Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 hours ago, torbjornen said:

Du tek ei setning ut av konteksten og gjer eit kjempestort nummer ut av dette. Konteksten var at det blei hevda at ein ikkje burde gripe inn militært og senke Svartehavsflåten for å hjelpe Afrika, for deretter å bli skulda for imperialisme av det same Afrika som ein prøvde å hjelpe og som hatar oss uansett. Då er det betre å... eh... la dei svelte.

Føresetnadane for resonnementet kan diskuterast, men når du gjer eit stort nummer ut av denne eine setninga meiner eg at du tillegg debattanten meiningar som h?n ikkje har. Dette er ikkje god debattskikk.

Tja. Man skal ikke se bort fra at jeg misforsto noe, men jeg reagerte sterkt på koblingen mellom

"de hater oss" og "la dem sulte"

som fører oss inn i noe vi ikke vil være. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://edition.cnn.com/2023/08/04/politics/cnn-poll-ukraine/index.html

CNN Poll: Majority of Americans oppose more US aid for Ukraine in war with Russia

  • Overall, 55% say the US Congress should not authorize additional funding to support Ukraine vs.
  • And 51% say that the US has already done enough to help Ukraine while 48% say it should do more
  • A bigger worry across partisan lines in the new poll is that the war will continue without a resolution for a long time. Nearly 8 in 10 are worried about that, including 82% of Democrats, 75% of independents and 73% of Republicans.

 

Dette var en relativt liten undersøkelse, men den vekker nok uro. Om jeg skulle spekulere så vil jeg tro manglende målbare, geografiske resultater på slagmarken kanskje har skylda. En stor andel av befolkningen har ikke særlig mye innsikt og er svært reaksjonære.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (10 timer siden):

 

 

Polen har flyttet store tropper til grensen med Belarus. Nå følger Latvia og Litauen etter.

De forbereder seg nok på fler provokasjoner fra Putin som i halvannet år nå har prøvd å trekke Belarus med i krigen.

De to helikoptrene fra Wagner som overfløy Polsk territorium fra Belarus 1.aug. er heller ikke gått upåaktet hen. Polen øker sitt beredskap mot Belarus med egne angrepshelikoptre på standby. https://twitter.com/nexta_tv/status/1687189286532128768 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Brother Ursus said:

https://edition.cnn.com/2023/08/04/politics/cnn-poll-ukraine/index.html

CNN Poll: Majority of Americans oppose more US aid for Ukraine in war with Russia

  • Overall, 55% say the US Congress should not authorize additional funding to support Ukraine vs.
  • And 51% say that the US has already done enough to help Ukraine while 48% say it should do more
  • A bigger worry across partisan lines in the new poll is that the war will continue without a resolution for a long time. Nearly 8 in 10 are worried about that, including 82% of Democrats, 75% of independents and 73% of Republicans.

 

Dette var en relativt liten undersøkelse, men den vekker nok uro. Om jeg skulle spekulere så vil jeg tro manglende målbare, geografiske resultater på slagmarken kanskje har skylda. En stor andel av befolkningen har ikke særlig mye innsikt og er svært reaksjonære.

Den bør tas med en klype salt. For en drøy måned siden ble det gjort en meningsmåling av Reuters som viste solid støtte for hjelp til Ukraina.

https://www.reuters.com/world/most-americans-support-us-arming-ukraine-reutersipsos-2023-06-28/

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Flere russiske militærbloggere har nå begynt å melde om at Ukraina skal ha brutt gjennom sør for Dnipro med en landgangsstyrke ved Hola Prystan. Russerne hevder ukrainerne har etablert et brohode her. Det sies ikke noe om størrelse.

Jeg er skeptisk til ryktene inntil vi har visuell bekreftelse, dette er et område der vannet etter sprengingen av demningen ikke har trukket seg helt tilbake og som er ekstremt skadet av flommen. Men stemmer det, da er det ganske spennende.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (50 minutter siden):

Flere russiske militærbloggere har nå begynt å melde om at Ukraina skal ha brutt gjennom sør for Dnipro med en landgangsstyrke ved Hola Prystan. Russerne hevder ukrainerne har etablert et brohode her. Det sies ikke noe om størrelse.

Jeg er skeptisk til ryktene inntil vi har visuell bekreftelse, dette er et område der vannet etter sprengingen av demningen ikke har trukket seg helt tilbake og som er ekstremt skadet av flommen. Men stemmer det, da er det ganske spennende.

Bukte litt tid på å studere kart og bilder fra bakken siden satellitt ikke gir en god følelse av hvordan ting virkelig er, og tar man utgangspunkt i Hola Prystan så er det tilsynelatende en rygg med mer solid grunn og få elveavgreininger som strekker seg rundt mye av øya rett utenfor og over mot andre siden.

