Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, the 3 X said:

Dette utsnittet kunne vært limt rett inn på Hamas/Israel konflikten med russerne som hamas og Israel som Ukraina..

Men av en eller annen grunne kommer stort sett jubelen da når overgriperen "vinner"... kan noen forklare det  ??

Bare for ordens skyld, jeg støtter Israel og Ukraina..

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal svare til dette annet enn at jeg foreslår at du bruker helgen til å tenke nøye gjennom det jeg skrev og det du svarte meg. Krigen i Ukraina er på ingen måter sammenliknbar med Israel og Palestina konflikten. En annen ting er jo at dette er ikke en tråd for å diskutere Israel og Palestina. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Gleden ligg i at for kvar russar som blir sett ut av spel blir det ein russar mindre til å krige mot Ukraina. Mistar russarane nok folk og utstyr må dei til slutt gje seg, og Russland vil i lang tid vere ein mindre trussel mot andre land og mot internasjonale reglar. Små land som Norge er heilt avhengige av at ikkje stormaktene kan herje fritt med oss.

Når det gjeld Ukraina-konflikten er den i stor grad svart-kvitt, og enkel å forhalde seg til. Den evigvarande konflikten i Midtausten er vanskelegare å forhalde seg til på grunn av ein lang historikk og feil frå begge sider. Dette er ein konflikt som kunne ha vore løyst for lenge sidan dersom det hadde vore vilje til det.

Spoiler

Terror bidreg utelukkande til å gjere den underliggjande konflikten vanskelegare å løyse. Når Israel blir offer for noko som er verre enn 11/9 er det rimeleg at dei vil ha ein slutt på dette, og då blir det blodig. Dette er såleis ein konflikt eg er lei av å høyre om, og så får verda heller rette merksemda si på konflikten den dagen ting har roa seg, HAMAS er utradert eller evt. har forkasta terror for å jobbe politisk (slik PLO har gjort for lenge sidan), samt at Israel viser vilje til å ofre noko for å få ei varig løysing på konflikten. Om ein ikkje vil ha ei tostatsløysing får det heller bli ei einstatsløysing, men då må palestinarar og israelarar ha like rettar, og ikkje slik det er i dag der israelske busetjarar på Vestbreidda er meir verdt enn palestinarane som dei fortrenger. Når det gjeld Gaza meiner eg at ein bør sjå på mogelegheita for å la landområdet bli ein del av Egypt, der sistnemnde tek ansvar for sikkerheita og der innbyggjarane blir fullverdige egyptiske statsborgarar. Tostatsløysinga har blitt torpedert av Israel i 30 år, og ein kan ikkje halde på med å snakke om dette i det uendelege.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
20 hours ago, Kjell Iver said:

Et par ord til ettertanke.

Så et bilde her om dagen der en finsk soldat fra vinterkrigen før ww2 ble spurt om hva han følte. Han hadde skutt over 500 russiske soldater som snikskytter - "jeg følte rekylen" var svaret.

Og nå sitter man/vi selv og ser videoer daglig på twitter og kjenner glede for hver granat som treffer. Samme glede som å sitte og se på et bål eller se på en bekk eller elv som renner forbi. Kan bare scrolle videre til neste...  Det er litt rart å tenke tilbake på barndommen der man hørte om japanske Kamikazepiloter - hvor utrolig ufattelig jævlig vi syntes det var. Nå er dette dagligdags og har vært det lenge. Hvor skal det ende.

 

Det er nok del av "menneskelig eksistens" alt det negative også. Vi hadde det stort sett veldig godt mellom 1945-2001, da vi var isolerte fra mesteparten av verdens ondskap, både geografisk og fordi det ikke fantes sosiale medier.

Når man ser på nyhetene i dag er det vanskelig å tro at verden stadig blir bedre og mer fredelig. Men det er altså det forskningen sier. Kamikazepiloter er et berømt eksempel, men dessverre ikke unike.

Jeg synes Serpentbane gir et godt svar. For meg personlig føler jeg også at blant de som støtter Ukraina her inne, så ville 100% heller se at russerne overlevde og trakk seg tilbake enn at ukrainerne drepte dem alle sammen og krigen fortsatte i lang tid og begge sider led store tap. Slik at det er neppe død og fordervelse som driver "gleden" til de fleste over at russiske soldater nøytraliseres.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
4 hours ago, ForTheEmperor said:

Noen som frykter at det som skjer i Midtøsten kan påvirke våpenbistand og oppmerksomhet i Ukraina? Eller har det allerede skjedd?



Oppmerksomhet på kort sikt ja, men praktisk bistand nei. På lang sikt tror jeg også konflikten i Midtøsten vil være over om noen uker eller måneder, i det minste for denne gang. Dessverre vil nok krigen i Ukraina fortsette godt inn i neste år på det minste.

Flere av landene som støtter Ukraina er også i ferd med å gi sine største bidrag noensinne, inkludert USA som antagelig forbereder en pakke på rundt 1079 milliarder kroner.

Ukraina får nå også fler artillerigranater enn Russland klarer å produsere eller få tak i. Så da har Russland snart bare fordel i antall tropper de er villige til å ofre.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
5 hours ago, ForTheEmperor said:

Noen som frykter at det som skjer i Midtøsten kan påvirke våpenbistand og oppmerksomhet i Ukraina? Eller har det allerede skjedd?

Nei det har jeg ingen tro på. Men jeg tror nok at russerne hadde en finger med i spillet når hamas angrep Israel. Og det kan godt tenkes at russerne trodde det ville skje. Men det skjer ikke. Vi har senest denne uken fått nye lovnader om fortsatt støtte fra vesten til Ukraina. 

