Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

13 minutes ago, Kahuna said:

I følge wikipedia består Heimevernet av 40000 mann. De bruker(brukte?) AG3. Det står også at forsvaret har bestill 11k ekstra HK416, i tilegg til de første 24k,  som skal leveres i -22 og blant annet gå til å bytte ut HVs AG3er. Matten går ikke helt opp så enten har HV fortsatt mange AG3 eller så praktiserer HV våpendeling. :D 

Med forbehold om ukjent og usikker kilde: Ett eller annet sted leste jeg en kommentar fra en i HV som sa at de hadde løpt rundt med pinner og ropt "BANG" i en periode, men at det var bedre nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
46 minutes ago, TAC-2 said:

Med forbehold om ukjent og usikker kilde: Ett eller annet sted leste jeg en kommentar fra en i HV som sa at de hadde løpt rundt med pinner og ropt "BANG" i en periode, men at det var bedre nå.

Det er nesten helt sant. Mange av Norges avdelinger meget underbudsjettert at rødfis/blanks er en mangelvare.
Men å bruke pinner i stedet for AG3er som for en periode var det mer av enn ammunisjon, tror jeg ikke helt på.

Merk. det kan være flere årsaker til å rope "BANG". Bl.a. dårlig koordinert øvelse med/mot andre enheter, slik at de må trene på et sted der rødfis/blanks bør unngås. F.eks "Ops, pensjonister fra Røkkedala skal plukke sopp her i dag".

Ellers, ser det ekstremt lite intelligent ut fra sidelinja når en observerer slikt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, bojangles said:

@Brother Ursus La oss virkelig håpe dette er korrekt og at ATACMS endelig er på plass i Ukraina. Nydelig kombo sammen med klasevåpen stridshode. 


Ja, jeg vil anta at russerne ganske umiddelbart vil se forskjell på bakken på enkeltstridshoder som Storm Shadow har, og klasevåpen :)

Har det vært 20 helikoptre der, og det er snakk om klasevåpen, så kan dette være ekstremt nasty for Russland.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Copium247 skrev (18 minutter siden):

Noen som vet om Norge har klasevåpen på lager? Isåfall bør det vel presses på for å få donert det vi måtte ha.

Norge destruerte de siste klasevåpnene sine 16. Juli 2010. Det er også forbud mot eksport  av slike våpen i klasevåpenkonvensjonen, som Norge var en av initiavtakerne til. Så det ville tatt seg særdeles dårlig ut diplomatisk sett.

Kilde: https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/humanitart-arbeid/innsiktsmappe/initiativ_klase/id491643/

Men når man ser effektiviten av slike våpen, så kan man jo lure på om det ikke hadde vært hensiktsmessig å lage et tillegg til konvensjonen som åpner for at man kan bruke en tryggere variant med selvdestruksjon og andre sikkerhetstiltak som automatisk uskadeliggjør ladningene som ikke detonerer som tiltenkt. 

Endret av Nedward
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Det har vært snakket om ATACMS lenge, artig at når de først dukker opp så blir russerne fullstendig overrasket. :D

Jeg har lest spekulasjoner om at ATACMS skal være mer sårbart mot russisk SAM enn HIMARS-raketter. Kanskje spekulasjonene var feil, eller så har ukraina tynnet ut russiske SAMs nok til at ATACMS har klar bane.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...