Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

JK22 skrev (24 minutter siden):

Det har begynte å danne seg et inntrykk om at USA og NATO slett ikke var/er forberedt på større konflikter

Blir det ikke litt feil å danne seg dette inntrykket når det gjelder en kamp der verken USA eller NATO er en faktisk aktiv part?
Ved en krig med NATO vil jo alle hindre Ukraina opplever være borte samt at alt utstyr allerede er komputabelt og kommuniserer slik det skal?

F.eks vil man ikke etter ett og ett halvt år med krig fortsatt slite med piloter og fly, man vil ha full tilgang til blandt annet F35 fra dag 1. Samt hva nå enn USA har på lager av ukjente fly..

Endret av aklla
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JK22 skrev (37 minutter siden):

Vel... det hadde kommet ut at et stort uspesifisert antall amfibievogner hadde blitt sendt til Ukraina, dette dreier seg om svenskbygde BV202 og BV206 som hadde blitt "samlet" fra hele Europa - det er akkurat slike farkoster som kan ta seg over mudderoverflaten på Dnipro-floden fordi de har veldig lite bakketrykk og er amfibisk. Fra Norge er det kjent at disse beltevognene kan ta seg "overalt", selv i ufremkommelig myrland som er enda verre enn i Dnipro-floden, og da russerne fikk kjøpte utrangerte BV202 for en god stund siden, var de så imponert at de kopierte konseptet til en viss grad. Landskapet mellom Kherson og Hola Prystan etter flommen minner sterkt som akkurat det BV202 og BV206 daglig sendes ut på fra Sverige og Finland i eldre tid. Ukrainerne hadde for lengst tatt kontroll på alle øyene i deltaområdet etter å ha sikret Dachi-øya som tvunget russerne opp på østbredden av floden, så amfibieoperasjoner kan skje uproblematisk, det eneste problemet er russisk artilleri. 

Jeg har så mange timer i BV206 at jeg kaster opp bare på tanken, og det er som du sier riktig at disse kan komme seg fram nærmest over alt.

Men, vi vet også at veldig mange av vognene som ble sendt brukes til å evakuere skadde, kjøre inn forsyninger osv.

For å etablere brohode og frakte folk over til østsiden av elva ville jeg heller brukt båt. 

Det er helt klart mulig, om enn ikke kjapt, å komme over elva med disse. Men, jeg ville ikke brukt dem på første linje, for du kan kaste stein gjennom veggene, og på vannet vil det være som å flyte sakte i en støyende pappeske om du kommer under ild.

Trenger man inn i fiendtlige områder går man på føttene med vognen kjørende bak, kun med sjåfør og skytter, om den i det hele tatt er med.

Når områdene øst for elva er sikret mer vil disse kunne være nyttige til mange ting.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Brother Ursus said:

Jeg har merket meg at ukrainerne sitter med veldig mange forskjellige kort som de kan velge å spille når de måtte ønske, eller muligheten by seg. Man vet rett og slett ikke hvor muligheter kan åpne seg.

Det å lage et dilemma der Russland må velge mellom to mindre mindre gode utfall er en fantastisk posisjon for Ukraina. Får Ukraina nok slike muligheter til å lage vanskelige dilemma for Russland så øker de sjansen for å komme seirende ut av dette.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (17 minutter siden):

Jeg har så mange timer i BV206 at jeg kaster opp bare på tanken, og det er som du sier riktig at disse kan komme seg fram nærmest over alt.

Men, vi vet også at veldig mange av vognene som ble sendt brukes til å evakuere skadde, kjøre inn forsyninger osv.

For å etablere brohode og frakte folk over til østsiden av elva ville jeg heller brukt båt. 

Det er helt klart mulig, om enn ikke kjapt, å komme over elva med disse. Men, jeg ville ikke brukt dem på første linje, for du kan kaste stein gjennom veggene, og på vannet vil det være som å flyte sakte i en støyende pappeske om du kommer under ild.

Trenger man inn i fiendtlige områder går man på føttene med vognen kjørende bak, kun med sjåfør og skytter, om den i det hele tatt er med.

Når områdene øst for elva er sikret mer vil disse kunne være nyttige til mange ting.

Motortransport er sterkt nødvendig på store avstander, spesielt i møte med fiendtlig artilleri som gjør at man må være i konstant bevegelse, og infanteri som går til fots, må ha ammunisjon, drikke, næring og annet med seg for å avansere og bli værende lenge om gang. En gammel soldat som var spurt av hans sønnesønn hva soldatene brukes til, svart at det er å henge ting på dem. Forsyningstilgang er vitalt, hvis den fremrykkende soldaten skal framover, må han ha ekstra ammunisjon, ekstra drikke og næring, og avløsning for rotering av troppene der ute på felten. Der vil BV202 og BV206 være meget nyttig - de var ikke ment som annet enn transportmidler av alt som kunne fraktes. 