Siste ukes tap for russerne har vært enorme. Det har raust tusenvis av russiske soldater, og de materielle tapene hos russerne den siste uken er gigantiske. Bare se på antall tanks og pansrede personell kjøretøy russerne tapte, samt mengder artilleri, et par jagerfly, og en håndfull luftvernsystemer. russisk artilleri har senket skuddtakten i det siste, og når det rauser så mye utstyr som russerne tapte siste uke så blir situasjonen ennå vanskeligere for russerne. Det er viktig å huske på at selv om nord-korea stepper opp støtten til russland, og iran gjør det samme så er det ikke mulig å erstatte de store materielle tapene russerne har hatt på kort til mellomlang tid. 

Det er lett for folk å tenke at årets offensiv ikke ble like vellykket som fjorårets, mtp arealet som er vunnet tilbake. Men for å se ting i kontekst må vi ikke glemme at russerne hadde gravd skyttergraver langs hele fronten, minefelt i front og artilleri bak. Det UA har gjort er å gå taktisk til verk, de har bevist tatt ut så mye artilleri som mulig. 

Nei jeg har ingen tro på at vesten skal slutte å støtte opp om frihet og demokrati.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Dragavon skrev (11 timer siden):

Interresant tråd om kordan russland har spredd drit i vesten heile tida

 

Dette er en utrolig viktig påminnelse og et veldig viktig poeng

Lenke til kommentar

Det virker for meg som at vi i Vesten, meg inkludert, trodde russerne var vanlige europeere, og at de virkelig hadde kommet på bedre tanker etter Sovjets fall... men så viser det seg altså at de har holdt på med dritten sin nesten hele tiden uten at vi har lagt merke til, eller i hvert fall skjønt det 🙈 Det var en tid for 20+ år siden hvor Russland ikke bare ville inn i NATO for å sabotere, men mange NATO land (jeg også for den sakens skyld) ville slippe Russland inn. Jeg var ung og dum. Jeg er svært bekymret for at Russland i fremtiden også potensielt bare blir verre.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Brother Ursus said:

Det virker for meg som at vi i Vesten, meg inkludert, trodde russerne var vanlige europeere, og at de virkelig hadde kommet på bedre tanker etter Sovjets fall... men så viser det seg altså at de har holdt på med dritten sin nesten hele tiden uten at vi har lagt merke til, eller i hvert fall skjønt det 🙈 Det var en tid for 20+ år siden hvor Russland ikke bare ville inn i NATO for å sabotere, men mange NATO land (jeg også for den sakens skyld) ville slippe Russland inn. Jeg var ung og dum. Jeg er svært bekymret for at Russland i fremtiden også potensielt bare blir verre.

Et hint/frampek kunne være omfangert av mafiavirksomhet som dominerte der borte på "alle" nivåer (også) på 90-tallet. Eksempel: Hadde du med deg mange kontanter på vei inn og dette ble deklarert ved innreisen så var det stor sjanse for at kriminelle kom og hentet det der du oppholdt deg.

Endret av lada1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

Slik at det er neppe død og fordervelse som driver "gleden" til de fleste over at russiske soldater nøytraliseres.

Nei - innlegget mitt må ikke tolkes dithen at jeg ikke 100% støtter Ukraina. Det gjør jeg selvsagt - men alle disse bildene og videoene gjør oss vel på en måte følelsesmessig avstumpet. Det er ikke at de som er "on the receiving end" av disse granatvideoene ikke fortjener det, men dess mer vi ser av det dess mer avstumpet blir vi. Eller våre barn. 

Oss og dem. Neste generasjon sitter som dronepiloter eller styrer droner på andre siden av jorden med VR briller i en sofa for vi vet. De vil gjøre dette lettere og mer naturlig enn noen fra tidligere generasjoner - de menneskelige lidelsene er de samme, men avstanden er enorm. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, lada1 said:

Et hint/frampek kunne være omfangert av mafiavirksomhet som dominerte der borte på "alle" nivåer (også) på 90-tallet. Eksempel: Hadde du med deg mange kontanter på vei inn og dette ble deklarert ved innreisen så var det stor sjanse for at kriminelle kom og hentet det der du oppholdt deg.


Absolutt. Det var så mange tegn hele tiden. Det er vanskelig å forstå at politikerne våre ikke fulgte bedre med. De har tilgang på informasjon vanlige mennesker ikke har. CIA advarte tydeligvis både demokrater og republikanere etter 2014. Både Clinton, Biden og McCain og flere andre som hadde fått briefinger var helt tydelige på hvem og hva Vladimir Putin var for noe.

 

1 hour ago, Kjell Iver said:

Nei - innlegget mitt må ikke tolkes dithen at jeg ikke 100% støtter Ukraina

 

Det var absolutt ikke det jeg trodde altså ;)

 

4 minutes ago, Jalla21 said:

Jeg mangler ord på hva jeg skal si om de russiske soldatene som vi har lest og sett har oppført seg som mer som dyr, og ikke mennesker under krigen som nå raser ikke langt unna oss. Her en dronefilm som viser en russisk soldat som regelrett henretter sin skadede medsoldat før han raner han ved Avdiivka.

 

Uff. Jeg slettet videoen fra svaret mitt i tilfelle posten din slettes, slik at ikke min går med i dragsuget. Var ikke en spesielt grafisk video iom. at det er så langt unna, men... Det er jo ekstremt ille. Det overrasker dog ikke. Tilstandene for russiske soldater er ekstreme. Mange av dem hater nok hverandre eller har uoppgjort med hverandre. Noen ønsker sikkert ikke å være ansvarlige for å redde inn sårede. Og noen er sikkert bare kriminelle psykopater som er sluppet ut av fengsel for å gå i krig...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...