Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Sitat

 

Russland utstedte også en arrestordre på den amerikanske senatoren.

Han tar det hele med knusende ro:

- Å vite at min støtte til Ukraina har påkalt vreden til Putins regime, fyller meg med en enorm glede. Jeg vil fortsette å stå med og for Ukrainas frihet helt til hver eneste russiske soldat blir forvist fra ukrainsk territorium, sier Graham i en uttalelse mandag.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/informert-om-motoffensiv-imponert/79407713

  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (42 minutter siden):

Jeg vet ikke hva som har skjedd med Lindsay Graham, men han begynner nesten å bli 'likandes' 😄

"Blant de blinde er den enøyde konge!"

Han er heldigvis tydelig i sin støtte til Ukraina. Det KAN tyde på at han ikke støtter DT i det kommende primærvalget, men tiden vil jo vise. Han er vel kjent for å være en værhane som først og fremst fokuserer på sin egen plass fremfor reell politikk.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 minutt siden):

Hvor i helvete bor du? Her har det regnet sammenhengende i 6 uker. Jeg gir det en uke til, så flytter jeg... 

Hvor bor du? 

Selv ikke regnbyen Bergen har hatt sammenhengde regn i 6 uker. Maksimalt i seks dager, kanskje. Nei, ikke engang så mye. Selv om det har vært svært vått de siste dagene da, for all del! 

Uansett; været i Ukraina er ikke helt likt som det vi har i Norge. Vi er et landstrakt land med svært mye kyst-stripe. Vi tar i mot mye vind og vær fra Atlanterhavet. Akkurat det slipper Ukraina å slite med. I Kyiv er det mellom 20 og 30 grader nå. Og svært lite nedbør. 

Skjermbilde2023-05-31kl_10_01_29.thumb.png.428a9ce038765b1ae4a80d6efeb040a8.png

 

For sammenligningens skyld, så står det ikke så alt for ille til i Oslo om dagen heller. Jevn over kun et par grader kjøligere:

Skjermbilde2023-05-31kl_10_02_57.thumb.png.9de6f8a6905e0c98344dadf970a57010.png

 

Ser vi på det våte Vestland, med selverklært hovedstad Bergen, så får vi et litt mindre hyggelig bilde:

Skjermbilde2023-05-31kl_10_05_01.thumb.png.c684c07a5dfade0fd28c6ffcaca0c26e.png

Brr... Elleve grader?! Jaja – det ser jo ut til å såvidt kunne bikke 16 grader en kort stund i løpet av fredag. Woho! Frem med short og bikini, bergensere! :D 

 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (1 time siden):

"Blant de blinde er den enøyde konge!"

Han er heldigvis tydelig i sin støtte til Ukraina. Det KAN tyde på at han ikke støtter DT i det kommende primærvalget, men tiden vil jo vise. Han er vel kjent for å være en værhane som først og fremst fokuserer på sin egen plass fremfor reell politikk.

Han sa senest for dager siden at han støtter Trump for president. Graham støtter den som gjør det best på målingene, helt uavhengig hva han synes om den kandidaten og politikken.

Dette sa Graham om Trump i 2015 og 2016: 

Sitat

“You know how to make America great again? Tell Donald Trump to go to hell … He’s a race-baiting, xenophobic, religious bigot. He doesn’t represent my party. He doesn’t represent the values that the men and women who wear the uniform are fighting for.”

Sitat

“I think he’s a kook. I think he’s crazy. I think he’s unfit for office.”

"I think Donald Trump is going to places where very few people have gone and I'm not going with him."

Like etter Trump ble valgt, sa han derimot plutselig dette:

Sitat

"What concerns me about the American press is this endless, endless attempt to label the guy some kind of kook not fit to be president."

Sitat

"I personally like him. We play golf. He’s very nice to me."

Mye mer å ta av, men det blir off-topic. Poenget er uansett at Graham egentlig ikke står fast ved noe eller mener noen ting, for til syvende og sist er det bare den som har mest makt han følger for å få innflytelse - nærmest uansett hva. Så han vil definitivt støtte den kandidaten som ligger best an på målingene i den republikanske nominasjonskampen, uavhengig av hva de sier om Ukraina og Russland.

