Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Kahuna said:

Det er ikke *vi* som sulter ut Afrika, det er russland.

Kanskje du skulle gå på dem som faktisk utfører udåden fremfor å gå på dem som sier de ikke bryr seg nok til å gripe inn?

Du hoppet bare inn diskusjonen, uten å forstå hva jeg reagerete på?

Som sagt, noen ønsket å sulte ut Niger - det mente jeg var hinsides. Men du er kanskje enig med vedkommende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rhabagatz skrev (2 minutter siden):

Poenget var at det er jævlig liten gjennomtenkt å ønske å sulte ut Niger i det ene øyeblikket

Jeg har bare sett en som er villig til og ta den kursen, til nå i det minste.

 

Rhabagatz skrev (3 minutter siden):

for så å klage på at Russland saboterer kornhandel i det neste.

De bomber kornlagre for å skape en katastrofe som vesten kommer til og å måtte gjøre noe med, det er ren ondskap.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (3 minutter siden):

 Men at du overså det jeg skrev, står jeg ved lag.

Jeg overså ikke det du skrev, nemlig at "Versailles hadde ingenting med andre verdenskrig å gjøre", som var det jeg svarte på.

Jeg har aldri sagt at Versailles var grunnen til at 2vk brøt ut, og mener det nheller ikke. Årsakene er adskillig mer komplisert. Men Versailles  var en medvirkende årsak til Hitler kom til makten, som igjen var en av årsakene til at 2vk brøt ut. Det var ikke uten grunn at Hitler fikk jernbanevogna fra versailles-traktan ut av museet og brakt til samme sted som i 1919 og tvang franskmennene til å underskrive nettop der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, superrhino said:

Sultkatastrofen i Bengal skyldes en syklon, og det faktum at det japanske imperiet hadde en betydelig militær tilstedeværelse. Under andre verdenskrig sendte likevel Churchill nesten 1 million tonn med korn.

Nå økte mortaliteten og forventet levealder falt 20% i India i årene 1880-1920. å syklonen din var jævlig langvarig.

Men dette er OT.

Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (6 minutter siden):

Nå økte mortaliteten og forventet levealder falt 20% i India i årene 1880-1920. å syklonen din var jævlig langvarig.

Men dette er OT.

Blander du sammen tall og steder i et subkontinent som er ekstremt utsatt for ekstremværforhold som f.eks. monsuner? 

Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (9 minutter siden):

Du hoppet bare inn diskusjonen, uten å forstå hva jeg reagerete på?

Som sagt, noen ønsket å sulte ut Niger - det mente jeg var hinsides. Men du er kanskje enig med vedkommende?

Jeg skjønner at du helst ikke reagerer på russlands udåder.

At noen ikke ønsker å gripe inn for å dempe de negative konsekvensene av russlands udåder kan man selvfølgelig også kritisere, selv om risikoen ved å gripe inn kan være høy.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Quakecry said:

Du skjønner hva jeg mener. Hjelpes. 

Nei det er virkelig ikke helt enkelt å skjønne hva du mente, for du skrev tross alt dette;

  

11 hours ago, Quakecry said:

Jeg for min del er ikke særlig interessert i 3. Verdenskrig pga Ukraina må jeg ærlig innrømme. 

Og da blir det fort tolket som at en evt. tredje verdenskrig i dine øyne er Ukrainas skyld. Ukraina er altså uskyldig og er angrepet og alt de gjør er å forsvare seg mot sin aggressive nabo i øst som ønsker å utslette både det Ukrainske folket, kulturen deres og språket deres. Alt sånn at fascisten putin kan overta Ukrainas land og rike naturressurser. 

Om du mener noe annet enn det du skrev kan du gjerne forklare det for oss enkle sjeler som leser det du skriver. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
superrhino skrev (38 minutter siden):

Nå var stalin i fullstendig fornektelse da tyskerne satte i gang Operasjon Barbarossa i 1941, så det spørs hvor «realpolitisk» han egentlig var. 

Det har ingenting med realpolitikk å gjøre, det er bare god gammeldags fornektelse når man vet man muligens er fullstendig rævkjørt og realitetene er for ubehagelige å håndtere.

superrhino skrev (41 minutter siden):

Sovjet hadde bare 20 år tidligere forsøkt å ta Polen, så dette var noe som lå i sovjetimperialismens tankegang også, de hevdet områdene til det tidligere russiske imperiet.

