Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hKeuXxU.jpg

Nå rauser det russere igjen i stort antall, russerne tapte flere tanks siste døgnet enn igår.Og også pansrede kjøretøy forsvant det en hel del også idag. Så materielle tap var store. Slikt er bra og det betyr at Ukraina gjør de riktige tingene og russerne blør på alle måter nå. Er Ardiivika det nye Bahkmut? Da trengs det mer artilleri og ennå mer klasebomber. Og kan noen få sendt hvit fosfor i alle varianter til Ukraina? Det vil komme godt med nå når russerne skal hente inn over 100 000 nye soldater frem mot jul. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
2 hours ago, JK22 said:

Finanseksperter og bankfolk med lang fartstid har advart mot dette, da det kan svekke de vestlige bankenes troverdighet globalt sett og på sikte de vestlige valutaene. Men dessverre er politikerne i Vesten for motvillig med å bevilge mer penger, selv da man har evne for dette, enn det som hittil er overført til Ukraina mens Russlands økonomi bare fortsette og fortsette pga. ikke-Vestens manglende ønsker om å opprettholde den folkerettslige verdensordenen. 

Det kjenner jeg at jeg godt er villig til å gamble med. For bank og finans har siden andre verdenskrig om ikke før tjent store penger på å hjelpe diktatorer, kriminelle og opportunister med å skjule sine skitne formuer, og indirekte så innbyr da bank og finans til mer faenskap i verden. Jeg kjenner verden er moden for endringer der altså. 

Om vi nå snur på det, og og råtne mennesker ser at dersom pengene stammer fra forbrytelser mot menneskeheten, eller andre grove forbrytelser så forsvinner plutselig alle midler, boliger, og all luksus så må kanskje oligarker, knarkobaroner og andre som bryter ned samfunnet leve med at alt plutselig forsvinner. Det i seg selv er neppe nok til at folk velger den smale sti, men det gir oss andre i det minste fornøyelsen av å se svina tape absolutt alt. Om det betyr litt lavere bonuser i bank og finans tror jeg vi klarer oss veldig fint likevel. Og når de kan bruke beslaglagte midler på å gjenopprette skader som feks oligarker direkte eller indirekte er ansvarlig for så er det vel bare å si karma ruler. 

Endret av bojangles
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

En ting jeg kom på etter å ha sett en russisk bergingspanser rulle av en bro og ned i grøfta..

Er det vanlig med bunnluke på stridsvogner og andre pansrede kjøretøy? Kan du komme deg ut om vogna ligger opp ned?

Ikke hørt om.

Når jeg var på CV90 kurs på Rena hadde de en modell av CV90 som ble senket ned i et basseng. Vognfører hadde da en kanal som kunne brukes nødutgang slik at hen slapp å benytte luka i tårnet. Mener at kanalen gikk bak til der fotlaget satt. 

Nå er det dog ikke helt sammenlignbart med en stridsvogn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Herlig lesing... hørte på radioene i går NRK nyheter, at en by holdt på å ende i russiske hender, og at russerne dermed endelig ville får en seier... mener å huske at byen var Ardiivika.. 

Så om de virkelig har fått så til de grader på trynet der, er det bare fantastisk..

Er helt utrolig hvor klønete russerne er i taktisk krigføring..

Men det viser vel at de begynner å gå tomme for erfarne offiserer..

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Det kjenner jeg at jeg godt er villig til å gamble med. For bank og finans har siden andre verdenskrig om ikke før tjent store penger på å hjelpe diktatorer, kriminelle og opportunister med å skjule sine skitne formuer, og indirekte så innbyr da bank og finans til mer faenskap i verden. Jeg kjenner verden er moden for endringer der altså. 

Om vi nå snur på det, og og råtne mennesker ser at dersom pengene stammer fra forbrytelser mot menneskeheten, eller andre grove forbrytelser så forsvinner plutselig alle midler, boliger, og all luksus så må kanskje oligarker, knarkobaroner og andre som bryter ned samfunnet leve med at alt plutselig forsvinner. Det i seg selv er neppe nok til at folk velger den smale sti, men det gir oss andre i det minste fornøyelsen av å se svina tape absolutt alt. Om det betyr litt lavere bonuser i bank og finans tror jeg vi klarer oss veldig fint likevel. Og når de kan bruke beslaglagte midler på å gjenopprette skader som feks oligarker direkte eller indirekte er ansvarlig for så er det vel bare å si karma ruler. 

Skil sanksjonane på oligarkar som støttar Putin og/eller tener pengar på krigen og oligarkar som ikkje gjer det?