For å krysse elven og etablere brohoder på østbredden er hurtiggående båter vitalt, men disse er ikke egnet for opprettholdelse av pågående militæroperasjoner fordi de har liten verdi til annet enn persontransport. Større og sløvere båter som amfibiekjøretøyer må dermed følge etter båtene. Når beltevognene er deployert på operasjonsområdet, trenger de ikke annet enn bensin/diesel og orienteringsutstyr, for å følge etter soldatene. Faktiske kampkjøretøyer for er jeg litt usikkert på, men disse kan også ha vært tilgjengelige for ukrainerne. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Når den største støttespilleren din er han klovnen der. Tenk hvor dumme alle som har støttet hele eller deler av hans politiske syn føler seg nå. Lurer på om de faktisk vet hva de støtter eller om det er en rekke reaksjonære handlinger, febrilsk utført i frykt av at «liberals» skal vinne. 
 

Det er liksom ikke mulig å bare være en svekling av en mann, nå må man liksom orge seg i grupper og ta igjen på alt mulig. Musk, Donald og Russland kan gjøre ganske stor skade om de samler kreftene i større grad enn nå, som bare er politisk flørting og Elon prøver å skjule det godt.



https://www.dagbladet.no/nyheter/mener-tiltalen-forer-til-krig/80010704

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
aklla skrev (54 minutter siden):

Blir det ikke litt feil å danne seg dette inntrykket når det gjelder en kamp der verken USA eller NATO er en faktisk aktiv part?
Ved en krig med NATO vil jo alle hindre Ukraina opplever være borte samt at alt utstyr allerede er komputabelt og kommuniserer slik det skal?

F.eks vil man ikke etter ett og ett halvt år med krig fortsatt slite med piloter og fly, man vil ha full tilgang til blandt annet F35 fra dag 1. Samt hva nå enn USA har på lager av ukjente fly..

Fram til Bakhmut var det en allmenn tro på NATOs uovervinnelighet, nå er det mange som har begynte med å innse at dette kan være et falskspill som kunne ha blitt katastrofalt fordi man var i realiteten uforberedt. 

Full article: The strategic vulnerability of NATO blood supply logistics: a case study of Estonian national defence (tandfonline.com)

Denne artikkelen avslørt at man hadde ikke engangs tenkt på evnen for å ta vare på sine skadede soldater. Russerne hadde tabbet seg ut i Ukraina, men dette skyldes at de var ført bak lyset av Putin, utsatt for tap av kompetanse og deretter uansvarlig ledelse - uten at disses kapasitet er dårligere, Bakhmut er det store sjokket fordi dette demonstrert over all tvil hva slags slagkapasitet russerne egentlig har, disses soldatmateriale og krigsmentalitet som gjør at NATO vil få meget seriøse problemer. 

Jeg tror nå at hvis NATO og Russland hadde kommet i krig i 2022, ville det ha hendt med et fryktelig blodbad som ville ha smadret hele NATO som militærallianse. Uten flystyrkene er NATO uten USAs fulle støtte en papirtiger. Vi har sett hva som hendt når flystyrkene utebli, og den ukrainske motoffensiven har demonstrert at NATO-doktrinen virker ikke i møte med total krig og total ignoranse for menneskeverd. 

Putin ville ha vunnet en ikke-nukleær krig mot NATO. Polakkene, balterne og finnerne er klart over dette mens sentraleuropeerne som tyskerne og franskmennene lever i ignoranse over realitetene. Dermed ser vi Polen oppruster i full fart, de er klart over at de kan ikke stolte på upålitelige allierte i et altfor svekket NATO. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
11 minutes ago, JK22 said:

Putin ville ha vunnet en ikke-nukleær krig mot NATO.

Det var da voldsomt. Har du glemt at de står fast i Ukraina? Det som endrer denne krigen mot alt som har skjedd før, er den enorme virkningen droner har. Tipper det jobbes hardt hos kloke hoder i vesten hvordan dette skal møtes og utnyttes i dag. Tipper Ukraina vil nyte godt av det når nye løsninger blir oppfunnet. Ikke utenkelig at droner som sporer opp og finner fienden sin drone er under utvikling.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ukraina har jo noe fremgang med begrenset tilgang til NATO-utstyr og ingen fly. Hadde de hatt ett tusentalls fly tilgjengelig inkl piloter og fullt støtteapparat fra første minutt.
image.png.538aeeaca03205ed9d386f89de5587d3.png

 

NATO, selv uten USA er ikke til å spøke med de heller, jeg antar ikke noe av utstyret der er fra WW2, men heller er av nyere standard.

