syv ganger så stor befolkning. Afrika hadde under halvparten av Europas befolkning i 1950. Nå i 2024 har de dobbelt så mange.

Og så er det sant at befolkningsantall for seg selv har lite å si, men det sier litt om utfordringene i en globalisert verden.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Drogin skrev (11 minutter siden):

Det er enkelt: Ukraina-Russland er mye mer svarthvitt enn Palestina-Israel. Jeg støtter en tostatsløsning, er imot bosettere, israelske angrep og provokasjoner på vestbredden+++, og sånn sett har palestinerne en rett til selvforsvar. Likevel er Hamas en terrororganisasjon, som torturerte og drepte selv egne politiske palestinske rivaler på Gaza når de tok makta. Vi kan derfor sende våpen til Ukraina, men ikke Gaza. Palestinerne, spesielt på Gaza, mangler et styre som kan representere dem som er forsvarlig å støtte. Det eneste vi burde gjort er evt en boikott av Israel.

En annen sak er at Ukraina står oss nærmere enn Israel eller Palestina. Arabiske land eller afrikanske, sør-amerikanske++ har ikke giddi å involvere seg noe særlig i Ukraina. Men arabiske land involverer seg veldig i Palestina. Og det er helt forståelig.

Ukraina toppet kåringer over det mest korrupte landet i Europa. Det var det eget folk som stod for. I flere områder er det dessuten flere russervennlige enn det motsatte. En kan tenke seg at en del av de som ikke er russervennlige er det pga økonomi og ikke demokrati. 

Ukraina ble nærmet lokket av vesten til å bli mer vestligvente. Det har nok ført til at Russland har agert. Vesten har altså vært med på å trykke på knappene for krig. Jeg er helt sikker på at USA hadde reagert om Kina satte opp raketter i Mexico etc. Å si hvem som er verst av land x og u handler mer om subjektive følelser enn logikk. Vi er alle søppel. Det betyr ikke at jeg ikke støtter intervensjoner mot Russland, men man kan ha flere tanker i hodet

overhodet skrev (24 minutter siden):

Det viser bare at man er bortskjemt som nordmann, når man kan tillate seg å kalle Norge moralsk forkrøplet.

Eller er de bortskjemte de som ikke klarer å se hva som er feil med Norge?

Lenke til kommentar
Drogin skrev (29 minutter siden):

Og der ble du eksponert som det russisk betalte trollet du er

Klassisk hersketeknikk. Det viser vel bare at jeg er inne på noe. Jeg unnskylder ikke Russland, men jeg gidder heller ikke unnskylde vesten. Man må lære av egne feil

Lenke til kommentar
majer skrev (7 minutter siden):

Klassisk hersketeknikk. Det viser vel bare at jeg er inne på noe. Jeg unnskylder ikke Russland, men jeg gidder heller ikke unnskylde vesten. Man må lære av egne feil

Vi i Norge har ingenting å gjøre med krigen mellom Israel og Hamas. Ta diskusjonen i den tråden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...