Og Sovjet gikk med på en fredsavtale som flyttet Polens grenser langt østover fra deres tidligere grenser før den krigen. Påstår ikke at Stalin var en realpolitisk mastermind (han kunne definitivt økt sjangsene for at forsvaralliansen med Storbritannia og Frankrike gikk gjennom hvis han hadde et fnugg av realpolitikk i seg), men forsøket å få vesten med på en slik allianse mot nazistene, før siste utvei var Molotov-Ribbentrop avtalen, burde stå som et bevis i alle fall på Stalins intensjoner om han ikke var realpolitisk anlagt.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, bojangles said:

Nei det er virkelig ikke helt enkelt å skjønne hva du mente, for du skrev tross alt dette;

  

Og da blir det fort tolket som at en evt. tredje verdenskrig i dine øyne er Ukrainas skyld. Ukraina er altså uskyldig og er angrepet og alt de gjør er å forsvare seg mot sin aggressive nabo i øst som ønsker å utslette både det Ukrainske folket, kulturen deres og språket deres. Alt sånn at fascisten putin kan overta Ukrainas land og rike naturressurser. 

Om du mener noe annet enn det du skrev kan du gjerne forklare det for oss enkle sjeler som leser det du skriver. 

Dere leser det dere vil lese. Er nå i Ukraina det foregår. Spar meg for den hersketeknikken der hvor du mener jeg er for Russland. La meg presisere: jeg er ikke interessert i å daue i en 3. Verdenskrig grunnet Ukraina og Russland krigen og at det skal eskaleres enda mer. Det er jo en helt legitim holdning det selv om jeg er for at Ukraina skal komme seirende ut. Kanskje du er ny på forumet her, men jeg har skrevet flere ganger her i favør for Ukraina. Men så er det enkelte her som mener man burde eskalere fortest mulig og nærmest har en ønske om at det skal fortest mulig bli en verdensomfattende verdenskrig.  

Endret av Quakecry
  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Quakecry said:

Dere leser det dere vil lese. Er nå i Ukraina det foregår. Spar meg for den hersketeknikken der hvor du mener jeg er for Russland. La meg presisere: jeg er ikke interessert i å daue i en 3. Verdenskrig grunnet Ukraina og Russland krigen. Det er jo en helt legitim holdning det selv om jeg er for at Ukraina skal komme seirende ut. Kanskje du er ny på forumet her, men jeg har skrevet flere ganger her i favør for Ukraina. Men så er det enkelte her som mener man burde eskalere fortest mulig og nærmest har en ønske om at det skal fortest mulig bli en verdensomfattende verdenskrig. 

Jeg ber deg kun forklare hva du mener, og viser til at det er helt umulig å tolke din korte tekst slik den står.

Svaret ditt nå kunne med fordel vært slik:

Quote

La meg presisere: jeg er ikke interessert i å daue i en 3. Verdenskrig grunnet Ukraina og Russland krigen. Det er jo en helt legitim holdning det selv om jeg er for at Ukraina skal komme seirende ut. Kanskje du er ny på forumet her, men jeg har skrevet flere ganger her i favør for Ukraina. Men så er det enkelte her som mener man burde eskalere fortest mulig og nærmest har en ønske om at det skal fortest mulig bli en verdensomfattende verdenskrig. 

Det er ingen grunn til å forsøke å skru opp temperaturen her inne slik du gjorde innledningsvis, i første linje av svaret ditt. Jeg ba deg presisere og nå har du gjort det da er det ingen grunn til at vi starter en skyttergravskrig, det forsøpler bare tråden og skaper dårlig lesbarhet. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, bojangles said:

Jeg ber deg kun forklare hva du mener, og viser til at det er helt umulig å tolke din korte tekst slik den står.

Svaret ditt nå kunne med fordel vært slik:

Det er ingen grunn til å forsøke å skru opp temperaturen her inne slik du gjorde innledningsvis, i første linje av svaret ditt. Jeg ba deg presisere og nå har du gjort det da er det ingen grunn til at vi starter en skyttergravskrig, det forsøpler bare tråden og skaper dårlig lesbarhet. 

Den er grei. Beklager. 

