Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (12 minutter siden):



BREAKING: Major explosion by the Crimean Bridge!

Aner ikke hva som skjer, men følger spent med :)

Vi får håpe de har tatt jernbanesporene denne gangen. Det hadde virkelig satt Russland i en kattepine når det gjelder logistikken.

  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ny eksplosjon. Virker som om angrepet er pågående. Rybar rapporterer at det er en kompleks operasjon med både luft og sjødroner. Min mistanke er at de flyvende dronene hovedsakelig koordinerer og observerer siden det er vanskelig for dem å bære store mengder eksplosiver. Ukraina begynner å bli svært sofistikerte på dette. Det er utrolig at en land uten marine nærmest kan dominere havet slik de nå gjør. Dette ser ut til å være et angrep av betydelig størrelse.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Russia Has Concentrated Half Its Forces For A Countercounteroffensive. It Might Backfire
Shortly after Ukrainian forces launched their long-anticipated counteroffensive starting on June 4, Russian forces launched a countercounteroffensive, with the clear aim of spoiling the larger Ukrainian attacks by forcing Kyiv to redirect resources to a defensive effort

"Despite Russia’s heavy losses—many tens of thousands of dead plus even more wounded—there still are well-trained and reasonably well-equipped tank, motor-rifle and special forces regiments and brigades in the Russian order of battle"

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/08/03/russia-has-concentrated-half-its-forces-for-a-countercounteroffensive-it-might-backfire/?sh=5b3a89de1d99

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 minutter siden):



"The Sig tanker, which was hit by drone, was delivering aviation fuel from Crimea to Syria, so US included it in the sanctions list!"

Kanskje dette også er et "fuck you" fra USA? Russerne har forstyrret og skadet flere amerikanske droner i Syria 😄

Uansett så har Ukraina sendt ut advarsel.

The Ministry of Defense of Ukraine warns that from 00:00 on July 21, 2023, all vessels heading in the waters of the Black Sea in the direction of seaports of the Russian Federation and Ukrainian seaports located on the territory of Ukraine temporarily occupied by Russia may be considered by Ukraine as such. carrying military cargo with all the associated risks.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar

Det er radiotrafikk som sier at ingen av mannskapet ble drept, men maskinrommet er oversvømt. Den var sansyneligvis da ikke fylt med olje eller bensin når den ble truffet. Den var også ankret opp i en høyst strategisk posisjon og ser ut til å ha ligget der i lengre tid. Jeg tror påstanden om at den kan ha blitt brukt som forsvarsplattform eller observasjonsplattform godt kan stemme.

  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 timer siden):

Ukraina hadde kontroll på øyene nærmere elveutløpet, og mye tyder på østsiden av elven også, men her er det større utfordringer med at elven er delt opp i mange løp, og særlig nå mer usikker grunn. Mye er generelt vått til vanlig også, men jeg kjenner ikke til nøyaktig hvor aktuelt det kunne vært å kjøre flere titalls tonn tunge kjøretøyer der om det har tørket opp. 

Dette kan fremdeles skje, elva har nå roet seg.

 

Brother Ursus skrev (1 time siden):

 

Russisk telegram-kanal hevder ukrainske styrker har krysset Dnipro ved brohodet. Det tror jeg vi foreløpig bør ta med en hel sekk med salt :)

Snakker om sola som en sa. Men jeg er enig i god bruk av salt, i alle fall om man tenker mer enn lettere styrker. 

Dette området er ikke enkelt å komme gjennom med tungt materiell.

Озеро Кривошево
https://maps.app.goo.gl/aYXeKrZaGAGh3gEP9

Det sagt, får de være i fred så er det teknisk mulig å få over materiell. Kan også være amfibiekjøretøy og landingsfartøy også. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 minutter siden):

Du tek ei setning ut av konteksten og gjer eit kjempestort nummer ut av dette. Konteksten var at det blei hevda at ein ikkje burde gripe inn militært og senke Svartehavsflåten for å hjelpe Afrika, for deretter å bli skulda for imperialisme av det same Afrika som ein prøvde å hjelpe og som hatar oss uansett. Då er det betre å... eh... la dei svelte.

Føresetnadane for resonnementet kan diskuterast, men når du gjer eit stort nummer ut av denne eine setninga meiner eg at du tillegg debattanten meiningar som h?n ikkje har. Dette er ikkje god debattskikk.

Nå leste jeg ikke alt, men det som var greia var vel å vente til de ba vesten om å bryte blokaden, ikke gjøre det på eget initiativ, og la dem sulte fram til da... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...