Det var ingen bilder av akkurat dette strekket, men det virker å være myk grunn, en sandvei/sti som er litt høyere enn området rundt, om det er tørket opp vil den potensielt kunne tåle tyngre kjøretøy uten at det blir et gjørmehelvete. Det er mye åpent område på øya som er vanskelig å bedømme, men fraværet av trær kan ofte tyde på våtmark/myrete terreng og om bilder fra andre områder som ser lik ut på satellitt er representative så ville jeg ikke kjørt der. 

Men, I beste fall må de ha over 500 meter med brokonstruksjon om de kan kjøre litt på de åpne områdene. Må de holde seg til der veien går blir det fort 1km med bro.

Det er teknisk mulig, og selv om det kanskje er et vanskeligere sted å krysse så kan det være tryggere i forhold til Russiske styrker. 

Men, enn så lenge tenker jeg lettere styrker i båt, kanskje amfibiekjøretøy, og potensielt mindre landingsfartøy av ett eler annet slag. 

Noen pontongbroer kan også brukes som ferge, men det kan være litt sketchy om forholdene ikke er optimale, og det blir ikke akkurat racerbåt. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (7 minutter siden):

Men, enn så lenge tenker jeg lettere styrker i båt, kanskje amfibiekjøretøy, og potensielt mindre landingsfartøy av ett eler annet slag. 

Jeg tror dette gjennombruddet er en avledningsmanøver fra gjennombruddene i retning jernbanen i øst. Det vil lede russiske styrker og ressurser til Kherson-området, som nødvendigvis trenger forsyninger via jernbane fra øst. Når forsyningslinjene er brutt kan området mellom Kherson og Krim inntas med forholdsvis lette styrker som kan minerydde i fred og ro i lang tid.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dagens tall:

1691213713-715.thumb.jpg.1b8d32f8cbc4e7e86edc1e0a45e0d106.jpg

- Tett på 1/4 million personell. Tvetydig info om dette skal være bare drepte eller drepte og sårede.

- Fortsatt svært høyt fokus på artilleri. 32 på en dag er 3,4 ganger høyere enn gjennomsnittlig daglig tap hittil i krigen. Enkelte kilder mener så mye som 87% av russisk artilleri er tatt ut allerede. Det må taes med en stor klype salt.

- Fortsatt lave tap av tanks og pansrede personellkjøretøy sammenlignet med tidligere i krigen. Noe som tyder på at russerne har lite igjen.

- Fly, helikoptere og skip står på stedet hvil. Ingen tap på lang tid. Mest sannsynlig fordi russerne ikke tør å bruke disse nært fronten og dermed er avhengig av langtrekkende missiler for å nå fram med ildkraft.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg har merket meg at ukrainerne sitter med veldig mange forskjellige kort som de kan velge å spille når de måtte ønske, eller muligheten by seg. Man vet rett og slett ikke hvor muligheter kan åpne seg.

De angriper Krimhalvøya og legger grunnlaget for elvekryssing av Dnipro i vest, de jobber med å bryte russiske forsvarslinjer flere steder i sør, samt forsøker å avansere rundt Bakhmut. Det eneste de ikke ser ut til å gjøre er å angripe i nordøst, hvor de hadde stor fremgang i fjor. Der er det nok mindre å hente og russiske forsvars og forsynings- linjer er kortere.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

On Ukraine's landmine-strewn front, even the corpses can kill
"We lose one sapper every day, either wounded or dead. It's a dangerous job. And whether a whole brigade is advancing or around 12 guys go out on their mission, it's always the sappers that go first. It's very dangerous"
https://www.reuters.com/world/europe/ukraines-landmine-strewn-front-even-corpses-can-kill-2023-08-03/

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (35 minutter siden):

Jeg tror dette gjennombruddet er en avledningsmanøver fra gjennombruddene i retning jernbanen i øst. Det vil lede russiske styrker og ressurser til Kherson-området, som nødvendigvis trenger forsyninger via jernbane fra øst. Når forsyningslinjene er brutt kan området mellom Kherson og Krim inntas med forholdsvis lette styrker som kan minerydde i fred og ro i lang tid.

Ja, jeg har hele tiden ment at det er bortkastede resurser å angripe Kherson Oblast og Krim, foruten å kanskje gjøre akkurat nok til å binde opp Russisk mannskap.

Derfor tror jeg også at et gjennombrudd i sørlige deler av Donbas fronten vil dreie øst. Jeg ville ikke en gang prioritert Melitopol foruten å sikre flanken for styrkene som går øst.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, Medlem said:


Da regner man bare med regulære russiske styrker. Ikke LPR og DPR som antagelig utgjør majoriteten av de døde. Heller ikke leiesoldater, PMC, fanger eller flere andre grupper. Disse 47.000 er regulære kontraktsoldater og mobiliserte. Det er ikke de som blir brukt som kanonfodder.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...