Lenke til kommentar
Sitat

 

Norske Olav Moldestad fra Sykkylven måtte kaste seg mot bakken, da seks artillerigranater traff rett ved ham sør i Ukraina torsdag kveld.
– Det begynte plutselig å regne artilleri mot oss. Vi kastet oss til bakken, og det haglet stein og grus over oss, sier Moldestad over telefon til VG, fredag formiddag.

Torsdag kveld kom den ukrainske avisen Kyiv Independent med en dramatisk melding:

En nordmann var skadet i et russisk angrep i Kherson by, sør i Ukraina.

Mannen de skrev om, er Olav Moldestad (42) fra Sykkylven.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/rlKnaa/norske-olav-42-overlevde-russisk-artilleriangrep-trodde-jeg-skulle-doe

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Sitat

 

PST: Mulig russiske hackere som står bak koranhevn-SMSer
Svenskene og danskene har denne uken skjerpet grensekontrollen etter det økte trusselbildet som følge av koranbrenningene. Det er per nå ikke aktuelt i Norge
Sjef for kontraterroravdelingen i PST sier på en pressekonferanse at det er mulig at russiske hackere står bak SMS-er om hevn etter koranbrenninger.

Koranbrenningene i Sverige og Danmark har økt trusselbildet mot våre naboland den siste tiden.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/zEP649/politiet-trusselbildet-kan-endre-sikkerhetssituasjonen-paa-kort-tid

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Abigor skrev (15 timer siden):

Ble helt slått ut av å diskutere med en Ukrainsk flyktning tidligere. Veldig lang samtale om alt som er galt med Ukraina, korrupt, svart arbeid, forbyr russisk språk, USA started krigen, Ukraina har solgt seg til USA og hele pakka med Odessa brannen. Og dessuten motstander av pride parader (fordi homofili er en blindvei for etterkommere og han ønsket seg barnebarn...). Dessuten, tvilte på at Syrisk regime var særlig skummelt og helt uvitende om hva som skjer i Nord Korea. Alt sammen i en sosial setting hvor det var svært lite passende å snakke om sånn. Jattet med en stund men endte til slutt på limpinnen. Synes perspektivet var høyst kontroversielt utifra norsk/vestlig ståsted, men så tenkte jeg, dette perspektivet er vel gjengs for millioner av mennesker?

Det hørtes rart ut at dette skulle komme fra en Ukrainsk flyktning.

 

O3K skrev (15 timer siden):

Hvorfor er det vesten som skal reagere? Mye av dette kornet var jo egentlig tiltenkt Afrika, Israel og Folkerepublikken Kina. Og alle de er land som IKKE har havnet på Putins liste over «uvennlige land». Kanskje det er DE som burde begynne å reagere litt mer?

Eller kanskje det er en god ide å bygge broer med Afrika, og å skape tillit og samarbeid.

 

Entern skrev (15 timer siden):

Men når disse landene slett ikke støtter Vesten men tvert imot hater Vesten…

Hvorfor ikke bare la dem sulte?

Folket i slike land har jo veldig lite å si generelt, og kanskje det å hjelpe dem uten å kreve at de er slaver for oss gjør dem mer vennlig innstilt også?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (3 timer siden):

Du unngår glatt poenget mitt.

Man skal ikke bruke sult som våpen. Punktum. Og når man snakker om å gjøre det mot land i Afrika som ikke vil danse etter "vår" pipe, da er man på samme banehalvdel som Putin.

Ta for deg den som kom med forslaget.

Nå var det vel ingen som argumentere for å bruke sult som våpen, men hvorvidt man aktivt skulle bruke makt for å bryte den russiske blokaden for å åpne for eksport til Afrika. Altså å risikere mannskap, utstyr, og i verste fall havne i krigshandlinger i prosessen, for å forhindre at Russland bruker sult som våpen. 

Og da hvorvidt vi skal gjøre det på eget initiativ, eller vente på at de aktuelle Afrikanske landene ber om hjelp med akkurat dette.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 timer siden):

Årsaken er det jeg nevnte i svaret til Entern over, det handler om å bruke tilgang på mat til å tvinge nasjoner til samarbeid for å 1) øke innflytelse og få mer støtte internasjonalt 2) få tilgang på råvarer 3) hindre andre lands tilgang på innflytelse og råvarer.

Jeg skjønner det forsåvidt, men ikke at det skulle gi Russland noen positiv innflytelse på Afrika. Russland har tross alt ikke uendelig mange støttespillere, og å tvinge dem med sult vil fort slå tilbake på Russland. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...