Om man ser hva russland har tapt så langt og at mye av dette nok er kraftig utdatert samt dårlig trente "soldater" så vil jeg tro resultatet gir seg selv:
1691213713-715.jpg

 

Selv med tanks for tanks og mann for mann, så ville NATO uten USA kunne holdt på i nærmere 10 år i samme takt som Ukraina-krigen. Men en enorm forskjell er jo at det tar alt for lang tid for Ukraina å få NATO-utstyr, NATO har allerede NATO-utstyr..

Endret av aklla
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
JK22 skrev (45 minutter siden):

Putin ville ha vunnet en ikke-nukleær krig mot NATO. Polakkene, balterne og finnerne er klart over dette mens sentraleuropeerne som tyskerne og franskmennene lever i ignoranse over realitetene. Dermed ser vi Polen oppruster i full fart, de er klart over at de kan ikke stolte på upålitelige allierte i et altfor svekket NATO. 

Hvordan ser du for deg at Russland skal klare dette? Er det ikke slik at atomvåpen er pressmiddelet som holder Russerne i live?

Polakkene, balterne og finnene er klar over hva egentlig? Mulig jeg har fulgt med litt dårlig, men måten antall døde øker etter store koordinerte angrep fra Russland i Ukraina - tenker du at de taper med vilje? For Russland har allerede vist den sterkeste hånden sin (foruten atomvåpen). NATO har ikke gjort det ennå.

Siden det er så stor forskjell på hva du sier og hva som er konsesus i media og hva Polens president selv sa om dette så jeg er litt spent på svaret.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Russland dobler forsvarsbudsjettet. Jeg er urolig for at vesten har sovet i timen.

Kan Biden på et eller annet vis ha unngått å forstå hva status i Ukraina har å si for valget til neste år?

Har europeiske ledere tatt innover seg at vi sitter som nabo med et land som utvikler seg til en krysning mellom Nazi-Tyskland og Nord-Korea?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Brother Ursus said:


Da regner man bare med regulære russiske styrker. Ikke LPR og DPR som antagelig utgjør majoriteten av de døde. Heller ikke leiesoldater, PMC, fanger eller flere andre grupper. Disse 47.000 er regulære kontraktsoldater og mobiliserte. Det er ikke de som blir brukt som kanonfodder.

Hvorfor skriver du dette? Ren gjetting? Hvorfor skriver du som om det var fakta?

Det er en smal sak å google seg frem til at dette er tall man har kommet frem til ved å tallknuse mortalitetstallene for Russland. Altså er det 47 000 flere døde blant menn i stridsalder enn mortaliteten ellers i samfunnet skulle tilsi.

 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, TAC-2 said:

Russland dobler forsvarsbudsjettet. Jeg er urolig for at vesten har sovet i timen.

Forsvarsbudsjettet er ikke i nærheten av bærekraftig, og fortsatt bare en mikroskopisk andel av vestens forsvarsbudsjetter.

Russland var ikke i nærheten av å kunne måle seg med selv små deler av NATO ved krigens begynnelse, og selv med dagens forsvarsbudsjett ville det ta de tiår å gjennoppbygge det de har tapt hittil i krigen.

Vesten kan egentlig i hovedsak avvikle forsvaret. Den trusselen man så i Russland var aldri reell.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (11 minutter siden):

Hvorfor skriver du dette? Ren gjetting? Hvorfor skriver du som om det var fakta?

Det er en smal sak å google seg frem til at dette er tall man har kommet frem til ved å tallknuse mortalitetstallene for Russland. Altså er det 47 000 flere døde blant menn i stridsalder enn mortaliteten ellers i samfunnet skulle tilsi.

 

en veldig stor andel av russernes tap har simpelthen bare status som "savnet", da slipper de å betale erstatning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (25 minutter siden):

Forsvarsbudsjettet er ikke i nærheten av bærekraftig, og fortsatt bare en mikroskopisk andel av vestens forsvarsbudsjetter.

Russland var ikke i nærheten av å kunne måle seg med selv små deler av NATO ved krigens begynnelse, og selv med dagens forsvarsbudsjett ville det ta de tiår å gjennoppbygge det de har tapt hittil i krigen.

Vesten kan egentlig i hovedsak avvikle forsvaret. Den trusselen man så i Russland var aldri reell.