Det at Russland nasjonaliserer bedrifter vil gjere at ingen vil tore å investere i Russland på lenge. Men dersom resten av verda får inntrykk av at Vesten konfiskerer midlane til investorar frå andre deler av verda når ein finn det for godt kan vel dette få same verknaden? (Men om så er skal vi kanskje ikkje akkurat vere lei oss om f. eks. kinesarane viser litt mindre interesse for å kjøpe vestlege bedrifter, teknologi eller ressursar).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, JK22 said:

Finanseksperter og bankfolk med lang fartstid har advart mot dette, da det kan svekke de vestlige bankenes troverdighet globalt sett og på sikte de vestlige valutaene. Men dessverre er politikerne i Vesten for motvillig med å bevilge mer penger, selv da man har evne for dette, enn det som hittil er overført til Ukraina mens Russlands økonomi bare fortsette og fortsette pga. ikke-Vestens manglende ønsker om å opprettholde den folkerettslige verdensordenen. 



Tja, det kan i det minste svekke nasjoner, fond og selskaper som har svin på skogen. Og det er jo ikke nødvendigvis bare negativt. Dersom det skulle bli nervøsitet i markedet så viser vel det heller bare at markedet er for dårlig regulert.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Vi visste vel i stor grad allerede at Russland ikke lengre har noe man kan kalle en troverdig offensiv kapasitet.
  • Som nevnt mange ganger er det å forsvare helt annerledes enn å angripe.
  • Russland angriper en by Ukraina nettopp har tatt og befestet. De har ikke bygd forsvarsverk der i et år.
  • Russlands enorme flauser i angrep setter også Ukrainas motoffensiv i perspektiv.
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, torbjornen said:

Skil sanksjonane på oligarkar som støttar Putin og/eller tener pengar på krigen og oligarkar som ikkje gjer det?

Det at Russland nasjonaliserer bedrifter vil gjere at ingen vil tore å investere i Russland på lenge. Men dersom resten av verda får inntrykk av at Vesten konfiskerer midlane til investorar frå andre deler av verda når ein finn det for godt kan vel dette få same verknaden? (Men om så er skal vi kanskje ikkje akkurat vere lei oss om f. eks. kinesarane viser litt mindre interesse for å kjøpe vestlege bedrifter, teknologi eller ressursar).



Møkkaland og investorer fra møkkaland blir nok nervøse.

Men markedet er veldig texas som vi sier på norsk, så det trenger ikke være utelukkende negativt. Dog kan det føre til f.eks en ny kryptoboom eller fler offshore-paradis. Men disse mener jeg den siviliserte verden også bør motarbeide. Penger er makt og makt må være under demokratisk kontroll.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Kahuna said:

En ting jeg kom på etter å ha sett en russisk bergingspanser rulle av en bro og ned i grøfta..

Er det vanlig med bunnluke på stridsvogner og andre pansrede kjøretøy? Kan du komme deg ut om vogna ligger opp ned?



I tillegg til tårnet så har jo sjåføren en luke han titter opp ifra. Slik at hvis den havner på hodet vil den jo antagelig hvile på tårnet. Vann vil trenge seg inn i stridsvognen, men hvis mannskapet er litt kalde, så tenker jeg de klatrer ut ved å gå ned i vannet enten gjennom tårnet eller sjåførluken?

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt hundre ganger før: Det har vist seg gang på gang på gang at angriperen i denne krigen er den siden som taper mest.
Når Russland er på offensiven taper de svimlende mye.
Når Ukraina er på offensiven taper de svimlende mye.

Ja, Russland har tapt ca. 50% flere liv enn Ukrainere, men det hadde ikke vært tilfellet hvis alle månedene hadde vært som juli/august.

Ukraina skulle ha vært defensive fra starten av og ikke gjort så hodeløse angrep. Ja, det fører til tap av områder over tid, men det er ganske verdiløse områder sammenlignet med menneskelivene som går tapt per meter.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (6 timer siden):

En ting jeg kom på etter å ha sett en russisk bergingspanser rulle av en bro og ned i grøfta..

Er det vanlig med bunnluke på stridsvogner og andre pansrede kjøretøy? Kan du komme deg ut om vogna ligger opp ned?

Usikker på hvordan det er i realiteten, men mener å huske at i filmen The Beast of war, så hadde de en slags nødluke midt under. 

Men i realiteten? Sveiset fast for ekstra beskyttelse? Evt rustet fast? 😅

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Duriello said:

Usikker på hvordan det er i realiteten, men mener å huske at i filmen The Beast of war, så hadde de en slags nødluke midt under. 

Men i realiteten? Sveiset fast for ekstra beskyttelse? Evt rustet fast? 😅



Det virker farlig mtp. AT-miner og at eksplosjonen ville bli ført rett opp under tårnet hvor automatlaster og ammunisjon sitter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...