Dette er dessverre ikke bare gjeldende for Graham, men noe vi har sett med mange av de høytstående republikanerne i forbindelse med Trump. De tør ikke gå imot ham så lenge han er den sterkeste på målingene, fordi makt er viktigere for dem enn prinsipper. Denne kappa etter vinden-greia hos republikanerne er hovedgrunnen til at Trump eller DeSantis i Det hvite hus kan bli svært negativt for Ukraina.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Brother Ursus said:

Jeg vet ikke hva som har skjedd med Lindsay Graham, men han begynner nesten å bli 'likandes' 😄

Den mannen er ikke "likandes", han er en ekte skli-hore. En ryggløs satan som er helt uten egne meninger og i bunn og grunn jobber for seg selv og kun det. En som sier det han tror folk vil høre, og som gjerne går tilbake på egne utsagn om det gir ham personlig vinning, eller politisk vind i seilene. En skikkelig sleip politiker. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (47 minutter siden):

Tror det når jeg ser det, men det er viktig intern propaganda som får Russere til å våkne, ene eller andre veien. 

Russerne bryr seg ikke om noe før det skjer et knusende militært nederlag. Kun erobringen av Belgorod eller Krim kan sørge for dette. Kanskje teppebombing av Moskva på en eller annen måte. 

Jeg ser at noen sier Putin var dempet i intervjuet han slepte seg opp fra bunkeren, for å holde, angående bombingen av Moskvas Beverley Hills område (1 drone, ingen skadde). Russerne er slik når de vil virke i kontroll. Soloviov på podcasten sin var mante til så mye ro at det var rett før jeg trodde han skulle hente fram CD med hvalsang og krystallsteiner.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (5 minutter siden):

Den mannen er ikke "likandes", han er en ekte skli-hore. En ryggløs satan som er helt uten egne meninger og i bunn og grunn jobber for seg selv og kun det. En som sier det han tror folk vil høre, og som gjerne går tilbake på egne utsagn om det gir ham personlig vinning, eller politisk vind i seilene. En skikkelig sleip politiker. 

Det er en måte å si det på. En annen er at han en moderat som er villig til å forhandle med det andre partiet på saker for å faktisk gjennomføre politikk. Han er den 6. mest bipartisane/samarbeidsvillige, på tvers av partigrensene, senatoren i Senatet.

Fra wiki: 

Tea Party opponents have called Graham a "moderate Republican." He calls himself a "Reagan-style Republican", and has been called a fairly conservative Republican with "a twang of moderation" and "an independent streak."[6][21][25]

Much of the Tea Party criticism focuses on his willingness to be bipartisan and work with Democrats on issues like climate change, tax reform and immigration reform and his belief that judicial nominees should not be opposed solely because of their philosophical positions. He voted to confirm both of President Obama's Supreme Court nominees, Sonia Sotomayor and Elena Kagan. For his part, Graham has criticized and confronted the Tea Party, arguing for a more inclusive Republican Party. In the first session of the 115th Congress, Graham was ranked the sixth most bipartisan senator by the Lugar Center and Georgetown's McCourt School of Public Policy.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Mer skrik og skrål fra Zakharova:

Ny russisk trussel: Svarer med våpen hvis Nato bruker finsk territorium (hbl.fi)

Så langt jeg har fått med meg har finnene ingen planer om faste amerikanske baser på finsk jord. De vil følge den norske modellen, det samme vil svenskene. Dessuten er det ikke behov for det, etter at det nordiske forsvaret etter hvert blir koordinert med 300 kampfly av høy kvalitet og en forhåpentligvis langt sterkere hær, vil Norden bli langt mindre avhengig av NATO støtte, noe Norge har vært helt avhengig av siden 1949.

Så "netto" blir det sannsynligvis mindre amerikansk nærvær i Norden som følge av at både Finland og Sverige blir NATO medlemmer.

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (59 minutter siden):

Hvor bor du? 

Selv ikke regnbyen Bergen har hatt sammenhengde regn i 6 uker. Maksimalt i seks dager, kanskje. Nei, ikke engang så mye. Selv om det har vært svært vått de siste dagene da, for all del! 

Uansett; været i Ukraina er ikke helt likt som det vi har i Norge. Vi er et landstrakt land med svært mye kyst-stripe. Vi tar i mot mye vind og vær fra Atlanterhavet. Akkurat det slipper Ukraina å slite med. I Kyiv er det mellom 20 og 30 grader nå. Og svært lite nedbør. 