For ikke å nevne at de dobler budsjettet fordi de har brukt det opp allerede. Dette er altså en dobling av forsvarsbudsjettet for det som er igjen av 2023. Totalt blir det en tredjedel av statsbudsjettet.

Det er ikke en god nyhet for Russland.

https://www.reuters.com/world/europe/russia-doubles-2023-defence-spending-plan-war-costs-soar-document-2023-08-04/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
JK22 skrev (2 timer siden):

Motortransport er sterkt nødvendig på store avstander, spesielt i møte med fiendtlig artilleri som gjør at man må være i konstant bevegelse, og infanteri som går til fots, må ha ammunisjon, drikke, næring og annet med seg for å avansere og bli værende lenge om gang. En gammel soldat som var spurt av hans sønnesønn hva soldatene brukes til, svart at det er å henge ting på dem. Forsyningstilgang er vitalt, hvis den fremrykkende soldaten skal framover, må han ha ekstra ammunisjon, ekstra drikke og næring, og avløsning for rotering av troppene der ute på felten. Der vil BV202 og BV206 være meget nyttig - de var ikke ment som annet enn transportmidler av alt som kunne fraktes. 

For å krysse elven og etablere brohoder på østbredden er hurtiggående båter vitalt, men disse er ikke egnet for opprettholdelse av pågående militæroperasjoner fordi de har liten verdi til annet enn persontransport. Større og sløvere båter som amfibiekjøretøyer må dermed følge etter båtene. Når beltevognene er deployert på operasjonsområdet, trenger de ikke annet enn bensin/diesel og orienteringsutstyr, for å følge etter soldatene. Faktiske kampkjøretøyer for er jeg litt usikkert på, men disse kan også ha vært tilgjengelige for ukrainerne. 

Ja, som jeg skrev, de kan være nyttige til mange ting, blant annet til å frakte styrker og forsyninger til og fra fronten. Men, skal de trenge inn i Russisk kontrollerte områder så behøver Ukraina noe annet, og har de ikke det er det ofte bedre å være til fots, for de er alt for sårbare.

Nå har Ukraina andre lettpansrede amfibiekjøretøy også som naturligvis kan brukes. Ikke akkurat tanks det heller, men bedre enn BV'n i front.

En annen ting BV206 var god på var som mortar platform, der bakvognen er spesialbygd til formålet. De kan relativt raskt ta seg fram til en posisjon, skyte det de har av granater og så bevege ut eller omlokalisere før stillingen kommer under angrep. Langt mer effektivt, særlig i røft terreng, enn om man kjører inn med lastebil og skal lempe utstyret fram i posisjon for hånd. 

EpwA&pid=ImgRaw&r=0&PC=EMMX01

Har ikke sjekket om Ukraina har fått denne typen vogner, men det har vært en del av dem i landene som har donert BV. 

Det fines også vogner med radarsystemer og counter battery radar. Og for å frakte slike systemer inn i vanskelig terreng fungerer de ypperlig. Igjen, usikker på om Ukraina har fått slike. 

R.5761a9a17f4174afce3912783ab409a5?rik=s

facility_1172.jpg&ehk=%2BC9qetrHSGu1MTGE

Men, alt det de gjør best, gjør se et stykke bak eller opp mot fronten, ikke forbi. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

Forsvarsbudsjettet er ikke i nærheten av bærekraftig, og fortsatt bare en mikroskopisk andel av vestens forsvarsbudsjetter.

Russland var ikke i nærheten av å kunne måle seg med selv små deler av NATO ved krigens begynnelse, og selv med dagens forsvarsbudsjett ville det ta de tiår å gjennoppbygge det de har tapt hittil i krigen.

Vesten kan egentlig i hovedsak avvikle forsvaret. Den trusselen man så i Russland var aldri reell.

Det er et tydelig tegn på at Putin ikke har tenkt å gi fra seg en meter. Budsjettet trenger ikke å være bærekraftig i lengden, spesielt hvis russerne klarer å øke produksjonstakten av missiler og artilleriammunisjon mer enn oss slik at Ukraina ikke vinner terreng men må gå på defensiven. Det kan tvinge frem en avtale der russerne gror fast der de står.

Jeg vil ikke våge meg på en spådom om hvordan en krig mellom NATO og Russland ville utarte seg, jeg håper NATOs luftvåpen ville gjort det til en ganske skjev konflikt men hvis det ikke skulle skje så tror jeg vi som samfunn vil ha store problemer med å kjempe en langvarig og blodig krig. En konflikt om noen år vii kunne utarte seg helt annerledes etter at landene har tatt læring av den nåværende krigen og videreutviklet droner, dronebekjempende våpen og AI.

Endret av TAC-2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...