Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor kommer det foreløpige tallet på 9 helikoptre ved den ene basen fra? Er de totalt ødelagt? Er det sjans for at ytterligere er truffet og skadet av fragmenter?

EDIT: Fant det.

"SSO of Ukraine gave details about the attack (Operation DRAGONFLY) on Berdyansk and Luhansk. A total of 9 helicopters of different modifications, special equipment, air defense launchers, runways and an ammunition warehouse were either damaged or destroyed."

Endret av Brother Ursus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (2 timer siden):

Etter dette burde russiske fartøyer forbys fra å oppholde seg over viktig infrastruktur. 

Jeg kan ikke se for meg hvilken nasjon eller lov som skal håndheve det i internasjonale farvann. Siden vi heller ikke har Putins signatur på disse sinnsykt dyre sabotasjene så kan vi vel heller ikke bare kreve erstatning på noe fornuftig vis. Hva med heller å bare forby russiske fartøy innenfor territorial-farvann, med argumentet føre var? I internasjonale farvann kan vi sikkert fotfølge russiske fartøy for å se hva de driver med. Med sivile og militære båter, fly og ubåter. Spesielt fartøy som mistenkes å være egnet til spionasje eller sabotasje, samt fartøy med AIS avslått bør fotfølges. Skip som går under andre flagg bør avkreves mannskapsliste for å seile i territorialfarvann. Pass bør sjekkes og avbildes ved første anløp i et nytt land.

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Brother Ursus said:

 

 

 

Kanskje noen kan vekke våre politikere fra SoMe glaning og tiktok slik at vi kan stramme inn hva vi tillater russerne fremover? Grensen til russland på storskog er fortsatt åpen for russere, bare at vi har stengt for russiske biler. russiske skip som ankommer norske havner kan sende mannskapet på landlov og de kan vandre fritt. Og jaggu hadde vi jo akkurat et russiske FSB skip som "forsket" i månedsvis i norske fjorder og langs norskekysten. 

Det er på tide at politikerne fokuserer på politikk og ikke hvordan de kan snike til seg mest mulig på bekostning av fellesskapet. Dette er pinlig. 

Endret av bojangles
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 timer siden):

Det er noen utrolige videoer og bilder ute av russernes forsøk på offensiv som jeg ikke kan poste. Blant annet dronebilder fra Kupyansk, hvor likene av russiske soldater ligger strødd som noe fra første eller andre verdenskrig.

https://www.nrk.no/urix/ukraina-har-odelagt-russiske-helikoptre-_-med-amerikanske-raketter-1.16599371

NRK la ut et av bildene så da regner jeg med det er greit (nederst i artikkelen). Det er ikke mye man ser uansett, annet enn at det ser stygt ut for russerne da.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 minutter siden):

Stor klype salt foreløpig. Ordet gjennombrudd har opplevd mer inflasjon enn matvareprisene.

Det har vært en god håndfull angrep over Dnipro. Mye støy også blir det stille. Ukraina ser at det er tynt med russere, så ror de over og lager litt leven, før de trekker seg ut igjen når russerne forsterker området igjen. Tror målsetningen er å ta ut noen enkle mål samtidig som de tvinger russerne til å flytte tropper vekk fra den egentlige fronten.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kahuna said:

Det har vært en god håndfull angrep over Dnipro. Mye støy også blir det stille. Ukraina ser at det er tynt med russere, så ror de over og lager litt leven, før de trekker seg ut igjen når russerne forsterker området igjen. Tror målsetningen er å ta ut noen enkle mål samtidig som de tvinger russerne til å flytte tropper vekk fra den egentlige fronten.


Jeg lurer på om, på et eller annet punkt, det ikke vil være gunstig å ta sjansen på å bli, og utvide brohodet?

Faren er å bli stående på feil side av elven, men med den fordelen Ukraina nå har i artilleri...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (8 timer siden):


Jeg lurer på om, på et eller annet punkt, det ikke vil være gunstig å ta sjansen på å bli, og utvide brohodet?

Faren er å bli stående på feil side av elven, men med den fordelen Ukraina nå har i artilleri...

Dette er trolig en kost/nytte-vurdering der man i dag med relativt lite ressurser kan binde opp et større antall russiske styrker gjennom disse nålestikkene. Dersom man skulle øke ambisjonene og etablere og utvide et fast brohode ville trolig ressursinnsatsen som kreves være mange ganger større. Det ville i så fall ta ressurser vekk fra f.eks. Verbove-Novoprokopivka og Avdiivka-området. 
Ut over det hadde det sikkert vært en tanke å gjøre det, men husk da også at terrenget på østbredden av Dnipro er vanskelig å angripe da det er mye vann i området.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (8 timer siden):


Jeg lurer på om, på et eller annet punkt, det ikke vil være gunstig å ta sjansen på å bli, og utvide brohodet?

Faren er å bli stående på feil side av elven, men med den fordelen Ukraina nå har i artilleri...

Jeg tror nok de 'ser det an'. ;) 

De gjør nok flere ting på likt. De gnager på russiske ressurser, litt for å tvinge dem til å holde fler styrker der enn de ellers ville gjort, litt for å ta ut utstyr og styrker og forstyrre russisk etablering av en mer grundig overvåkning. Dessuten tror jeg de tar det som en form for trening, de blir etter hvert ganske flinke til å krysse elva i begge retninger. Brohoder kan både etableres og rømmes ganske hurtig. Så venter de nok på at russiske styrker skal nå et nivå hvor de ikke lenger har kapasitet til å håndtere et større brohode samtidig med at de holder linjen rundt feks Tokmak.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

XX8afAv.jpg

 

Hadde nok håpet på større fangst av helikopter, kjente jeg ble litt skuffet, men pluss for at de også fikk tatt ut et fly. 

Det viktige var jo uansett at de fikk markert ettertrykkelig at nå er ATACMS på plass. For russerne betyr det at ting ble mer kompliserte, og de må trekke kostbart utstyr lengre unna fronten. Det gir mindre effektiv flytid, koster mer drivstoff og gjør at logistikken blir mer komplisert. 

Gårsdagens store og kostbare fangst satt jo skrekken i russerne, for idag er de ute og maser om røde linjer igjen. 

Endret av bojangles
  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...