Skjermbilde2023-05-31kl_10_01_29.thumb.png.428a9ce038765b1ae4a80d6efeb040a8.png

 

For sammenligningens skyld, så står det ikke så alt for ille til i Oslo om dagen heller. Jevn over kun et par grader kjøligere:

Skjermbilde2023-05-31kl_10_02_57.thumb.png.9de6f8a6905e0c98344dadf970a57010.png

 

Ser vi på det våte Vestland, med selverklært hovedstad Bergen, så får vi et litt mindre hyggelig bilde:

Skjermbilde2023-05-31kl_10_05_01.thumb.png.c684c07a5dfade0fd28c6ffcaca0c26e.png

Brr... Elleve grader?! Jaja – det ser jo ut til å såvidt kunne bikke 16 grader en kort stund i løpet av fredag. Woho! Frem med short og bikini, bergensere! :D 

 

 

Nord over Trondheimsfjorden, og jeg kødder nesten ikke. Sammenhengende er kanskje ikke riktig ord, men jeg kan telle antallet dager uten regn siste seks uker på en hånd ja... 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (31 minutter siden):

Det er en måte å si det på. En annen er at han en moderat som er villig til å forhandle med det andre partiet på saker for å faktisk gjennomføre politikk. Han er den 6. mest bipartisane/samarbeidsvillige, på tvers av partigrensene, senatoren i Senatet.

Fra wiki: 

Tea Party opponents have called Graham a "moderate Republican." He calls himself a "Reagan-style Republican", and has been called a fairly conservative Republican with "a twang of moderation" and "an independent streak."[6][21][25]

Much of the Tea Party criticism focuses on his willingness to be bipartisan and work with Democrats on issues like climate change, tax reform and immigration reform and his belief that judicial nominees should not be opposed solely because of their philosophical positions. He voted to confirm both of President Obama's Supreme Court nominees, Sonia Sotomayor and Elena Kagan. For his part, Graham has criticized and confronted the Tea Party, arguing for a more inclusive Republican Party. In the first session of the 115th Congress, Graham was ranked the sixth most bipartisan senator by the Lugar Center and Georgetown's McCourt School of Public Policy.

Dette var i perioden 2017-19. I nyeste periode er han rangert på 69. plass.

Det har skjedd ekstremt mye med Graham etter valget i 2020 og stormingen av kongressen. Han prøvde å gjøre om valgresultatet, for senere å holde en gråtkvalt tale i Senatet på kvelden 6. januar etter stormingen der han sa "never again" om Trump. Før han uker senere gikk ut med sin fulle støtte til Trump igjen. Han deltar til og med på Trump-rallies sammen med Marjorie Taylor Greene, en politiker som åpent har sagt hun støtter Putin.

Må også nevnes at det Tea Party ser på som "moderat" ikke akkurat er det samme som hva andre ser på som moderat for å si det mildt.

For å dra litt mer tilbake på topic, så er det i det minste veldig bra at han er vokal i sin støtte til Ukraina. Jeg bare frykter at dette kan endre seg like raskt som de andre standpunktene hans har gjort opp gjennom, og at dette er tilfellet også for en del andre høytstående republikanere dersom "Ukraina-fiendtlige" Trump eller DeSantis skulle bli president.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (15 minutter siden):

Nord over Trondheimsfjorden, og jeg kødder nesten ikke. Sammenhengende er kanskje ikke riktig ord, men jeg kan telle antallet dager uten regn siste seks uker på en hånd ja... 

Mens her i Fredrikstad har det vel vært den tørreste mai i manns minne. 14,4mm nedbør (ca. 30% av normalen), hvorav omtrent alt kom 1. og 2.mai. Null regn på 29 dager altså, i all hovedsak har det vært sol fra nesten skyfri himmel og solcelleanlegget her har totalt knust den tidligere månedsrekorden for produksjon. Den ene regnskuren vi fikk i starten av måneden kom dessuten nesten utelukkende på sen kveld/natt. 

Men nå er vi nok passe OT. Back on topic! ;)

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker på meg som at russerene har angripet så mye i mai at Ukraina har hatt nok med å forsvare seg. Nesten så jeg tviler på at de kunne starte en offensiv når de blir angrepet så mange plasser. Det er vel også lettere å nedkjempe russerene når de angriper. Det at russerene har så mange missiler og droner er også et problem. Dessuten har de nok uansett ville ventet på at mer utstyr skal komme på plass.

Lenke til kommentar

On Topic

Overrasker meg om det stemmer at de har overført noen som helst antall av betydning fra fronten. I alle fall om det er noen som helst andre steder enn Belgorod. Kan være de tenker at de kan brukes til å presse sør om Ukraina girer opp offensiven, men... Liten tro på at det vil være nok antall til at det er en reell trussel.

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...